AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #1 Skrevet 25. desember 2018 Ser i flere tråder at det er mange som har feiret julaften alene. Noen av eget ønsker fordi man ikke liker jul, men andre med en mer sorg over det. Kan jeg spørre om hvorfor? Her hvor vi bor er det mange ulike «alternativ jul»-feriringer man kan melde seg på eller melde seg som frivillig til. Det finnes folk som annonserer på Facebook at man har ledige plasser rundt bordet etc. Har du vurdert noe slik eventuelt? Hvorfor ikke i tilfelle? Anonymkode: 987fd...572
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #2 Skrevet 25. desember 2018 Jeg feirer alene. Det er fordi min familie har dyr, og jeg er hyperallergisk. Og dyrene må selvfølgelig få være med på julaften. Blir vel litt ekstra sårt, da jeg alltid har følt meg utenfor i familien min, og dette bekrefter det jo. Men jeg prøver jo å gjøre det beste ut av det, koser meg med god mat, ser filmer osv. Å sitte hos en fremmed familie, ville for min del, gjøre vondt verre. For da ville jeg savnet det jeg ikke har ennå mer. Så har jeg så mye allergier, så det er uansett veldig vanskelig både å gå inn i andres hjem, og ikke minst spise maten deres. Jeg er jo syk, så prøver bare å slappe av. Anonymkode: a79b8...efb 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #3 Skrevet 25. desember 2018 Jeg har familie jeg kan være sammen med i julen, men velger å være alene pga sykdom. Det er for slitsomt å dra bort, og det er for slitsomt å ha besøk. Jeg tror mange som sitter alene i julen har problemer, som gjør det vanskelig å være sammen med andre. Anonymkode: 6d863...2dd 2
Cata Skrevet 25. desember 2018 #4 Skrevet 25. desember 2018 Jeg måtte jobbe og min familie (som forøvrig er veldig liten) bor langt unna. Dermed ble det alenejul på meg i år. Aner ikke om noen arrangerer fellesjul her, men om så hadde vært så hadde jeg bare syntes det hadde vært slitsomt. Jeg har en koselig leilighet og selv om jeg ikke er mesterkokk så klarer jeg å lage fullt brukbar julemiddag for meg selv, så jeg benytter kvelden til å spise godt og slappe av foran TV eller med en bok. Og så får jeg hilsener fra familien via Facebook i løpet av kvelden. 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #5 Skrevet 25. desember 2018 Jeg velger av og til å være alene julaften. Rett og slett fordi jeg er så sliten at alt jeg vil er å ha en rolig dag. Julaften med familie er koselig, men tapper meg så for krefter at jeg ikke fungerer de neste dagene. Å feire med fremmede er uaktuelt da jeg har fin familie jeg kan være med. I tillegg slutter kollektivtransport å gå på ettermiddag/tidlig kveld så det å farte rundt er uaktuelt. Anonymkode: 304d8...db3
Thyra Skrevet 25. desember 2018 #6 Skrevet 25. desember 2018 Jeg har aldri vært alene på julaften. Men den dagen jeg eventuelt ikke har noen å feire jul med, ville jeg foretrekke mitt eget selskap framfor å dra på et arrangement for enslige eller at noen skulle "ta seg av meg på julaften". 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #7 Skrevet 25. desember 2018 Jeg har ikke foreldre og heller ingen venner jeg kan være med. Har en bror jeg har vært hos noen ganger, men de feirer av og til med svigerfamilien. Dit vil jeg ikke dra fordi jeg ikke kjenner dem. Det blir bare rart å dra dit i jula når jeg aldri har vært på besøk hos dem før. Skulle selvfølgelig ønske jeg hadde en lykkelig og sammensveiset familie, men siden jeg ikke har det så kan jeg like gjerne være alene på julaften. Anonymkode: a6d18...544 1
Lady T Skrevet 25. desember 2018 #8 Skrevet 25. desember 2018 Jeg har aldri vært alene julaften, men kunne fort vært det pga jeg har vært svært syk av ME i mange år. Hadde ikke mamma tilrettelagt for meg hadde jeg heller blitt alene hjemme. Heldigvis har det gått greit. Var ett år vi ikke feiret fordi jeg var for syk, men da var mannen min med meg (hans ønske), så helt alene var jeg ikke..
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #9 Skrevet 25. desember 2018 Noen ganger er jeg sammen med nære slektninger på julaften, men bare hvis vi blir noen få stykker. Skal de ha huset fullt av folk så later jeg som jeg må jobbe, og holder meg hjemme. Jeg synes hele dagen blir bare mas hvis vi blir for mange, og jeg trives godt i mitt eget selskap, så for meg er det en god løsning Anonymkode: ba292...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #10 Skrevet 25. desember 2018 Jeg har vært alene menge juler da jeg bodde for langt unna familie til å bare stikke over til dem. Da lagde jeg god julemiddag til meg selv, koset meg med julestemning og snakket med familien på telefonen i løpet av kvelden. Det gikk helt fint. Hadde ingen store ønsker om å baske meg ut og inn til byen på noe fellesopplegg. Anonymkode: 46059...d57
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #11 Skrevet 25. desember 2018 har ikke kone eller kjæreste... Anonymkode: 5bae2...33b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #12 Skrevet 25. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke foreldre og heller ingen venner jeg kan være med. Har en bror jeg har vært hos noen ganger, men de feirer av og til med svigerfamilien. Dit vil jeg ikke dra fordi jeg ikke kjenner dem. Det blir bare rart å dra dit i jula når jeg aldri har vært på besøk hos dem før. Skulle selvfølgelig ønske jeg hadde en lykkelig og sammensveiset familie, men siden jeg ikke har det så kan jeg like gjerne være alene på julaften. Anonymkode: a6d18...544 jeg ber for deg. Anonymkode: 5bae2...33b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #13 Skrevet 25. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg ber for deg. Anonymkode: 5bae2...33b Hvorfor? Anonymkode: a6d18...544 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #14 Skrevet 25. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg ber for deg. Anonymkode: 5bae2...33b Be? Hvis du er seriøs angående å late som om du bryr deg så sier du i det minste at du ofrer en geit. Anonymkode: 44ed0...ef7 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #15 Skrevet 25. desember 2018 Fordi jeg liker ro og fred. Og det er digg å være alene. Spesielt i jula. Ingen mas og folk som stresser med pakker, ingen sutrete og misfornøyde unger (eller voksne), ingen altfor varme stuer med 14 ulike tunge parfymer. Bare meg selv, fin musikk, god mat og drikke. Anonymkode: 44ed0...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #16 Skrevet 25. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg liker ro og fred. Og det er digg å være alene. Spesielt i jula. Ingen mas og folk som stresser med pakker, ingen sutrete og misfornøyde unger (eller voksne), ingen altfor varme stuer med 14 ulike tunge parfymer. Bare meg selv, fin musikk, god mat og drikke. Anonymkode: 44ed0...ef7 Jeg feiret ett år sammen med tre barnefamilier, og det var et mareritt! Ett barn fikk dobbelt så mange pakker som de andre, hyl og skrik. Alle foreldrene hadde forskjellige grenser for oppførsel, så noen fikk lov til mer enn andre, igjen hyl og skrik. Noen likte ikke noe av det som ble servert, og det kom de visst plutselig på midt under middagen, hyl og skrik. Det var kjefting og sutring nesten fra jeg kom til jeg endelig kunne gå, og det kommer aldri til å gjenta seg. Hvis dette kaoset er eneste alternativ så har jeg ingenting i mot å sitte alene hjemme på julaften. Anonymkode: ba292...ec2 2
RedRobin Skrevet 25. desember 2018 #17 Skrevet 25. desember 2018 Jeg ville feire alene i år, men det klarte jeg ikke å si, jeg feiget ut og løy til familien om at jeg måtte jobbe (bor et stykke unna dem). Så de trodde jeg var på jobb, mens jeg satt i pysjen i senga og åt godteri og såg på film. Familien min er alle ekstraverte mens jeg er veldig introvert, jeg blir utslitt av all kaklinga deres. Alle i den nærmeste familien er omtrent 30 år eldre enn meg. Jeg er 28, men blir visst aldri en del av gjengen uansett hvor voksen jeg blir. Vi har vidt forskjellige interesser og verdenssyn, og de kan behandle meg nokså nedlatende dersom jeg våger å være uenig med dem i noe. Dette er et mønster de ikke ser selv. Resten av tiden er de veldig greie. Vanligvis sitter jeg der og hører på dem sladre om en masse mennesker de kjenner som jeg ikke vet hvem er engang. Kjenner meg utenfor hele kvelden og blilr så sliten i hodet. Jeg vet at jeg kunne prøvd å delta mer, men det er vanskelig å engasjere seg når man er utslitt, og har vondt i hodet av det høye støynivået i time etter time (de er alle litt tunghørte). Så jeg har null energi til å spille skuespill. Jeg blir også gretten av å være utslitt og av å bli avbrudt når jeg prøver å si noe. Alle stemmene deres surrer og surrer rundt i hodet mitt etter at jeg har kommet meg i seng og det tar lang tid å roe seg ned nok til å sovne, selv om jeg er sliten. Men de er jo tross alt snille mennesker, bare slitsomme, så jeg klarte ikke å si "jeg vil ikke være sammen med dere på julaften." Det ble en deilig julekveld alene, om enn med litt dårlig samvittighet. I fjor var jeg sammen med dem både julaften og nyttårsaften, og jobbet nattevakt i romjula. Ble mer utslitt av tiden med familien enn å jobbe natt (nattevaktene på jobben min er vanligvis rolige), noe som gav meg en vekker. Det tydeliggjorde hvor sliten og tappet jeg faktisk ble av de lange kveldene med familien, og derfor gjorde jeg det på denne måten denne jula. Jeg liker familien min best i små doser. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #18 Skrevet 25. desember 2018 Takk for alle som deler - det var bare en del diskusjoner på jobb før jul rundt hvordan samfunnet vårt er lagt opp med at storfamiliene i stor grad ikke lenger tar vare på hverandre som før. Men at man i stedet nå hadde laget alle andre arenaer hvor man kan føle seg velkommen. Men her ser det jo ut til at de fleste har valgt å være alene, og med en god følelse. Anonymkode: 987fd...572
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #19 Skrevet 25. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg feiret ett år sammen med tre barnefamilier, og det var et mareritt! Ett barn fikk dobbelt så mange pakker som de andre, hyl og skrik. Alle foreldrene hadde forskjellige grenser for oppførsel, så noen fikk lov til mer enn andre, igjen hyl og skrik. Noen likte ikke noe av det som ble servert, og det kom de visst plutselig på midt under middagen, hyl og skrik. Det var kjefting og sutring nesten fra jeg kom til jeg endelig kunne gå, og det kommer aldri til å gjenta seg. Hvis dette kaoset er eneste alternativ så har jeg ingenting i mot å sitte alene hjemme på julaften. Anonymkode: ba292...ec2 Det trenger ikke nødvendigvis være småbarn for at det blir slitsomt. Det er noe med den krampaktige "nå-skal-vi-kose-oss-dere" stemninga, spesielt blant folk som hverken kommer godt overens eller har noe til felles annet DNA, som koster mer enn det smaker. Jeg respekterer meg selv for mye til å kaste bort tiden på denslags. Men nå er jeg en gammel særing som uansett foretrekker sitt eget selskap, julaften som andre aftener. Anonymkode: 44ed0...ef7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #20 Skrevet 25. desember 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Ser i flere tråder at det er mange som har feiret julaften alene. Noen av eget ønsker fordi man ikke liker jul, men andre med en mer sorg over det. Kan jeg spørre om hvorfor? Anonymkode: 987fd...572 Jeg både elsker julen og har feiret den flere ganger alene. Det er ingen motsetning der. Hvis jeg skal feire med noen må det være de aller nærmeste, ikke noen som har forbarmet seg over meg og som tror alt er bedre enn å feire alene. En stor fordel med å feire alene er også at man slipper julemat. Og at man kan åpne pakkene når man vil. Hvis det hadde vært null pakker hadde jeg faktisk syntes det var litt kjipt, det skal jeg innrømme. Anonymkode: c0e60...fce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå