Gå til innhold

Hva betyr det som skjer på Oslo børs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, for oss vanlige folk? 

Anonymkode: 0b5ce...4ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppkjøpet eller droppet?

Oppkjøpet ingenting.

Droppet derimot, er et forvarsel om at nå sprekker kredittbobla globalt any second, det mediene ofte refererer til som en ‘finanskrise’. 2019 blir et interessant år.

Alle blir rammet.

Anonymkode: 7fe22...a0b

Skrevet

Jeg har forstått at det går utover oss alle, jeg har bare ikke forstått konkret på hvilken måte. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forstått at det går utover oss alle, jeg har bare ikke forstått konkret på hvilken måte. 

I alle fall tre ting, jeg er ingen matematiker. 

1. Renta vil stå i ro eller falle

2. Boligprisene vil flate ut eller stige litt

3. Lav lønnsøkning 

Med oljeprisen vil kanskje også drivstoff øke. 

Anonymkode: 82699...47a

Skrevet

Vel, det er veldig komplisert, ting kan "balle på seg", men hovedsakelig, er det ikke noe problem at børsens verdi går ned, (hoved) problemet er årsaken til at børsens verdi går ned, og det (den bakomliggende årsaken) kan være et problem for folk flest. Årsaken til at børsen går ned, er fordi investorenes forventning til bedriftenes fremtidige inntjening går ned, går inntjeningen for mye ned kan det hende at bedrifter går konkurs, går bedriften du jobber i konkurs, har du et problem (spessielt fordi dette rammer bredt så det er ikke sikkert du har noen annen bedrift å gå til akuratt da siden de også nedbemanner..). Og selv om din bedrift ikke går konkurs, kan staten få problemer med å dekke sine utgifter om skatteinntekten uteblir fordi ting går nedover med bedriftenes inntjening og dermed skattebasen, og dermed må de kutte ned på budsjettet (i Norge vil de nok heller bruke mer oljepenger så det blir nok noe dempet her til lands da staten har ca 8 års statsbudsjett bare i "pensjonsfondet" og jeg kan love deg at de pengene ikke bare vil gå til pensjoner så fort "ting" skjer :P). Bedrifter selger også ting til andre bedrifter, og om bedriften du selger varer til går konkurs, ja da vil din bedrift også slite, og ting kan balle litt på seg sånn og en får en "eksplosjon" som sprer om seg.

Noen ekstraproblemer oppstår som følge av folk som har "gamblet" på at ting skal gå opp til evig tid, f.eks kjøpt aksjer i sin bedrift, med lånte penger fra banken med egne aksjer som sikkerhet, f.eks elon Musk har gjort det i Tesla tror jeg, det betyr at når kursen går mye ned, vil den gå enda mye mer ned når folk tvinges til å selge i tvangssalg etc og en kan få noen ekstreme utslag, men det er heller ikke noe "problem" i seg selv, mer en forklaring på hvorfor luften plutselig kan gå ut av noen luftslott som er overpriset for tiden.

Totalt sett tror jeg ikke du bør bekymre deg for mye, børsen går opp og ned, nedgangstider vil komme, når er det ingen som vet, ikke tro det du leser online mange skriver online med skjulte agendaer, f.eks skriver at ting vil gå opp for å lure folk til å kjøpe, eller at ting vil gå ned, for å lure folk til å selge, det er veldig lett å manipulere folk (bare se på bitcoin eventyret).

Anonymkode: e25ae...8a8

• Liker 3
Skrevet

Det er jo kjempesmart for de som shorter aksjer å skremme folk til å selge ved å si at det vil gå ned nå. Så det lureste man kan gjøre nå er vel å shorte aksjer. 

Anonymkode: 13afb...712

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempesmart for de som shorter aksjer å skremme folk til å selge ved å si at det vil gå ned nå. Så det lureste man kan gjøre nå er vel å shorte aksjer. 

Anonymkode: 13afb...712

Hehe ikke for å ha noen konkurranse i å gi dårligste finansielle råd, men, eh, ting virker nå ganske oversolgt tror de fleste som er skremt har rømt for lenge siden, men, dette er ikke finansielle råd, og anbefaler ingen å ta råd fra hverken forumtroll, eller "eksperter" du leser om i avisene, spesielt ikke finansaviser makan til svindel skal en lete lenge etter, alltid forvaltere som spår fremtiden med en skjult reklame om å la dem forvalte pengene dine for deg, presentert i en nøytral form slik at folk går fem på, hey la oss forvalte pengene dine for deg vi tar bare 2% avgift og presterer dårligere enn indeksfond, men vi har fancy ord og fine grafer og vi er i avisen og regnes som eksperter så tjoo hei :) Tragisk hele greia, folk lar seg lure, alltid har gjort alltid vil gjøre, folk må lære seg å lukke ut "råd" om slike ting, spesielt i internettets alder, propaganda overalt

Lykke til

Anonymkode: e25ae...8a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...