Gå til innhold

Mail-legge til noen på kopi ved svar-OK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt vanskelig å forklare dette uten å bli for detaljert, men- jeg sendte en Mail til et firma ang noe jeg lurte på. Jeg fikk svar, men oppdaget at firmaet hadde lagt til et annet firma på kopi i mailen..  dette er vel lov, men en smule uetisk??

Anonymkode: 6ff43...7b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver så lite og så generelt at det er vanskelig å vite hva man egentlig svarer på, men utfra det som står ville jeg tenkt at det ikke er noe å henge seg opp i. En mail er den aller mest usikre måten å sende noe som helst av informasjon på: det er nesten som å sende et postkort. Derfor regner jeg med at du ikke sendte sensitiv informasjon. Så lenge du ikke har sendt sensitiv informasjon ser jeg ikke helt problemet. 

Dessuten: det er sikkert en grunn til at de har satt noen andre på kopi. Det er fordi de ønsker at noen andre skal vite om det. Kanskje det andre firmaet egentlig er rette adressat for henvendelsen? Kanskje de har en form for ansvar for det henvendelsen handler om? Samtidig er de åpne om det ved at du ser at de har satt det andre firmaet på kopi. Hvis de ikke hadde villet at du skulle vite det, ville de satt dem på blindkopi. 

Med andre ord: dette er ikke uetisk i utgangspunktet. Det eneste jeg ville tenkt at de kunne gjort annerledes er at de kunne skrevet rett ut i svaret til deg at «Vi har sendt en kopi av henvendelsen din til firmaet XX fordi ....» 

Mitt forbehold er at det ikke er personopplysninger eller annen sensitiv informasjon i mailene.  

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Ullvott skrev:

Du skriver så lite og så generelt at det er vanskelig å vite hva man egentlig svarer på, men utfra det som står ville jeg tenkt at det ikke er noe å henge seg opp i. En mail er den aller mest usikre måten å sende noe som helst av informasjon på: det er nesten som å sende et postkort. Derfor regner jeg med at du ikke sendte sensitiv informasjon. Så lenge du ikke har sendt sensitiv informasjon ser jeg ikke helt problemet. 

Dessuten: det er sikkert en grunn til at de har satt noen andre på kopi. Det er fordi de ønsker at noen andre skal vite om det. Kanskje det andre firmaet egentlig er rette adressat for henvendelsen? Kanskje de har en form for ansvar for det henvendelsen handler om? Samtidig er de åpne om det ved at du ser at de har satt det andre firmaet på kopi. Hvis de ikke hadde villet at du skulle vite det, ville de satt dem på blindkopi. 

Med andre ord: dette er ikke uetisk i utgangspunktet. Det eneste jeg ville tenkt at de kunne gjort annerledes er at de kunne skrevet rett ut i svaret til deg at «Vi har sendt en kopi av henvendelsen din til firmaet XX fordi ....» 

Mitt forbehold er at det ikke er personopplysninger eller annen sensitiv informasjon i mailene.  

Mailen inneholdt ikke sensitiv info per se, men inneholdt info/spørsmål som kun var ment til mottaker (av type oppfølgingsspørsmål). Firmaet som ble satt på åpen cc et et jeg har hørt navnet på, men ikke kjenner til. Det var heller ingen (for meg) åpenbar grunn til at de skulle se vår mailutveksling. 

For meg opplevdes det som et tillitsbrudd....

Anonymkode: 6ff43...7b1

Skrevet

Litt vanskelig å vurder ut i fra det lille du skriver. Men jeg legger tilstadighet andre på kopi når jeg svarer på mail, feks fordi det som skrives er relevant info for de som legges på kopi, de som legges på kopi må komme med en uttalelse før det kan konkluderes, jeg i utgangspunktet ikke var rette adressant, men har relavante opplysninger osv.

Anonymkode: 17e05...275

Skrevet

Jeg kjenner folk som gjør dette, både privat og på jobben. Og jeg synes ikke noe om det. Mailer er ment for mottakeren. 

Anonymkode: 7ab56...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...