AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Jeg har bestemt meg for å komme i mitt livs beste form i 2019, både fysisk,psykisk og mentalt. Problemet er at jeg er veldig dårlig på å sette meg delmål. Jeg kan ikke bare si «jeg skal bli sunn og sprek». Har dere forslag til gode, motiverende delmål? Jeg er slank så det er ikke snakk om slanking, så jeg kan ikke sette «gå opp eller ned kilo». Ting jeg har tenkt på er feks: - gå opp nabofjellet på 30 min - skrive tre ting jeg er takknemlig for hver dag - løpe hele veien rundt vannet - ta tre pullups men det er liksom ikke konkrete delmål for å nå mtt mål om å bli i tidenes form?? Anonymkode: 6b8db...5c4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Jeg trengte det samme for en stund tilbake - løfte både mental og fysisk helse. Var/er ikke overvektig, men var kommet inn i et dårlig mønster der jeg dro meg gjennom hverdagen. Satt meg ukes- og dagmål som jeg systematiserte i et excelark. Ukesmål var for eksempel tre løpeturer på en uke. At jeg hver uke skulle gjennomføre et prosjekt som var utsatt en stund (kunne være alt fra bestille sommerferie, rydde klesskapet, bytte alle lyspærer som var gått). Dagmål var for eksempel at jeg skulle lære meg noe nytt hver dag. Kunne være 10 minutter om vin, se en selvutviklingsvideo på YouTube, at jeg brukte 15 minutter på å lære meg geografi bedre, etc. Satt således ikke konkrete delmål slik du beskriver, men overordnede mål som jeg konkretiserte rett før en ny uke startet. Tidligere har jeg nok ødelagt for meg selv ved å sette for strenge mål med en gang, i stedet for at målet rett og slett er "løpe en tur". Dette med å måtte tikke ut bokser i excel er trikset for min del, da blir man lett konfrontert med at man ikke har gjort det man lover seg selv. Kombinert med at de konkrete målene ble satt hver uke. Jeg fikk således "lov" å korrigere målene litt når det var en knallhard jobbuke, om jeg var småsyk og så videre. Men da ble løpetur byttet ut med gåtur, og ikke sofaen. Anonymkode: 7168c...c13 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trengte det samme for en stund tilbake - løfte både mental og fysisk helse. Var/er ikke overvektig, men var kommet inn i et dårlig mønster der jeg dro meg gjennom hverdagen. Satt meg ukes- og dagmål som jeg systematiserte i et excelark. Ukesmål var for eksempel tre løpeturer på en uke. At jeg hver uke skulle gjennomføre et prosjekt som var utsatt en stund (kunne være alt fra bestille sommerferie, rydde klesskapet, bytte alle lyspærer som var gått). Dagmål var for eksempel at jeg skulle lære meg noe nytt hver dag. Kunne være 10 minutter om vin, se en selvutviklingsvideo på YouTube, at jeg brukte 15 minutter på å lære meg geografi bedre, etc. Satt således ikke konkrete delmål slik du beskriver, men overordnede mål som jeg konkretiserte rett før en ny uke startet. Tidligere har jeg nok ødelagt for meg selv ved å sette for strenge mål med en gang, i stedet for at målet rett og slett er "løpe en tur". Dette med å måtte tikke ut bokser i excel er trikset for min del, da blir man lett konfrontert med at man ikke har gjort det man lover seg selv. Kombinert med at de konkrete målene ble satt hver uke. Jeg fikk således "lov" å korrigere målene litt når det var en knallhard jobbuke, om jeg var småsyk og så videre. Men da ble løpetur byttet ut med gåtur, og ikke sofaen. Anonymkode: 7168c...c13 Hørtes veldig lurt ut, men hvordan har det gått etter du var ferdig med prosjektet? Har du klart å opprettholde uten å sette så konkrete mål? Anonymkode: dd053...e23
Lill3My Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 Hva med å sette seg som mål å trene to ganger i uka? (og definere for dreg selv hva trening er.. Løp, styrke,.. Teller tur?) Og så etter å ha klart to x per uke i 2 mnd, kan du øke til tre økter i uka osv 😃 Og å løpe en viss avstand i løpet av de neste tre mnd (om du løper en mil i uka = 12 mil y i talt innen april feks.. Justert avstand etter ein form selvsagt)
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørtes veldig lurt ut, men hvordan har det gått etter du var ferdig med prosjektet? Har du klart å opprettholde uten å sette så konkrete mål? Anonymkode: dd053...e23 Planen er å aldri bli ferdig. Dette er et levesett der jeg hver uke tenker konkret gjennom hva jeg vil ha ut av uka både fysisk og mentalt. Hovedmålene med tre ganger fysisk aktivitet, og å lære seg noe eller fokusere på selvutvikling minst en gang om dagen, vil jeg nok aldri endre på. Om utgangspunktet er at man skal gjøre noe en periode og så være ferdig har man tapt i utgangspunktet. Blir som en diett, der man lett går ned i vekt, men i det man er "ferdig" kommer alt tilbake pluss litt. Anonymkode: 7168c...c13 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå