AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Del Skrevet 26. desember 2018 Kjenner noen muslimer som hevder at dette er tilfellet. Men skjer dette i Norge? Anonymkode: c9eb1...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Del Skrevet 26. desember 2018 Selvsagt er det en myte. Det som ikke er en myte da er at griser som ikke har tilgang på gjørme ikke har annet valg enn å rulle seg i avføring. Å hevde at griser spiser avføring var ny til og med fra muslimer, for unnskyldningen deres for å mene at griser var urene var jo at de rullet seg i avføring noe de ikke hadde gjort dersom de hadde muligheten til å rulle seg i gjørme. Dette må de gjøre som for å beskytte huden. Jeg husket en muslim sa at han ikke spiste gris fordi de hadde masse bakterier i blodet som da ble i kjøttet når dyret ble slaktet. Når jeg spurte hvordan det var mulig for en gris å ha bakterier i blodet uten å få sepsis (blodforgifning) så ble det stille, for det hadde han selvsagt ikke kunnskap til å svare på (fordi om han hadde hatt kunnskap så hadde han aldri trodd på denne myten) Altså, det er helt greit at folk velger å avstå fra noe mat pga deres livssyn på samme måte som vegeterianere og sånn, men at folk bare tror på det de blir fortalt uten å gjøre undersøkelser eller tenke selv blir litt for dumt. Anonymkode: 00113...6d6 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Del Skrevet 26. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det en myte. Det som ikke er en myte da er at griser som ikke har tilgang på gjørme ikke har annet valg enn å rulle seg i avføring. Å hevde at griser spiser avføring var ny til og med fra muslimer, for unnskyldningen deres for å mene at griser var urene var jo at de rullet seg i avføring noe de ikke hadde gjort dersom de hadde muligheten til å rulle seg i gjørme. Dette må de gjøre som for å beskytte huden. Jeg husket en muslim sa at han ikke spiste gris fordi de hadde masse bakterier i blodet som da ble i kjøttet når dyret ble slaktet. Når jeg spurte hvordan det var mulig for en gris å ha bakterier i blodet uten å få sepsis (blodforgifning) så ble det stille, for det hadde han selvsagt ikke kunnskap til å svare på (fordi om han hadde hatt kunnskap så hadde han aldri trodd på denne myten) Altså, det er helt greit at folk velger å avstå fra noe mat pga deres livssyn på samme måte som vegeterianere og sånn, men at folk bare tror på det de blir fortalt uten å gjøre undersøkelser eller tenke selv blir litt for dumt. Anonymkode: 00113...6d6 Takker for svar. Er veldig enig. Det høres jo ut som noen av de blir «hjernevasket» til å tro at svinekjøtt er nærmest giftig. Anonymkode: c9eb1...690 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Del Skrevet 26. desember 2018 Nei, men Industriell/konvensjonell produksjon av gris er ikke tilfredstillende i forhold til dyrelvelferd. Grisene går typisk inne i overfylte betongbinger, i sin egen møkk, som de naturlig nok roter i med trynet og ruller seg i, da dette er sterkt instinktiv atferd for grisen. At de får i seg noe møkk er da uunngåelig, men har ikke sett at de eter det direkte. Halebiting og stereotyp atferd, stress og vantrivsel er derimot vanlige problem. Grisen er omtrent like intelligent som en hund, så den har stort potensiale for vantrivsel. Kjøp frilandsgris, det grisen kan få utfolde seg i takt med sine instinkter, da kan grisen ha et fullverdig liv og samtidig blir kjøttet bedre og sunnere for deg å spise! https://www.agropub.no/fagartikler/grisen-et-laerevillig-og-nysgjerrig-dyr Anonymkode: 3df95...7c0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Del Skrevet 26. desember 2018 https://www.nrk.no/rogaland/rystende-forhold-hos-grisebonder-avdekket-1.13803803 Det rystende er at dette ikke er så uvanlig som man tenker seg.. Anonymkode: 3df95...7c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Del Skrevet 26. desember 2018 https://www.nrk.no/norge/ukentlige-hastevedtak-om-darlig-grisehold_-_-helt-uakseptabelt-1.13879958 Anonymkode: 3df95...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #7 Del Skrevet 26. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 3df95...7c0 Her er sluttrapporten for Rogaland hvis du er interessert i den. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/svin/mattilsynets_tilsynsprosjekt_paa_slaktegris_i_rogaland_201718.30960 Anonymkode: 62916...7a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #8 Del Skrevet 27. desember 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg husket en muslim sa at han ikke spiste gris fordi de hadde masse bakterier i blodet som da ble i kjøttet når dyret ble slaktet. Når jeg spurte hvordan det var mulig for en gris å ha bakterier i blodet uten å få sepsis (blodforgifning) så ble det stille, for det hadde han selvsagt ikke kunnskap til å svare på (fordi om han hadde hatt kunnskap så hadde han aldri trodd på denne myten) Anonymkode: 00113...6d6 Dette er faktisk nesten sant, bare at han muslimen hadde misforstått litt. Svin har ofte trikiner, som er en slags parasitt (tror jeg) i kjøttet. Dette er tydeligvis ikke veldig skadelig for griser i løpet av de 12 ukene de lever, men det er veldig uheldig for mennesker. Trikiner dør dersom man varmebehandler kjøttet skikkelig, derfor skal svinekjøtt alltid være gjennomstekt. Anonymkode: d93a2...ffb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #9 Del Skrevet 27. desember 2018 Mange kuer og griser går rundt i egen avføring, da, det er jo ikke akkurat en delikat tanke. Ellers er griser minst like intelligente som hunder, så for min del er det like ille å spise griser som hunder. Anonymkode: f43d2...017 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #10 Del Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er faktisk nesten sant, bare at han muslimen hadde misforstått litt. Svin har ofte trikiner, som er en slags parasitt (tror jeg) i kjøttet. Dette er tydeligvis ikke veldig skadelig for griser i løpet av de 12 ukene de lever, men det er veldig uheldig for mennesker. Trikiner dør dersom man varmebehandler kjøttet skikkelig, derfor skal svinekjøtt alltid være gjennomstekt. Anonymkode: d93a2...ffb https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/smitte_fra_mat_og_drikke/parasitter_i_mat_og_drikke/trikiner.2512 Anonymkode: 3df95...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #11 Del Skrevet 27. desember 2018 Grunnen til at muslimer ikke spiser svinekjøtt, er fordi at de for flere generasjoner siden har spist villsvinkjøtt. Villsvin må kokes før det stekes, det er mye trikiner i villsvin. Dette medførte at de ble veldig syke, og dermed anser de svin som urent. (Kort og forenklet forklaring) Anonymkode: b8cf8...dee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariana807 Skrevet 27. desember 2018 #12 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Min erfaring tilsier at griser er veldig kresen på hva de spiser. Ei ku spiser alt, tomme bokser i maten som da ender opp å med å gjøre stor skade på kua, for den bare tygger. Om en synål havner i griseforet, vil nåla ligge igjen når grisen er ferdig å spise, for de spiser kun maten *men en advarsel «ikke prøv dette hjemme», for det kan jo kanskje og gå galt 🙀 Griser er faktisk smarte vesen. Som noen skriver ovenfor så ruller griser seg i gjørme for å beskytte seg selv, og vil velge avføring om de står mellom valg av det eller ingenting. Jeg hørte fra noen som var muslim «man blir jo grønn i huden av å spise gris». Jeg bare 🤨 what?! 🤨 Endret 27. desember 2018 av Ariana807 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Del Skrevet 27. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/smitte_fra_mat_og_drikke/parasitter_i_mat_og_drikke/trikiner.2512 Anonymkode: 3df95...7c0 Digger at fakta slår i hjel påstander. Anonymkode: 13cbc...043 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 27. desember 2018 #14 Del Skrevet 27. desember 2018 15 minutter siden, Ariana807 skrev: Min erfaring tilsier at griser er veldig kresen på hva de spiser. Ei ku spiser alt, tomme bokser i maten som da ender opp å med å gjøre stor skade på kua, for den bare tygger. Om en synål havner i griseforet, vil nåla ligge igjen når grisen er ferdig å spise, for de spiser kun maten *men en advarsel «ikke prøv dette hjemme», for det kan jo kanskje og gå galt 🙀 Griser er faktisk smarte vesen. Som noen skriver ovenfor så ruller griser seg i gjørme for å beskytte seg selv, og vil velge avføring om de står mellom valg av det eller ingenting. Jeg hørte fra noen som var muslim «man blir jo grønn i huden av å spise gris». Jeg bare 🤨 what?! 🤨 Grønn i huden? Alstå, hvor lite opplyst kan et menneske tillate seg å være? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #15 Del Skrevet 28. desember 2018 Gris i binge vs frilandsgris: Anonymkode: 3df95...7c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #16 Del Skrevet 28. desember 2018 https://www.dyrevern.no/landbruk/gris/slar-alarm-om-problemer-i-norsk-svinenering Anonymkode: 3df95...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #17 Del Skrevet 28. desember 2018 jeg synes det er ekkelt å spise gris. Ikke bare fordi griser er så intelligente, men jeg var på besøk hos en bonde for mange år siden og det var rett og slett dyremishandling, ble helt dårlig. Grisene gikk oppå hverandre, hadde bitt (antagelig aggressive griser som kjedet seg eller noe terrotitorieatferd) og enkelte hadde skader. Jeg visste ikke at det sto så dårlig til og etter det sluttet jeg å spise gris. Grisekjøtt smaker forresten veldig likt menneskekjøtt, påstår de få uheldige som har måttet spise menneskekjøtt for å overleve. Men det viktigste for meg er dyrevelferdet. Anonymkode: c2466...d4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #18 Del Skrevet 28. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg synes det er ekkelt å spise gris. Ikke bare fordi griser er så intelligente, men jeg var på besøk hos en bonde for mange år siden og det var rett og slett dyremishandling, ble helt dårlig. Grisene gikk oppå hverandre, hadde bitt (antagelig aggressive griser som kjedet seg eller noe terrotitorieatferd) og enkelte hadde skader. Jeg visste ikke at det sto så dårlig til og etter det sluttet jeg å spise gris. Grisekjøtt smaker forresten veldig likt menneskekjøtt, påstår de få uheldige som har måttet spise menneskekjøtt for å overleve. Men det viktigste for meg er dyrevelferdet. Anonymkode: c2466...d4d Svinenæringen er en skandale. Sånn blir det når folk skal ha ribbe til 30 kr kiloen etc. og aldri har satt sine bein i en binge. Bra at du fikk øynene opp. Velg frilandsgris som Grøstadgris, da kan du spise svinekjøtt med god samvittighet. Anonymkode: 3df95...7c0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 30. desember 2018 #19 Del Skrevet 30. desember 2018 På 26.12.2018 den 16.15, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det en myte. Det som ikke er en myte da er at griser som ikke har tilgang på gjørme ikke har annet valg enn å rulle seg i avføring. Å hevde at griser spiser avføring var ny til og med fra muslimer, for unnskyldningen deres for å mene at griser var urene var jo at de rullet seg i avføring noe de ikke hadde gjort dersom de hadde muligheten til å rulle seg i gjørme. Dette må de gjøre som for å beskytte huden. Jeg husket en muslim sa at han ikke spiste gris fordi de hadde masse bakterier i blodet som da ble i kjøttet når dyret ble slaktet. Når jeg spurte hvordan det var mulig for en gris å ha bakterier i blodet uten å få sepsis (blodforgifning) så ble det stille, for det hadde han selvsagt ikke kunnskap til å svare på (fordi om han hadde hatt kunnskap så hadde han aldri trodd på denne myten) Altså, det er helt greit at folk velger å avstå fra noe mat pga deres livssyn på samme måte som vegeterianere og sånn, men at folk bare tror på det de blir fortalt uten å gjøre undersøkelser eller tenke selv blir litt for dumt. Anonymkode: 00113...6d6 Altså bakgrunnen for at svin er haram hos muslimer. (Og faktisk like forbudt å spise for jøder også). Er at i det tørre landskapet som faktisk er i Midt Østen så er gjørme mer eller mindre ikke eksisterende. Og griser ruller seg i gjørme for å beskytte huden (Som er svært tynn) mot solstrålene. Og da de ikke har tilgang til gjørme så blir det til at de ruller seg i egen urin istedet. Det skal være årsaken til forbudet mot svinekjøtt både hos muslimer og jøder. Da gris der nede ikke har hatt noe annet valg enn sin egen urin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #20 Del Skrevet 30. desember 2018 På 28.12.2018 den 15.46, AnonymBruker skrev: Svinenæringen er en skandale. Sånn blir det når folk skal ha ribbe til 30 kr kiloen etc. og aldri har satt sine bein i en binge. Bra at du fikk øynene opp. Velg frilandsgris som Grøstadgris, da kan du spise svinekjøtt med god samvittighet. Anonymkode: 3df95...7c0 Ironisk nok anbefaler du en driftsform som gjør grisene mer utsatt for smitte av trikiner. So.. yay? Anonymkode: b2833...c12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå