AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Har skikkelig stygg, gulnet parkett i hele huset, fullt av riper og sår (og ikke minst lort fra tidligere eiere i sprekker, slik at det ikke ser rent ut uansett hvor mye jeg vasker). Vurderer å male den (et rom først), og vet at jeg ikke vil ha mørkt gulv, men jeg vil nok ikke ha hvitt heller pga skitt. Noen som har malte gulv her? Hvordan er det å vaske? Synes skitten godt, og hvilken farge har dere på gulvet? Vi kan også spare to-tre år og legge billig laminat, eller male nå og spare i ti år og få råd til kvalitetsparkett igjen. Jeg har mest lyst på det siste (synes laminat er så kaldt og hardt å gå på, og vi har ikke varme i gulvet). Noen skriver at malte gulv også vil føles kalde, så jeg er usikker. Noen tips, bilder eller meninger her? Vi har en golden retriever, så det er viktig at fargen skjuler hundehår i den fargen best mulig 😄 Anonymkode: 5c1e9...f8e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Vi har malte gulv. De originale tregulvene i huset hadde mange forskjellige overflater, vi fikk de slipt og planla å olje de. Men overflatene var så ulike selv etter sliping at vi valgt maling i stedet. Vi har aldri angret og er superfornøyd med både slitestyrke og utseende. Det at vi malte på nyslipte tregulv har nok bidratt til den gode slitestyrken, jeg er vet ikke hvordan det blir på parkett. Vi har valgt en lys varm gråfarge på vårt gulv. Vi hadde fargen på et rom fra før, men den fremstår som lysere på gulvet enn på vegg. Der har nok med både glansgrad og hvordan lyset bryter å gjøre. Jeg syntes fargen kamuflerer støv bra. Min erfaring er at gråfarger forandres veldig av interiøret forøvrig og lysforhold. Vi prøvde oss først med en mer nøytral grå, men etter første strøk var fortvilelsen stor da gulvet så lyseblått ut. Den nøytrale grå ble også veldig kald og trist sammen med svart og vi har endel svarte ting (men også mye fager). Vi valgte tilslutt en såkalt greige farge og vår litt nervøs for at gulvet skulle se beige ut, men gulvet fremstår som varmt lysrgrått, en få te som passer til "alt". Hvilken farge dere bør velge avhenger av hvilken andre farger dere har. Har dere eggehvite/bomull lister? Da kan greige fager fort bli litt rosa. Jeg kan anbefale jotun sine nettsider, de gir også konkrete fargeråd basert på hva du har av andre farger i huset. Anonymkode: 0ad91...652 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 Tusen takk for svar! Vi har nettopp malt alt av vegger og lister, holdt oss til varme farger, og klassisk hvit på alle lister og dører for å gjøre senere fargevalg enklere. Så og si alt av interiør har varme farger også, har ingenting grått i huset faktisk. Så jeg tenkte også på en greige farge, nøytral grå tror jeg blir for kald. Husker du hva fargen dere har heter? Dere har ikke tilfeldigvis beige sofa, eller vet hvordan den vil stå til det? Må du vaske ofte synes du? Her vasker vi ikke gulvene så ofte, men støvsuger flere ganger i uken. Det er jo stort sett støv, hundehår og smuler på gulvene, ikke skitt i vinterhalvåret, litt mer av det i sommerhalvåret med møkkete sko, hund og barn. Anonymkode: 5c1e9...f8e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #4 Skrevet 27. desember 2018 Vi vasker heller ikke gulvene særlig ofte, men støvsuger flere ganger i uken. Jeg vil tro at en hel flate som malt parkett vil utgjøre vil være mer avslørende mtp skit og støv. Våre gulv er malt i hvit lin (eller kalk, nå ble jeg litt usikker..) , i hvertfall en lys greige farge med en del rødt i seg. Vi har ikke beige sofa. En venninne av meg har også malte gulv, hun har brun sofa og ellers mye naturfarger. Vet ikke hvilken fargekode listverk osv er, men hun har gulv som er malt i lys toscana (fargen som var veldig in for noen år siden). Gulvene fremstår som hvite egentlig, men for oss som legger ekstra merke til detaljer på sånt så ser jeg at de er beige og ikke hvit. Veldig fint til til naturfarger og den brune sofaen! Lunt og fint og igjen; fargen fremstår helt annerledes på gulv enn hva jeg husker den fra da "alle" hadde den på veggene. Aner ikke hvordan hun har det ifht renhold, men hun har faktisk en hund som er lys på farge) Har ikke hørt noen annet enn at hun er fornøyd med gulvene, men vi har ikke diskutert det så veldig. Anonymkode: 0ad91...652 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 Hvit lin og Lingrå er fine varme gråtoner. ( De har mye godt i seg, men i vanlig belysning synes jeg de er kjempefine). Har selv malt noen av furugulvene våre, men det er i en lys varm lillanyanse. Husk 3 strøk for god slitestyrke, og la det herde lengst mulig etter maling. Det må gjerne få stå minst en uke, gjerne mer, før hardt bruk. Fersk malingsfilm er lett å skade. Anonymkode: 41c13...b5d 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #6 Skrevet 27. desember 2018 godt = rødt 😄 Anonymkode: 41c13...b5d
Dodge Skrevet 29. desember 2018 #7 Skrevet 29. desember 2018 Dere må ikkje male dere inn i eit hjørne. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #8 Skrevet 30. desember 2018 På 26.12.2018 den 12.14, AnonymBruker skrev: Har skikkelig stygg, gulnet parkett i hele huset, fullt av riper og sår (og ikke minst lort fra tidligere eiere i sprekker, slik at det ikke ser rent ut uansett hvor mye jeg vasker). Vurderer å male den (et rom først), og vet at jeg ikke vil ha mørkt gulv, men jeg vil nok ikke ha hvitt heller pga skitt. Noen som har malte gulv her? Hvordan er det å vaske? Synes skitten godt, og hvilken farge har dere på gulvet? Vi kan også spare to-tre år og legge billig laminat, eller male nå og spare i ti år og få råd til kvalitetsparkett igjen. Jeg har mest lyst på det siste (synes laminat er så kaldt og hardt å gå på, og vi har ikke varme i gulvet). Noen skriver at malte gulv også vil føles kalde, så jeg er usikker. Noen tips, bilder eller meninger her? Vi har en golden retriever, så det er viktig at fargen skjuler hundehår i den fargen best mulig 😄 Anonymkode: 5c1e9...f8e *Hvis det er god kvalitet på parketten dere har så kan denne slipes ned, det kan jo være verdt et forsøk. *Jeg har hvitmalt gammelt tregulv. At det er malt gjør det ikke kaldt å gå på, men det blir jo fort møkkete da.... *Med en stor hund i hus vil dere få nye merker i et nytt tregulv/ parkettgulv. Etter min mening gjør ikke det noe, synes "levende" materialer som tre skaper hygge og en egen lunhet. *Kvalitets-laminat er det som tåler hardest bruk uten synlige spor og kan være det rette valget hvis dere vil unngå riper o.l. i gulvet. (Laminat er ikke hva det engang var, nå finnes det veldig mye fint å velge mellom). Anonymkode: eade2...50a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #9 Skrevet 30. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: *Hvis det er god kvalitet på parketten dere har så kan denne slipes ned, det kan jo være verdt et forsøk. *Jeg har hvitmalt gammelt tregulv. At det er malt gjør det ikke kaldt å gå på, men det blir jo fort møkkete da.... *Med en stor hund i hus vil dere få nye merker i et nytt tregulv/ parkettgulv. Etter min mening gjør ikke det noe, synes "levende" materialer som tre skaper hygge og en egen lunhet. *Kvalitets-laminat er det som tåler hardest bruk uten synlige spor og kan være det rette valget hvis dere vil unngå riper o.l. i gulvet. (Laminat er ikke hva det engang var, nå finnes det veldig mye fint å velge mellom). Anonymkode: eade2...50a Vi har ikke råd til å slipe ned (har ikke tid og krefter til å gjøre det selv, og å bestille profesjonelle koster omtrent like mye som nytt gulv) Godt å høre at det ikke blir kaldt 😊 Vi er ikke redde for riper nei, gulvet er til for å brukes 😊 Laminat vil vi helst ikke ha, eneste argument for det er jo prisen og at det ikke blir riper. Vet det finnes mye fint, men komfort trumfer utseendet. Aller helst ville jeg hatt heltregulv 🥰 Men det skjønner jeg at ikke går særlig bra med hund og barn 😅 Anonymkode: 5c1e9...f8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå