Gå til innhold

Funnet sølvkre hos svigers, vil ikke ha det med hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bodd hos svigers i julen, og jeg har akkurat funnet sølvkre på badet her. 

Hva kan jeg gjøre med bagasjen vår for å slippe å få dem med hjem? Har masse klær og gaver vi skal pakke i morgen, og jeg er livredd for å få dem med hjem. Noen som har tips?

Anonymkode: 0c957...35a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nuke it. Eventuelt ringer du skadedyrskontroll for tips.

Skrevet

Moth balls kjøp det.

Anonymkode: 5df2d...623

Skrevet

Sølvkre trives best der det er fuktig. Så hvis badet ditt er ny og tørr så har du ingenting å være redd for. Skjeggkre er det verre med.

Anonymkode: 6da6d...cf7

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bodd hos svigers i julen, og jeg har akkurat funnet sølvkre på badet her. 

Hva kan jeg gjøre med bagasjen vår for å slippe å få dem med hjem? Har masse klær og gaver vi skal pakke i morgen, og jeg er livredd for å få dem med hjem. Noen som har tips?

Anonymkode: 0c957...35a

Kast all papp og alt papir og ikke ta det med hjem. Sett koffert og all bagasje utendørs på verandaen eller annet steds i kulden og la det bli gjennomfrosset, eller putt ting i fryseren. Klær vasker du før du legger det i skapet. Fryseren er og fin å putte ting ned i. Pakk opp utendørs og rist tekstiler før du tar inn og vasker.

Sølvkre, skjeggkre og andre kryp vi nå har blitt mer oppmerksomme på i Norge, er ikke verre eller bedre enn veggedyr eller kakelakker vi kan dra med oss fra sydenferie.  Husk på at sølvkre må ha høy lufyfuktighet for å overleve. De er krepsedyr.

Hadde alle vært flinke til å ta normale forhåndsregler når de kommer fra utlandet og eller fra beaøk hos venner og kjente, så er ikke faren stor for å dra elendigheten med inn i eget hjem. Sleng ikke klær og andre ting på gulvet på fremmede steder, putt skittentøyet i zipplook poser - krypene går etter lukten av mennesker i brukte klær. Og papp/papir er særlig kryp som skjeggkre og sølvkre glad i å gjemme seg i. 

Anonymkode: 7f045...961

• Liker 1
Skrevet

Legg igjen alt av papir. Om dere har gammelt nok hus er nok sølvkreet på vei inn uansett.

Anonymkode: abb7b...1bd

Skrevet

Sølvkreet er ikke like stor fan av å bli med deg hjem. Slapp av..

Anonymkode: 14979...192

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Legg igjen alt av papir. Om dere har gammelt nok hus er nok sølvkreet på vei inn uansett.

Anonymkode: abb7b...1bd

Sølkre kan like gjerne være i nye hus som i eldgamle hus. Sølvkre skiller ikke på byggeår, men på om de får oppfylt sitt behov for høy luftfuktighet og tilgang til stivelse hvilket de trenger for å leve og å overleve. 

Anonymkode: 7f045...961

• Liker 5
Skrevet

Sikker på at det er sølvkre? Er skjeggkre som er i vinden om dagen..! Snart har visst halvparten av alle husstander dette! 

Men nylig tråd her inne har masse gode tips:

Litt lik din problemstilling, bare omvendt.

Ellers så har denne artikkelen mye bra om temaet.

Jeg har selv hatt skjeggkre en stund og vet det meste om problemet. Gjør alle nødvendig tiltak for å unngå å få denne faenskapet i hus!!! 

Anonymkode: 595f8...ce9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...