AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Hei. Jeg lurer på noe angående blodtrykk. Jeg har lenge hatt et blodtrykk på ca 100/70, uten at det har blitt gjort noe i forhold til det. At overtrykket mitt er lavt tyder vel på at arbeidsfasen til hjertet er redusert? Er dette noe å bekymre seg for? Kan legge til at jeg har hatt begynnende hjertesvikt med alvorlig ortostatisk hypotensjon. Da var både overtrykket, undertrykket og pulsen min alt for lav. Dette kom nok av alvorlig blodmangel kombinert med alt for lite mat, for mye og hard trening og ellers mange runder med alkoholforgiftning. Jeg har også hatt noe som må ha vært et ekstremt panikkanfall da de ikke fant noen fysisk grunn til det, men da hadde jeg hvilepuls på 170, de kalte det sinustakykardi. Jeg besvimte hele tiden osv. Ble lagt inn på hjerteovervåkningen. Jeg hadde visstnok enten for mye eller for lite kalium (husker ikke), men det var tilbake til normalt nivå dagen etter. Jeg står fast på 25 mg zelo-zok. Dette for å redusere angstsymptomer. De på hjerteovervåkningen reagerte på at jeg gikk på dette fast, at jeg heller burde ha det som behovsmedisin. Men overtrykket var det samme før jeg begynte på dette. Har ellers sånne ekstraslag nå og da, men det tenker jeg er relatert til angst. Går på 200 mg Quetiapine, 50 mg Truxal og 300 mg Wellbutrin. Sistnevnte har jeg bare gått på i fem uker. De to andre i ett år. Før jeg begynte på Wellbutrin så hadde jeg kraftige blodtrykksfall hver dag. Noen ganger besvimte jeg. Jeg føler meg ikke helt trygg. Det har vært så mye greier med kroppen min, og spesielt da hjertet, at jeg stadig vekk går med en utrygghet i meg om at noe er galt. Sliter med å komme opp i makspuls når jeg trener også. Det er som om hjertet ikke orker å arbeide så hardt som det før har gjort når jeg har trent med samme intensitet. Og det er ikke det at jeg er bedre trent. Jeg har dårligere kondisjon nå enn før. Så, hva kan være årsaken til at overtrykket er lavt? Før lå det stabilt på 120/65. Dette er nytt kanskje siste ni måneder. Kroppen min har blitt utsatt for ekstremt mye. Pilleoverdoser, andre sentralstimulerende stoffer, rask vektoppgang og deretter vektnedgang (30 kg ned i vekt på ni måneder), mye utprøving av medisiner og generelt et stresset og plaget sinn. Så at kroppen kan være sliten er ikke så rart. Må ærlig innrømme at jeg er redd for å få tilbake hjertesviktsymptomene. Da jeg lå med hjertemonitor på sykehuset i den forbindelse var hvilepulsen min stabilt på 35. Trykket var på sånn 85/40. Det ble bedre i takt med jern intravenøst for å få opp hb, mer mat, mye hvile og lite trening. Tok noen uker, men. Til tross for alt dette så har det ikke vært snakk om belastningstest eller lignende. Da jeg var på sykehuset med det panikkanfallet så fikk jeg visst tilbud om å gå med døgntelemetri, men det må ha vært en misforståelse for jeg oppfattet ikke at jeg ble tilbudt det. I journalen står det at jeg ikke var interessert i det. Noen tanker? Jeg skal dra til legen over nyttår, men lurer bare på om det er noen som har erfaring med noe lignende. Anonymkode: 1af1e...0cf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Vil legge til at jeg er rusfri nå. Det har jeg vært siden sommeren. Anonymkode: 1af1e...0cf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 Du har en for komplisert sykehistorikk til at noen her kan uttale seg om det. Det her er en sak for leger som du vet er leger i virkeligheten og som kjenner til din journal inngående, noe vi altså ikke gjør. Om du er bekymret bør du kontakte legevakt. Om du har målt blodtrykket ditt hjemme er forresten ikke disse bærbare billigmålerne særlig pålitelige. De måler ofte latterlig feil. Anonymkode: 1c302...a71 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har en for komplisert sykehistorikk til at noen her kan uttale seg om det. Det her er en sak