AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Hei Har nettopp funnet ut at jeg er gravid og testen viste 2-3 uker Jeg bare lurer på hva jeg bør gjøre nå? Bør jeg kontakte lege allerede så tidlig? Hvordan får du time hos jordmor osv? Og når er det vanlig å ta første ultralyd? Er førstegangs gravid å vet ikke så veldig mye så setter veldig pris på svar og tips og råd:) Tar folat og har lest meg opp på hva slags matvarer jeg bør holde meg unna Forrige mens begynte 19 november, skal jeg da rekne graviditeten fra da? Anonymkode: b95d7...b1b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Gratulerer Du kan godt ringe lege/jordmor nå Nye retningslinjer er at gravide skal komme inn til første kontroll innen en uke etter de tar kontakt. Før var det ikke vanlig å ha kontroll i første trimester og man måtte vente til uke 12, men det er blitt bedre nå Du kan ringe enten fastlegen eller jordmor, eller begge. Noen fastleger er flinke på svangerskap, men jordmødre har jo selvfølgelig litt ekstra kompetanse på området og setter som regel av mer tid. Du kommer i kontakt med jordmor på helsestasjonen i din bydel/kommune. Jeg sendte en mail og fikk time innen en uke. Fikk veldig god oppfølging hos jordmor og de tok alle blodprøver og henviste til sykehus osv. Den offentlige svangerskapsomsorgen dekker i utgangspunktet kun en ultralyd i uke 18-19. Unntaket er hvis noe er galt som krever ultralydundersøkelse så klart. Hvis du ønsker ultralyd utover den må du ta kontakt med privat gynekolog og betale selv. Det pleier å koste rundt 1000kr. Veldig mange tar privat tidlig ultralyd, ofte i uke 12 for da kan man se en liten baby man kan se hjertet banke på ultralyd ca fra uke 6. Du regner graviditeten fra første dag i sist mens ja. Du kan google terminkalkulator hvis du er usikker. Det finnes også fine apper, som "gravid og barn" som hjelper deg telle dager og uker og følger utviklingen. lykke til Anonymkode: 34623...122 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 Og forresten, at testen viser 2-3 uker betyr at du er 4-5 uker på vei, for den regner fra unnfangelse og ikke fra sist mens. Anonymkode: 34623...122
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 Jeg var hos lege i uke 7. Ul i uke 18. Fikk jordmortime i uke 21 og uke 28. Fødsel i uke 39. Utover det gikk livet som normalt. Jobb, aktiviteter, vanlig mat osv. Anonymkode: 680e4...f79
Duftavsommerregn Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har nettopp funnet ut at jeg er gravid og testen viste 2-3 uker Jeg bare lurer på hva jeg bør gjøre nå? Bør jeg kontakte lege allerede så tidlig? Js Gratulerer! Kontakt legen din du, som da kommer inn tidlig og kan gi deg alle de rådene du trenger.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 Gratulerer! Du kan ringe fastlegen imorgen. Jeg gikk kun til fastlegen de første mnd., men gikk delvis hos jordmor etterhvert. Legen spør om første dag i siste mens og så regnes termindato utifra det. Normalt er første ultralyd i uke 18. Anonymkode: 02a3d...b73
Perelandra Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 Tråden er ryddet for krenkende utsagn, brukerangrep og svar til dette Perelandra, mod.
Larsii Skrevet 26. desember 2018 #8 Skrevet 26. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Før var det ikke vanlig å ha kontroll i første trimester og man måtte vente til uke 12, men det er blitt bedre nå Dette stemmer ikke med der jeg bor. Var ikke til lege før uke 12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #9 Skrevet 27. desember 2018 4 hours ago, Larsii said: Dette stemmer ikke med der jeg bor. Var ikke til lege før uke 12 Ikke jeg heller, men det er nye retningslinjer fra i sommer at gravide skal tilbys time så fort de tar kontakt i første trimester. Ikke noe krav, men et tilbud. Så da får man en ekstra kontroll før den i uke 12. Anonymkode: 34623...122
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå