AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #1 Skrevet 25. desember 2018 Jeg har lyst til å skaffe meg hund, og trenger tips fra noen som er godt kjent med hunder. Jeg har lest en del om forskjellige raser, men klarer ikke helt å lande på én rase (har lyst på dem alle 🙄). Har satt noen kriterier som hunden må oppfylle: - Minimalt med bjeffing. Jeg bor i leilighet med papirtynne vegger. - Lett å trene. Jeg har aldri hatt hund før, og tenker det er lurt å ha en intelligent hund som jeg kan ta med på valpekurs. - Må være selvstendig. Jeg bor alene, og jobber turnus. Jeg trenger en hund som fint kan være hjemme alene i 8 timer. I tillegg er det pluss om hunden passer til jakt, er en stor hund, og ikke røyter all verdens. Jeg har tenkt mye på labrador, golden retriver, eurasier, samojed eller rett og slett en søt og rynkete engelsk bulldog. Finnes det en egnet rase til meg der ute, eller må jeg nøye meg med en gullfisk? Anonymkode: 3ec2a...71e
Diamant20 Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Golden retriever tror jeg hadde passet bra hos deg 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 Du bør skaffe deg en voksen hund i alle fall. Med nok mosjon og stimuli resten av tiden vil de fleste hunder kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag, men det kan IKKE en valp! Anonymkode: c634e...342 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 Golden retrievere har mange gode egenskaper som gjør at de er fine førstegangshunder. MEN, det kan være stor forskjell fra hund til hund. Velger du hannhund får du en golden retriever som er stor og sterk og som kan være krevende å håndtere hvis han f.eks blir kranglete med andre hannhunder, noe endel hannhunder kan være. Så det spørs om du ønsker det og klarer håndtere det. Da er kanskje en mindre tispe mere aktuelt. Bjeffingen til en golden er kraftig. De bjeffer som regel ikke mye, men når de gjør det er det som et tordenbrak. De røyter MYE. De ruller seg i alt av gjørme og søle. Kan bli stress å få rengjort hunden etter turer i perioden vår-høst. Anonymkode: 8c809...ccf
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 Hvis du skal ha en intelligent jakthund må du ha mye tid og energi til å stimulere hunden, gå lange turer med den og være på jaktturer. Anonymkode: ef487...2fa
Barkrakk Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 Vær så snill, ikke støtt videre avl av engelsk bulldog. Får vondt hver gang jeg ser dem pese og vralte rundt. Det er en ødelagt rase. 16
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 Som førstegangseier av en labrador hann, vil jeg på det sterkeste fraråde deg å skaffe en hund i de rasene du foreslår. En slik hund trenger mye trim, både mentalt og fysisk, en leilighet blir for alt lite! En slik hund trenger å kunne slippes ut i hagen og springe fritt. Min labrador er også veldig varm av seg, og er veldig ofte ut i hagen bare for å avkjøle seg. Og en annen ting, en hund trives ikke med å ligge og vente på eieren sin hele dagen. Vet at mange hunder er hjemme alene i så mange timer, men jeg er overbevist om at det ikke er godt for hunden. En hund er jo en av de mest sosiale dyrene som finnes. Det holder ikke og gå en tur og ferdig med det, når en slik hund har vært alene hele dagen i hvert fall. Og når man er alene om omsorgen og sliten etter en lang dag, tror jeg det er veldig vanskelig å tilfredsstille de høye kravene slike raser har for å bli gode hunder. Anonymkode: eb305...7ba 4
skruf Skrevet 26. desember 2018 #8 Skrevet 26. desember 2018 Vår første hund er en Berner sennen. Hun har vært veldig enkel å ha med å gjøre, lett å oppdra og er veldig rolig og mentalt stødig. Bjeffer lite (bare når det kommer ukjente å ringer på, kjentfolk bjeffer hun ikke på). Ikke tar hun stor plass inne heller, selv om hun er stor. Hun klarer lange fjellturer, men også kortere turer på travle dager (eller dager med drittvær, da er hun ikke gira på langturer....litt finværshund). En utrolig fin familiehund, tror ikke hun har et aggressivt bein i kroppen. Går godt overens med alle hunder og er bestevenn med katten vår. Hun har også vært en veldig frisk hund, ikke sykdommer og er nå ei gammel dame på 10 år. Så jeg kan anbefale denne rasen, ikke la deg skremme av størrelsen selv om du bor i leilighet. Velger du tispe så er de mindre enn hannhunder. Vår er ca 50kg 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #9 Skrevet 26. desember 2018 49 minutter siden, Diamant20 said: Golden retriever tror jeg hadde passet bra hos deg Golden retriever er en rase med mye helseproblemer. Bør ikke støtte oppdrett! Anonymkode: ac27a...1d5 2
Peaches Skrevet 26. desember 2018 #10 Skrevet 26. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør skaffe deg en voksen hund i alle fall. Med nok mosjon og stimuli resten av tiden vil de fleste hunder kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag, men det kan IKKE en valp! Anonymkode: c634e...342 Takk for svar! Har tenkt å ta meg 5 uker med ferie, dessverre alt jeg kan ta ut neste år. Ellers så blir det vel eventuelt hundebarnehage, hvordan har dere andre løst det? 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #11 Skrevet 26. desember 2018 3 timer siden, skruf skrev: Vår første hund er en Berner sennen. Hun har vært veldig enkel å ha med å gjøre, lett å oppdra og er veldig rolig og mentalt stødig. Bjeffer lite (bare når det kommer ukjente å ringer på, kjentfolk bjeffer hun ikke på). Ikke tar hun stor plass inne heller, selv om hun er stor. Hun klarer lange fjellturer, men også kortere turer på travle dager (eller dager med drittvær, da er hun ikke gira på langturer....litt finværshund). En utrolig fin familiehund, tror ikke hun har et aggressivt bein i kroppen. Går godt overens med alle hunder og er bestevenn med katten vår. Hun har også vært en veldig frisk hund, ikke sykdommer og er nå ei gammel dame på 10 år. Så jeg kan anbefale denne rasen, ikke la deg skremme av størrelsen selv om du bor i leilighet. Velger du tispe så er de mindre enn hannhunder. Vår er ca 50kg Bernere er veldig gode hunder, men du bør ha en veldig (!) god støvsuger dersom du skaffer deg en. Tror ikke det finnes ett plagg her i huset som ikke er fullt av hår. Anonymkode: a7539...90e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #12 Skrevet 26. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bernere er veldig gode hunder, men du bør ha en veldig (!) god støvsuger dersom du skaffer deg en. Tror ikke det finnes ett plagg her i huset som ikke er fullt av hår. Anonymkode: a7539...90e 3 timer siden, skruf skrev: Vår første hund er en Berner sennen. Hun har vært veldig enkel å ha med å gjøre, lett å oppdra og er veldig rolig og mentalt stødig. Bjeffer lite (bare når det kommer ukjente å ringer på, kjentfolk bjeffer hun ikke på). Ikke tar hun stor plass inne heller, selv om hun er stor. Hun klarer lange fjellturer, men også kortere turer på travle dager (eller dager med drittvær, da er hun ikke gira på langturer....litt finværshund). En utrolig fin familiehund, tror ikke hun har et aggressivt bein i kroppen. Går godt overens med alle hunder og er bestevenn med katten vår. Hun har også vært en veldig frisk hund, ikke sykdommer og er nå ei gammel dame på 10 år. Så jeg kan anbefale denne rasen, ikke la deg skremme av størrelsen selv om du bor i leilighet. Velger du tispe så er de mindre enn hannhunder. Vår er ca 50kg 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bernere er veldig gode hunder, men du bør ha en veldig (!) god støvsuger dersom du skaffer deg en. Tror ikke det finnes ett plagg her i huset som ikke er fullt av hår. Anonymkode: a7539...90e I tillegg er dette store tunge hunder, så man skal være obs på god avl mtp HD/AD. Er også en del sykdommer på Berner. Anonymkode: fa391...6a0 1
skruf Skrevet 26. desember 2018 #13 Skrevet 26. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg er dette store tunge hunder, så man skal være obs på god avl mtp HD/AD. Er også en del sykdommer på Berner. Anonymkode: fa391...6a0 Vår har heldigvis ikke problemer med dette, men vi var nøye da vi valgte oppdretter. Hun har heller ikke hatt andre sykdommer, en veldig frisk hund Hun er snart 10 år nå, henger fortsatt godt med på turer selv om hun er ei gammel dame Ang røyting så er det ikke så ille. Hun røyter mere i perioder, men det er absolutt ikke bernerpels overalt. Vi har en fuglehund som røyter mere enn hva berneren gjør 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #14 Skrevet 26. desember 2018 14 minutter siden, skruf skrev: Vår har heldigvis ikke problemer med dette, men vi var nøye da vi valgte oppdretter. Hun har heller ikke hatt andre sykdommer, en veldig frisk hund Hun er snart 10 år nå, henger fortsatt godt med på turer selv om hun er ei gammel dame Ang røyting så er det ikke så ille. Hun røyter mere i perioder, men det er absolutt ikke bernerpels overalt. Vi har en fuglehund som røyter mere enn hva berneren gjør Valg av god oppdretter er alfa omega uansett rase, tror ikke det kan understrekes nok ( i allefall ikke til nye, uerfarne hundekjøpere ). Samtidig som mange som blir sett på som seriøse oppdrettere, avler i hjel enkelte raser, så det er ikke alltid så lett. Bør også være obs ifht populære hunderaser, der det avles MYE. Hunder med hengeører har lett for å få ørebetennelse og øresopp. Synes også at det virker som allergiproblemer ( kløe, utslett av ymse slag, mage- og tarmproblemer osv ) har ''eksplodert'' de siste årene. Bernere er fantastisk, flotte hunder. Har vurdert Berner selv mange ganger. Godt at hun holder seg frisk og sprek, ingenting som er bedre enn det Store raser generelt er jo mere utsatt mtp HD/AD, samtidig som de også kan lett få andre helseproblemer grunnet størrelse. Samtidig som små raser ofte har dårlig tannhelse. Dette med røyting er jo ofte individuelt, og kan også påvirkes mtp hva man fôrer med. Jeg hadde en labrador, som røytet minimalt sammenlignet med mange andre. Anonymkode: fa391...6a0
skruf Skrevet 26. desember 2018 #15 Skrevet 26. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Valg av god oppdretter er alfa omega uansett rase, tror ikke det kan understrekes nok ( i allefall ikke til nye, uerfarne hundekjøpere ). Samtidig som mange som blir sett på som seriøse oppdrettere, avler i hjel enkelte raser, så det er ikke alltid så lett. Bør også være obs ifht populære hunderaser, der det avles MYE. Hunder med hengeører har lett for å få ørebetennelse og øresopp. Synes også at det virker som allergiproblemer ( kløe, utslett av ymse slag, mage- og tarmproblemer osv ) har ''eksplodert'' de siste årene. Bernere er fantastisk, flotte hunder. Har vurdert Berner selv mange ganger. Godt at hun holder seg frisk og sprek, ingenting som er bedre enn det Store raser generelt er jo mere utsatt mtp HD/AD, samtidig som de også kan lett få andre helseproblemer grunnet størrelse. Samtidig som små raser ofte har dårlig tannhelse. Dette med røyting er jo ofte individuelt, og kan også påvirkes mtp hva man fôrer med. Jeg hadde en labrador, som røytet minimalt sammenlignet med mange andre. Anonymkode: fa391...6a0 Dette blir litt avsporing, men vi tok veldig hensyn til at hun er en stor rase da hun var valp mtp turgåing. Leste at med valper av stor rase så er det ekstra viktig å ikke overdrive turer når de er i hurtig vekst. Nettopp for å forebygge belastning på bekken og ledd. Hun har heller ikke hatt problemer med tenner eller ører. Eller eksem. Er på årlig helsesjekk med henne, og hun har faktisk aldri måtte fjerne tannsten. Så ja, vi har vært heldige med en Berner med så godt utgangspunkt. Hos oss så synes jeg berneren sin pels er lettere mtp røyting enn fuglehunden. Berneren røyter i dotter, så det er bare å samle sammen og plukke opp. Setteren sin pels derimot finner veien overalt. T.o.m kattene røyter mere enn berneren 😄 Eneste minuset med berneren vår er at hun er skikkelig sta. Hvis hun ikke vil gå tur lengre pga det regner for mye (jupp, er finværshund) så setter hun seg ned og nekter å gå videre. Er ikke det at hun er sliten, for når jeg gir opp og snur så småjogger hun hele veien hjem 😄 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #16 Skrevet 26. desember 2018 Sheltland sheepdog er veldig lette å trene. Vår er ikke trent i det hele tatt, ikke bevisst. Går aldri ut selv om døra er oppe, har ikke gjerde rundt hagen men hun holder seg innforbi grensene selv når det er løpetid og hannhunder går forbi. Bjeffer lite, som oftes kun når hun må på do. Fotfølger alle i huset på tur. Jeg aner ikke hvordan vi har fått dette til men veldig gøy når alle skryter av henne. Anonymkode: 58d50...2bd 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #17 Skrevet 26. desember 2018 4 timer siden, skruf skrev: Vår første hund er en Berner sennen. Hun har vært veldig enkel å ha med å gjøre, lett å oppdra og er veldig rolig og mentalt stødig. Bjeffer lite (bare når det kommer ukjente å ringer på, kjentfolk bjeffer hun ikke på). Ikke tar hun stor plass inne heller, selv om hun er stor. Hun klarer lange fjellturer, men også kortere turer på travle dager (eller dager med drittvær, da er hun ikke gira på langturer....litt finværshund). En utrolig fin familiehund, tror ikke hun har et aggressivt bein i kroppen. Går godt overens med alle hunder og er bestevenn med katten vår. Hun har også vært en veldig frisk hund, ikke sykdommer og er nå ei gammel dame på 10 år. Så jeg kan anbefale denne rasen, ikke la deg skremme av størrelsen selv om du bor i leilighet. Velger du tispe så er de mindre enn hannhunder. Vår er ca 50kg Du kan ikke mene at man ikke skal la seg skremme av størrelsen når man skaffer seg en unghund av denne typen og skal ha den i en leilighet!? Det første man blir opplyst om, når man bare leser litt om denne rasen,er jo at de har veldig mye pels og trives best med å være mye ute. Selv om man velger tispe, kan jo disse også bli opp mot 50 kg, og selv om din gamle hund på 10 år er en «godværshund», er de jo egentlig arbeidshunder som bør få være mye ute. Anonymkode: eb305...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #18 Skrevet 26. desember 2018 Les deg litt opp om normale plager de forskjellige rasene har. Mange av våre mest populære raser, som Schæfer, mops, chihuahua, Cavalier King Charles Spaniel eller engelsk bulldog har store helsemessige problemer og man burde helst sluttet å kjøpe disse rasene for å pushe oppdrettere til å avle sunnere hunder! Noen greier ikke føde uten assistanse. Andre har hofteproblemer, pusteproblemer, øyeproblemer eller kraniet som er for trangt for hjernen. Mange opererer bare avlsdyret for plagene og avler videre på dem og fører sykdommene videre! Finn en oppdretter som fokuserer på friske dyr både fysisk og mentalt. Litt mindre populære raser er gjerne sunnere enn de som "alle" avler på. Bjeffing kan du lære de aller fleste hunder av med, så lenge du fokuserer på det fra start og stimulerer dem godt både fysisk og mentalt. Nå vet ikke jeg hvor innstillt du er på pelsstell, men i de fleste byer har man hundefrisører. Jeg har hårete hunder og prøver å børste over dem ukentlig selv og så tar jeg dem med inn til frisør for bad og skikkelig utbørsting i røytesesongen. (Mine røyter to ganger i året) Fine og sunne førstegangsraser (etter min erfaring) er Shetland Sheepdog, Tibetansk Spaniel, Collie (langhåret og korthårede varianter) Kanaanhund eller labrador (pass på mat og trim så den ikke blir overvektig!) Uansett et det viktigste at du kjøper fra en seriøs oppdretter og at du melder deg på valpekurs/sosialisering/hundetreff. Der lærer man veldig mye og man får en hund som kan gå forbi andre hunder uten at det rabler for den. Alle rasene har raseklubber med lister over kennelene. Der kan du ta kontakt med oppdretterne, finne noen lokale og hilse på hundene deres og snakke med dem om rasen og planlagte kull. Bruk god tid på å finne riktig oppdretter! Jeg fløy halve landet for min hund, og det var verdt det 😍 Anonymkode: 110e3...bb2 1
skruf Skrevet 26. desember 2018 #19 Skrevet 26. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke mene at man ikke skal la seg skremme av størrelsen når man skaffer seg en unghund av denne typen og skal ha den i en leilighet!? Det første man blir opplyst om, når man bare leser litt om denne rasen,er jo at de har veldig mye pels og trives best med å være mye ute. Selv om man velger tispe, kan jo disse også bli opp mot 50 kg, og selv om din gamle hund på 10 år er en «godværshund», er de jo egentlig arbeidshunder som bør få være mye ute. Anonymkode: eb305...7ba For å ta det første sist; jeg har aldri skrevet at hun ikke får være mye ute. Hun er en mere finværshund nå ja, i en alder av snart 10 år (som er en høy alder for en berner), men har alltid vært mye ute. Poenger mitt var i mitt første innlegg at hun klarer lange fjellturer, men hun er ikke avhengig av lange og mange turer hver dag. På travle dager så går det helt fint å gå en tur i parken Hunden vår har alltid vært med på fjellturer, både med og uten overnatting i telt, båtturer, skiturer osv. Vi har hatt henne med overalt. Hun bærer også kløv på tur. Men hun MÅ ikke på fjelltur hver dag. Og ja, selv om hun er stor så tar hun ikke stor plass inne. Man må ikke ha enebolig for å ha en berner. Jeg kjenner mange i bernermiljøet her i byen som bor i små byleiligheter uten hage, og det går helt fint. Deres bernere er like veltilpasset som vår sin som bor i enebolig 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #20 Skrevet 26. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sheltland sheepdog er veldig lette å trene. Vår er ikke trent i det hele tatt, ikke bevisst. Går aldri ut selv om døra er oppe, har ikke gjerde rundt hagen men hun holder seg innforbi grensene selv når det er løpetid og hannhunder går forbi. Bjeffer lite, som oftes kun når hun må på do. Fotfølger alle i huset på tur. Jeg aner ikke hvordan vi har fått dette til men veldig gøy når alle skryter av henne. Anonymkode: 58d50...2bd Har også inntrykk av at de er lettlærte, men krever de like mye mental trening som en collie? De aller fleste hunder (alle) krever mye, men en lettlært hund ville jeg fortrukket. Tror også Shetland CD har fått nye gener fra collien eller tar jeg feil? Har aldri sett noen ønske seg hund for viderekommende, vil vel aldri oppleve det. Anonymkode: 3af4a...0bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå