Gå til innhold

Mennesker som glir gjennom livet uten motgang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere er heldige. Eller, er dere det? Mennesker med trygge barndommer blir ofte fungerende individer med en stabil psyke, men tar kanskje utgangspunkt i at alle skal fungere som dem. De forstår kanskje ikke alltid hvordan det er å ikke klare å kontrollere seg selv og egne følelser. 

Mennesker med traumatiske bakgrunner blir ofte kanskje mer forståelsesfulle overfor verdens lidelser, og blir mer empatiske. De har kanskje mer perspektiver på ting. Men disse sliter kanskje mer med å fungere i relasjoner eller på jobb, er mer sårbare og engstelige enn gjennomsnittet. 

Har dere merket det samme?

Anonymkode: 997b1...204

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har sitt. Jeg syns egentlig ofte at de med et trøblete liv er mer selvsentrerte og gjør mindre for fellesskapet. Har vært psykisk syk en periode selv, og menneskene rundt meg har det betydelig bedre nå som jeg er frisk.

Anonymkode: ad65e...0ee

• Liker 32
Skrevet

Unnskyld meg men ingen glir gjennom livet uten motgang. At man er rustet til å håndtere motgangen på en riktig måte er noe annet.

Anonymkode: ea357...ed9

• Liker 26
Skrevet

Ja. Men nå kjenner jeg faktisk ingen som har hatt det plettfritt hele livet, da...

Anonymkode: f9d3a...0aa

• Liker 1
Skrevet

Selv om ikke alle whiner om det så betyr ikke det at folk ikke opplever motgang og tøffe tak

• Liker 14
Skrevet

Min erfaring er at mennesker med utfordringer og problemer blir svært selvsentrerte. Mye fokus på egen lidelse. 

Anonymkode: 5e064...322

• Liker 9
Skrevet

Folk har forskjellig oppfatning av motgang er,de vil også reagere forskjellig.Noen takler lite,blir 'knust' i lange tider ved feks motgang på jobben,vennskapsforhold etc. Andre igjen takler feks det å bli sterkt funskjonshemmet bra. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er mange som glir gjennom livet uten motgang.  Det kan bare virke sånn når man står på utsiden. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg kjenner enkelte som har sklidd gjennom livet knapt uten motgang..

Populære på skolen, populære hos det motsatte kjønn, ble utdannet lege uten problemmer, traff en kjekk mann, fikk to nydelige barn.... osv

Anonymkode: b3d7d...293

• Liker 5
Skrevet

det er sånn det er. Men jeg vil ikke bruke ordet heldig, men velsignet.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at mennesker med utfordringer og problemer blir svært selvsentrerte. Mye fokus på egen lidelse. 

Jeg føler det motsatte, at de ofte har en dypere forståelse for andre.

Anonymkode: 997b1...204

• Liker 5
Skrevet

Gikk mildt sagt gjennom barndom- og ungdomsår uten en eneste fartsdump. Fantastiske foreldre, god økonomi, kjærester, gode venner, og pur lykke. 

Samme med studieårene. Kom rett inn på drømmestudiet, fikk raskt et nettverk, nye opplevelser, og møtte verdens beste mann som jeg fortsatt er sammen med 15 år senere. 

Så traff jeg på en solid fartdsump, noe ingen ønsker å oppleve, en personlig utfordring som var så stor at den på alle måter var altomfattende. 

Men - jeg er den samme, før og etter. Jeg har ikke blitt en bedre eller verre person, jeg har verken blitt sterkere eller svakere. Livet er fortsatt vanvittig godt. Om noe trur jeg fundamentet familien og mannen min har gitt meg gjorde at jeg har taklet ting veldig fint, og fortsatt kan føle meg som et lykkelig og ikke minst empatisk menneske hver eneste dag.  

Anonymkode: 0f8d1...d2d

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk mildt sagt gjennom barndom- og ungdomsår uten en eneste fartsdump. Fantastiske foreldre, god økonomi, kjærester, gode venner, og pur lykke. 

