Gå til innhold

Ble "tyskermennene" straffet? Og fantes de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, HalldirV2 said:

Hele greia springer ut fra tankegangen om at man ikke pisser på de som kjemper for ditt hjem, dine søsken, ditt blod og ditt folk ved å hengi seg til fienden. Og akkurat det samme prinsippet ville vært tilfelle dersom menn pleide seksuell omgang med fiendtlige kvinnelige soldater under krigstid. 

"Pisser på"? "Hengi seg til fienden"? Fordi man forelsker seg.

Hva kaller du det da når tusener av norske menn jobbet frivillig med å bygge ut okkupantenes infrastruktur her i landet, samtidig som siste rest av norske styrker forskanset seg andre steder og fortsatt kjempet?

Hvorfor fikk ikke disse mennene noen straff?

Det som står i den siste setningen må du nesten vise til noen konkrete eksempler på, ellers blir det bare en påstand.

Anonymkode: 0ff0a...367

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Jeg er mer opptatt av å se ting på rettferdig vis, i historiens lys. Og for meg er det åpenbart at både norske og tyske kvinner fritt burde ha anledning til å omgås hvem de fant for godt, enten det nå er tyske eller norske okkupasjonssoldater, uten å utsettes for hverken utfrysing eller straffeforfølgelse i etterkant. 
Det er i hvert fall mitt syn, så får andre kjenne om de har mage til å "se det fra norsk ståsted".

Jeg her helt enig med deg at det er åpenbart at både tyske og norske kvinner, så vel som menn, fritt skal kunne ha seksuell omgang med den de selv måtte ønske. Men gjør man det under visse omstendigheter, som under krigstid og med soldater som okkuperer landet ditt illegalt, da forstår jeg også at folk reagerer med harme. Det er en stor forskjell mellom det og eksempelet med tysklandsbrigaden. De var ikke del av en illegal okkupasjonshær, de var ikke i krig, og de pleide ikke omgang med fiendtlige okkupanter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kaller du det da når tusener av norske menn jobbet frivillig med å bygge ut okkupantenes infrastruktur her i landet, samtidig som siste rest av norske styrker forskanset seg andre steder og fortsatt kjempet?

Det som står i den siste setningen må du nesten vise til noen konkrete eksempler på, ellers blir det bare en påstand.

Til det første spørsmålet ditt: Dersom de ikke var utkommandert i arbeidstjeneste, eller ble tvunget på andre måter, enten direkte eller indirekte, så anser jeg det som å pisse på de som kjempet. Til det andre spørsmålet ditt, så er det selvfølgelig en påstand, det er hva jeg tror. På samme måte som at du påstår at dette springer ut fra en arkaisk tankegang, uten at dette lar seg bevise i forhold til okkupasjonstiden. Norske kvinner giftet seg med tyskere både før og etter krigen uten at dette ble sett ned på, men under okkupasjonstiden og den første tiden etterpå ble selvfølgelig slike nyetablerte relasjoner møtt med harme, og dessverre også juridiske konsekvenser for noen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Men gjør man det under visse omstendigheter, som under krigstid og med soldater som okkuperer landet ditt illegalt, da forstår jeg også at folk reagerer med harme. Det er en stor forskjell mellom det og eksempelet med tysklandsbrigaden. De var ikke del av en illegal okkupasjonshær, de var ikke i krig, og de pleide ikke omgang med fiendtlige okkupanter. 

Du lider av et typisk tilfelle av "elastisk" moral. Jeg tror ikke jeg bør si noe mer om hva jeg mener om den.

Så den tyske okkupasjonen av Norge var illegal, men ikke den allierte okkupasjonen av Tyskland? Den får du dra lenger ut på landet med. Godt nyttår!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vox_populi skrev:

Du lider av et typisk tilfelle av "elastisk" moral. Jeg tror ikke jeg bør si noe mer om hva jeg mener om den.

Så den tyske okkupasjonen av Norge var illegal, men ikke den allierte okkupasjonen av Tyskland? Den får du dra lenger ut på landet med. Godt nyttår!

