Gå til innhold

Er det ulovlig å bruke støydempende hodetelefoner i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ulovlig å bruke støydempende hodetelefoner  når man kjører?

Anonymkode: 2fd73...eda

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ulovlig å bruke støydempende hodetelefoner  når man kjører?

Hvor mye av lyden demper disse hodetelefonene?
Jeg går ut fra at det kreves at man har normal hørsel når man kjører bil, for å kunne høre utrykningskjøretøy, biler som tuter o.l.

Anonymkode: f1683...ee7

Skrevet

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Anonymkode: c7de6...924

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye av lyden demper disse hodetelefonene?
Jeg går ut fra at det kreves at man har normal hørsel når man kjører bil, for å kunne høre utrykningskjøretøy, biler som tuter o.l.

Døve kan også kjøre bil, men de er jo vandt til å være ekstra oppmerksomme siden de kun har synet p orientere seg med.. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ute etter fakta og ikke synsing og ikke personlige meninger om hva som er forsvarlig eller ikke..

Kan man bli dømt for å kjøre bil med hodetelefoner?

Skrevet

Spørsmålet er ikke eksplisitt regulert i vegtrafikklovgivningen, men bruk av hodetelefoner under bilkjøring kan representere et brudd på grunnregelen i vegtrafikkloven § 3. Hvorvidt det er tilfellet, beror imidlertid på en konkret vurdering. Kjører man i et krevende område, f.eks. i uoversiktlig bytrafikk som krever høy grad av aktpågivenhet, vil fravær av hørselsinntrykk pga. bruk av høretelefonen antakelig utgjøre brudd på normen. Kjører du alene på en landevei uten andre trafikanter, vil det derimot nok aksepteres. Tenk deg uansett godt om før du henleder oppmerksomheten til noe annet enn trafikkbildet da du tross alt risikerer å skade andre.

Anonymkode: 96abe...e36

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ute etter fakta og ikke synsing og ikke personlige meninger om hva som er forsvarlig eller ikke..

Du leste ikke artikkelen?

Hvis politiet har trafikkontroll eller stanser en bil hvor det er helt åpenbart at vedkommende har vært uoppmerksom, eller at bilen for eksempel har vinglet i kjørebanen - og det viser seg at årsaken er bruk av hodetelefoner, vil den naturlige reaksjonen være at vedkommende blir anmeldt, sier han. I verste fall kan bruk av hodetelefoner føre til at førerkortet ditt blir beslaglagt. - Dersom den som har forårsaket en trafikkulykke har brukt høretelefoner og dette settes i sammenheng med at ulykken oppstod, vil det bli både anmeldelse og førerkortbeslag https://www.dinside.no/data/er-det-greit-a-kjore-bil-med-hodetelefoner/68580666

• Liker 7
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er ikke slik at alt er spesifikt forbudt i norsk lovgivning, og det gjelder også vegtrafikkloven. Derfor blir det med rette "synsing", og ønsker du ikke svarene, som folk jo faktisk bruker litt tid på å tilby deg, så foreslår jeg heller at du ikke spør heller :). Det er et vennlig tips. 

Bruk av hodetelefoner er ikke eksplisitt forbudt, men man kan bli dømt for å bruke det hvis det tar oppmerksomheten bort i en situasjon der det at man hadde kunnet høre ellers kunne avverget en ulykke. Det samme gjelder veldig høy musikk på anlegget i bilen, bruk av mobiltelefon eller hva som helst annet som tar vekk oppmerksomheten. 

Anonymkode: adc6b...238

• Liker 2
Skrevet

Alt er forbudt i bil med mindre det er lov. Det er altså lettere å liste opp alt som er lov i bil.

Og så vidt jeg vet står det ikke noe sted at støydempende hodetelefoner er lov. Så da er det forbudt.

Anonymkode: 00b78...763

• Liker 3
Skrevet

Man skal egentlig heller ikke ha på solbriller når man kjører. 

Skrevet

Man skal heller ikke ha på jakke i bil.

Anonymkode: f7ba6...5a5

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja!

Skrevet

Man kan bli dømt for å være utlending i bil også.

• 2 uker senere...
Skrevet

Spørsmålet er vel like mye hvorfor? Man frarøver seg selv en sans som kan være veldig nyttig når man kjører. Jeg har alltid musikk på anlegget i bilen i stedet for ørepropper/hodetelefoner fordi jeg vil være mest mulig oppmerksom. Hadde jeg passert noen med hodetelefoner på hadde jeg ansett dem som idioter. Man skal gjøre alt man kan for å være så oppmerksom og trygg som mulig i trafikken, når man kjører bil handler det like mye om andre bilister som en selv. Døve kan selvfølgelig ikke noe for det, men vi med alle funksjoner inntakt har ingen grunn til å skulle droppe hørselen i bil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...