Samme med studieårene. Kom rett inn på drømmestudiet, fikk raskt et nettverk, nye opplevelser, og møtte verdens beste mann som jeg fortsatt er sammen med 15 år senere. 

Så traff jeg på en solid fartdsump, noe ingen ønsker å oppleve, en personlig utfordring som var så stor at den på alle måter var altomfattende. 

Men - jeg er den samme, før og etter. Jeg har ikke blitt en bedre eller verre person, jeg har verken blitt sterkere eller svakere. Livet er fortsatt vanvittig godt. Om noe trur jeg fundamentet familien og mannen min har gitt meg gjorde at jeg har taklet ting veldig fint, og fortsatt kan føle meg som et lykkelig og ikke minst empatisk menneske hver eneste dag.  

Anonymkode: 0f8d1...d2d

vil gjerne høre fra deg!

• Liker 1
Skrevet

Å gli igjennom livet «uten motgang» er ikke  flaks. Det dreier seg mye om å gjøre smarte valg. Gjør man smarte økonomiske valg slipper man å bekymre seg for økonomien, velg en smart utdannelse og du kan velge og vrake i spennende jobber med gode kolleger og trivelig ledelse, velg en bra partner og spar deg selv for masse unødvendig dritt og bekymringer, lev sunt og du reduserer sjansen for å bli syk kraftig.

Så kan du selvfølgelig ha uflaks, bli syk osv, men har du alt på stell i utgangspunktet blir det mye lettere å håndtere humper i veien.

• Liker 10
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har helt motsatt erfaring.Unntak finnes selvsagt,men i det store og det hele,har folk som har gått igjennom endel, større forståelse ovenfor andre som står midt i tøffe utfordringer.

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde et bra utgangspunkt, men laget mye problemer for meg selv. Hadde et veldig turbulent liv en lang periode. Det positive er at jeg nå kan glede meg som et barn over småting, ting mange tar som en selvfølge. Jeg syter ikke over jobb på mandag fordi jeg har opplevd arbeidsløshet osv. Synes mange blir blaserte når de blir eldre, det opplever jeg ikke :)

Anonymkode: 7c93e...ffe

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er mer selvsentrerte og gjør mindre for fellesskapet. Har vært psykisk syk en periode selv, og menneskene rundt meg har det betydelig bedre nå som jeg er frisk.

Er man syk,eller står midt i sterk motgang,har man nok  behov for å bruke kreftene sine til å bli bedre/friskere. Slik at man da i neste omgang kan gjøre mer for fellesskapet som du sier. Såklart at det er bedre for 'alle parter' dersom man er frisk.

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner enkelte som har sklidd gjennom livet knapt uten motgang..

Populære på skolen, populære hos det motsatte kjønn, ble utdannet lege uten problemmer, traff en kjekk mann, fikk to nydelige barn.... osv

Anonymkode: b3d7d...293

Selvom ting virker å være "perfekt" for de rundt er det ikke alltid sånn. Man skal aldri snakke for andre om de har opplevd motgang eller ei. 

• Liker 6
Skrevet

Nja, ikke helt enig.

Selv har jeg en veldig trygg og beskyttet barndom, noe som jeg tror har skyld i at jeg er veldig "bløt". Jeg ønsker at jeg var litt tøffere, og ikke lot ting gå så hardt innpå meg. Empatien er også altfor høy!

Samboeren min har en ganske tøff barndom, noe som har gjort han ganske tøff. Det misunner jeg han enormt.

På grunn av en veldig A4 og trygg barndom er jeg ikke så god til å takle motgang. MEN jeg er helt sikker på at min gode barndom gjør at jeg tar færre dårlige valg, som kanskje gjør at jeg møter mye mindre motgang enn det du og andre med dårlige barndommer gjør.

Dette er noe jeg har observert går igjen og igjen. Folk med shitty bakgrunn tar oftere dårligere valg, men dere er gjerne tøffere enn oss andre som ikke har møtt like mye motgang.

Kanskje det egentlig er det du mener?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

tror det er fordi dem ikke får forbilder i livet eller erstatninger der foreldre har sviktet helt og holdent. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...