Gå til innhold

Når barn blir skuffet/flau over julegavene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to gutter i barneskolealder. De har ikke hatt så mange spesielle ønsker til jul, bortsett fra pc og gaming-ting og noe annet småtteri. Vi føler ikke at de er bortskjemte, men de har det de trenger. De fikk ps4 til jul i fjor, og de har ipad og mobiltelefoner, og vi føler det er nok av "spille-ting". 

Vi har grei råd, men ønsker ikke å gi dem masse dyre ting bare fordi. De fikk en blanding av ting de trenger (som klokke, klær og sko) og ting de ønsket seg (bøker, skøyter og treningstøy). Igår var det gode miner og alt var greit, trodde jeg. Før de la seg idag kom eldstemann og var lei seg. På Snap har han sett bilder av det de andre i klassen fått til jul. Det var bl.a gaming-pc'er, nye mobiler og andre dyre ting, og han var flau over sine gaver han fått. Samtidig var han også lei seg for at han følte seg flau og utakknemlig, han ville ikke at vi skulle bli lei oss.  

Blir så lei meg på hans vegner, for jeg vil ikke han skal føle seg utenfor på skolen, samtidig som jeg blir oppgitt over de andre foreldrene som legger opp til dette, samtidig som jeg blir misunnelig på de som har råd til å gi barna sine slike dyre gaver, samtidlig som jeg føler meg som verdens verste mor som ikke klarer glede barna mine til jul.

Hvordan bør jeg snakke med barna mine om alt dette?

Anonymkode: 58097...c56

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å si det som det er, noen får dyrere gaver enn andre, det er forskjell på folk og hva de velger å gi og klarer å gi barna sine. Det er en tøff verden der ute dersom man sammenligner seg med andre hele tiden. Å la barna være på snap når de er så umodne og usikre synes jeg er horribelt!

Anonymkode: 35c1f...376

• Liker 37
Skrevet

Kanskje lære barna å være takknemlig for det dem faktisk får. Ikke alle foreldre har råd til å gi barna ipad eller Playstation 4 eller. Det er luksus egentlig.

• Liker 23
Skrevet

Det er 13-års grense på snap. Ikke eksponer barna for andres glade fasade før de er emosjonelt modne til å håndtere det.

• Liker 39
Skrevet

Dette er ikke et problem for noen, med mindre du gjør det til det. De fikk klær, sko, klokke, treningstøy, skøyter og bøker. De kan legge alt i en haug og ta et bilde, men det bør de ikke. Noen i klassen skryter, enten for å skryte og hevde seg, eller fordi de er oppriktig glade og stolte over å ha fått flotte dyre presanger. Hvorfor er det et problem FOR DEG? 

Benytt anledningen til å snakke om skryt på sosiale medier og takknemlighet og alle dem som IKKE poster bilder, for dem er det flest av, helt sikkert i denne klassen også. 

Le av det hele, du fikk kanskje ikke de dyreste smykkene du heller? Er du lei deg for det? 

Anonymkode: 554c0...093

• Liker 12
Skrevet

Det vil alltid være noen som har mer penger, mer ting, nyere ting osv. Dette har i grunnen gått helt fint å lære barn i tidligere generasjoner. Mange barn som vokser opp i dag der i mot, de må jo få inntrykk av at de er verdens navle. Alle ønsker må oppfylles, og de må skjermes for alt som kan skape ubehag. Faren er stor for at de vokser opp og blir noen egoistiske persilleblad.

Lær barna hvordan verden er, og hvor heldige de er som er født her i Norge. Lær dem å hjelpe andre, og øv på "hva kan jeg gjøre/ gi, i stedet for "hva kan jeg få"

Jeg vil råde alle som har barn til å bli Plan-fadder, og at hele familien engasjerer seg i det.  Da får barna følge oppveksten til et barn som har helt andre levekår, og hvor mye det betyr å hjelpe andre. Kanskje vil det gjøre dem til bedre mennesker/ gi dem bedre verdier og bedre motstandsdyktighet i forhold til "kjøpepresset" mange opplever her :)     

Anonymkode: d5637...217

• Liker 7
Skrevet

Du skriver at dine unger også har mobiler, ipad, spill osv. En liten realitetsorientering er på sin plass. Dere har vært med på dette når ungene deres har disse tingene. Bruk speil istedenfor lupe👍🏻

Anonymkode: e279b...359

• Liker 17
Skrevet

Han virker ganske bortskjemt. Flau over gavene? Selvom han har det han trenger av elektronikk. Dette høres usunt ut. Han er også for ung til Snapchat. 

Jeg har vokst opp med to legeforeldre med rimelig høy lønn, men jeg har aldri fått veldig dyre gaver. Hvis jeg ønsket meg dyre ting måtte jeg ønske meg penger av dem + de andre i familien og spare opp selv. Ting som tilsvarer iPad kunne jeg aldri fått. Var aldri flau eller lei meg. 

Anonymkode: e3857...d3f

• Liker 16
Skrevet

Så det er bare dere som skal kunne kjøpe dyre ting da? Siden ungene deres tidligere har fått både ps4, iPhone og det som er, sikkert noen barn som ble lei seg fordi de ikke fikk noe slik. Lær heller ungene deres at verden er sånn, alle kan ikke få alt mn ønsker seg hele tiden. 

Anonymkode: 7fade...c8e

• Liker 12
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har to gutter i barneskolealder. De har ikke hatt så mange spesielle ønsker til jul, bortsett fra pc og gaming-ting og noe annet småtteri. Vi føler ikke at de er bortskjemte, men de har det de trenger. De fikk ps4 til jul i fjor, og de har ipad og mobiltelefoner, og vi føler det er nok av "spille-ting". 

Vi har grei råd, men ønsker ikke å gi dem masse dyre ting bare fordi. De fikk en blanding av ting de trenger (som klokke, klær og sko) og ting de ønsket seg (bøker, skøyter og treningstøy). Igår var det gode miner og alt var greit, trodde jeg. Før de la seg idag kom eldstemann og var lei seg. På Snap har han sett bilder av det de andre i klassen fått til jul. Det var bl.a gaming-pc'er, nye mobiler og andre dyre ting, og han var flau over sine gaver han fått. Samtidig var han også lei seg for at han følte seg flau og utakknemlig, han ville ikke at vi skulle bli lei oss.  

Blir så lei meg på hans vegner, for jeg vil ikke han skal føle seg utenfor på skolen, samtidig som jeg blir oppgitt over de andre foreldrene som legger opp til dette, samtidig som jeg blir misunnelig på de som har råd til å gi barna sine slike dyre gaver, samtidlig som jeg føler meg som verdens verste mor som ikke klarer glede barna mine til jul.

Du motsier deg selv.

Hvordan du bør snakke med barna om dette har andre her gitt deg råd om.

Barna dine fikk ting som de hadde ønsket seg, sa du, så de burde være fornøyde mener jeg. 

Kan dårlig selvtillit/dårlig selvbilde være årsak til at barnet er flau over gavene? Finn ut av det.

Anonymkode: 1e58b...e95

• Liker 14
Skrevet

Å vise frem gavene sine på Snapchat på denne måten er ugreit. Når det er sagt har de heller ingenting på Snapchat å gjøre. 

Anonymkode: ceef9...f73

• Liker 8
Skrevet

Viktig å lære barna at man ikke sammenligne seg selv med andre. Det vil alltid være noen som har mer, har dyrere ting enn dem selv. Sånn er realiteten og det vil de oppleve gjennom hele livet. Jeg syntes det er viktig å lære barn å sette pris på det de har. Klarer man det vil man være mye mere lykkeligere enn de som stadig sammenligner det de selv er og har med noen som har mer. Jeg syntes det er fint at dere ikke gir etter og kjøper masse dyre gaver selvom dere har muligheten. Dere lærer barna noe verdifullt og det vil være til mye større glede resten av livet enn en gaming PC.

Anonymkode: b182d...4b2

• Liker 5
Skrevet

Synes ungen trenger en realitetsorientering, og hva i alle dager har en 9-åring snap for?? 😱 

Jeg og mannen har godt over gjennomsnittlig inntekt, og våre bare fikk kun én gave hver. Brukte ski til eldste, og brukt dukkehus til yngste. De ble kjempeglade begge to. Ingen av dem har iPhone, og vi gir heller penger til noen som trenger det enn å fylle barnerom med en haug med "ting".. 

Anonymkode: 41c1b...79d

• Liker 12
Skrevet

Sykt samfunn der det skal skrytes av hva man har fått i gave. Da jeg var barn var det ikke slik.

Lykken finnes ikke i å eie flest mulig ting. Lær barnet din å finne lykke gjennom å gjøre ting som han liker å gjøre (alene eller sammen med andre): lær han å finne sine lidenskaper og å dyrke sine lidenskaper. Eksempler på lidenskaper: Natur, sport, kunst, musikk, spille et musikkinstrument feks.

• Liker 5
Skrevet

Lær også barna gleden over å hjelpe andre, ved feks ved at barnet gir til de som har lite: feks til de som driver med innsamling til barn med fattige foreldre.

Og da mener jeg ikke at barna bare skal gi noe brukt leketøy som de ikke lengre trenger selv. De bør kunne gi fra seg selv av egne oppsparte penger for å virkelig gi.

• Liker 3
Skrevet

Om barnet har en sparebøsse der det samles opp penger fra bursdagsgaver  og julegaver gjennom året, så kunne barnet gitt 10% av dette til barn som har foreldre som ikke har råd til å gi gaver til de.

• Liker 2
Skrevet

Eller som andre har nevnt: Bli fadder til et barn i et fattig land, og involver barna i dette og la barna se hvor mye godt de kan gjøre for andre med pengene sine :hjerte:

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må det jobbes med misunnelse, selvtillit, selvbilde, redsel for å føle seg utenfor m.m., hos både vokse og barn.

Husk at du som forelder har en enorm påvirkningskraft ovenfor dine barn. 

• Liker 14
Skrevet

Du driver vel ikke selv med skrytebilder på sosiale medier ts? Hvis du gjør dette, er du med på å lære barna at dette er ok. Og det er absolutt iKKE ok.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...