Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag er første dagen jeg kan søke om foreldrepenger. Er 26+0 og på NAV sine sider kommer det opp at jeg kan trykke inn termindato. 

Er det lurest å søke så fort som mulig (nå) eller vente? Har det i det hele tatt noe å si? Hører folk sier at man bør ikke søke for tidlig men når det kommer opp at jeg kan søke nå så er det vel greit? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønner seg å søke så fort du kan, ja. Det kan være lang behandlingstid. Venter du for lenge risikerer du at første utbetaling av foreldrepenger kommer etter permisjonen har startet 

Anonymkode: 1530d...115

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lønner seg å søke så fort du kan, ja. Det kan være lang behandlingstid. Venter du for lenge risikerer du at første utbetaling av foreldrepenger kommer etter permisjonen har startet 

Ja det er det jeg tenker også men leste at noen sa at man burde vente til ca 6 uker før permisjonstart pga at NAV behøver utbetalingsinformasjonen så tett opp mot termin som mulig. Men når de skal gi meg et svar 4 uker før,pluss behandlingstid så bør man vel søke så fort som mulig. 

Skrevet

Det er mye regler for oss som skal i permisjon etter nyttår. Kan ikke søke før uke 33 eller når det er.

Anonymkode: 245d5...7bb

Skrevet

Det er mye regler for oss som skal i permisjon etter nyttår. Kan ikke søke før uke 33 eller når det er.

Men hvorfor kan man fylle ut søknad nå da? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, man kan tidligst søke uke 26 fortsatt. Bare se på nav.no det. Uke 33 går jo ikke når det er opp mot 12 ukers behandlingstid noen steder. 

Skrevet
11 minutter siden, BethD skrev:

Ja det er det jeg tenker også men leste at noen sa at man burde vente til ca 6 uker før permisjonstart pga at NAV behøver utbetalingsinformasjonen så tett opp mot termin som mulig. Men når de skal gi meg et svar 4 uker før,pluss behandlingstid så bør man vel søke så fort som mulig. 

Du kan fint søke nå. Er det behov for det, kan annen dokumentasjon ettersendes søknaden. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, man kan tidligst søke uke 26 fortsatt. Bare se på nav.no det. Uke 33 går jo ikke når det er opp mot 12 ukers behandlingstid noen steder. 

9 minutter siden, BethD skrev:

Men hvorfor kan man fylle ut søknad nå da? 

https://www.smp.no/familieogoppvekst/Nye-regler-for-a-soke-om-foreldrepermisjon-Her-er-endringene-12448b.html

Skrevet
3 minutter siden, BethD skrev:

Men om dette er så svart hvitt så skjønner jeg ikke hvorfor man kan søke allerede nå.. har gått gjennom hele søknaden opp til der punktet hvor jeg skal sende inn.... så jeg skjønner ikke helt..

Du kan jo bare søke om du får det gjennom. Du får nok beskjed om det ikke går eller du må søke på ny senere.

Eller så kan du vente til i morgen og ringe nav.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare søke om du får det gjennom. Du får nok beskjed om det ikke går eller du må søke på ny senere.

Ja... kanskje best å vente til imorgen å høre med de... vil ikke risikere å søke for tidlig å få avslag eller noe sånt..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig, men denne beskjeden kommer i brev i posten, ikke automatisk etter fullfølt registrering. Så i praksis vet man ikke søknaden ikke gikk gjennom før det har gått flere dager/uker.

Skrevet
7 minutter siden, BethD said:

Men om dette er så svart hvitt så skjønner jeg ikke hvorfor man kan søke allerede nå.. har gått gjennom hele søknaden opp til der punktet hvor jeg skal sende inn.... så jeg skjønner ikke helt..

Sikkert fordi det ikke er 2019 ennå, og før du har sendt søknaden "vet" ikke systemet at du søker for tidlig. Men det er jo bare å prøve. 

Skrevet

Kan jo være det ikke endre seg på nettsiden før etter nyttår 🤔 

Screenshot_20181226-154525.png

Skrevet
Akkurat nå, Albbas skrev:

Sikkert fordi det ikke er 2019 ennå, og før du har sendt søknaden "vet" ikke systemet at du søker for tidlig. Men det er jo bare å prøve. 

Hm.. ja... det kan jo være 😱

Skrevet

Kan jo være det ikke endre seg på nettsiden før etter nyttår 🤔 

Screenshot_20181226-154525.png

Ja du sier noe...🤭 får bare høre med NAV imorgen tror jeg 

Skrevet

Du kan mest sannsnylig søke nå fordi den gamle behandlingstiden kun gjelder når du starter permisjonen før 2019. Du kan i teorien velge å starte den 12 uker før termin. Du vil ikke få igjennom søknaden nå hvis du skal starte permisjonen i 2019. Bare en teori.

Du kan uansett ikke søke før 6 uker før permisjonsstart hvis du skal starte permisjonen etter 31.12.18. Lønningskontoret ditt kan heller ikke bekrefte lønna før 4 uker før permisjonsstart. Behandlingstiden er ikke lengre på 12 uker, alt sendes elektronisk og søknaden min ble godkjent dagen etter at arbeidsgiver bekreftet lønn.

Skrevet
6 timer siden, BethD skrev:

Ja du sier noe...🤭 får bare høre med NAV imorgen tror jeg 

Glemte å sitere deg 😊 svar over

Skrevet
15 timer siden, addict skrev:

Du kan mest sannsnylig søke nå fordi den gamle behandlingstiden kun gjelder når du starter permisjonen før 2019. Du kan i teorien velge å starte den 12 uker før termin. Du vil ikke få igjennom søknaden nå hvis du skal starte permisjonen i 2019. Bare en teori.

Du kan uansett ikke søke før 6 uker før permisjonsstart hvis du skal starte permisjonen etter 31.12.18. Lønningskontoret ditt kan heller ikke bekrefte lønna før 4 uker før permisjonsstart. Behandlingstiden er ikke lengre på 12 uker, alt sendes elektronisk og søknaden min ble godkjent dagen etter at arbeidsgiver bekreftet lønn.

Ok men da bare venter jeg :) tusen takk for svar :) 

Skrevet
1 minutt siden, BethD skrev:

Ok men da bare venter jeg :) tusen takk for svar :) 

Bare hyggelig, lykke til 😊 er mye å sette seg inn i, men heldigvis er det totale arbeidet med å søke mye mer forenklet nå enn før 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...