Gå til innhold

Ble "tyskermennene" straffet? Og fantes de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tyskerjentene ble jo straffet, men var det norske menn som innledet noe med tyske damer? Eller det kom vel ikke tyske kvinner under krigen, så menn slapp vel unna der 😛 

Anonymkode: e0fcf...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var det vel ikke så veldig mange tyske kvinnelige soldater innom Norge 1940-1945 så hvilke tyske kvinner sikter du til?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peonjenta skrev:

Nå var det vel ikke så veldig mange tyske kvinnelige soldater innom Norge 1940-1945 så hvilke tyske kvinner sikter du til?

Norske kvinner som ble sammen med tyskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norske kvinner som ble sammen med tyskere.

Det var ikke det du spurte om i HI.  Du får nesten bestemme deg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja menn som samarbeidet med tyskerene ble henrettet.

kvinner fikk klippet vekk håret.

Ja kvinner fikk hvirkelig den strengeste straffen.

Anonymkode: 3c7a4...743

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnene forelsket seg i tyske soldater, vanlig menn som var tvunget til å bli soldater. Kan ikke sammenlignes med å samarbeide med nazistene. Kvinnene fikk også fratatt statsborgerskapet sitt og sent til tyskland. For å forelske seg og være sammen med en tysk mann. Så jeg vet ikke jeg... Vi alle vet hva den norske stat syntes om barna deres. 

Anonymkode: ea83f...aea

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnene forelsket seg i tyske soldater, vanlig menn som var tvunget til å bli soldater. Kan ikke sammenlignes med å samarbeide med nazistene. Kvinnene fikk også fratatt statsborgerskapet sitt og sent til tyskland. For å forelske seg og være sammen med en tysk mann. Så jeg vet ikke jeg... Vi alle vet hva den norske stat syntes om barna deres. 

Anonymkode: ea83f...aea

Dette er et vanskelig og sårt tema. Selv om den vanlige tyske soldat ikke ville nordmenn vondt, var de likevel her som okkupanter. Jentene som forelsket seg i disse kan ikke klandres for sine følelser, men jeg forstår godt at de ble klandrer for å aggere på dem. Jeg forstår sinnet og hvorfor det ble sett på som en massiv provokasjon. Men straffen de fikk i ettertid kan vanskelig la seg rettferdiggjøre, og barna skulle aldri blitt behandlet på en så nedrig måte. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i kvinners natur å gå for det sikre valget. Skal man velge den tapende part, eller skal man går etter den som har makta? Hva gir størst sjanse for overlevelse? De tyske soldatene som kom hit var nok kjekke, stramme menn og gjorde nok ikke så mye galt mot kvinnene her i landet. Hvem vet hva folk tenkte midt under krigen, og hvem vet hva de tenkte om hvem som skulle vinne? Jeg tror mye av motstanden i Norge var mer rettet mot at vi ikke fikk beholde vårt eget land og styre og stell. Hadde Norge fått beholde råderett over eget land ville vi kanskje samarbeidet med tyskerne? Den store feilen som ble begått, sett fra Hitlers ståsted, var å invadere Norge og ta det med makt.

Anonymkode: 81b16...02e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnene ble sendt på interneringsleir.  De samarbeidet ikke med tyskerene, de lå med dem. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Statens_interneringsleir_for_kvinner,_Hovedøya

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Snakk om overforenkling.

Kvinnene ble kledd nakne, banket opp og jagd gjennom bygatene, voldtatt, satt i fangenskap - dvs. fengsling uten hjemmel i noen lov.

Menn som hadde jobbet på anlegg for tyskerne, sånn som bygging av div. infrastruktur(f.eks. flyplasser) fikk ingen straff, mens andre som kun hadde vært papirmedlemmer i NS ble straffet.

Rett etter krigen hadde Norge soldater i Tyskland i den såkalte Tysklandsbrigaden, og de kunne være sammen med tyske jenter så mye de ville uten å straffeforfølges; alt mens såkalte "tyskertøser" utførte slavearbeid i norske fangeleire.

Dette viser bare hvor dobbeltmoralistisk mange tenker: Den mann som har seksuell omgang med fiendens kvinner er en erobrer, den kvinne som ligger med fiendens menn er en landsforræder. "For slik er det bare". Til å spy av.

Anonymkode: 0ff0a...367

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca. 20 ble henrettet etter krigen, under Einar Gerhardsen. Et omdiskutert antall ble likvidert uten lov og dom under krigen av Hjemmefronten. 50 000 fikk annen straff, fra bøter til tvangsarbeid. De 150 000 som arbeidet for tyskerne mot lønn (bygget flyplasser f.eks.), fikk ingen straff. 
Det er dermed ikke korrekt å si at menn som samarbeidet med tyskerne ble henrettet. De fleste fikk ingen straff.

Anonymkode: 82ec9...7a7

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om overforenkling.

Kvinnene ble kledd nakne, banket opp og jagd gjennom bygatene, voldtatt, satt i fangenskap - dvs. fengsling uten hjemmel i noen lov.

Menn som hadde jobbet på anlegg for tyskerne, sånn som bygging av div. infrastruktur(f.eks. flyplasser) fikk ingen straff, mens andre som kun hadde vært papirmedlemmer i NS ble straffet.

Rett etter krigen hadde Norge soldater i Tyskland i den såkalte Tysklandsbrigaden, og de kunne være sammen med tyske jenter så mye de ville uten å straffeforfølges; alt mens såkalte "tyskertøser" utførte slavearbeid i norske fangeleire.

Dette viser bare hvor dobbeltmoralistisk mange tenker: Den mann som har seksuell omgang med fiendens kvinner er en erobrer, den kvinne som ligger med fiendens menn er en landsforræder. "For slik er det bare". Til å spy av.

Selv om jeg er enig i mye av det du skriver, er det likevel en vesentlig forskjell mellom å ha seksuell omgang med sivile tyskere i Tyskland etter krigens slutt og det å ha seksuell omgang med tyske soldater i Norge som del av en okkupasjonshær under selve krigen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HalldirV2 skrev:

er det likevel en vesentlig forskjell mellom å ha seksuell omgang med sivile tyskere i Tyskland etter krigens slutt og det å ha seksuell omgang med tyske soldater i Norge som del av en okkupasjonshær under selve krigen. 

De norske soldatene i Tysklandsbrigaden var nettopp (del av en) okkupasjonshær!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

De norske soldatene i Tysklandsbrigaden var nettopp (del av en) okkupasjonshær!

Sett fra norsk ståsted og i kontekst til utsagnet: " Den mann som har seksuell omgang med fiendens kvinner er en erobrer, den kvinne som ligger med fiendens menn er en landsforræder". Hadde tyske kvinner kommet til Norge under selve krigen som soldater, hadde nok ikke mennene som hadde seksuell omgang med disse blitt særlig høyt aktet heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, HalldirV2 said:

Selv om jeg er enig i mye av det du skriver, er det likevel en vesentlig forskjell mellom å ha seksuell omgang med sivile tyskere i Tyskland etter krigens slutt og det å ha seksuell omgang med tyske soldater i Norge som del av en okkupasjonshær under selve krigen. 

Hva består denne vesentlige forskjellen i, sånn rent juridisk?

På hvilket juridisk grunnlag ble norske kvinner straffet med fengsling og tvangsarbeid, og/eller tap av statsborgerskap, på samme tid som norske menn kunne ligge med tyske kvinner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva består denne vesentlige forskjellen i, sånn rent juridisk?

På hvilket juridisk grunnlag ble norske kvinner straffet med fengsling og tvangsarbeid, og/eller tap av statsborgerskap, på samme tid som norske menn kunne ligge med tyske kvinner?

Jeg forsvarer ikke at kvinnene ble straffeforfulgt juridisk. Men den etiske forskjellen er at de tyske mennene var i Norge under en krig, som del av en illegal invasjonshær. De var fiender av Norge. De tyske kvinnene var i Tyskland, sivile, og ble "nedlagt" etter krigens slutt.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, HalldirV2 said:

Sett fra norsk ståsted og i kontekst til utsagnet: " Den mann som har seksuell omgang med fiendens kvinner er en erobrer, den kvinne som ligger med fiendens menn er en landsforræder". Hadde tyske kvinner kommet til Norge under selve krigen som soldater, hadde nok ikke mennene som hadde seksuell omgang med disse blitt særlig høyt aktet heller. 

Jeg har mine tvil om at disse mennene ville blitt utsatt for det samme som kvinnene ble.

Hele greia springer ut av en seksualmoral som anser kvinner som eiendom, spesielt deres kjønnsorgan. Å gi en mann fra et annet land tilgang til kjønnsorgan, blir sett som å gi bort nasjonal eiendom, et landsforræderi. Snyter norske menn for deres "rett", gir det til fienden istedet.

Tilsvarende blir mannfolks omgang med andre lands kvinner sett som annektering av andre lands - dvs. andre menns - såkalte eiendom, en erobring.

En arkaisk tankegang som stammer fra et like arkaisk syn på kvinner som noe som eies av menn, kvinner eier ikke seg selv.

I dag finner vi noe lignende i hatske tråder f.eks. her på forumet om norske kvinner som svikter norske menn til fordel for utenlandske, gjerne forfattet av de samme som anbefaler menn å hente inn thaidamer.

Jeg sier igjen: Det er til å spy av.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har mine tvil om at disse mennene ville blitt utsatt for det samme som kvinnene ble.

Hele greia springer ut av en seksualmoral som anser kvinner som eiendom, spesielt deres kjønnsorgan. Å gi en mann fra et annet land tilgang til kjønnsorgan, blir sett som å gi bort nasjonal eiendom, et landsforræderi. Snyter norske menn for deres "rett", gir det til fienden istedet.

Tilsvarende blir mannfolks omgang med andre lands kvinner sett som annektering av andre lands - dvs. andre menns - såkalte eiendom, en erobring.

En arkaisk tankegang som stammer fra et like arkaisk syn på kvinner som noe som eies av menn, kvinner eier ikke seg selv.

I dag finner vi noe lignende i hatske tråder f.eks. her på forumet om norske kvinner som svikter norske menn til fordel for utenlandske, gjerne forfattet av de samme som anbefaler menn å hente inn thaidamer.

Jeg sier igjen: Det er til å spy av.

Hele greia springer ut fra tankegangen om at man ikke pisser på de som kjemper for ditt hjem, dine søsken, ditt blod og ditt folk ved å hengi seg til fienden. Og akkurat det samme prinsippet ville vært tilfelle dersom menn pleide seksuell omgang med fiendtlige kvinnelige soldater under krigstid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Sett fra norsk ståsted

Jeg er mer opptatt av å se ting på rettferdig vis, i historiens lys. Og for meg er det åpenbart at både norske og tyske kvinner fritt burde ha anledning til å omgås hvem de fant for godt, enten det nå er tyske eller norske okkupasjonssoldater, uten å utsettes for hverken utfrysing eller straffeforfølgelse i etterkant. 
Det er i hvert fall mitt syn, så får andre kjenne om de har mage til å "se det fra norsk ståsted".

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...