for leger som du vet er leger i virkeligheten og som kjenner til din journal inngående, noe vi altså ikke gjør. Om du er bekymret bør du kontakte legevakt. Om du har målt blodtrykket ditt hjemme er forresten ikke disse bærbare billigmålerne særlig pålitelige. De måler ofte latterlig feil. Anonymkode: 1c302...a71 Ja, du har kanskje rett i det. Men det jeg kanskje lurer mest på er hva som kan være årsak til lavt overtrykk. Jeg har ikke målt med hjemmeapperat. Eller jo jeg har det, men det har vist samme resultat som de som brukes hos fastlegen og på sykehus. På grunn av hyppige innleggelser i både psykiatri og somatikk så har trykket stort sett blitt målt alt fra en gang til mange ganger hver måned i 1,5 år. Så har ganske grei oversikt over trykket. Anonymkode: 1af1e...0cf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 Spiser du nok salt? Magnesium og Kalium er også viktig. Anonymkode: ea3b9...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser du nok salt? Magnesium og Kalium er også viktig. Anonymkode: ea3b9...fc2 Tja. Det tror jeg da? Blodprøvene mine er fine i hvert fall. Har sjekket alt av vitaminer og mineraler samt stoffskifte. Hadde for høyt tsh (tror det het det) i september, men ved kontroll i november var det normalt igjen. Anonymkode: 1af1e...0cf
Kitcat Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 Du må snakke med legen om totalbildet i helsen din, og angstplagene dine. Har likevel lyst å berolige deg litt med at et blodtrykk på 100/70 er helt fint og ikke farlig i det hele tatt hos ellers friske mennesker. Ekstraslag er også vanlig og ufarlig. Når man har angst legger man bare mer merke til det. Du har hatt en hjerteepisode utløst av en rus»overdose» kombinert med mangelfull ernæring forstår jeg. Det er viktig at legen får trygges deg på at hjertet ditt er i bra stand nå, og veldig flott at du er ute av rusen og forhåpentlig i gang med en sunnere livsstil! Kanskje vil legen foreslå at du gjør en døgnmåling av blodtrykk, og en belastningstest (sykkeltest) av hjertet.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #8 Skrevet 26. desember 2018 1 minutt siden, Kitcat skrev: Du må snakke med legen om totalbildet i helsen din, og angstplagene dine. Har likevel lyst å berolige deg litt med at et blodtrykk på 100/70 er helt fint og ikke farlig i det hele tatt hos ellers friske mennesker. Ekstraslag er også vanlig og ufarlig. Når man har angst legger man bare mer merke til det. Du har hatt en hjerteepisode utløst av en rus»overdose» kombinert med mangelfull ernæring forstår jeg. Det er viktig at legen får trygges deg på at hjertet ditt er i bra stand nå, og veldig flott at du er ute av rusen og forhåpentlig i gang med en sunnere livsstil! Kanskje vil legen foreslå at du gjør en døgnmåling av blodtrykk, og en belastningstest (sykkeltest) av hjertet. Takk for svar. Jeg vet jo ikke så mye om hvor lavt 100 i overtrykk er. Vet bare at det er noe lavt og lavere enn "min" normal. Det med hjertet kom nok ikke av en isolert runde med overdose, men mange. Har hatt flere i etterkant også dessverre. Noen med vilje og et par uhell. Det pluss den panikkangst-episoden har skremt meg. Noe som er litt ironisk med tanke på at jeg har forsøkt å ta livet mitt flere ganger. Jeg har bare herjet så ekstremt med kroppen min at jeg kan nesten ikke skjønne at den skal ha kommet seg uskadet fra det hele. Dårlig korttidshukommelse har jeg på grunn av oksygenmangel ved overdose. Lå med 70% i metning ene gangen og andre gangen måtte jeg sederes og legges i respirator. Totalt sett så har det kanskje ført til at jeg begynner å utvikle helseangst. Det er kun det med hjertet da. Ikke noe annet jeg føler er galt. Har også angst hver kveld, som kommer til uttrykk på en fysisk måte. Jeg faller til ro, og i 1-2 timer får jeg stadig vekk "støt" i brystet som brer seg utover i kroppen og på ren refleks hiver jeg desperat etter pusten og sliter med å ta et skikkelig åndedrag. Dette skjer når jeg er veldig trøtt og holder på å sovne, så det er kroppen min som reagerer uten at jeg kan kontrollere det. Men psykisk er det. For det skjer kun når jeg har lagt meg og har øynene igjen. Jeg får ta en tur til legen og fortelle om den uroen jeg har i meg. Det er flaks at jeg enda er i livet og nå når jeg har fått rusen på avstand så har det begynt å gå en del inn på meg. Hvor nære på det faktisk har vært. Har ikke lyst til å slite med helseangst oppå det hele, og er redd for å senere få hjertrproblemer også blir jeg ikke tatt på alvor fordi det har vært falsk alarm tidligere. Samtidig, et par ganger var det jo ikke falsk alarm og jeg ble innlagt på hjerteovervåkningen. Det er ikke lett å skille på hva som er reell grunn til bekymring og hva som "bare" er angst. Anonymkode: 1af1e...0cf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #9 Skrevet 26. desember 2018 Vil bare si at Selo-Zok nok er årsaken til at du ikke får pulsen opp ved trening. Den fungerer som en brems på hjertet ditt. Anonymkode: 52ade...ade 1
Kitcat Skrevet 26. desember 2018 #10 Skrevet 26. desember 2018 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg vet jo ikke så mye om hvor lavt 100 i overtrykk er. Vet bare at det er noe lavt og lavere enn "min" normal. Det med hjertet kom nok ikke av en isolert runde med overdose, men mange. Har hatt flere i etterkant også dessverre. Noen med vilje og et par uhell. Det pluss den panikkangst-episoden har skremt meg. Noe som er litt ironisk med tanke på at jeg har forsøkt å ta livet mitt flere ganger. Jeg har bare herjet så ekstremt med kroppen min at jeg kan nesten ikke skjønne at den skal ha kommet seg uskadet fra det hele. Dårlig korttidshukommelse har jeg på grunn av oksygenmangel ved overdose. Lå med 70% i metning ene gangen og andre gangen måtte jeg sederes og legges i respirator. Totalt sett så har det kanskje ført til at jeg begynner å utvikle helseangst. Det er kun det med hjertet da. Ikke noe annet jeg føler er galt. Har også angst hver kveld, som kommer til uttrykk på en fysisk måte. Jeg faller til ro, og i 1-2 timer får jeg stadig vekk "støt" i brystet som brer seg utover i kroppen og på ren refleks hiver jeg desperat etter pusten og sliter med å ta et skikkelig åndedrag. Dette skjer når jeg er veldig trøtt og holder på å sovne, så det er kroppen min som reagerer uten at jeg kan kontrollere det. Men psykisk er det. For det skjer kun når jeg har lagt meg og har øynene igjen. Jeg får ta en tur til legen og fortelle om den uroen jeg har i meg. Det er flaks at jeg enda er i livet og nå når jeg har fått rusen på avstand så har det begynt å gå en del inn på meg. Hvor nære på det faktisk har vært. Har ikke lyst til å slite med helseangst oppå det hele, og er redd for å senere få hjertrproblemer også blir jeg ikke tatt på alvor fordi det har vært falsk alarm tidligere. Samtidig, et par ganger var det jo ikke falsk alarm og jeg ble innlagt på hjerteovervåkningen. Det er ikke lett å skille på hva som er reell grunn til bekymring og hva som "bare" er angst. Anonymkode: 1af1e...0cf Du beskriver jo utrolig godt de fysiske sidene av angst og hvordan det påvirker hjertet. Det er det aller vanligste å bekymre seg for når man har angst. Og det rører ved det helt eksistensielle i oss. Panikkangstanfall har også en tendens til å initiere en angst for angsten som ofte fører til en ond sirkel. Jeg tenker det er kjempeviktig at du får behandling mht angsten en lang stung framover slik at lysten og risikoen for å selvmedisinere deg med rus blir mindre. Det er det aller viktigste du kan gjøre for helsa di. lett fysisk aktivitet et par timer før sengetid kan minske uro og den stress/adrenalinopplevelsen du har ved sengetid. Ta tak i dette etter nyttår, og inntil da nyt romjulen, prøv å ikke bekymre deg for mye:) Endret 26. desember 2018 av Kitcat
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #11 Skrevet 26. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil bare si at Selo-Zok nok er årsaken til at du ikke får pulsen opp ved trening. Den fungerer som en brems på hjertet ditt. Anonymkode: 52ade...ade Åja! Det har jeg ikke tenkt på. Det er ikke farlig å trene hardt da? 6 minutter siden, Kitcat skrev: Du beskriver jo utrolig godt de fysiske sidene av angst og hvordan det påvirker hjertet. Det er det aller vanligste å bekymre seg for når man har angst. Og det rører ved det helt eksistensielle i oss. Panikkangstanfall har også en tendens til å initiere en angst for angsten som ofte fører til en ond sirkel. Jeg tenker det er kjempeviktig at du medisineres mht angsten en lang stung framover slik at lysten og risikoen for å selvmedisinere deg med rus blir mindre. Det er det aller viktigste du kan gjøre for helsa di. lett fysisk aktivitet et par timer før sengetid kan minske uro og den stress/adrenalinopplevelsen du har ved sengetid. Ta tak i dette etter nyttår, og inntil da nyt romjulen, prøv å ikke bekymre deg for mye:) Det er egentlig helt utrolig hvor mye angst kan gjøre med kropp og sinn. Angst for angsten ja. Jeg er livredd for nytt panikkanfall. Jeg har hatt mange, men tre anfall hvor jeg ble helt hysterisk livredd. Spesielt det siste jeg hadde. De to andre var ikke verre enn at jeg fikk litt beroligende på legevakta, mens det siste ble det jo både ambulanse og hjerteovervåkningen. Det hele var så skummelt at jeg føler meg traumatisert av hendelsen. Det er også etter dette panikkanfallet at jeg begynte å plages med angst hver eneste kveld. Jeg har vært inne på tanken om at hvis jeg ikke får noe medisin jeg kan ha liggende for angsten, så må jeg gjenoppta kontakten med miljøet for å ordne meg benzo, for bare det å vite at jeg har hjelp liggende hvis jeg får nytt panikkanfall kan jo hindre at jeg får nytt panikkanfall. Akkurat nå er jeg i behandling og her er alt av A- og B-preparater på nei-listen. Jeg stod på 5 mg Vival ved behov og 7,5 kg Imovane før jeg kom hit, men det måtte jeg slutte på. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Men når jeg er ferdig her og skal hjem, hvor jeg da er alene hver kveld, så håper jeg virkelig at jeg får noe angstsempende som behovsmedisin. For jeg gruer meg skikkelig til å skille stå i alt alene. Tusen takk for svar og innspill. Jeg skal bestille med time hos legen etter nyttår. Anonymkode: 1af1e...0cf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #12 Skrevet 26. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Åja! Det har jeg ikke tenkt på. Det er ikke farlig å trene hardt da? Det er egentlig helt utrolig hvor mye angst kan gjøre med kropp og sinn. Angst for angsten ja. Jeg er livredd for nytt panikkanfall. Jeg har hatt mange, men tre anfall hvor jeg ble helt hysterisk livredd. Spesielt det siste jeg hadde. De to andre var ikke verre enn at jeg fikk litt beroligende på legevakta, mens det siste ble det jo både ambulanse og hjerteovervåkningen. Det hele var så skummelt at jeg føler meg traumatisert av hendelsen. Det er også etter dette panikkanfallet at jeg begynte å plages med angst hver eneste kveld. Jeg har vært inne på tanken om at hvis jeg ikke får noe medisin jeg kan ha liggende for angsten, så må jeg gjenoppta kontakten med miljøet for å ordne meg benzo, for bare det å vite at jeg har hjelp liggende hvis jeg får nytt panikkanfall kan jo hindre at jeg får nytt panikkanfall. Akkurat nå er jeg i behandling og her er alt av A- og B-preparater på nei-listen. Jeg stod på 5 mg Vival ved behov og 7,5 kg Imovane før jeg kom hit, men det måtte jeg slutte på. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Men når jeg er ferdig her og skal hjem, hvor jeg da er alene hver kveld, så håper jeg virkelig at jeg får noe angstsempende som behovsmedisin. For jeg gruer meg skikkelig til å skille stå i alt alene. Tusen takk for svar og innspill. Jeg skal bestille med time hos legen etter nyttår. Anonymkode: 1af1e...0cf Glemte å skrive at å føle jeg må gjenoppta kontakten med de i miljøet er jo noe jeg overhodet ikke vil, og vil så klart unngå for alt det er verdt. Vet bare ikke hva jeg skal gjøre hvis dette her fortsetter og jeg ikke blir satt tilbake på Vival som jeg stod på før jeg kom hit. Anonymkode: 1af1e...0cf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #13 Skrevet 26. desember 2018 Skjønner at du føler en trygghet i å ha benzo liggende, men det er også en form for avhengighet. Det er mulig å takle angst uten medisiner, men det krever mye terapi og tett oppfølging. Jeg ble kvitt min panikkangst uten å noensinne innta en pille, så jeg er et levende eksempel. Men vær åpen om bekymringene dine om å ikke ha medisiner tilgjengelig ovenfor behandler! Anonymkode: 52ade...ade
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #14 Skrevet 26. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at du føler en trygghet i å ha benzo liggende, men det er også en form for avhengighet. Det er mulig å takle angst uten medisiner, men det krever mye terapi og tett oppfølging. Jeg ble kvitt min panikkangst uten å noensinne innta en pille, så jeg er et levende eksempel. Men vær åpen om bekymringene dine om å ikke ha medisiner tilgjengelig ovenfor behandler! Anonymkode: 52ade...ade Ja, det skal jeg gjøre. Det som er, er at jeg har vært og er så ustabil at man kommer liksom ikke i gang med behandling. For all tid går på stabilisering. Derfor har jeg så langt lite til ingen verktøy for å håndtere angst. Jeg forsøker jo med avledning og sånt, men ofte er jeg maktesløs. Anonymkode: 1af1e...0cf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #15 Skrevet 26. desember 2018 Når du er hos legen din bør du ta opp misforståelsen om døgntelemetri og at du ønsker dette likevel. Be legen forklare deg om hvordan selozok fungerer i kroppen din under hvile og under hardt arbeid /trening. Jeg synes også at du burde ta opp belastningstest på hjertet og diskutere om det er noe som kunne vært nyttig eller ikke. Anonymkode: 25734...0d7 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #16 Skrevet 26. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det skal jeg gjøre. Det som er, er at jeg har vært og er så ustabil at man kommer liksom ikke i gang med behandling. For all tid går på stabilisering. Derfor har jeg så langt lite til ingen verktøy for å håndtere angst. Jeg forsøker jo med avledning og sånt, men ofte er jeg maktesløs. Anonymkode: 1af1e...0cf Du kan spesifikt si til behandler at du ønsker verktøy for å håndtere angsten. I mellomtiden foreslår jeg appen headspace og prøve ut litt yoga hjemme. Det finnes guidet tutorials på YouTube Anonymkode: 25734...0d7 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 27. desember 2018 #17 Skrevet 27. desember 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du er hos legen din bør du ta opp misforståelsen om døgntelemetri og at du ønsker dette likevel. Be legen forklare deg om hvordan selozok fungerer i kroppen din under hvile og under hardt arbeid /trening. Jeg synes også at du burde ta opp belastningstest på hjertet og diskutere om det er noe som kunne vært nyttig eller ikke. Anonymkode: 25734...0d7 Enig med alt over. Telemetri helt klart IMO. Fant medfødt feil på meg når Ca.50 år, turde ikke kjøre belasningstest. Hatt samme fastlege lenge ? Vurdert å bytte ? Hadde roet Hard trening til Seriøst utredet på Sykehus. Feilen de fant på meg, etter grundig utredning, fant de under CT undersøkelse med kontrast av pumpa. https://www.helsenett.no/252-sykdommer/nyheter/nyheter/5227-slik-bytter-du-fastlege.html? A.(CAVE:Fnatt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå