Duff Skrevet 27. desember 2018 #21 Skrevet 27. desember 2018 Takk ab ..9bc. Som jeg skulle sagt det selv. Ts jeg råder deg til å ha noen regler for når du kan ta sobril. Feks hvis du skal på større arrangement og bare da. Og, jeg skjønner at det er vanskelig å ikke ha noe annet å hjelpe seg med når det er vanskelig feks psykolog eller den kommunale psykiatritjenesten. Hvis ikke du har samtaleterapi må du be om det, ellers ville jeg hørt med legen om det fantes noe annet du kan gjøre mens du venter på hjelp. Ventetidene er desverre alt for lange. 1
Monstrum Skrevet 27. desember 2018 #22 Skrevet 27. desember 2018 Ryddet for helseskadelige råd og svar til dette. Monstrum, mod.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #23 Skrevet 27. desember 2018 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg går allerede til psykolog, gjort det i 2 år. Jeg bruker også antidepressiva (cipralex) og remeron fast hver dag. Akkurat nå er jeg veldig langt nede på grunn av personlige ting, har hatt det sånn i snart et halvt år og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette. Føles ut som det aldri skal ta slutt. Gråter hver eneste dag og har vondt langt inni hjerterota (sorg). Psykologen har sagt at de gangene jeg klarer så må jeg prøve å stå i det som gjør vondt. Kjenne på smerten, hvor den er og om den endrer seg på noe vis. Bare la tårene renne hvis jeg føler for det, eller bli sint hvis jeg føler for det. Hun sier at følelsen vil endre seg eller bli borte etter en liten stund hvis jeg bare klarer å kjenne på den. Men det er så innmari vondt så ikke alltid jeg klarer det. Alkoholen i går gikk greit, men dagen i dag er ikke god. Tok meg en sobril nå i stad, men merker at jeg oftere bare tar en sobril fordi det er lettere der og da, jeg orker ikke kampen. Å lage klare regler på når jeg skal ta det var en god ide! Må prøve å gjøre det, vil absolutt ikke bli avhengig av sobrilen. Ts Anonymkode: 4a21a...06e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #24 Skrevet 27. desember 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke at folk tar slike medikamenter. Har sett liv ødelagt pga sobril. Slutt med medikamenter som gjør deg sykere enn du var og ta heller tak i roten av problemet. Gå i terapi, spis sunt og regelmessig og hold deg i aktivitet. Har du problemer med psyken så hold deg ihvertfall langt unna alkohol. Folk må bli mer skeptisk til hva de putter i seg. Anonymkode: 4a960...3e0 Da har du ikke kjent på skikkelig kraftig angst over tid. For min del har forsiktig bruk av valium reddet livet mitt. Jeg har 4 misslykkede selvmordsforsøk bak meg grunnet ekstrem angst. Nå er det 14 året hvor jeg bruker valium og er endelig tilfreds. Anonymkode: a5433...3d6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #25 Skrevet 27. desember 2018 Når man ikke klarer å møte på barnas juleforestilling eller andre viktige ting synes jeg det er helt ok å ta en sobril med mindre man blir veldig trett og sløv av de. Ts, du bør ikke ta sobril hvis du bare er hjemme. Hjemme kan du legge deg nedpå og la alt strømme på. Putt musikk i ørene og la de stå til. Det er beintøft men det letter med tiden. Gå turer alene og sammen med noen. Sett mål om å gjøre en ting hver dag. Støvsuge eller gå ut døra, det behøver ikke være stort. Det er de små skrittene som tar deg fremover. Håper du får det bedre snart. Sett ord på hva du har behov for. Anonymkode: 9eba1...063 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #26 Skrevet 27. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man ikke klarer å møte på barnas juleforestilling eller andre viktige ting synes jeg det er helt ok å ta en sobril med mindre man blir veldig trett og sløv av de. Ts, du bør ikke ta sobril hvis du bare er hjemme. Hjemme kan du legge deg nedpå og la alt strømme på. Putt musikk i ørene og la de stå til. Det er beintøft men det letter med tiden. Gå turer alene og sammen med noen. Sett mål om å gjøre en ting hver dag. Støvsuge eller gå ut døra, det behøver ikke være stort. Det er de små skrittene som tar deg fremover. Håper du får det bedre snart. Sett ord på hva du har behov for. Anonymkode: 9eba1...063 Helt enig! Angstanfall kan jeg ri meg gjennom selv om jeg er sikker på at jeg kommer til å dø. På familiesammenkomster eller skolearrangementer er det derimot lite heldig med en mamma som ligger i fosterstilling og rister. Anonymkode: a5433...3d6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #27 Skrevet 27. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har du ikke kjent på skikkelig kraftig angst over tid. For min del har forsiktig bruk av valium reddet livet mitt. Jeg har 4 misslykkede selvmordsforsøk bak meg grunnet ekstrem angst. Nå er det 14 året hvor jeg bruker valium og er endelig tilfreds. Anonymkode: a5433...3d6 Makan! Det vet du da ingen verdens ting om. Livet mitt har vært et rent helvete frem til jeg ble eldre å fikk den riktige behandlingen jeg trengte, men aldri tydd til noen medikamenter. Det ødelegger både kroppen og hode, jeg ønsket å bli frisk, ikke sykere. Angst har bare vært en av de tingene jeg har slitet med. Du skulle bare ha visst. Anonymkode: 4a960...3e0
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #28 Skrevet 27. desember 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Makan! Det vet du da ingen verdens ting om. Livet mitt har vært et rent helvete frem til jeg ble eldre å fikk den riktige behandlingen jeg trengte, men aldri tydd til noen medikamenter. Det ødelegger både kroppen og hode, jeg ønsket å bli frisk, ikke sykere. Angst har bare vært en av de tingene jeg har slitet med. Du skulle bare ha visst. Anonymkode: 4a960...3e0 Om man er syk nok får man beroligende enten man vil eller ikke. Første gang var på tvang. For noen er det faktisk ikke et valg, men en nødvendighet. Anonymkode: a5433...3d6 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #29 Skrevet 27. desember 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Så da er det bedre å gjøre det verre med en kortsiktig løsning? Anonymkode: 4a960...3e0 Det er ikke slik at alle blir verre, og alle blir narkomane, eller alle spinner helt ut av kontroll. Hadde det vært slik, så hadde ikke helse-Norge skrevet det ut til pasientene. De aller fleste klarer å ha et konstruktivt forhold til medisinene sine. Anonymkode: 1e442...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #30 Skrevet 27. desember 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man er syk nok får man beroligende enten man vil eller ikke. Første gang var på tvang. For noen er det faktisk ikke et valg, men en nødvendighet. Anonymkode: a5433...3d6 Nå er det en del år siden jeg var syk, og da ble man ikke tvangs medisinert pga blant annet angst. Da skal man være en fare for andre. Jeg har vært meget syk, mer enn du kan tenke deg! Inn og ut av psykiatrien, sykehuset, psykolog og lege. Mange selvmordsforsøk. Du aner virkelig ikke! Sobril skal man ikke gå på over lengre tid. For å bli tvangs medisinert er det snakk om ekstreme tilfeller, og over kortere perioder. Da snakker vi ikke om en angstlidelse. At du har brukt 14 år på medisiner pga angst og det ikke har fungert før nå sier jo litt. Man MÅ ta fatt i årsaken for å bli frisk. Anonymkode: 4a960...3e0
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #31 Skrevet 27. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det en del år siden jeg var syk, og da ble man ikke tvangs medisinert pga blant annet angst. Da skal man være en fare for andre. Jeg har vært meget syk, mer enn du kan tenke deg! Inn og ut av psykiatrien, sykehuset, psykolog og lege. Mange selvmordsforsøk. Du aner virkelig ikke! Sobril skal man ikke gå på over lengre tid. For å bli tvangs medisinert er det snakk om ekstreme tilfeller, og over kortere perioder. Da snakker vi ikke om en angstlidelse. At du har brukt 14 år på medisiner pga angst og det ikke har fungert før nå sier jo litt. Man MÅ ta fatt i årsaken for å bli frisk. Anonymkode: 4a960...3e0 Jeg har ikke sagt det ikke har fungert før nå. Jeg sa at jeg nå med beroligende har et verdig liv. I 14 hele år, uten og bli avhengig. Og nei ikke alle blir friske av terapi. Dessverre. Anonymkode: a5433...3d6 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #32 Skrevet 27. desember 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Sliter veldig med angst for tiden, har derfor fått utskrevet sobril 10 mg av fastlegen. Har brukt det en stund men bare innimellom når det er på sitt verste. Før jul har det vært så ille at jeg har tatt 1 hver dag. I går tok jeg ingen, og ikke i dag heller. Skal drikke alkohol så derfor har jeg ikke turt å ta. I dag er angsten min så sterk, jeg har en stor klump i halsen som jeg ikke får «svelget unna», sliter med pusten min og jeg er helt vanvittig kvalm. Dette har vart i hele dag, uten opphold. Kan dette være abstinenser fra sobrilen, eller er det bare angsten som har bitt seg fast? Anonymkode: 4a21a...06e Du gjør jo den største feilen som finnes, bruker rus mot angst. Det er det siste du må gjøre, da blir angsten større. Du må møte angsten uten noe rus. Rydd opp i livet, start med kostholdet. Utendørsaktivitet, fysisk. Trening, styrke. Selv levd med angst i over 20år, men har kontroll nå. Alkohol og dårlig kosthold dreper meg fullstendig. Så der har jeg virkelig ryddet opp. Sobril/bezo er sinnsykt å bli hekta på, abstinensene er jævlig. Anonymkode: 026b5...16c 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #33 Skrevet 27. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du gjør jo den største feilen som finnes, bruker rus mot angst. Det er det siste du må gjøre, da blir angsten større. Du må møte angsten uten noe rus. Rydd opp i livet, start med kostholdet. Utendørsaktivitet, fysisk. Trening, styrke. Selv levd med angst i over 20år, men har kontroll nå. Alkohol og dårlig kosthold dreper meg fullstendig. Så der har jeg virkelig ryddet opp. Sobril/bezo er sinnsykt å bli hekta på, abstinensene er jævlig. Anonymkode: 026b5...16c De fleste har vel prøvd med både kosthold og trening. For meg blandt annet har det lite og ingenting og si. Så hva skal man gjøre når man har prøvd alt? Anonymkode: a23e5...8da
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #34 Skrevet 27. desember 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sagt det ikke har fungert før nå. Jeg sa at jeg nå med beroligende har et verdig liv. I 14 hele år, uten og bli avhengig. Og nei ikke alle blir friske av terapi. Dessverre. Anonymkode: a5433...3d6 Hvordan vet du at du ikke er avhengig? Har du gått på Sobril i 14 år eller noe annet? Jo, med riktig terapi kan man bli frisk. Jeg fikk beskjed av psykokoger og psykiater at jeg kommer til på det meste å være 50% fungerende resten av livet. Hjerneskadet og mange psykiske diagnoser. I dag er jeg 100% friskemeldt og lever et godt liv. Jeg brukte over 10 år på å finne den riktige behandlingen. Klarer jeg å bli frisk, klarer fanken meg ganske mange det. Man må ikke gi seg, det er en usedvanlig tøff kamp, men å dytte i seg piller gjør ting bare verre. Kanskje derfor du ikke har blitt frisk? Anonymkode: 4a960...3e0
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #35 Skrevet 27. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at du ikke er avhengig? Har du gått på Sobril i 14 år eller noe annet? Jo, med riktig terapi kan man bli frisk. Jeg fikk beskjed av psykokoger og psykiater at jeg kommer til på det meste å være 50% fungerende resten av livet. Hjerneskadet og mange psykiske diagnoser. I dag er jeg 100% friskemeldt og lever et godt liv. Jeg brukte over 10 år på å finne den riktige behandlingen. Klarer jeg å bli frisk, klarer fanken meg ganske mange det. Man må ikke gi seg, det er en usedvanlig tøff kamp, men å dytte i seg piller gjør ting bare verre. Kanskje derfor du ikke har blitt frisk? Anonymkode: 4a960...3e0 Hvordan jeg vet at jeg ikke er avhengig? Virkelig? Jeg har gått på valium ved behov i 14 år. Jeg har gått i terapi i flere tiår, og går såklart enda. Kjempe fint at du har blitt frisk, men ikke døm andre som får et verdig liv med medisiner. Anonymkode: a5433...3d6 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #36 Skrevet 27. desember 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste har vel prøvd med både kosthold og trening. For meg blandt annet har det lite og ingenting og si. Så hva skal man gjøre når man har prøvd alt? Anonymkode: a23e5...8da Du har ikke prøvd alt, tro meg. Samtidig bruker du rus som hjelp, voks opp. Anonymkode: 026b5...16c
Duff Skrevet 27. desember 2018 #37 Skrevet 27. desember 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke prøvd alt, tro meg. Samtidig bruker du rus som hjelp, voks opp. Anonymkode: 026b5...16c Siden du sitter med oppskriften så hadde det vert fint om du delte den i stede for å beskylde syke mennesker for å ruse seg. 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #38 Skrevet 27. desember 2018 Et verdig liv med sobril?? En får jo ikke det. Pillene slutter jo å virke så må en ta mer. Og enda mer. Håper dere ikke kjører bil i pillekomaen deres. Kjører dere ned noen så sitter dere fint i det. Mange med kraftig angst klarer seg uten piller og alkohol. Tenker det er avhengigheten som snakker når dere mener sobril hver dag året rundt er greit. Anonymkode: 68859...8eb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #39 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan jeg vet at jeg ikke er avhengig? Virkelig? Jeg har gått på valium ved behov i 14 år. Jeg har gått i terapi i flere tiår, og går såklart enda. Kjempe fint at du har blitt frisk, men ikke døm andre som får et verdig liv med medisiner. Anonymkode: a5433...3d6 Da er du jo avhengig......14 år!?! Og vi snakker her om Sobril, du snakker tydeligvis om noe annet? Man kan ikke komme utenom at Sobril er svært avhengighetsskapende, tro hva du vil. Sobril skal kun brukes i kort periode og fikser ingenting, kun midlertidig, forså å bli verre. Du får lese litt om Sobril før du utaler deg. Jeg blir irritert når folk tror en pille kan fikse alt, det er noe annet enn å dømme. Det gir et feilsignal til andre som sliter. Helt utrolig at du tolker det feil at noen sier det går an å bli frisk fra mange psykiske sykdommer. Da går man rett i offerrollen, og det gjør en ikke frisk det heller. Jeg har vært svært syk, men er frisk i dag.....så det går an. Du får legge fra deg at jeg dømmer psykiske syke, jeg har vært der selv. Anonymkode: 4a960...3e0
Duff Skrevet 27. desember 2018 #40 Skrevet 27. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Et verdig liv med sobril?? En får jo ikke det. Pillene slutter jo å virke så må en ta mer. Og enda mer. Håper dere ikke kjører bil i pillekomaen deres. Kjører dere ned noen så sitter dere fint i det. Mange med kraftig angst klarer seg uten piller og alkohol. Tenker det er avhengigheten som snakker når dere mener sobril hver dag året rundt er greit. Anonymkode: 68859...8eb Hvem snakker om å bruke sobril hver dag hele året? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå