Gå til innhold

Jeg gjør alt så fort!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en normalvektig jente på 24 år som har et "problem". Jeg spiser altså så fort og jeg får ikke gjort noe med det, merker det spesielt når jeg spiser sammen med andre, jeg bruker kanskje 3 minutter på en tallerken og alle andre folk bruker 15 min eller mer... Jeg føler ikke at jeg gaffler innpå, også prøver jeg så godt jeg kan å holde trutt med de andre, men da føler jeg ikke at jeg spiser! Det blir så musespising... Jeg spiser altså fortere enn voksne menn tilogmed og jeg får alltid kommentarer på det når de ser at tallerkenen min er tom... Jeg går også veldig mye fortere enn alle andre og klarer ikke gå saktere, må ofte stoppe opp og vente på folk... hvis jeg prøver å gå like fort som de andre, så føler jeg ikke at jeg går! Blir så rart liksom... helt umulig å ta så små og trege skritt... dette har jeg også alltid fått kommentarer på.... det er veldig mange andre ting jeg gjør fortere enn andre også, men jeg føler det er min fart som er den naturlige, men det kan jo ikke være det.... fler som har det sånn som det her ? 😅 hva kommet det av? (Jeg har vært Sånn siden jeg var barn) 

Anonymkode: 05fd9...8a9

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Nå bør du se på dette som det det er: en fordel du har fremfor mange andre. Føles det ikke godt å være effektiv da? 

Skrevet

Samme problem her, men jeg er 45 og hatt det slik hele livet... Er overvektig, og har vært det størsteparten av livet mitt 😫

Anonymkode: 6d342...6ba

Skrevet
Akkurat nå, theTitanic skrev:

Nå bør du se på dette som det det er: en fordel du har fremfor mange andre. Føles det ikke godt å være effektiv da? 

Det gjør at man spiser mer før man føler seg mett, så ingen god ting dette.. 😕

Anonymkode: 6d342...6ba

• Liker 1
Skrevet

Nei det er litt irriterende å måtte vente i en hel evighet på at folk skal bli ferdig med maten sin, eller stoppe opp og vente 5 minutter på folk når vi skal gå tur eller gå til et sted. Det ser ut som jeg er uvenn med folk når jeg går med dem, jeg klarer virkelig ikke å gå så tregt... for dem så går de fort, men for meg er det helt sinnsylt tregt, skjønner ikke at det går an. Når jeg er alene er det helt ok å gjøre alt fort, det er ingen som blir plaget av det og jeg blir ikke plaget av noens treghet. 

Skrevet

Her er noen momenter som kanskje kan få deg til å jobbe ned tempoet: 

- det er stressende for andre å ha forholde seg til sånne duraceller

- det er ikke sunt å for deg å sluke mat på 3 minutter. Det tar 15 minutter før kroppen klarer si fra til deg at du er mett f.eks. 

- det er dritfrekt overfor kokken å spise så fort! Si at du står i 3 timer på kjøkkenet, som kommer det 10 middagsgjester av ditt kaliber og sluker maten på 3 min. Snakk om antiklimaks liksom..

Anonymkode: 6fe62...182

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er noen momenter som kanskje kan få deg til å jobbe ned tempoet: 

- det er stressende for andre å ha forholde seg til sånne duraceller

- det er ikke sunt å for deg å sluke mat på 3 minutter. Det tar 15 minutter før kroppen klarer si fra til deg at du er mett f.eks. 

- det er dritfrekt overfor kokken å spise så fort! Si at du står i 3 timer på kjøkkenet, som kommer det 10 middagsgjester av ditt kaliber og sluker maten på 3 min. Snakk om antiklimaks liksom..

Anonymkode: 6fe62...182

Hvordan kan det være drit frekt? Betyr jo bare at det smaker og jeg sier jo alltid ifra at jeg syntes det var god mat og takker for god mat osv, sitter jo også og snakker med dem selvom min tallerken er tom. Spiser jeg tregt så er det fordi jeg ikke liker maten... hadde jeg lagd mat og noen spiste det på 3 min, jaja så bra da, hadde jeg tenkt. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er litt irriterende å måtte vente i en hel evighet på at folk skal bli ferdig med maten sin, eller stoppe opp og vente 5 minutter på folk når vi skal gå tur eller gå til et sted. Det ser ut som jeg er uvenn med folk når jeg går med dem, jeg klarer virkelig ikke å gå så tregt... for dem så går de fort, men for meg er det helt sinnsylt tregt, skjønner ikke at det går an. Når jeg er alene er det helt ok å gjøre alt fort, det er ingen som blir plaget av det og jeg blir ikke plaget av noens treghet. 

Når det kommer til spisingen så kan du fokusere på å tygge et visst anntall ganger og å drikke mest mulig til. Gjerne vann og øl så blir du mer mett på drikke og har noe å gjøre. 

Jeg spiser også veldig fort. 

Når det kommer til gåingen så må du ta deg sammen. Du kan gå saktere om du vil. Det er svært uhøflig å gå fra de man går med, og du vil vel ikke ødelegge sosiale kontakter på dette? Eventuelt får du forestille deg at du leier en toåring og må tilpasse deg tempoet. 

Det er en fordel for deg å være rask, men har du ingen selvbeherskelse så kan det fort bli deg til ulempe. En fordel er bare en fordel om du forvalter den rett. 

Skrevet

Jeg nærmer meg 40 år og har ADHD. Jeg har samme tendensene. Jeg sluker maten, går fort og det meste ellers skal skje i en viss fart. 

Med svigerfamilien spiser jeg sakte, selv om maten faktisk blir kald. Aldri vært borti noen som spiser så treigt, men så er de en svært matglad familie og all mat skal nytes. Det er drepen! 

Men vi er alle forskjellige, jeg for min del prøver å få til en mellomting når jeg er med andre som ikke holder samme tempo. Jeg orker ikke være like "treig", men jeg trenger heller ikke dure på. 

Det er vel bare øvelse og tålmodighet som må til, da fra begge sider selvfølgelig ;)

Anonymkode: e32cc...df7

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, theTitanic skrev:

Når det kommer til spisingen så kan du fokusere på å tygge et visst anntall ganger og å drikke mest mulig til. Gjerne vann og øl så blir du mer mett på drikke og har noe å gjøre. 

Jeg spiser også veldig fort. 

Når det kommer til gåingen så må du ta deg sammen. Du kan gå saktere om du vil. Det er svært uhøflig å gå fra de man går med, og du vil vel ikke ødelegge sosiale kontakter på dette? Eventuelt får du forestille deg at du leier en toåring og må tilpasse deg tempoet. 

Det er en fordel for deg å være rask, men har du ingen selvbeherskelse så kan det fort bli deg til ulempe. En fordel er bare en fordel om du forvalter den rett. 

Hahaha sorry altså, men jeg hadde aldri mistet vennene mine fordi at jeg går fortere enn dem, vi er ikke akkurat noe tur kamerater noen av oss. Det er snakk om hvis vi skal gå til toget, bussen, butikken osv, jeg stopper jo også opp når jeg merker at jeg har gått for langt og venter og bare spøker med de at de er så treige. 

Skrevet

Har alltid gått fort, samboer som har klaget på at jeg har det så travelt. Så ble jeg gravid, fikk bekkenløsning, og plutselig var det jeg som gikk med museskritt og klaget på at samboer gikk så fort... 🙈 Og med små barn som man går med så er plutselig tempoet noe helt annet. 

Anonymkode: 480a1...af2

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha sorry altså, men jeg hadde aldri mistet vennene mine fordi at jeg går fortere enn dem, vi er ikke akkurat noe tur kamerater noen av oss. Det er snakk om hvis vi skal gå til toget, bussen, butikken osv, jeg stopper jo også opp når jeg merker at jeg har gått for langt og venter og bare spøker med de at de er så treige. 

Du tok ikke til deg hva jeg skrev. Selv om de ikke har blitt sure så er det fremdeles ikke greit. Du burde ha nok selvdisiplin og høflighet til å kunne tilpasse tempoet etter dem. 

Skrevet
3 minutter siden, theTitanic skrev:

Du tok ikke til deg hva jeg skrev. Selv om de ikke har blitt sure så er det fremdeles ikke greit. Du burde ha nok selvdisiplin og høflighet til å kunne tilpasse tempoet etter dem. 

De vennene dette er værst med er 30 cm lavere enn meg, det er faktisk ikke holdbart å gå så små skritt når man har så mye lengre bein, det føles helt merkelig ut, det blir nesten sånn at jeg føler at jeg driver å balanserer på noe og nesten mister balansen eller noe. Det er helt unaturlig for meg, om jeg begynner å tenke på det så går den tanken over og automatikken tar over. Jeg bare lurer på hvorfor du blander inn høflighet... syntes det er ekstremt merkelig å dra inn høflighet i dette her. Jeg går aldri på tur med kongen, så det går nok fint, alle har sine dumme sider, og dette er min dumme side. 

Gjest theTitanic
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vennene dette er værst med er 30 cm lavere enn meg, det er faktisk ikke holdbart å gå så små skritt når man har så mye lengre bein, det føles helt merkelig ut, det blir nesten sånn at jeg føler at jeg driver å balanserer på noe og nesten mister balansen eller noe. Det er helt unaturlig for meg, om jeg begynner å tenke på det så går den tanken over og automatikken tar over. Jeg bare lurer på hvorfor du blander inn høflighet... syntes det er ekstremt merkelig å dra inn høflighet i dette her. Jeg går aldri på tur med kongen, så det går nok fint, alle har sine dumme sider, og dette er min dumme side. 

Tenker at dette er en fin øvelse i selvdisiplin. Klarer du ikke dette så blir jeg litt bekymret for hvordan du vil takle vanskelige utfordringer. 

Høflighet er å tilpasse seg de man er med enten det gjelder gåtempo eller andre ting. 

Skrevet

Tenker at dette er en fin øvelse i selvdisiplin. Klarer du ikke dette så blir jeg litt bekymret for hvordan du vil takle vanskelige utfordringer. 

Høflighet er å tilpasse seg de man er med enten det gjelder gåtempo eller andre ting. 

Bekymret for hvordan jeg vil takle vansklige situasjoner ? Er du seriøs? Jeg har opplevd ekstremt mye vanskelig å mitt liv og har taklet det bedre enn mange andre. Hbordan kan du liksom dra disse tingene inn i sammenheng? Jaja... folk bekymrer seg over mye rart. 

• Liker 1
Skrevet

.

Skrevet
På 25.12.2018 den 23.49, theTitanic skrev:

Det får være måte på krisemaksimering. Har du forslag til diagnose å sette på TS også? Kanskje hun er manisk?

Anonymkode: 75a26...ff0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det som deg. Klarer ikke spise så sakte som "vanlige" spiser. Føler som deg at det bare blir musespising. Er selv oppvokst i en familie hvor det skjedde mye hele tiden og vi hadde "dårlig" tid til det meste. Mulig det kommer fra det. Jeg er en utålmodig sjel og syns det er frykelig kjedelig om jeg skal sitte og spise 30 min, fire ganger daglig. Det er da ikke så spennende? 

Anonymkode: d0434...96b

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det som deg. Klarer ikke spise så sakte som "vanlige" spiser. Føler som deg at det bare blir musespising. Er selv oppvokst i en familie hvor det skjedde mye hele tiden og vi hadde "dårlig" tid til det meste. Mulig det kommer fra det. Jeg er en utålmodig sjel og syns det er frykelig kjedelig om jeg skal sitte og spise 30 min, fire ganger daglig. Det er da ikke så spennende? 

Anonymkode: d0434...96b

Ja, det blir sånn å ta en bit og vente 2 minutter til neste bit, eller å ta veldig små biter og da føler jeg ikke at jeg spiser på en måte, folk sier "du må nyte maten" men jeg nyter maten ved å spise "i ett" klarer ikke nyte maten ved å spise så tregt... Men jeg føler selv at det er jeg som spiser med  normal fart og at alle andre spiser ekstremt tregt, virker jo ikke som de liker mat. 

Gjest theTitanic
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får være måte på krisemaksimering. Har du forslag til diagnose å sette på TS også? Kanskje hun er manisk?

Anonymkode: 75a26...ff0

Nei, det har jeg ikke. 

Syntes du selvdisiplin er galt?  Jeg gikk en firetimerstur med en såkallt venninne som hadde slikt syn på ting som ts. Jeg er ingen sinke så går passelig fort men denne venninna gikk i høyt tempo langt forran. Konseptet «gå tur sammen» delte vi visst ikke syn på. Er sur fremdeles. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...