Gå til innhold

Abstinenser fra sobril?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Sliter veldig med angst for tiden, har derfor fått utskrevet sobril 10 mg av fastlegen. Har brukt det en stund men bare innimellom når det er på sitt verste. Før jul har det vært så ille at jeg har tatt 1 hver dag. 

I går tok jeg ingen, og ikke i dag heller. Skal drikke alkohol så derfor har jeg ikke turt å ta. 

I dag er angsten min så sterk, jeg har en stor klump i halsen som jeg ikke får «svelget unna», sliter med pusten min og jeg er helt vanvittig kvalm. Dette har vart i hele dag, uten opphold. 

Kan dette være abstinenser fra sobrilen, eller er det bare angsten som har bitt seg fast? 

Anonymkode: 4a21a...06e

Skrevet

Er nok angsten som spiller deg et puss.

• Liker 4
Skrevet

Sobril gjør at hjernen ikke produserer lykkehormon selv. Det går over om du gir det tid. Prøv annen behandling for angst enn medikamentell. Det er også godt å gå seg en tur ute om man har mye tanker. Jeg har lært meg en ting: jeg kan ikke tvinge tankene bort, men på samme måte som at det noen ganger er bakgrunnsstøy når man prater med noen kan jeg velge å fokusere på det jeg vil fokusere på og ikke irritere meg over bakgrunnsstøyen. Jeg ser på de negative tankene som bakgrunnsstøy og fokuserer i stedet på andre ting, ting som gir meg noe positivt. 

Anonymkode: 39167...d2c

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Sliter veldig med angst for tiden, har derfor fått utskrevet sobril 10 mg av fastlegen. Har brukt det en stund men bare innimellom når det er på sitt verste. Før jul har det vært så ille at jeg har tatt 1 hver dag. 

I går tok jeg ingen, og ikke i dag heller. Skal drikke alkohol så derfor har jeg ikke turt å ta. 

I dag er angsten min så sterk, jeg har en stor klump i halsen som jeg ikke får «svelget unna», sliter med pusten min og jeg er helt vanvittig kvalm. Dette har vart i hele dag, uten opphold. 

Kan dette være abstinenser fra sobrilen, eller er det bare angsten som har bitt seg fast? 

Anonymkode: 4a21a...06e

Klump i halsen er et vanlig angstsymptom. Husk at sobril ikke løser noe på sikt, men gjør angsten verre om du "missbruker" de. Sobril er bare en quick fix der og da :) Få deg en time til psykolog, og kombiner det med f.eks forsiktig bruk av sobril. 

Anonymkode: 71fc6...602

• Liker 3
Skrevet

Nå skal ikke jeg legge meg bort i hvor ofte du og legen din har blitt enige om at du kan ta Sobril, men selv har jeg alltid fått beskjed om å ikke ta det mer enn to dager på rad. Om du ikke allerede går på antidepressiver vil det mulig være et bedre alternativ, som kan roe angsten litt og gjøre det litt lettere å jobbe med den sammen med psykolog :)

Anonymkode: e45e9...495

Skrevet

Jeg har sett effektene av Sobril-avhengighet fra sidelinja, og det er ikke pent. Ikke bruk det mer enn en uke i strekk.

Seriøst, alkohol er mindre farlig enn Sobril.

Anonymkode: 96622...fdb

• Liker 3
Skrevet

Det er nok det at du har tatt det litt for ofte i det siste, så du har sluppet unna å kjenne på angsten.  Nå har du ikke lengre sobrilen til å dempe den ned, så da føles den nok bare litt ekstra sterk. 

Det beste er å bare stå i det, det går over❤️

Skrevet

Støtter de som tenker at dette er angsten, og ikke abstinenser... Halveringstiden på de tablettene ( både enkeltvis og det ar du har tatt flere over en liten tid) gjør at det fortsatt er i omløp i kroppen din. De kan spores i urin i opptil 3uker etter inntaks stopp. 

Mitt råd tul deg er kanskje å la være å drikke alkohol😊 Det blir sjelden bra oppå et så høyt angst symptomtrykk.. 

Lykke til, forsøk med avledningsmanøvere i den grad du får til. Ellers er det kanskje bare å kaste inn håndkleet og akseptere at du har så høy angst nå, at du får ta sobril og avstå fra alkoholen. Lykke til👍

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett effektene av Sobril-avhengighet fra sidelinja, og det er ikke pent. Ikke bruk det mer enn en uke i strekk.

Det du sier der er absolutt ikke sant.

Til TS, det er klart man kan bli avhengig av Sobril, men jeg tror ikke du har tatt mange nok til at du er fysisk avhengig. Det er mange ting som kan spille inn på angsten. Mange får f.eks økt angst etter å ha drukket alkohol. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt en del sobril, den avhengigheten og hvor farlig det skal være når man slutter har ikke jeg merket. Sluttet med alt av "lykkepiller", kjøpte meg heller en hund og har nesten ikke angst mer.

Anonymkode: 535da...143

• Liker 2
Skrevet (endret)

Når det gjelder Sobril så er det langt mildere enn Vival. Jeg har aldri fått benzo-abstinenser av Sobril. Det har jeg derimot av Vival. Har tatt mer enn en sobril per dag, tror det var 4 stk 25 mg per dag over en periode. Fikk ikke abstinenser. Hadde dessuten dårligere effekt enn Vival. 

Jeg tror det er angsten som forverrer seg nå når du har gått uten et par dager. Det er ikke uvanlig, og er en av grunnene til at man skal trappe gradvis ned når man skal slutte. 

Anonymkode: 213bb...490

edit: Ryddet for svar til slettet innlegg.  Monstrum, mod. 

Endret av Monstrum
Skrevet

Skjønner ikke at folk tar slike medikamenter. Har sett liv ødelagt pga sobril. 

Slutt med medikamenter som gjør deg sykere enn du var og ta heller tak i roten av problemet. Gå i terapi, spis sunt og regelmessig og hold deg i aktivitet. Har du problemer med psyken så hold deg ihvertfall langt unna alkohol. Folk må bli mer skeptisk til hva de putter i seg. 

Anonymkode: 4a960...3e0

• Liker 1
Skrevet

Det er absolutt grunn til å mistenke abstinens. Dette er medisiner som kun bør tas i en akuttfase, men mange blir satt på i uker og år.

Anonymkode: 3250b...75c

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle om hvordan det er?

Anonymkode: 71758...92a

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt med medikamenter som gjør deg sykere enn du var og ta heller tak i roten av problemet. Gå i terapi, spis sunt og regelmessig og hold deg i aktivitet. Har du problemer med psyken så hold deg ihvertfall langt unna alkohol. Folk må bli mer skeptisk til hva de putter i seg. 

Er 6 måneder til 1 års ventetid på terapi. Er ikke alle som har råd til å gå privat. Sobril, ja takk.

Anonymkode: 1e442...4aa

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle om hvordan livene var ødelagte pga sobril?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 6 måneder til 1 års ventetid på terapi. Er ikke alle som har råd til å gå privat. Sobril, ja takk.

Anonymkode: 1e442...4aa

Så da er det bedre å gjøre det verre med en kortsiktig løsning? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle om hvordan livene var ødelagte pga sobril?

Mistet jobb, mann og barn. Ble mye verre på Sobril, avhengig, ekstremt ustabil psykisk, gikk opp 100 kilo, var aldri til stede for barna sine med mer.

En annen jeg kjenner gikk rett i kjelleren etter begynt på sobril og ikke kommet seg etter flere år. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mistet jobb, mann og barn. Ble mye verre på Sobril, avhengig, ekstremt ustabil psykisk, gikk opp 100 kilo, var aldri til stede for barna sine med mer.

En annen jeg kjenner gikk rett i kjelleren etter begynt på sobril og ikke kommet seg etter flere år. 

Takk for svar med viktig informasjon!

• Liker 1
Skrevet

Det kan du ta helt med ro. Du får ikke fysiske abstinenser av å gå på laveste dose Sobril en kort periode. Selv om du hadde tatt 10 mg daglig i en lengre periode, ville en psykiater bare tatt deg rett av derfra. De trapper folk som må trappes ned, ned til 10mg: så av. Det er laveste dose. Det du kjenner på er 100% ufarlig, rent utover at det kan være ubehagelige angst-symptomer.

For at du kan bli enda mer nervøs etter å ha tatt 10 mg sobril en stund: ja, det er reellt. Men kvalmen er angst, ikke fysisk abstinens. Sobril har dessverre som bivirkning at angsten kan øke om man tar det hyppig. Det er en av grunnene til at man ikke skal ta det daglig, rent utover det innlysende: avhengighet og at de virker dårligere rett og slett.

Du bør ikke bruke sobril som du har gjort nå. Sobril bør bare brukes når du absolutt, absolutt må. På den måten får du optimal virkning når du trenger deg mest, blir ikke avhengig eller øker angsten din som du har gjort nå. Snakker da om at du bør begrense deg til max noen ganger per måned. Helst bare så sjeldent som overhodet mulig. Virkningen går ned etter få dagers sammenhengende bruk.

Nå bør du ikke ta det i det hele tatt en god stund. Men det kommer ikke til å bli verre enn nå: tipper du vil føle deg som du pleier om et noen få dager. Hvis du hadde tatt 10 mg over lang tid, hadde det kanskje tatt et par uker å "bli normal" igjen. 10 mg er ikke type dose som gir alvorlige abstinenser rett og slett. Men det kan absolutt gi det mentale ubehaget og de økte angstsymptomene som du opplever nå. Ta det som en lærepenge og legg vekk sobrilen nå. 

Anonymkode: 408a5...9bc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...