Gå til innhold

Er det noen som bruker såpestykker lengre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja jeg bruker det når jeg vasker hendene. Det er jo bakterier på en hånddispenser med såpe i det offentlige rom også, men disse bakteriene vaskes av med andre bakterier når man vasker hendene i 40 sekunder. 

Anonymkode: 50815...953

• Liker 2
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville vurdert å bruke dem i dusjen. Ingenting galt i å bruke ved håndvask heller, men kun hvis det kun er du som bruker det. 

Anonymkode: acd0d...732

Ja jeg bor alene så er bare jeg som vil bruke de evt. Forbinder egentlig såpestykker med gamle damer.. husker mormor hadde det på badet. 

Anonymkode: 40233...3de

• Liker 6

Annonse

Eg brukar såpestykke. Det er kanskje mindre hygienisk enn flytande såpe, men det viktigaste er trass alt at ein vaskar hendane sine ordentleg, og eg gjer det. Frå eit miljøperspektiv er flytande såpe ganske meiningslaust, ein fraktar rundt både vatn og plast. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått mer og mer over til såpestykker fra miljøperspektiv her hjemmme. Noe mer uhygienisk enn pumpesåpe er det ikke.

Anonymkode: 837c1...1f1

Jo, såpestykker er fulle av bakterier, som kan leve lenge. 

1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Jo, såpestykker er fulle av bakterier, som kan leve lenge. 

Javel. Gi meg noe bevis på det da? Såpestykket blir i det minste skylt. Mindre enn hva man kan si om plasthodet man trykker ut flytende såpe fra.

• Liker 14

Bruker etterhvert nesten bare såpestykker. Det er billig, varer lenge, og har mindre emballasje. I tillegg syns jeg at flytende såpe er mye hardere for huden. Jeg blir så tørr at jeg sprekker i huden av flytende såpe og oljer er som regel enda dyrere enn flytende såpe.

Anonymkode: c2eea...048

• Liker 7
  • Nyttig 1
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Gi meg noe bevis på det da? Såpestykket blir i det minste skylt. Mindre enn hva man kan si om plasthodet man trykker ut flytende såpe fra.

Du kan lese denne eller denne blant annet. Og tenke litt over hvorfor du ikke lenger finner såpestykker på offentlige steder, sykehjem, sykehus osv. 

Et såpestykke gnir du bakteriene på, pumpesåpe trykker du kjapt på en gang. 

Endret av Nerine_
  • Liker 2

Annonse

No er det vel slik at det hygieniske framskrittet frå å ikkje ha såpe til å ha eit såpestykke er utruleg mykje større enn det hygieniske framskrittet frå fast til flytande såpe, og eg trur ikkje vi har høyrt om at såpestykke har vore kjelda til større infeksjonar. Og så, om ein gidd å google litt, så finn ein at ja, det er bakterier på såpestykke. Det er det garantert i den vesle ekle dropa som heng ut av dispenderen også. Og uansett, så skyller ein jo av såpestykket under vatn, og då skyller ein vekk det meste. Og så er ein i grunnen good to go, heilt til ein tørkar seg på ein handduk. Så eg trur ikkje det er så stor skilnad. 

jeg har gått over til såpestykker pga miljøet og bare meg og samboer som bruker for det meste. men liker ikke å bruke fremme sine når jeg er på besøk. men skyller alltid såpestykket med varm vann før jeg bruker den så er man good :)

Anonymkode: 99b23...aa5

• Liker 3
Annonse
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker dusjsåpe og flytende håndsåpe, men har fått en del såpestykker til jul. Det er vel ikke så hygienisk med såpestykker etter det jeg har hørt. Noen som bruker det her? 

Anonymkode: 40233...3de

Clinique sin ansiktsrens er best i såpebarform. 

Håndaåper til håndvask er også best i god gammeldags såpebar. At såpebar er uhygenisk er en myte skapt av dem som tjener penger på våre valg av flytende såper. Men flytende såper til håndvask inneholder mange kjemikalier som er både eksemdrivende og miljøskadelige. Mange ser på pris lenge før de ser på innhold og hva de utsetter hendene sine for ved vask. 

Vi har også flytende såpe stående på vasken som brukes når hendene er skitne etter grovarbeid uten hansker. 

Anonymkode: faa6c...4c4

• Liker 10
9 minutter siden, Nerine_ skrev:

Du kan lese denne eller denne blant annet. Og tenke litt over hvorfor du ikke lenger finner såpestykker på offentlige steder, sykehjem, sykehus osv. 

Såpestykker er ikke noe problem i private hjem, siden såpestykker (stort sett) rekker å tørke mellom hver bruk. Hvis du vil va kilde kan du lese den andre linken du la ut (som forøvrig er like, da lenke 1 er er sammendrag av lenke 2).

Jeg jobber med å bruke opp den flytende såpen min nå, på sikt er planen å i all hovedsak kjøpe såpestykker både til hender, kropp og hår. 

Anonymkode: 549bf...a7a

• Liker 10
8 minutter siden, Nerine_ skrev:

Litt artig at de nevner e.coli da det faktisk finnes en liten studie hvor de infiserte en såpe med e.coli, uten spor etter endt såpevask på de som brukte den. Og jeg er helt for flytende såpe på offentlige toaletter og sykehus da dette er såper i svært høy bruk og i områder hvor mennesker har nedsatt immunforsvar, men da berørelsefri dispenser. Jeg ser fortsatt ingen bevis på at såpebarer er noe verre enn pumpesåpe i vanlig bruk, og fant heller skriv om at såpeforbruket er 7 ganger høyere ved bruk av flytende såpe + plastforbruket. Så holder meg til såpebaren min jeg..

• Liker 15

Bruker bare flytende såpe. Synes såpestykker legger igjen et sleipt belegg på hendene. Og jeg synes det er så ekkelt å få masse hard såpemasse under neglene når jeg løfter såpa, og det såpeslimet under såpa er også ganske kvalmt synes jeg.

Men er miljøvennlig på andre områder. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...