Gå til innhold

Dame framme på gamle skip.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

På gamle båter hadde de en dame framme på båten. Hvorfor?

(kommer ikke på hva det kalles engang jeg nå :oops: )

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

gallionsfigur:) tror det er for å bringe lykke, mer enn det vet jeg ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Gallionsfigur. Klart! :oops:

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Damen framme på båten kalles en gallionsfigur (figure head på engelsk). Etter litt googling fant jeg følgende forklaring:

The origin of the figure head in the early days of seagoing was twofold; a mixture of religious symbolism and the treatment of the ship as a living thing.

Early sailors thought the figure head would please the sea gods and bring protection to the vessel at sea. They also felt that a ship needed to find her own way across the water, and could only do so if she had eyes.

Gjest Anonymous
Skrevet
Damen framme på båten kalles en gallionsfigur (figure head på engelsk). Etter litt googling fant jeg følgende forklaring:

Supert! :-)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Takk takk!

Bare hyggelig! Utrolig hva Google vet svaret på :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

hei!

var nettopp paa et museum i argentina hvor jeg saa et slikt skip, folte ikke saa veeeldig godt med paa hva de sa, MEN foor i tiden hadde ikke kvinnene lov aa bli med ut paa havet, men spikket de ut noe i tre som lignet paa en kvinne saa hadde de jo med seg en likevel :wink: , som sikkert skulle passe paa dem osv! :-)

Skrevet

Eh, hvis man skal seile i flere måneder uten den minste form for kontakt med en kvinne, må man jo i det minste kunne ha en galionsfigure å se på ?. Synes den funksjon er helt åpenbar jeg.....

Skrevet

Det heter gallionsfigur uansett om det er en dame eller en mann, eller en dyrefigur. Lykke&sjel-argumentet gjelder uansett. Alle skip er jo hunkjønn, men noen skip har mannsnavn, og ofte mannlig gallionsfigur (unntaket her er jo selvsagt "Christian Radich", som har Christina - en damegallionsfigur). Og det var ikke før på 1800-tallet at det ble vanlig med kvinnelige gallionsfigurer - frem til da var dyrefigurer vanligere (jfr. "Den Norske Løwe", "Løwendahls galei" o.l.).

Gjest Formosiss
Skrevet

De aller fleste skip, til og med i dag, har et lite øye på baugen :-)

Skrevet

Dette minner meg på en artikkel jeg leste for en stund siden om en skoleklasse (eller i all fall en lærer) som ble fryktelig sjokkert av den nakne puppen til en gallionsfigur :ler:

De var på klasseutflukt...

"Skoleklassen kom om bord, men da lærerne oppdaget at gallionsfiguren hadde «glemt» å dekke til sitt venstre bryst, dirigerte han prompte klassen til akterenden, forteller skutens hoderystende kaptein Pieter Brantjes til avisen De Telegraaf."

http://bt.no/kuriosa/article.jhtml?articleID=245510

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...