Ja, det er akkurat hva jeg mener, og det er akkurat hva som var tilfelle. Godt nyttår til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger i kvinners natur å gå for det sikre valget. Skal man velge den tapende part, eller skal man går etter den som har makta? Hva gir størst sjanse for overlevelse? De tyske soldatene som kom hit var nok kjekke, stramme menn og gjorde nok ikke så mye galt mot kvinnene her i landet. Hvem vet hva folk tenkte midt under krigen, og hvem vet hva de tenkte om hvem som skulle vinne? Jeg tror mye av motstanden i Norge var mer rettet mot at vi ikke fikk beholde vårt eget land og styre og stell. Hadde Norge fått beholde råderett over eget land ville vi kanskje samarbeidet med tyskerne? Den store feilen som ble begått, sett fra Hitlers ståsted, var å invadere Norge og ta det med makt.

Anonymkode: 81b16...02e

Hva er det du snakker om? Samarbeidet med tyskerne om hva? 

En annen ting som ikke blir snakket om er kvinner som holdt seg inne med tyskerne for å få mat og div andre ikke hadde stor tilgang til. Alle kvinnene forelsket seg ikke som det ser ut til at mange tror, og tydeligvis føler for å romantisere. De solgte seg, og det bør vel kunne sies så mange år etter? Men uansett om de var "gledespikene" deres eller om det var seriøse følelser i spill, så var barna uskyldige. 

Det var også flere menn som ble tvunget til å jobbe for tyskerne ettersom noen yrker var det behov for. Mange av disse mennene ble aldri straffet. 

Anonymkode: bad19...ae4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mobbingen av «tyskerunger» fortsatte hvertfall ut 70åra enda hverken  barna eller deres foreldre ikke var født før etter krigen. 

Kan huske å ha blitt kallt «tyskerunge» , og mine eldre søsken fikk høre litt kraftigere ting. 

Nå var ikke alle tyskere ihugga nazister. De fleste var vanlig mann i gata som ønsket å ta vare på familien sin og ha en grei jobb. Det var heller ikke valgfritt oppmøte når de unge ble vervet til hitlerjugend.

De som ble kallt inn i hæren fikk valget mellom å krige og å bli skutt. 

Anonymkode: ea9ba...28d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Vox_populi skrev:

Jeg er mer opptatt av å se ting på rettferdig vis, i historiens lys. Og for meg er det åpenbart at både norske og tyske kvinner fritt burde ha anledning til å omgås hvem de fant for godt, enten det nå er tyske eller norske okkupasjonssoldater, uten å utsettes for hverken utfrysing eller straffeforfølgelse i etterkant. 
Det er i hvert fall mitt syn, så får andre kjenne om de har mage til å "se det fra norsk ståsted".

Da er du helt tett i pappen! Tyskerne gjorde også enorme krigsforbrytelser i Norge, blant annet deportasjonen av jødene, og ikke minst da de utslettet en hel bygd ute på Sotra. At slike som løp med fiende uansett grunn fikk kjørt seg etter at "hesten" de satset alt på tapte kan ikke komme som noen overraskelse. Så kan du klappe kjeften din igjen. Du levde ikke da, du ble ikke utsatt for tyske okkupasjons soldater sine forbrytelser, du led ikke noe som helst tap. Altså du vet rett og slett ikke hva du snakker om.

Svike landet sitt, løpe med fienden får sine konsekvenser! Om fienden taper så kommer det et oppgjør Kan ikke si at jeg støtter metodene som ble brukt ovenfor kvinnene egentlig, men de slapp iallefall fra det med livet i behold de aller fleste av de. Menn som svek landet sitt fikk dødsstraff. Iallefall de verste. Men de som ikke fikk dette, ble også frosset ut.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kvinner skal forsvarer og unnskyldes uansett hva de gjør.

Anonymkode: 3c7a4...743

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/JyqR/Krigsprofitorene-slapp-lett-unna

Mens «tyskertøser» ble straffet av mobben og NS-medlemmer måtte i fengsel, var det få og milde straffer for krigsprofitørene etter krigen.

•  

Anonymkode: 23e7b...f46

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mobbingen av «tyskerunger» fortsatte hvertfall ut 70åra enda hverken  barna eller deres foreldre ikke var født før etter krigen. 

Kan huske å ha blitt kallt «tyskerunge» , og mine eldre søsken fikk høre litt kraftigere ting. 

Nå var ikke alle tyskere ihugga nazister. De fleste var vanlig mann i gata som ønsket å ta vare på familien sin og ha en grei jobb. Det var heller ikke valgfritt oppmøte når de unge ble vervet til hitlerjugend.

Ja, det er grusomt hva disse ungene måtte gjennomgå av mobbing og utfrysning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er direkte skammelig hvordan man behandlet barna til disse kvinnene som samarbeidet med fienden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Da er du helt tett i pappen! Tyskerne gjorde også enorme krigsforbrytelser i Norge, blant annet deportasjonen av jødene, og ikke minst da de utslettet en hel bygd ute på Sotra. At slike som løp med fiende uansett grunn fikk kjørt seg etter at "hesten" de satset alt på tapte kan ikke komme som noen overraskelse. Så kan du klappe kjeften din igjen. Du levde ikke da, du ble ikke utsatt for tyske okkupasjons soldater sine forbrytelser, du led ikke noe som helst tap. Altså du vet rett og slett ikke hva du snakker om.

Du bare dummer deg ut med et innlegg så irrelevant som dette. Gudskjelov er du nå omtrent alene i ditt forblindede hat mot disse stakkars kvinnene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vox_populi skrev:

Du bare dummer deg ut med et innlegg så irrelevant som dette. Gudskjelov er du nå omtrent alene i ditt forblindede hat mot disse stakkars kvinnene.

Det er du som er dum, du relaterer dette til dagens samfunn! Ikke det samfunnet som var den gangen, da Norge var okkupert og led under tyskerne sine herjinger. Så fordømmer du den tids generasjon på den måten de reagerte på dette! Det sier meg litt om hva du er for noe! En ignorant faktisk. Du kan ikke innbefatte deg med en okkupasjonsmakt, og tro at dette er helt greit. Mange menn gjorde akkurat det samme, ikke med kvinnelige tyske soldater som faktisk ikke eksisterte den gang, men på andre måter, og de ble henrettet mane av de. Syte over at kvinner led på grunn av sine valg den gangen er helt på trynet faktisk!

Nei, jeg hater de ikke, det har jeg ikke noen grunn til, men jeg forstår mekanismen bak dette. Akkurat det samme skjer i alle andre konflikter der det finnes "overløpere" og det vil skje i Norge og hos deg om du må lide for andre individer sine feilvalg i krig. Helt garantert!

Vi ser det samme idag når det gjelder fremmedkrigere som drar til Syria! Tar med seg sine kvinner! Ikke mye sympati for disse kvinnene heller, som står for denne faenskapen og må lide under det i ettertid.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Det er du som er dum, du relaterer dette til dagens samfunn!

Selvfølgelig dømmer jeg ut fra min moral, og den har jeg jo i min tid. For eksempel hevder jeg at aztekerne hadde et grusomt brutalt samfunn med sine meget omfattende menneskeofringer. Moralske relativister vil hevde at jeg er dum(!) som ikke forstår at slik var samfunnet på den tida, og du må da forstå at de gjorde det med gode hensikter: de skulle blidgjøre gudene, og i det hele tatt hadde aztekerne en høy kultur som aldri må kritiseres, bare beundres. Kritikk skal kun rettes mot conquistadorene.

Ja, akkurat så dum er jeg, at jeg ikke unnskylder all verdens ugjerninger. Den jobben overlater jeg til de som innbiller seg at de er så smarte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ja, akkurat så dum er jeg, at jeg ikke unnskylder all verdens ugjerninger. Den jobben overlater jeg til de som innbiller seg at de er så smarte.

Nei du er uvitende og gir fullstendig blaffen i hva lidelse gjør med mennesker!  Er du en overløper i krig, får det alvorlige konsekvenser, da må du nesten flytte den feite ræven din inn i deres samfunn og leve der om det er disse du liker. Ikke inngå et forhold med de når de raserer landet ditt. Men du klarer ikke speile dette inn mot din egen samtid en gang, og det er ganske skremmende egentlig.  Vi kan ikke sette oss inn i hva den generasjonen som opplevde dette dengang faktisk forholdt seg til.

Jeg sammenligner det med dagen IS, Tyskerne i sin framferd var like jævlige som IS på de aller fleste områder, også de som var i Norge. Lite sympati for kvinnene som innynder seg hos IS også i Norge slik sett. Heldigvis sier nå jeg..

Men sitte her i Norge idag, over 70 år etterpå, og ikke engang ha evnen til å forstå vreden mot overløpere uansett form i 1945? Da blir jeg bare helt matt av uvitenheten du viser.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er direkte skammelig hvordan man behandlet barna til disse kvinnene som samarbeidet med fienden

Det er skammelig hvordan en tysk mann mann født lenge etter krigens slutt fremdeles ses på som en fiende og at barna hans trengs å mobbes for dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse kvinnene ble samlet opp, satt på opp på åpne lasteplan til spott og spe for hele byen, de ble skamklipt på hodet, kledd av og gnidd  nedentil med brennenesle.  Befolkningen jublet.  Noe sier meg at disse kvinnene hadde fått akkurat lik behandling den dag i dag....og ungene som ble til hadde lidd like mye som dengang.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peonjenta skrev:

Disse kvinnene ble samlet opp, satt på opp på åpne lasteplan til spott og spe for hele byen, de ble skamklipt på hodet, kledd av og gnidd  nedentil med brennenesle.  Befolkningen jublet.  Noe sier meg at disse kvinnene hadde fått akkurat lik behandling den dag i dag....og ungene som ble til hadde lidd like mye som dengang.   

Hele historien kunne lett gjenntatt seg i dag. Riktignok er ikke jødene i søkelyset og man vil helst ikke tråkke nabolandet på tærne, men med all innvandringen og alle flyktningene så blir det grobunn for litt fremmedfiendtlighet. Legg på en økonomisk depresjon lik den i slutten av 1920 så skal du se at folk lett ville ofret innvandrerne. De første som kjeppjages blir rom folket. Det er tilløp til hat og missunnelse allerede. Alle er redd for at andre skal karre til seg mer penger enn dem selv. Skatt vil ingen betale. De uføre hetses for å være snyltere. Hvorfor sponse de syke med medisiner?  og trenger de virkelig en dusj i uka på gamlehjemmet? Holder det ikke med litt talkum i skrukkene liksom. Trengs psykiatrien egentlig når det er bevist at fysisk aktivitet fikser alt? Et løpehjul løser problemet og holder denne gruppen opptatt. Skolesystemet ja.. lærerne kan erstattes med roboter. 

Om alle arbeidsmaurene i en maurtue kun tenkte på seg selv så ville tua gå dukken. Alle arbeidsmaurene ville bygget sin egen lille tue og håpet at en elg kom å tråkket i naboens slik at hans egen så bedre ut. Fellesansvaret om å pleie dronningen, bygge på tua og fore larvene er det ingen som hadde giddet. 

Mulig jeg sporet litt av.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tyske soldatene kunne vel ikke gjøre noen fortred mens de lå med disse kvinnene, så egentlig burde de belønnes for å ha satt fienden midlertidig ut av spill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Duftavsommerregn skrev:

Da blir jeg bare helt matt av uvitenheten du viser.

Du tar fullstendig feil, jeg har MEGET god greie på forholdene under okkupasjonen og tida etter. 
Men det er bare interessant å utveksle synspunkter på dette med folk som makter å se på det i et historisk perspektiv. De som ikke 70-80 år etterpå har klart å komme seg ut av sin hengemyr av hat og ikke gidder å følge med på alt det nye stoffet som dukker frem, får bare ture fram i sitt raseri til det til slutt blir stille. Få hører på, og tida arbeider ikke for dem.
Til og med statsministeren har kommet med en unnskyldning til tysker"tøsene". Du er gudskjelov blitt nokså alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...