AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #1 Skrevet 25. desember 2018 Hei! Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med livet mitt, og trenger gode råd. Jeg er 44 år gammel, og har en ti år gammel datter. Jeg og barnefar gikk fra hverandre for et par år siden. På grunn av en svært vanskelig og ufin far flyttet jeg hjemmefra så tidlig jeg kunne, og startet å jobbe i ufaglærte stillinger. Det vil si at jeg ikke har noen utdannelse, og jeg har ikke en gang fullført vgs. Jeg har likevel alltid vist god arbeidsevne, og de siste 14 årene har jeg jobbet som ufaglært assistent på et pleiehjem. Jeg tror jeg hadde mestret høyere utdannelse fint; jeg tror ikke at jeg har kognitive evner under snittet, jeg leser mye og jeg er samfunnengasjert. Likevel merker jeg at hjernen ikke er like kvikk som den var da jeg var yngre. Hadde jeg vært ung i dag ville jeg gått studiespesialiering på videregående og deretter studert noe samfunnsrelatert, som samfunnsgeografi eller statsvitenskap. Det å skulle gjøre dette nå (ta hele vgs på deltid og deretter studere på deltid) vil ta veldig lang tid og jeg ser derfor ikke dette som overkommelig. Jeg har derimot vurdert å bli hjelpepleier, apotektekniker eller lignende, altså å få en yrkesfaglig kompetanse. Dette fremstår som litt mindre krevende, og det tar mindre tid. Jeg har jo ikke alt for god tid heller, da det ikke er lett å bli ansatt når man nærmer seg pensjonsalder. Dessuten har jeg en datter jeg må følge opp, og jeg må ta opplæring ved siden av fulltidsjobb for å få det til å gå rundt økonomisk. Hva ville dere gjort om dere var meg? Hvordan er det med opplæring for voksne? Alle har jo rett til å ta vgs, men hvordan fungerer dette i praksis når jeg må ta det på deltid? Har dere ellers noen tips eller råd? Hjelp!? Anonymkode: 76c1e...298
Cata Skrevet 25. desember 2018 #2 Skrevet 25. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva ville dere gjort om dere var meg? Hvordan er det med opplæring for voksne? Alle har jo rett til å ta vgs, men hvordan fungerer dette i praksis når jeg må ta det på deltid? Har dere ellers noen tips eller råd? Hjelp!? Jeg kan ikke gi deg konkrete råd, men det jeg ville gjort hadde vært å ta en tur på NAV og se om noen kunne hjelpe meg med oversikter over yrker der det er (og forhåpentlig vil bli) mulig å få jobb i overskuelig fremtid. Noen garanti får du selvsagt ikke, men det kan i allfall gi deg en ide om hva som kan være lurt å studere. Det er ingen grunn til å utdanne seg til arbeidsledighet. Så ville jeg kjent etter om jeg hadde en viss interesse for noen av de jobbene og siktet på en utdanning som førte meg frem til det. Av de to tingene du lister opp synes jeg faktisk apotektekniker hørtes interessant ut, uten at jeg egentlig aner hva det går ut på . 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #3 Skrevet 25. desember 2018 Jeg ville tatt opp fagene jeg manglet for å få studiekompetanse, og søkt sykepleierutdanning deltid. Anonymkode: 5edf1...e98 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #4 Skrevet 25. desember 2018 Jeg vill startet med å undersøke om mulighetene finnes for å ta fagbrev innen det du driver med i dag. Det vil kreve litt i forhold til å lese, men samtidig har du erfaringer med deg som vil gjøre teorien mye enklere å forstå og sette i en større sammenheng. Så, jeg ville tatt fagbrev som helsefagarbeider. Anonymkode: 127fa...eab 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 Jeg ville tatt kontakt med en karriererådgiver som kan hjelpe deg med å få oversikt over hvilke muligheter du har og hvilke interesser. Kanskje kommer du inn på noe passende med 23/5? Anonymkode: 7b2cb...1f8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 Les om 23/5-regelen om du kommer innunder den. Da løser mye seg. Så bør du sjekke hva som finnes av muligheter der du bor, siden du har en datter som trenger stabilitet. Dernest kan du tenke igjennom hva du trives med og hva du absolutt ikke vil. Dette gjelder interesser, arbeidstider, jobbe med mennesker eller maskiner, jobbe turnus, reisevei osv osv. Spør gjerne de som kjenner deg hva de tror du kunne passet til. Ofte ser andre andre muligheter enn man gjør selv. Eller de har lagt merke til noe du er god på som du ikke tenker over selv. Når det begynner å utkrystallisere seg noe kan du undersøke hva som trengs for å kunne studere de ulike alternativene, hva som finnes av jobbmuligheter, lønn og også undersøke hvordan en typisk hverdag i de ulike yrkene er. Det er ikke alltid et yrke innebærer det man tror. Anonymkode: 0cef4...e36 2
Egenskap Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med livet mitt, og trenger gode råd. Jeg er 44 år gammel, og har en ti år gammel datter. Jeg og barnefar gikk fra hverandre for et par år siden. På grunn av en svært vanskelig og ufin far flyttet jeg hjemmefra så tidlig jeg kunne, og startet å jobbe i ufaglærte stillinger. Det vil si at jeg ikke har noen utdannelse, og jeg har ikke en gang fullført vgs. Jeg har likevel alltid vist god arbeidsevne, og de siste 14 årene har jeg jobbet som ufaglært assistent på et pleiehjem. Jeg tror jeg hadde mestret høyere utdannelse fint; jeg tror ikke at jeg har kognitive evner under snittet, jeg leser mye og jeg er samfunnengasjert. Likevel merker jeg at hjernen ikke er like kvikk som den var da jeg var yngre. Hadde jeg vært ung i dag ville jeg gått studiespesialiering på videregående og deretter studert noe samfunnsrelatert, som samfunnsgeografi eller statsvitenskap. Det å skulle gjøre dette nå (ta hele vgs på deltid og deretter studere på deltid) vil ta veldig lang tid og jeg ser derfor ikke dette som overkommelig. Jeg har derimot vurdert å bli hjelpepleier, apotektekniker eller lignende, altså å få en yrkesfaglig kompetanse. Dette fremstår som litt mindre krevende, og det tar mindre tid. Jeg har jo ikke alt for god tid heller, da det ikke er lett å bli ansatt når man nærmer seg pensjonsalder. Dessuten har jeg en datter jeg må følge opp, og jeg må ta opplæring ved siden av fulltidsjobb for å få det til å gå rundt økonomisk. Hva ville dere gjort om dere var meg? Hvordan er det med opplæring for voksne? Alle har jo rett til å ta vgs, men hvordan fungerer dette i praksis når jeg må ta det på deltid? Har dere ellers noen tips eller råd? Hjelp!? Anonymkode: 76c1e...298 tror du er på ville veier. Første spørsmål jeg må stille er hva jobber du med nå? hva har du jobbet med tidligere? Du kommer aldri til å få brukt for det du skal studere igjennom vgs. Det er rett og slett for sent.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #8 Skrevet 26. desember 2018 Fylkeskommunen din har mest sannsynlig et karrieresenter for voksenopplæring. På skolen jeg jobber på tilbyr vi gratis utdanning innen restaurant og matfag, helsefagarbeider, apotekfag og fag som gir studiekompetanse. Sjekk ut om du har det tilbudet der du bor, de har karriereveiledere som jobber der som kan gi deg råd og tips til hva du kan gjøre ☺️ Anonymkode: 5f2d3...497 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå