Tockit Skrevet 26. desember 2018 #21 Skrevet 26. desember 2018 7 timer siden, Diamant20 skrev: Golden retriever tror jeg hadde passet bra hos deg Det er en rase som røyter utrolig mye.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #22 Skrevet 26. desember 2018 Hva med puddel? Anonymkode: e4fc9...252 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #23 Skrevet 26. desember 2018 8 timer siden, skruf skrev: Dette blir litt avsporing, men vi tok veldig hensyn til at hun er en stor rase da hun var valp mtp turgåing. Leste at med valper av stor rase så er det ekstra viktig å ikke overdrive turer når de er i hurtig vekst. Nettopp for å forebygge belastning på bekken og ledd. Ja, det er faktisk veldig viktig. Så det er godt dere leste dere opp på forhånd Hun har heller ikke hatt problemer med tenner eller ører. Eller eksem. Er på årlig helsesjekk med henne, og hun har faktisk aldri måtte fjerne tannsten. Så ja, vi har vært heldige med en Berner med så godt utgangspunkt. Fjernet heller aldri tannsten på min labrador, i følge veterinær er det mye mere utbredt på små raser. Han hadde tidvis noe øreproblemer, da han levde opp til rasebeskrivelsen og eeeeelsket å bade ( dukket under med hele seg ). Hadde i tillegg litt for trange ørekanaler, så det ble fort liggende fukt i øregangen. Hos oss så synes jeg berneren sin pels er lettere mtp røyting enn fuglehunden. Berneren røyter i dotter, så det er bare å samle sammen og plukke opp. Setteren sin pels derimot finner veien overalt. T.o.m kattene røyter mere enn berneren 😄 Eneste minuset med berneren vår er at hun er skikkelig sta. Hvis hun ikke vil gå tur lengre pga det regner for mye (jupp, er finværshund) så setter hun seg ned og nekter å gå videre. Er ikke det at hun er sliten, for når jeg gir opp og snur så småjogger hun hele veien hjem 😄 Herlig med hunder med sterke personligheter Nok OT: Av erfaring bjeffer både labrador og golden lite til ingenting, ut i fra de rasene du nevner. Ser at du ønsker å bruke hund i jakt, og da finner du jaktlinjer på begge de rasene. De er dog MYE mere aktive enn de som er avlet på showlinjer, og krever mye mosjon og hjernetrim for å trives. En labrador kan være et rent helvete som valp/unghund, og jaktlabben er hakket mere ''våken''. Bjeffing kan også trenes bort. Min erfaring er at hunder som blir satt i bånd/løpestreng/i hundegård har lettere for å ''lære'' seg bjeffing som en uvane. Noen bjeffer av ren frustrasjon, mens andre vokter hus og hjem f.eks. Ingen hunderase kan være alene i 8t, det må innlæres. Selv en omplasseringshund, som har vært vant med dette i sitt tidligere hjem, bør læres dette gradvis på nytt i et nytt hjem. Valp er heller ikke alltid den eneste og beste løsningen. Har du vurdert å ta over en omplasseringshund? En voksen hund vil lettere kunne fylle de kravene du har listet opp. En hund blir aldri for gammel for å bli med på kurs, og aldri for gammel til å lære nye ting. I tillegg vil dere kunne knytte et nærere bånd ved å delta på nye ting, og lære nye ting sammen. Legg MYE vekt på kontakttrening, uavhengig om du velger valp eller voksen hund. Lykke til! Anonymkode: fa391...6a0 2
Duftavsommerregn Skrevet 26. desember 2018 #24 Skrevet 26. desember 2018 Hva med Dverg Snauser ? Den kan bjeffe litt siden det er en utpreget vakthund, men dette kan også trenes ned til en viss grad. Vurderer selv en slik hund, de er så utrolig sjarmerende, krever en del pelstell over tid, men det kan jeg takle. Men robuste hunder da! Og en helt perfekt størrelse Men vurderer dette hele tiden opp mot evne og frihet når man reiser en del.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #25 Skrevet 26. desember 2018 Syntes det er morsomt å lese om personer som fraråder schæfer og cavalier for sykdomsproblemer, men anbefaler labrador og canaanhund til en som jobber 8 timer og bor i leilighet. Dersom du ønsker en rase som ikke er preget av sykdom grunnet innavl hos forfedrene må du se på på hunder som er nærmere i slekt med pariahunder og urhunder... Anonymkode: 6bb83...9c5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #26 Skrevet 26. desember 2018 14 timer siden, Diamant20 skrev: Golden retriever tror jeg hadde passet bra hos deg Skulle til å skrive det jeg og Fantastisk hunderase, og min første hun var Golden retriever. Nå har vi Bichon Havanais. Samme gode gemytt, men bjeffer endel når det kommer folk. Mister heller ikke hår, men krever mye pelsstell. Anonymkode: 3f5e9...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #27 Skrevet 26. desember 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør skaffe deg en voksen hund i alle fall. Med nok mosjon og stimuli resten av tiden vil de fleste hunder kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag, men det kan IKKE en valp! Anonymkode: c634e...342 Vi har da hatt flere hunder som har måttet være alene på dagtid fra de var valp. Det har ikke vært noe problem. De har ikke bjeffet, grått eller ødelagt noe som helst. Har hatt radio på til dem, og gått lange turer før og etter jobb. De tisset inne på avis jeg la ut på gulvet, men de har alle blitt renslige, kanskje med litt lenger tid, men ikke så nøye for oss. Har alltid ordnet fri en ukes tid etter valpen har kommet, da kan man øve på å la den ligge i gangen alene. Våre hunder (3 stk) har ikke tatt skade av dette. Har hatt masse av tid til hundene utenom jobb, og de er med overalt ellers. Anonymkode: 3f5e9...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #28 Skrevet 26. desember 2018 7 timer siden, Tockit skrev: Det er en rase som røyter utrolig mye. Det gjør de. En av grunnene til at vi gikk over til bichon havanais, men endel pelsstell. Veldig likt lynne (elsker golden sitt lynne), men null røyting. Slår likevel et slag for golden retriver, da de som regel har et herlig gemytt. Havanaisene våre bjeffer endel, og det er ikke greit i en leilighet. Vi har enebolig og gård, så spiller ingen rolle for oss. Anonymkode: 3f5e9...d5d
Tockit Skrevet 27. desember 2018 #29 Skrevet 27. desember 2018 18 timer siden, Duftavsommerregn skrev: Hva med Dverg Snauser ? Den kan bjeffe litt siden det er en utpreget vakthund, men dette kan også trenes ned til en viss grad. Vurderer selv en slik hund, de er så utrolig sjarmerende, krever en del pelstell over tid, men det kan jeg takle. Men robuste hunder da! Og en helt perfekt størrelse Men vurderer dette hele tiden opp mot evne og frihet når man reiser en del. Jeg vokste opp med en dvergschnauzer og hadde den frem til den ble 15 år gammel. Utrolig fin rase, anbefales på det sterkeste! De er også lette å trene og utrolig familievennlig. Meg og samboeren min kjøpte oss en schnauzer valp i Februar og han er den snilleste hunden ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #30 Skrevet 27. desember 2018 Mellom/kongepuddel -veldig lett å lære, røyter ikke, veldig intelligent, genialt å ha med på turer. Våres bjeffer når den hører lyder utenfor, men kan trenes opp til å slutte (vi bor i hus, så greit å ha en hund som sier i fra når noen kommer). Det skal mye til å finne en aktiv, intelligent hund som passer seg til å være hjemme alene over lengre tid. Da begynner de som regel å kjede seg. Puddler kan veksle mellom rolig og veldig aktiv. Den forrige vi hadde ødela ting når vi var borte og kjedet seg veldig fort. Den vi har i dag er mye mer rolig og klarer seg alene en god stund, men også kjempe leken og aktiv når det passer seg. Anonymkode: 6ace9...908
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå