AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Hei! Jeg sliter med å motivere meg selv til å gå ned i vekt så vurderer å gå til legen for å få litt støtte. Har noen noe erfaring? Eller tips? Anonymkode: 0d46d...0e0 1
Gjest Rossin Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Det er kanskje lurt å reflektere over forventningene til fastlegen. De er allmennmedisinere, og har ikke nødvendigvis dybdekunnskap i å motivere for vektnedgang. Hva håper du legen kan gjøre for deg?
Habbis Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 (endret) Hmm ønsker litt oppfølging, at jeg kan komme dit og veie meg og få litt oppfølgingog «press», også fra et helseperspektiv mer enn et utseenderetta perspektiv Endret 26. desember 2018 av Habbis
Gjest Rossin Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 Jeg tror du i beste fall blir veid, og informert om generelle kostholdsråd a la helsedirektoratets. Har du vurdert ernæringsfysiolog? Kanskje legen kan hjelpe deg med å finne dette. Jeg vil tro en konkret kosthold- og treningsplan vil være mer motiverende. Tror dessverre ikke legen din kan hjelpe deg med dette. Ønsker deg lykke til.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 Har du spiseforstyrrelse? Jeg har det og tilfeldigvis har fastlegen videreutdannet seg innen metakognitiv terapi så jeg har regelmessige samtaler der om problemene som gjør at jeg går opp og opp i vekt. Jeg veier hjemme da, men vi snakker om hvordan det har gått siste periode og har mer fokus på mat og spisevaner enn vekta. Og mer på følelser og hva som trigger "binging"-en. Du kan jo prøve! Anonymkode: 8f331...43b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 Jeg kan spare deg legetimen, mest sannsynlig vil du bli fortalt: spis mindre, beveg deg mer, spis lite og ofte, spis masse fullkorn og lite fett. Det vil ikke hjelpe deg, nei tvert imot. Ta en titt på dietdoctor.com eller kostdoktorn.se for god informasjon og inspirasjon til varig vektnedgang og god helse. feks kan andres suksess være motiverende: https://www.dietdoctor.com/low-carb/success-stories Lykke til! Anonymkode: 2fbc1...0c5 2
Inwe Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 På 26.12.2018 den 16.51, AnonymBruker skrev: Jeg kan spare deg legetimen, mest sannsynlig vil du bli fortalt: spis mindre, beveg deg mer, spis lite og ofte, spis masse fullkorn og lite fett. Det vil ikke hjelpe deg, nei tvert imot. Ta en titt på dietdoctor.com eller kostdoktorn.se for god informasjon og inspirasjon til varig vektnedgang og god helse. feks kan andres suksess være motiverende: https://www.dietdoctor.com/low-carb/success-stories Lykke til! Anonymkode: 2fbc1...0c5 Hvorfor ikke? Det sunneste er et kosthold med rundt 50% karbohydrater, iallefall om du vil leve lengst mulig. Jeg gikk ned 60 kg med mindre fett og mer fullkorn, så at det ikke går er jo bare tull.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 56 minutter siden, Inwe skrev: Hvorfor ikke? Det sunneste er et kosthold med rundt 50% karbohydrater, iallefall om du vil leve lengst mulig. Jeg gikk ned 60 kg med mindre fett og mer fullkorn, så at det ikke går er jo bare tull. Fordi Stivelse, fytinsyre, lektiner, gluten. Anonymkode: 2fbc1...0c5
studerende Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 2 timer siden, Inwe skrev: Hvorfor ikke? Det sunneste er et kosthold med rundt 50% karbohydrater, iallefall om du vil leve lengst mulig. Jeg gikk ned 60 kg med mindre fett og mer fullkorn, så at det ikke går er jo bare tull. Fordi noen mennesker har forlest seg på lavkarbo og har nesten tatt det til seg som en ny religion. 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 1 time siden, studerende skrev: Fordi noen mennesker har forlest seg på lavkarbo og har nesten tatt det til seg som en ny religion. Du tok deg altså bryet med å kommentere kun for å lire av deg et patetisk ad hominem, aka en som ikke har noe relevant eller intelligent å si. Jo takk for illustrasjonen. Anonymkode: 2fbc1...0c5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 På 26.12.2018 den 15.38, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg sliter med å motivere meg selv til å gå ned i vekt så vurderer å gå til legen for å få litt støtte. Har noen noe erfaring? Eller tips? Anonymkode: 0d46d...0e0 Er du mye overvektig? Hvis du er såpass at du har BMI på minimum 40 så har du krav på helsehjelp fra det offentlige. Da får du hjelp av helsepersonell som jobber med overvektige og som har kompetanse på området. Skal du ikke ned så mye, vil du få beskjed av legen om å spise mindre, sunnere og trene. Anonymkode: b34b1...1e1
Emmelise Skrevet 28. desember 2018 #12 Skrevet 28. desember 2018 Fastlegen er ikke der for å motivere deg. I beste fall blir du veid og får litt generell veiledning. Også vil jeg nevne at motivasjon er søppel. Den er der den fredagskvelden når du sitter og vurderer over livet og alle takene man må gripe fatt i og som du planlegger å gjøre til mandagen. Bortsett fra at på mandag er motivasjonen i en annen galakse og har overlatt deg til deg selv. Tving deg selv. Som de kalde vintermorgenene når senga er varm og lokkende men du alikevel må stå opp for å gå på jobb. Det er ikke motivasjon som får deg opp av senga da, det er deg. 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #13 Skrevet 28. desember 2018 4 timer siden, Emmelise skrev: Fastlegen er ikke der for å motivere deg. I beste fall blir du veid og får litt generell veiledning. Også vil jeg nevne at motivasjon er søppel. Den er der den fredagskvelden når du sitter og vurderer over livet og alle takene man må gripe fatt i og som du planlegger å gjøre til mandagen. Bortsett fra at på mandag er motivasjonen i en annen galakse og har overlatt deg til deg selv. Tving deg selv. Som de kalde vintermorgenene når senga er varm og lokkende men du alikevel må stå opp for å gå på jobb. Det er ikke motivasjon som får deg opp av senga da, det er deg. Interessant perspektiv! Anonymkode: 1bf5c...433
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #14 Skrevet 2. januar 2019 Jeg har slitt med vekta i alle år, og har 45 i BMI. Min lege sa ikke annet enn at jeg kunne jo kanskje gå noen turer eller noe.. Hvor skal man henvende seg? Når legen ikke kan /vil /gidder å hjelpe. Anonymkode: 514b3...599
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #15 Skrevet 2. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har slitt med vekta i alle år, og har 45 i BMI. Min lege sa ikke annet enn at jeg kunne jo kanskje gå noen turer eller noe.. Hvor skal man henvende seg? Når legen ikke kan /vil /gidder å hjelpe. Anonymkode: 514b3...599 Her kan du lese det du trenger å vite : https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt der er også guider og oppskrifter, suksesshistorier og interessante artikler (Nei, koster ikke penger) Anonymkode: 2fbc1...0c5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #16 Skrevet 2. januar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har slitt med vekta i alle år, og har 45 i BMI. Min lege sa ikke annet enn at jeg kunne jo kanskje gå noen turer eller noe.. Hvor skal man henvende seg? Når legen ikke kan /vil /gidder å hjelpe. Anonymkode: 514b3...599 Med 45 i BMI har du rettigheter innen helsevesenet, som henvisning til fedmepoliklinikk dersom du ønsker det. Anonymkode: 90f5a...11f
Pinkee Skrevet 2. januar 2019 #17 Skrevet 2. januar 2019 På 28.12.2018 den 15.15, Emmelise skrev: Fastlegen er ikke der for å motivere deg. I beste fall blir du veid og får litt generell veiledning. Også vil jeg nevne at motivasjon er søppel. Den er der den fredagskvelden når du sitter og vurderer over livet og alle takene man må gripe fatt i og som du planlegger å gjøre til mandagen. Bortsett fra at på mandag er motivasjonen i en annen galakse og har overlatt deg til deg selv. Tving deg selv. Som de kalde vintermorgenene når senga er varm og lokkende men du alikevel må stå opp for å gå på jobb. Det er ikke motivasjon som får deg opp av senga da, det er deg. HER! Motivasjon er en flyktig sak, vektnedgang er hard jobbing. Bestem deg for metode, gjennomfør, og til slutt må du lære deg å leve med den nye vekten. Det tar ett til to år, sånn vanligvis.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #18 Skrevet 2. januar 2019 On 12/26/2018 at 3:38 PM, AnonymBruker said: Hei! Jeg sliter med å motivere meg selv til å gå ned i vekt så vurderer å gå til legen for å få litt støtte. Har noen noe erfaring? Eller tips? Anonymkode: 0d46d...0e0 Har spurt legen om å få komme og veie meg med jevne mellomrom. Nå vet jeg hva jeg må gjøre med kostholdet, men lettere å faktisk gjøre det når skal dit å veie meg. F.e. Grete Roede kurs hadde nok vært like bra, men det er dyrt og får heller ikke gått på mange møter. Tenker det kan jo være lønnsomt for staten å forebygge livsstilsykdommer. Han synes det er greit Anonymkode: 8783d...4be
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #19 Skrevet 2. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har spurt legen om å få komme og veie meg med jevne mellomrom. Nå vet jeg hva jeg må gjøre med kostholdet, men lettere å faktisk gjøre det når skal dit å veie meg. F.e. Grete Roede kurs hadde nok vært like bra, men det er dyrt og får heller ikke gått på mange møter. Tenker det kan jo være lønnsomt for staten å forebygge livsstilsykdommer. Han synes det er greit Anonymkode: 8783d...4be Grete Roede hjelper deg ikke i lengden, prøv heller https://www.dietdoctor.com/se/ Du finner alt du trenger å vite der, samt inspirasjon fra hundrevis av andre som har gått ned i vekt, bedret diabtes m.m. Det er også gratis. Anonymkode: 2fbc1...0c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå