Gå til innhold

Hvor ofte ser ungene på ipad i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten er snart 2 år og går på en avdeling for barn mellom 0-3 år. Jeg må si jeg er overrasket over at de av og til sitter med stolene sine mot vinduet hvor de har plassert iPaden med tegnefilm.  Dette er når jeg henter. Er det vanlig på småbarnsavdeling? Bare jeg som overreagerer? 

Anonymkode: 3a8c2...6ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ALDRI. Det er inger iPad i barnehagen. Naturbarnehage, så de er stort sett ute

Anonymkode: 215ce...d60

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber som pedagog på storbarnsavdeling. Vi har nettbrett tilgjengelig som vi av og til bruker i forbindelse med pedagogiske opplegg (da nøye utvalgte apper som har en læringsverdi). Vi bruker derimot svært sjeldent nettbrettet til å se tegnefilm. Kan huske at det har blitt gjort en gang, da et barn ble syk med smittsom sykdom. For å «isolere» barnet mest mulig fra de andre fikk det sitte i en krok og se på tegnefilm frem til det ble hentet. Ikke ideelt, men det var dessverre ikke nok voksne tilstede til å sitte med kun dette barnet. 

Anonymkode: 0b1c5...258

• Liker 1
Skrevet

Aldri ipad, men det hender dei bruker lyskanon og har på «barnetv» på veggen. Det er ganske sjelden, litt oftare på vinteren enn elles. Barnehagen har ikkje sol frå midten av november til midten av februar (då er det solfest 😉) og det merkast (men dei er ute kvar dag det er forsvarleg). 

Hadde det vore noko som skjedde vekentleg hadde eg nok reagert. 

Skrevet

Aldri. De ser en julefilm på TV en gang i året. Mye jeg er misfornøyd med i barnehagen, men skjermer bruker de heldigvis ikke. Blir nok av det hjemme. 

Anonymkode: 6018e...57b

Skrevet

Ikke vanlig! Det brukes kun som en del av det å bli kjent med det digitale , om det skal brukes på den rette måten.. 

Anonymkode: 3508a...1d8

Skrevet

Aldri hørt om, har hatt tre barn i barnehage de fem siste årene. 

Anonymkode: 0f6df...9eb

Skrevet

Da har de gått forlangt

Anonymkode: a42e1...0eb

Skrevet

Dette er vanlig pga de mangler folk. Ansatte jobber bare 7,5 timer. Ped.ledere 6,5 timer. Ergo barn er der 8-9 timer. Tidligvakten går jo hjem klokka 14 eller 14.30. Da er de jo 1 voksen mindre. Mellomvakten går klokken 15 og 15.30. Så utover dagen forsvinner jo flere og flere voksne. Ansatte har ikke 9 timers så derfor MÅ ipad og tv hjelpe de. Ikke se på det som negativt. Barna er slitne de og. Prøv selv å være 9 timer i støy og aktivitet!

Anonymkode: f30f9...026

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vanlig pga de mangler folk. Ansatte jobber bare 7,5 timer. Ped.ledere 6,5 timer. Ergo barn er der 8-9 timer. Tidligvakten går jo hjem klokka 14 eller 14.30. Da er de jo 1 voksen mindre. Mellomvakten går klokken 15 og 15.30. Så utover dagen forsvinner jo flere og flere voksne. Ansatte har ikke 9 timers så derfor MÅ ipad og tv hjelpe de. Ikke se på det som negativt. Barna er slitne de og. Prøv selv å være 9 timer i støy og aktivitet!

For det første så jobber ped.ledere 7,5 timer også.. 

For det andre trenger man ikke iPad for å aktivisere barna selv om mange ansatte har gått hjem... har sittet med 6-8 barn alene på senvakt. Finner frem en bok, har sangstund, lager hytte osv. Er mye man kan gjøre som ikke innebærer en skjerm! 

Anonymkode: f4443...e30

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det første så jobber ped.ledere 7,5 timer også.. 

For det andre trenger man ikke iPad for å aktivisere barna selv om mange ansatte har gått hjem... har sittet med 6-8 barn alene på senvakt. Finner frem en bok, har sangstund, lager hytte osv. Er mye man kan gjøre som ikke innebærer en skjerm! 

Prøv 23 barn på senvakt du og 2 voksne. Åpent til 17. Vår ped.leder går 6,5 timer og 1 time ubunden tid. Ikke alle bhg har kun 6-8 barn igjen. Det må jo være luksus.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøv 23 barn på senvakt du og 2 voksne. Åpent til 17. Vår ped.leder går 6,5 timer og 1 time ubunden tid. Ikke alle bhg har kun 6-8 barn igjen. Det må jo være luksus.

Vær ute da! Det gjør vi når andre avdelinger mangler folk og vi hjelper hverandre. Da er det to seinvakter på mange barn. 

Skrevet

Det hadde jeg ikke synes var OK.

I barnehagen min har de et filmrom, som de bruker avogtil - spesielt om det er få barn og mange er på ferie. Men å sette unger foran Ipad på den måten for å se tegnefilm blir for drøyt som aktivitet.

Hadde det vært å kikke på hvordan lage noe/at de hadde et opplegg for førskolebarna hvor det var undervisningsopplegg på Ipad i kortere økter hadde det vært noe annet. 

Anonymkode: 044b5...b1d

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullete. Jeg jobber hver uke 12 timers vakt(En dag i uka) i mye støy. I paden er som regel på når jeg henter i 15 tiden. Da sitter to oppgående friske voksne på rumpa med ungene å ser på film. Jeg synes det er sløvt. 

Ts

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er de kun 14 barn på avdelingen og  stort sett bare 6-8 barn igjen når jeg henter i 15 tiden . 

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er de kun 14 barn på avdelingen og  stort sett bare 6-8 barn igjen når jeg henter i 15 tiden . 

Ts

Du får gi de tilbakemelding på det da, så kanskje det blir gjort noe med. 

Anonymkode: 9e9ef...3b9

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får gi de tilbakemelding på det da, så kanskje det blir gjort noe med. 

Anonymkode: 9e9ef...3b9

Gjorde det før jul så får se om det blir noe bedring. Bare lurte på om det var vanlig og om jeg overreagerte. 

Ts

Skrevet

Vi ser aldri film på iPad, men vi har sett på videosnutter om ting, for å skape større innblikk i hva det er, eller for å inspirere. Dette skjer noen ganger i året og kan være ballett eller annen dans,  folk som lager noe, hvordan ting lages på fabrikker, hva en bilferge er, om en yrkesgruppe osv..

Film ser vi på TV og da som en del av pedagogisk opplegg, utenom ca to ganger pr år ( f.eks i romjula og en gang til).

Film som de av pedagogisk opplegg, ser vi kanskje 7 ganger i året. Da er det ikke direkte underholdning, men film om samisk kultur, barn fra andre land, vennskap mm. 

Skrevet
Akkurat nå, absinthia skrev:

Vi ser aldri film på iPad, men vi har sett på videosnutter om ting, for å skape større innblikk i hva det er, eller for å inspirere. Dette skjer noen ganger i året og kan være ballett eller annen dans,  folk som lager noe, hvordan ting lages på fabrikker, hva en bilferge er, om en yrkesgruppe osv..

Film ser vi på TV og da som en del av pedagogisk opplegg, utenom ca to ganger pr år ( f.eks i romjula og en gang til).

Film som de av pedagogisk opplegg, ser vi kanskje 7 ganger i året. Da er det ikke direkte underholdning, men film om samisk kultur, barn fra andre land, vennskap mm. 

Men dette er vel på storbarnsavdeling? Barn fra 1-2 år har ikke akkurat så mye interesse av dette. 

Ts

Skrevet

I den forrige barnehagen jeg jobbet i var det enkelte ganger barna fikk se på iPad i spesielle situasjoner, feks på ettermiddagen og vi var to voksne opptil 21 barn på 1 og 2 år. Vi hadde ikke nok bemanning til å komme oss ut, eller til at det var forsvarlig at vi var ute i det store og hele. På slutten av dagen var barna slitne og sutrete, mange barn som ble sent hentet og vi var få voksne, da så vi av og til på fantorangen sang barnesanger. Om et barn i tillegg bæsjet og en voksen måtte gå fra sto en voksen igjen med altfor mange barn. Ikke noe stolt øyeblikk i jobbsammenheng, dette var en stor privat barnehage hvor økonomien gikk først.

Der jeg jobber nå har vi ikke iPad engang, men så er situasjonen helt annerledes og. En liten kommunal barnehage som har råd til vikarer :)

Anonymkode: acc27...658

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...