Gå til innhold

Er det noen som bruker såpestykker lengre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 minutter siden, Tigress skrev:

No er det vel slik at det hygieniske framskrittet frå å ikkje ha såpe til å ha eit såpestykke er utruleg mykje større enn det hygieniske framskrittet frå fast til flytande såpe, og eg trur ikkje vi har høyrt om at såpestykke har vore kjelda til større infeksjonar. Og så, om ein gidd å google litt, så finn ein at ja, det er bakterier på såpestykke. Det er det garantert i den vesle ekle dropa som heng ut av dispenderen også. Og uansett, så skyller ein jo av såpestykket under vatn, og då skyller ein vekk det meste. Og så er ein i grunnen good to go, heilt til ein tørkar seg på ein handduk. Så eg trur ikkje det er så stor skilnad. 

Her trenger du litt oppdatering. I gamle dager, for noen tiår siden, var Sterilansåpestykkene en kjent smittekilde til Gonoresmitte blant menn i militæret og andre steder, der mennene delte såpen i dusjen.  Men dette var før internettets tid. 

Husk også på at da legene begynte å vaske hendene før de undersøkte fødekvinner så var ikke flytende såpe oppfunnet. Legene gikk da i privattøy og uten sykehusbekledning. De gikk gjerne fra å obdusere/undersøke døde og inn til fødekvinnene uten håndvask. Da en årvåken person ble oppmerksom på en mulig sammenheng mellom smittemuligheter/ med og uten håndvask, og håndvask ble innført, så igjen de hadde ikke flytende såpe. 

Når obligatorisk håndvask ble innført før legene tok i og underaøkte fødekvinnene så sank dødeligheten blant barselkvinner drastisk. 

Google er et fint hjelpemiddel, men gooogle er ikke så gammel at google får med seg alt bakover i tid. Og ikke minst, du skal vite litt hva du søker bakover i tid for å spisse søket ditt slik at du får opp relevant info på påde trådens tema og mangt og mye annet. 

Anonymkode: faa6c...4c4

• Liker 3

Dersom du har 5 i IQ så tar du å vasker såpepumpene samtidig som at du vasker badet. Så i et normalt hjem, så er det ikke mer bakterier på såpepumpene enn såpestykke. 

Jeg kommer aldri til å bruke såpestykke. Det er ekkelt. 

Anonymkode: f68d8...0fb

• Liker 2

Jeg bruker såpestykker både til kropps- og håndvask. Så bruker jeg shampo og balsam i fastform (altså "såpestykke"-format). På kjøkkenet bruker jeg derimot flytende såpe, da jeg syntes det er mest praktisk der.

Jeg har også flytende såpe på badet/toalettet også, og jeg gjetter at samtlige gjester bruker såpedispenseren og ikke såpestykket. Men jeg bruker såpestykket.

Den eneste grunnen til at jeg har det sånn er fordi jeg er slave av Lush.

• Liker 6

Jeg har kun kjøpt pumpesåpe så lenge jeg kan huske. Men savner egentlig litt følelsen av å vaske hendene med et såpestykke.

Det føles liksom litt mer hygienisk med pumpesåpe. Selv om dette ikke stemmer. For det er ikke såpen i seg selv som fjerner bakteriene når vi vasker hendene. Da måtte vi brukt vann som var kokende varmt. Og såpen tar synlig skit, men dreper ikke bakteriene. Det er friksjon og hvor lenge vi gnikker hendene med såpen før vi spyler hendene som fjerner bakteriene. Who knew?

Derfor leger gnikker så voldsomt når de vasker seg før op. Og da helt opp til albuene.

• Liker 4

Annonse

Gjest Blondie65
2 minutter siden, Alice123 skrev:

Jeg bruker såpestykker både til kropps- og håndvask. Så bruker jeg shampo og balsam i fastform (altså "såpestykke"-format). På kjøkkenet bruker jeg derimot flytende såpe, da jeg syntes det er mest praktisk der.

Får man kjøpt shampo/balsam bar i vanlig butikk her til lands? Har lett, uten å finne.

Jeg bruker såpestykke. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her trenger du litt oppdatering. I gamle dager, for noen tiår siden, var Sterilansåpestykkene en kjent smittekilde til Gonoresmitte blant menn i militæret og andre steder, der mennene delte såpen i dusjen.  Men dette var før internettets tid. 

Husk også på at da legene begynte å vaske hendene før de undersøkte fødekvinner så var ikke flytende såpe oppfunnet. Legene gikk da i privattøy og uten sykehusbekledning. De gikk gjerne fra å obdusere/undersøke døde og inn til fødekvinnene uten håndvask. Da en årvåken person ble oppmerksom på en mulig sammenheng mellom smittemuligheter/ med og uten håndvask, og håndvask ble innført, så igjen de hadde ikke flytende såpe. 

Når obligatorisk håndvask ble innført før legene tok i og underaøkte fødekvinnene så sank dødeligheten blant barselkvinner drastisk. 

Google er et fint hjelpemiddel, men gooogle er ikke så gammel at google får med seg alt bakover i tid. Og ikke minst, du skal vite litt hva du søker bakover i tid for å spisse søket ditt slik at du får opp relevant info på påde trådens tema og mangt og mye annet. 

Motsier du ikke deg selv her? Jeg skjønner ikke hva du vil fram til, da du sier at såpestykker både bidrar til og bidrar til å unngå smitte. 

Anonymkode: 549bf...a7a

• Liker 2

Jeg bruker såper i fast form både som vanlig såpe og som shampoo. Miljøhensyn er en viktig ting pluss at huden min blir ødelagt av flytende såpe og fordi jeg har mye utslett og sår trenger jeg såper som holder sårene skikkelig rene uten å tørke helt ut. 

• Liker 2

Jeg bruker begge deler og liker godt å ha en håndfast såpe i hånda ved vask. At man skulle være urenslig ved å bruke denne er nok sterkt overdrevet. Bruker hundre personer den samme såpa blir det jo noe annet. Ja til håndsåpe og ja til nynorsk fin skivemåte! 

Anonymkode: a4090...44a

• Liker 6

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har 5 i IQ så tar du å vasker såpepumpene samtidig som at du vasker badet. Så i et normalt hjem, så er det ikke mer bakterier på såpepumpene enn såpestykke. 

Jeg kommer aldri til å bruke såpestykke. Det er ekkelt. 

Anonymkode: f68d8...0fb

Såpepumper kan faktisk påføres mer bakterier ved vasking enn om de ikke vaskes. Etter å ha pumpet såpe i hendene så skal man gaktisk vaske hendene for både det henden er skitnet til med før og etter at såpepumpen er pumpet på. 

Det er faktisk sett på, av ett eller annet forbrukerprogram, at å fylle på såper på såpedispensere, slik mange gjør, medfører at pumpesåpene inneholder et hav av bakterier. Skal man først ha pumpesåpe så skal ikke pumpesåpen åpnes og beholderen kastes når den er tom.

Det samme gjerder for vannbeholdere der man bytter ny flaske når den gamle er tom. Da blir det rikelig vekst av bakterier nede i leddene mellom flaskemunnstykket og kranen der vannet kommer ut. Jeg drikker aldri av vannbeholdere. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motsier du ikke deg selv her? Jeg skjønner ikke hva du vil fram til, da du sier at såpestykker både bidrar til og bidrar til å unngå smitte. 

Anonymkode: 549bf...a7a

Var det så dårlig skrevet? 

• Liker 1

Har alltid brukt såpestykker. De er billigere og varer lenge. Ett pluss er jo at det er mindre emballasje. Kjøper Dove eller Lano, da er emballasjen retur-papir.

Har touch-free såpe dispenser på dass som gjester kan bruke. 

Merker at folk ser rart på meg når jeg har med såpeboksen min til bassenget og vasker meg med såpestykke, har også brukt Lush sin shampoo-bar, og da stirrer ihvertfall folk 🤣

Jeg bruker sjampobar og er i prosessen med å bytte ut hånd- og kroppssåpen til fast form. Må bare finne noen jeg liker først. Jeg har aldri brukt såpestykker før, vi hadde det aldri da jeg vokste opp, men ønsker å bytte nå pga miljøhensyn. :)

• Liker 2
Annonse
19 minutter siden, loveli skrev:

Bruker bare flytende såpe. Synes såpestykker legger igjen et sleipt belegg på hendene. Og jeg synes det er så ekkelt å få masse hard såpemasse under neglene når jeg løfter såpa, og det såpeslimet under såpa er også ganske kvalmt synes jeg.

Men er miljøvennlig på andre områder. ;)

Har du en god såpeskål er ikke noe av dette et problem, om det er en trøst så er den følelsen av belegg som regel følelsen av å ikke tørke ut hendene. :) Men det finnes såpebarer som ikke gir/gir enormt lite av den følelsen også.

Anonymkode: 837c1...1f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en god såpeskål er ikke noe av dette et problem, om det er en trøst så er den følelsen av belegg som regel følelsen av å ikke tørke ut hendene. :) Men det finnes såpebarer som ikke gir/gir enormt lite av den følelsen også.

Anonymkode: 837c1...1f1

Hvilken såpeskål kan det være? Alle jeg har sett har hatt riller under som gjør at såpen fuktes og blir slimaktig der den hviler på rillene. Noe må jo såpa ligge på?

Jeg bytter litt på med fast og flytende såpe, og har aldri tenkt på det hygieniske + at det bare oss i familien som bruker det. Hva slags bakterier er så skumle da, som huden ikke tåler?

Anonymkode: 64b53...f2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...