Gå til innhold

Foreldre, hvor mye drikker dere på julaften? (Når dere er med barna)

-  

349 stemmer

1. 1. Hvor mye drakk du på julaften?

• Null alkohol på julaften
      209
    • 1 akevitt/ 1 enhet
      48
    • Et par glass
      87
    • Litt for mye
      2
    • Altfor mye
      0
    • Jeg var edru, men andre voksne ble for fulle
      3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av alternativene passer egentlig.. 

Jeg drakk en flaske vin. Brukte vel rundt 7-8 timer på den, så jeg var ikke synlig beruset.

Anonymkode: e392f...023

• Liker 4
Skrevet

Jeg drakk to ganske store glass vin, men etter at barna sovnet. Fikk vin i glasset til middagen i stedet for julebrusen jeg ville ha, men jeg gadd ikke lage styr så skåla med de andre og drakk vann 😛

Halvparten av de voksne drakk et glass vin hver til maten, et par drakk en akevitt. Så var det ikke mer på bordet før ungene var i seng. 

Har aldri opplevd alkohol-ubehag som barn selv, og mine foreldre drakk juleøl eller vin på julaften til maten hvert år. Men husker at jeg var høyt i tenåra før jeg opplevde cognac/baileys til kaffen etterpå. Så jeg er ikke nazi, men jeg setter ikke frem sprit/påfyll på bordet før barna mine er i seng. Da er det kaffe og julebrus/alkoholfritt. 

Var et par av de voksne gjestene som ble litt overrasket når jeg ryddet vinglassene helt bort i stedet for at de fikk ta det med til sofaen, men ingen sure miner eller diskusjon. Kanskje de baksnakket meg etterpå, men pytt. Ungene hadde det fint. Viktigst. 

Anonymkode: d59f0...c2e

• Liker 12
Skrevet

Jeg var edru i år pga graviditet, men i min familie så drikkes det normalt sett en ventepils i 2-3-tiden, 1-2 øl til maten i og noen en akevitt (i slike små shotglass, ikke disse store) i 6-tiden. Kanskje et glass vin eller en øl etter maten i 8-9-tiden. Noen drikker mindre. Merket ikke beruselse på noen 😊

Synes det er helt ok med et naturlig forhold til alkohol, men ikke for mye såklart. Spesielt min fars familie drakk nok ganske for mye i høytidene, og det kommer jeg aldri til å utsette mine barn for. Likevel så var det ingen krise for oss at de drakk da vi somregel var mange barn og opptatt med vårt, men jeg skulle jo av prinsipp i ettertid ønske at de gadd å ta hensyn til oss likevel.

• Liker 9
Skrevet

Jeg drikker aldri alkohol med barna mine. Jeg har barna mine 50 % av tiden og før jeg og eksen gikk fra hverandre, drakk han mye - noe som gjorde at jeg ikke ville drikke av flere grunner. Etter det har det heller aldri vært naturlig for meg å drikke når jeg har barna. Drikker veldig sjeldent i utgangspunktet, så for meg å ta meg et glass vin når ungene er der eller uten en spesiell anledning, faller meg ikke naturlig. På julaften var vi besteforeldre, oss og onkel og tante og de som drakk alkohol, drakk et par glass øl eller vin hver, men ikke noe alkohol etter middag. 

Anonymkode: 4e363...f63

• Liker 1
Skrevet

Drakk ingenting. Pga kjøring. Drikker sjelden med barna tilstedet. Kan av og til ta en cider eller en øl. Barna er store her. 

Anonymkode: 38c71...4ef

Skrevet

Jeg drakk en øl til maten, det gjorde min mor og. De fleste som til stedet tok seg 1-2 glass vin, men ingen ble synlig beruset. 

Anonymkode: bdde8...af3

Skrevet

Jeg drakk ikke alkohol. Pleier aldri å gjøre det rundt barna egentlig. Hadde i tillegg ett sykt barn med feber, så ville være edru da. Tenkte at han sikkert kom til å komme over i vår seng på natta pga feberen, og kunne jo være at han måtte på legevakt ved forverring. 

Jeg tenker at ungene har godt av å se foreldrene drikke litt, sånn at man ufarliggjør det, og at det ikke er noe spennende. Problemet er vel at ikke alle finner den balansegangen mellom lite og skremmende mye.  Her tok mannen seg ett par juleøl til maten. Han hadde ikke kjørt på legevakten uansett, og sover på sofaen om minsten kommer inn (orker ikke bli sparket i ryggen og lugget 😅). Han endrer ikke atferd, er seg selv, og stopper med ett par øl. Tror ikke ungene føler det er negativt. Og hadde de følt på det, så hadde han vært edru han og. 

Anonymkode: cb62c...e87

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre drakk for mye, jeg ble litt redd. Skulle ønske de kunne ha droppet det.

Anonymkode: d0493...dc7

• Liker 5
Skrevet

Jeg drikker ett glass vin til maten, sammen med 1-2 glass vann. Mannen tar seg en cognac etter barna har lagt seg. Ingen av oss har vært beruset julaften etter vi fikk barn :) 

Anonymkode: 4c8d8...667

Skrevet

En øl ble drukket av onkelen i huset. Samme på lille julaften. Selv drikker jeg kun om sommeren på varme dager, da kanskje en øl til middagen. Ikke noe mer.

Liker ikke å være beruset. Aldri hatt problemer med at andre i familien drikker seg full heller. Jeg er bare rett og slett lei av alkohol og effekten etter mange års erfaring. Har dessuten andre ting å bruke kaloriene på 😅

Anonymkode: e94fd...d9c

• Liker 1
Skrevet (endret)

..

Endret av ViljaH
Skrevet

Nyter alkohol, men ikke så mye at man blir full. 

Anonymkode: 3e665...daa

Skrevet

Sorry ass, men de fleste drikker mer enn de tror/vil innrømme og er synlig beruset for andre før de merker det selv. 

Anonymkode: 48dc3...de5

• Liker 22
Skrevet

Åpnet en boks juleøl, drakk halve. 

Skrevet

Jeg drikker aldri alkohol sammen med barn, og ihvertfall ikke på julaften. Julaften er barnas dag. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg drakk ett glass vin til maten, mannen en øl og en akevitt.

Anonymkode: 8f3f7...bad

Skrevet

Vi drikker til vanlig ikke når barna er våkne, men til julemiddagen tok min samboer en akevitt og et glass juleøl. Jeg drakk halve akevitten min og julebrus. Når barna var i seng ble det en øl til på begge. 

Anonymkode: b966b...ba9

• Liker 1
Skrevet

Drakk ett glass vin til julematen 

Anonymkode: a37e7...7b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...