Mari Y Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Alvorlige kriminal saker boer vel egentlig heller meldes til politiet? Jeg lufter denne igjen: Jeg ser at det er mange som stoetter Borgerverngrupper som Barnas Trygghet. Det er svaert mange grunner til og å vaere lite imponert over slik virksomhet, men det er mange som har vanskelig med og å innse dette. For og å understreke, så skal selvsagt barneovergripere taes, men det er foerst og fremst politiet evt privat-etterforskere som skal soerge for at de blir tatt. Her har britisk politi redegjort hvorfor slike Borgerverngrupper utgjør mer skade enn forebyggende arbeid: https://www.wiltshire-pcc.gov.uk/article/3393/Paedophile-hunters-are-putting-convictions-at-risk Her er mitt problem med det hele: 1: Det er en viss fare for at det kan oedelegge for en evt pågaaende etterforskning. Det i seg selv er verken bra eller trygger utsatte barn. 2: Familien til gjerningsmenne fortjener fortsatt og å bli beskyttet. Er folk virkelig villig til og å risikere ett annet barn sin sikkerhet for og å beskytte andre? https://www.nrk.no/norge/_barnas-trygghet_-vil-endre-kontroversielle-videometoder-i-pedofilijakten-1.13810532 3: Det kan vaere farlig og å oppsoeke mennesker på egenhaand som det kommer frem her. Dersom man har bevis på at en straffbar handling har skjedd så boer man egentlig overlevere bevisene til politiet, ikke oppsoke vedkommende på egen haand. 3
Mari Y Skrevet 27. desember 2018 Forfatter #2 Skrevet 27. desember 2018 Selvsagt er ikke dette et populaert standpunkt, men noen må jo gjøre det, også
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 Borgervernsgrupper oppstår ikke ut fra ingenting. De oppstår i samfunn der politiet ikke lenger fungerer etter hensikten. Politiet i UK har mistet tillit særlig på grunn av det som har kommet frem i grooming-sakene. Et annet eksempel er landsbyer i Mexico som har startet egne borgervenrsgrupper for å beksytte innbyggerene mot narkokartellene. Disse oppstår fordi politiet er korrupt og har ingen tillit i befolkningen. Borgervernsgrupper er et symptom på et dyptgående problem i samfunnet. Og det er de underliggende problemene som må løses. Fokus på å "lære" innbyggere hvorfor de ikke skal opprette borgervernsgrupper er å starte i feil ende. Anonymkode: 41c73...403 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 Det er jo et fenomen som dukker opp når politiet ikke strekker til. I rolige tider, med et effektivt politi så er det ikke aktive slike grupper. Når elendigheten får bre seg, blir folk desperate. Anonymkode: b1690...f86 1
Mari Y Skrevet 28. desember 2018 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo et fenomen som dukker opp når politiet ikke strekker til. I rolige tider, med et effektivt politi så er det ikke aktive slike grupper. Når elendigheten får bre seg, blir folk desperate. Anonymkode: b1690...f86 Eller så er det gjerne noe man tror. Forskning. no hadde en artikkel om at langt flere blir doemt for Grove lovbrudd enn det folk generelt er klar over: https://forskning.no/juridiske-fag-kriminalitet/2010/08/straffene-er-strengere-enn-vi-tror Den er fra 2010, så om den er gjeldende enda, vet jeg ikke, men det spoers egentlig da hvor godt informert nordmenn egentlig er om straff i Norge 1
Mari Y Skrevet 28. desember 2018 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2018 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Borgervernsgrupper oppstår ikke ut fra ingenting. De oppstår i samfunn der politiet ikke lenger fungerer etter hensikten. Politiet i UK har mistet tillit særlig på grunn av det som har kommet frem i grooming-sakene. Et annet eksempel er landsbyer i Mexico som har startet egne borgervenrsgrupper for å beksytte innbyggerene mot narkokartellene. Disse oppstår fordi politiet er korrupt og har ingen tillit i befolkningen. Borgervernsgrupper er et symptom på et dyptgående problem i samfunnet. Og det er de underliggende problemene som må løses. Fokus på å "lære" innbyggere hvorfor de ikke skal opprette borgervernsgrupper er å starte i feil ende. Anonymkode: 41c73...403 Tja. Jeg er egentlig litt usikker på om dette faktisk alltid er tilfellet. F eks dette med Barnas Trygghet. Dette startet med at undertegnede hadde sett en video på nett der man jaktet barneovergripere. Helt riktig at det finnes land med ekstreme tilstander, og der vil det kanskje virke mer logisk at man har Borgerverngrupper. Jeg synes det er helt greit at man advarer mot Borgerverngrupper all den tid det ikke skaper trygghet i samfunnet. Det at politiet ikke alltid gjør jobben sin er egentlig ikke noen unnskyldning til og å ta loven i egne hender. Og å samtidig henge ut mennesker uten lov og Dom, f eks er ikke greit. Det er kanskje derfor politiet advarer mot at Barnas Trygghet er ulovlig virksomhet. Jeg tror det kan vaere mange som ikke tenker så noyaktig hva man stoetter opp under. For mange er det at de ser det de ser uten og å undersoeke videre Endret 28. desember 2018 av Mari Y 3
Mari Y Skrevet 28. desember 2018 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2018 (endret) En annen aarsak er at overgrep mot barn er noe av det mest kollektivt fordoemte om ikke det aller mest. Og derfor er det nok mange som oensker hevn. Jeg tror stort sett alle kan vaere enige i at det er noe av det absolutt verste du kan gjøre. Men likevel: Det er skummelt at noen gir fullstendig blaffen i statens rettsprinsipper om at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Og å virkelig oppfordre til og å bryte loven, ikke minnst og å risikere sin egen og andres sikkerhet? Er ikke folk litt naive, her, som stiller seg bak grupper som Barnas Trygghet? Endret 28. desember 2018 av Mari Y
Edie Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 Ryddet for innlegg av utestengt bruker og svar til dette. Edie, adm.
herzeleid Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 På 26.12.2018 den 22.31, Mari Y skrev: Alvorlige kriminal saker boer vel egentlig heller meldes til politiet? Jeg lufter denne igjen: Jeg ser at det er mange som stoetter Borgerverngrupper som Barnas Trygghet. Det er svaert mange grunner til og å vaere lite imponert over slik virksomhet, men det er mange som har vanskelig med og å innse dette. For og å understreke, så skal selvsagt barneovergripere taes, men det er foerst og fremst politiet evt privat-etterforskere som skal soerge for at de blir tatt. Her har britisk politi redegjort hvorfor slike Borgerverngrupper utgjør mer skade enn forebyggende arbeid: https://www.wiltshire-pcc.gov.uk/article/3393/Paedophile-hunters-are-putting-convictions-at-risk Her er mitt problem med det hele: 1: Det er en viss fare for at det kan oedelegge for en evt pågaaende etterforskning. Det i seg selv er verken bra eller trygger utsatte barn. 2: Familien til gjerningsmenne fortjener fortsatt og å bli beskyttet. Er folk virkelig villig til og å risikere ett annet barn sin sikkerhet for og å beskytte andre? https://www.nrk.no/norge/_barnas-trygghet_-vil-endre-kontroversielle-videometoder-i-pedofilijakten-1.13810532 3: Det kan vaere farlig og å oppsoeke mennesker på egenhaand som det kommer frem her. Dersom man har bevis på at en straffbar handling har skjedd så boer man egentlig overlevere bevisene til politiet, ikke oppsoke vedkommende på egen haand. Bare av nysgjerrighet: Hvorfor skriver du "oe" og "aa" i samme innlegg som du skriver "ø" og "å"? 1
Mari Y Skrevet 28. desember 2018 Forfatter #10 Skrevet 28. desember 2018 1 time siden, herzeleid skrev: Bare av nysgjerrighet: Hvorfor skriver du "oe" og "aa" i samme innlegg som du skriver "ø" og "å"? Tastaturet er slik 1
herzeleid Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 10 minutter siden, Mari Y skrev: Tastaturet er slik Kan du forklare hvordan. Jeg hadde forstått det om du ikke hadde "ø" og "å" på tastaturet, men når du skriver "å" og "aa" om hverandre blir jeg nysgjerrig. Beklager avsporingen
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #12 Skrevet 28. desember 2018 Nar jeg har utenlandsk tastatur bruker jeg a for å, og o for ø, og e for æ. De fleste forstår lett hva jeg mener 👍 Det var en liten avsporing fra min side. Når det gjelder borgervern og linken Tim straffenivå, er ikke det helt det samme. Når det gjelder disse «pedo jegerne» så driver vel de med å avdekke for å overlevere til politiet. I tilfeller som politiet ellers ikke ville avdekket, etterforsket, påtalt etc. Å snakke om straffutmåling er en annen diskusjon enn henleggelser, og manglende kapasitet til etterforskning. Det er jo på dette nivået borgervern grupper opererer. De opptrer også forebyggende, slik som natteravner. At de er tilstede vil forhindre kriminalitet. Patruljerende politi er jo å foretrekke, men kanskje ikke realistisk. Jeg er ikke særlig begeistret for borgervern, men jeg ser på det som et symptom på et politi som ikke fungerer eller strekker til. Om polisen hadde funket så hadde ingen giddet bry seg med borgervern. Fiks politiet, så forsvinner borgerverns entusiaster. Anonymkode: b1690...f86 1
Mari Y Skrevet 29. desember 2018 Forfatter #13 Skrevet 29. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nar jeg har utenlandsk tastatur bruker jeg a for å, og o for ø, og e for æ. De fleste forstår lett hva jeg mener 👍 Det var en liten avsporing fra min side. Når det gjelder borgervern og linken Tim straffenivå, er ikke det helt det samme. Når det gjelder disse «pedo jegerne» så driver vel de med å avdekke for å overlevere til politiet. I tilfeller som politiet ellers ikke ville avdekket, etterforsket, påtalt etc. Å snakke om straffutmåling er en annen diskusjon enn henleggelser, og manglende kapasitet til etterforskning. Det er jo på dette nivået borgervern grupper opererer. De opptrer også forebyggende, slik som natteravner. At de er tilstede vil forhindre kriminalitet. Patruljerende politi er jo å foretrekke, men kanskje ikke realistisk. Jeg er ikke særlig begeistret for borgervern, men jeg ser på det som et symptom på et politi som ikke fungerer eller strekker til. Om polisen hadde funket så hadde ingen giddet bry seg med borgervern. Fiks politiet, så forsvinner borgerverns entusiaster. Anonymkode: b1690...f86 Problemet er at det de gjør er ikke noedvendigvis spesielt forebyggende i svaert mange tilfeller. De får folk straffedoemt, men jeg tviler på at det er tilfellet i majoriteten av de tilfellene der de konfronterer folk. Nettopp pga at politiet henlegger sakene pga mangel på bevis. Og å sammenligne dette med natteravner blir så feil som det kan få blitt. Det er på ingen måte det samme
Sliten&kjørt52 Skrevet 29. desember 2018 #14 Skrevet 29. desember 2018 (endret) Har bare "Tatt fra friheteten & Koooset med" EN ! (Sk. HØYESTE Sosiale lag) Da jeg forklarte han att grunnen til att han Ikke hadde Flere brekkte fingre, stod bak han, -var att han skulle Grave Grava si sjæl, ble han litt bleik. 🙂 , og han snudde seg, og så en Spade. DA Fortalte jeg han; Jeg gidder ikke grave ned DRITT Som Deg... Han fatta poenget... -SLO han inn mot inngangen mot Lokal Politistasjon, ba han gå inn å annmelde meg ! Borgerværn er for Kyllinger ! (Bedvitnet PEDO (Av Meg) Jeg "Pratet med"...) Kompis ikke i stand til å stille opp for Ste-Datter (Mann nåkk til å ta straffa, da...) Kompis Hadde fått "Ordre" om å "Plaste Bilen" Ignorert... Derved "Ordre" Om Å Brenne Bilen "Ignoreret" ... "Borgerværn" Er For Feige Folk IMHO A.(CAVE:Fnatt) Endret 29. desember 2018 av Sliten&kjørt51
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #15 Skrevet 29. desember 2018 På 27.12.2018 den 23.27, AnonymBruker skrev: Borgervernsgrupper oppstår ikke ut fra ingenting. De oppstår i samfunn der politiet ikke lenger fungerer etter hensikten. Politiet i UK har mistet tillit særlig på grunn av det som har kommet frem i grooming-sakene. Et annet eksempel er landsbyer i Mexico som har startet egne borgervenrsgrupper for å beksytte innbyggerene mot narkokartellene. Disse oppstår fordi politiet er korrupt og har ingen tillit i befolkningen. Borgervernsgrupper er et symptom på et dyptgående problem i samfunnet. Og det er de underliggende problemene som må løses. Fokus på å "lære" innbyggere hvorfor de ikke skal opprette borgervernsgrupper er å starte i feil ende. Anonymkode: 41c73...403 Jammen det skal jo hjelpe å svinge litt på rumpa, holde på pekefingeren rettet mot objekt og si: ikke gjør X Dermed er x problem løst for alltid. Ved at noen sier det. Nærmere oppfattelse av gudelignende egenskaper kommer en ikke. ‘Gud sa: bli lys og det ble lys’ simsalabim-tankegang Anonymkode: 2022d...9ed 1
Mari Y Skrevet 29. desember 2018 Forfatter #16 Skrevet 29. desember 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jammen det skal jo hjelpe å svinge litt på rumpa, holde på pekefingeren rettet mot objekt og si: ikke gjør X Dermed er x problem løst for alltid. Ved at noen sier det. Nærmere oppfattelse av gudelignende egenskaper kommer en ikke. ‘Gud sa: bli lys og det ble lys’ simsalabim-tankegang Anonymkode: 2022d...9ed Jeg forventer ikke at folk skal forandre mening over natten, men er det en viss sjanse for at jeg har gitt noen litt og å reflektere over så er det jo en fordel.
Mari Y Skrevet 30. desember 2018 Forfatter #17 Skrevet 30. desember 2018 Tydelig at det var visse folk her inne som ikke likte dette, og jeg kan ikke si at jeg er overrasket. Det kan selvsagt vaere ubehagelig kolliderer med de forventningene man har. https://youtu.be/3FAWkSeLhu4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #18 Skrevet 30. desember 2018 On 12/29/2018 at 10:06 AM, Mari Y said: Problemet er at det de gjør er ikke noedvendigvis spesielt forebyggende i svaert mange tilfeller. De får folk straffedoemt, men jeg tviler på at det er tilfellet i majoriteten av de tilfellene der de konfronterer folk. Nettopp pga at politiet henlegger sakene pga mangel på bevis. Og å sammenligne dette med natteravner blir så feil som det kan få blitt. Det er på ingen måte det samme Jeg har ikke sammenlignet dette med natteravner, men begge deler er borgervern grupper, de opererer bare på ulikt nivå. Jeg er ikke tilhenger av borgervern grupper, på noe som helst nivå, fordi om jeg er mer negativ til de dom hår rundt å setter opp feller for pedofile, enn jeg er negativ til natteravner ol. Jeg sier bare at borgerverngruppene er et sekundert problem. Jo, det er problematisk, men allikevel et sekundert problem. De er et utslag av st politiet ikke strekker til. En kan jo også fint se for seg at det kommer borgervernsgrupper på straff nivå. Det er jo svært uheldig, svært ulovlig, (selvsagt), men også det vil være et sekundert problem. Ser du fremdeles ikke kommenterer på den linken fin dom hikk på straffenivå, og ikke på verken forebygging, etterforskning eller påtale. Som er det faktiske borgervernsgrupper hos oss driver med. Anonymkode: b1690...f86
Mari Y Skrevet 30. desember 2018 Forfatter #19 Skrevet 30. desember 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sammenlignet dette med natteravner, men begge deler er borgervern grupper, de opererer bare på ulikt nivå. Jeg er ikke tilhenger av borgervern grupper, på noe som helst nivå, fordi om jeg er mer negativ til de dom hår rundt å setter opp feller for pedofile, enn jeg er negativ til natteravner ol. Jeg sier bare at borgerverngruppene er et sekundert problem. Jo, det er problematisk, men allikevel et sekundert problem. De er et utslag av st politiet ikke strekker til. En kan jo også fint se for seg at det kommer borgervernsgrupper på straff nivå. Det er jo svært uheldig, svært ulovlig, (selvsagt), men også det vil være et sekundert problem. Ser du fremdeles ikke kommenterer på den linken fin dom hikk på straffenivå, og ikke på verken forebygging, etterforskning eller påtale. Som er det faktiske borgervernsgrupper hos oss driver med. Anonymkode: b1690...f86 Jeg skjoenner hva du mener, men det spoers vel om dette er en generell oppfatning uten at det er helt riktig. https://forskning.no/valg-juridiske-fag-kriminalitet/2009/08/en-folelse-av-strengere-straffer Hvilken link er det du sikter til, forresten?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #20 Skrevet 30. desember 2018 Den linken der knytter seg til straff, borgervern vi har i Norge knytter seg til mangler mye tidligere i kriminalitetsbekjempelsen. Straff gjelder kun de saker som har blitt oppdaget, blitt etterforsket, påtalt. Straff er resultatet ETTER domstolsbehandling. Lunken er helt grei den, men den har begrenset, om noe relevans for borgervernsgrupper som jobber for å avhjelpe mangler fra politiet og påtalemyndighet tidligere i prosessen. Anonymkode: b1690...f86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå