AnonymBruker Skrevet 15. januar #121 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Min eksmannen er forøvrig professor og tjener vel nå etter flere år og ufattelig mange arbeidstimer rundt en million i året.( Skjønner ikke at han gidder...) Anonymkode: 43252...805 1 million i året er skyhøyt over gjennomsnittet. Om han i tillegg har en interessant jobb så skjønner jeg ham godt. Om ikke penger betyr veldig mye for ham da. Anonymkode: f16ef...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #122 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 16.49): Det er ikke så mange industriarbeidere som tjener 600-700K. Da er det i så fall med en god del risikotillegg eller tillegg for svært ubekvem arbeidstid/arbeid på lite gjestmilde plasser. Industriarbeidere/håndverkere som har netto inntekt på 600/700+ har som regel egen bedrift, og da også mesterbrev og/eller teknisk fagskole som er en tilleggsutdannelse. Anonymkode: cbc01...6db Sønnen her har stårt lønn på rett under 600.000 som industrimekaniker så kommer tilleg oppe på. Men her vi bor så er det stor etterspørsel etter folk. En bedrift ansatte 250 i fjord og regner med å måtte ansette 300 til i år Anonymkode: 7e7bb...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #123 Del Skrevet 15. januar Å være skoleflink og få 6'ere i fag er noe helt annet enn å få jobben gjort i praksis. Er du god på det i tillegg og har sosial kompetanse, så har du mulighet for å jobbe deg oppover i lønnsstigen. Belager du deg på "jammen jeg har gått x antall år på skole!" blir det noe helt annet. Å jobbe krever, ja, nettopp jobbing. Kan ikke bare kreve å få 800.000 inn på konto fordi du har tatt en utdannelse. Anonymkode: 00386...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #124 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 16.45): Jeg har jo visst om det hele tiden men det er jo faktisk det beste i Norge. Har man tatt sivøk på NHH eller BI, jus eller medisin så er det enda dårligere. Hva mener du man skulle valgt hvis penger er det viktigste? Hele poenget er jo at i Norge er utdannelse nærmest verdiløst. Man tjener nesten likt som industriarbeider med kun yrkesfaglig VGS. Sykt. Anonymkode: bd09d...7c2 Vi har vel for mange som utdanner seg i en evighet da. Koster staten mye penger, og vi trenger nødvendigvis ikke så mange med lang utdannelse. I tillegg bør lønn styres etter etterspørsel. Anonymkode: 84109...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 15. januar #125 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 17.14): Jeg går der jo. Det er du som prøver å ta fra meg legitimiteten min fordi du synes det er utrolig at noen kan være misfornøyd med 600k etter mange år med innsats og tipp topp prestasjoner. Anonymkode: bd09d...7c2 Man får dessverre ikke betalt for den typen innsats. Man får betalt det noen er villig til å gi for jobben du kommer til å gjøre. Er du veldig god, jobber i det private næringsliv og blir en attraktiv arbeidstaker som noen er villig til å slåss for, kan du forhandle lønna oppover etter hvert. Det er i arbeidslivet du får vise hva du virkelig er verdt, ikke gjennom studiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #126 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 16.14): Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 Det må du bare innfinne deg med. I Norge er det ikke så mye å hente på høyere utdanning og spesialisering. Det er hele konseptet « velferdsstaten Norge». Min lønn etter 10 år i arbeidslivet med master fra NTNU i Økonomi, brukt i finans er 250 k over det. Jeg har tilleggstudier og fordypning. Kunne jobbet hardere og blitt leder eller sjefsøkonom, men har hatt familie i noen år, så stagnert litt. Å starte på 700k er veldig bra. Du rykker fort opp, men lurt å hoppe videre etter et par år og be om vesentlig mer. Ikke blir for lenge på samme sted Anonymkode: 88595...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #127 Del Skrevet 15. januar Noen her hevnder at det kun er jobb som betyr noe for lønn og verdi. Skal du sitte med tung analyse, tar de selvsagt feil. Enkle adminoppgaver, salg og punshing på noen knapper krever ikke skolegang i nevneverdig grad. Forskning gjør! Du får ikke jobbet deg opp mattematetiske ferdigheter. Det må læres på skolen. Anonymkode: 88595...322 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #128 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er en vanlig misoppfatning i Norge, at veien til «rikdom» er utdanning. Det økonomisk mest lønnsomme er å så raskt som mulig komme seg i betalt arbeid+raskest mulig inn på boligmarkedet. Når indøk-studenten har tatt igjen tømreren økonomisk, så er tømreren snart pensjonist. Anonymkode: 8d6c8...437 Lærlingen som spinket og sparte på lønna som 19-åring, offensivt lånte til å kjøpe en liten hybel, startet eget firma som 27-åring kan ha hatt en veldig fin økonomisk utvikling. Fordi hun ofret forbruk der og da og fordi hun satset på eget bruk. Vi som begynte å jobbe som 25-åringer kom sent inn og begynte ikke spesielt høyt, men har en langt brattere forventet lønnsutvikling, samt yrker hvor man realistisk kan jobbe til pensjonsalder. Anonymkode: ea1aa...eed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #129 Del Skrevet 15. januar Sykepleier her... Tjener under 500k Skal ikke klage på start med +600k. Anonymkode: afce7...5f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #130 Del Skrevet 15. januar Er overlege på et offentlig sykehus. Har rundt 1.2 mill i året nå. Tok mange år å komme opp i den lønnen. Når jeg startet som LIS lege tror jeg at jeg den gang starta på rundt 500 000. Fortsatt rundt 300 000 igjen å betale på studielånet begynte å jobbe som lege i en alder av 26 år mannen min er elektriker, han har kr 0 i studielån. Har hatt pensjonsgivende inntekt siden han var 18. kjøpte sin første leilighet når han var 20 og ble med på en vanvittig boligprisvekst. Når vi skulle kjøpe bolig hadde han 1.7 millioner i egenkapital, jeg hadde 180 000 i BSU. Han jobber nå på Nordsjøen og har 2/4 turnus, ca 850 000 utbetalt. som lege i det offentlige vil jeg si at min arbeidstid er mer ugunstig enn han som er borte to uker og hele fire uker hjemme. å være lege er fantastisk, men også beintøft, man må virkelig ville det fra hjertet Anonymkode: 2a365...973 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #131 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 16.14): Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 Det er en god startlønn. Nyutdannede leger har startlønn på rett over 600000, og det er inkludert 2,5 timer pliktig utvidet arbeidstid per uke. Dvs 100 timer overtid per år som er innbakt i lønna. Og de har mye mer direkte ansvar enn det du kommer til å få. Livet blir bedte hvis du øver deg på takknemlighet😊 Anonymkode: 57dbd...673 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #132 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sykepleier her... Tjener under 500k Skal ikke klage på start med +600k. Anonymkode: afce7...5f6 Jeg undrer alltid på når folk skriver slik om de snakker om grunnlønnen, uten tilleggene for kveld/helg/helligdagstillegg osv,,,,? Anonymkode: bb4b3...3a3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 15. januar #133 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg undrer alltid på når folk skriver slik om de snakker om grunnlønnen, uten tilleggene for kveld/helg/helligdagstillegg osv,,,,? Anonymkode: bb4b3...3a3 Ja, det er grunnlønnen vi snakker om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 15. januar #134 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 16.45): Jeg har jo visst om det hele tiden men det er jo faktisk det beste i Norge. Har man tatt sivøk på NHH eller BI, jus eller medisin så er det enda dårligere. Hva mener du man skulle valgt hvis penger er det viktigste? Hele poenget er jo at i Norge er utdannelse nærmest verdiløst. Man tjener nesten likt som industriarbeider med kun yrkesfaglig VGS. Sykt. Anonymkode: bd09d...7c2 Det er så gøy med nyutdanna som tror de skal tjene millionen, og tror de er ferdig utlært og et kupp for en hver arbeidsgiver. Reality check. Nå må vi bruke en god stund på å lære deg opp i det du faktisk skal gjøre, før du faktisk begynner å tjene penger inn til bedriften du skal jobbe i. Startlønnen du never er mer enn god, og hvis du faktisk viser at du klarer å gjøre en god jobb i virkelighetens verden, så kommer den til å stige til laaangt over deg en industriarbeider kan drømme om å tjene. Get a grip! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #135 Del Skrevet 15. januar vi ansetter masse nyutdannede hvert år (siviløkonomer stort sett) og de tjener i det sjiktet, kan bekrefte at du ikke er den eneste, nyutdannede er svært kravstore. Anonymkode: 6a9e5...b6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #136 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 16.45): Jeg har jo visst om det hele tiden men det er jo faktisk det beste i Norge. Har man tatt sivøk på NHH eller BI, jus eller medisin så er det enda dårligere. Hva mener du man skulle valgt hvis penger er det viktigste? Hele poenget er jo at i Norge er utdannelse nærmest verdiløst. Man tjener nesten likt som industriarbeider med kun yrkesfaglig VGS. Sykt. Anonymkode: bd09d...7c2 Hvorfor tror du den utdanningen er så mye viktigere og mer imponerende enn industriarbeideren? Du greier like lite å gjøre hens jobb uten opplæring og erfaring som hen greier å gjøre din jobb uten utdanning. Begge jobbene behøves, begge jobbene fortjener en levelig lønn men ingen står over den andre i Norge slik helt uten videre. Heldigvis. Anonymkode: a93ef...1ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #137 Del Skrevet 15. januar Pinlig å lese en slik tråd med TS sin klaging på lønn. Minner meg om enkelte kollegaer min mann forteller om, fra Equinor. Nyutdannede utlendinger med mastergrad som kommer til Norge og sutrer fordi de trodde de skulle heve millionlønn i Equinor. Også utrolig tåpelig med maset fra sykepleiere som legger ut grunnlønn uten tillegg for å sanke sympati. De mener tydeligvis de skal tjene mer enn alle andre i helsevesenet…Fordi? De er da ikke viktigere eller mer uunnværlige enn andre sykehusansatte med 3-årig bachelor. Anonymkode: eab47...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 15. januar #138 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor tror du den utdanningen er så mye viktigere og mer imponerende enn industriarbeideren? Du greier like lite å gjøre hens jobb uten opplæring og erfaring som hen greier å gjøre din jobb uten utdanning. Begge jobbene behøves, begge jobbene fortjener en levelig lønn men ingen står over den andre i Norge slik helt uten videre. Heldigvis. Anonymkode: a93ef...1ce Leste du det du siterte? Å si at utdanning burde lønne seg er ikke det samme som å si at jobben til industriarbeideren ikke behøves, eller at de som er utdannet er viktigere enn andre. Igjen, dette er typisk KG-tankegang, der yrker skal måles i "viktighet" og lønnes etter det man fortjener. Verden fungerer ikke sånn! Verden fungerer sånn at man blir lønnet etter hvor vanskelig man er å erstatte. En 13-på dusinet utdanning gir ikke høy lønn, fordi arbeidsgiver kan velge og vrake i kandidater, og velger selvsagt den som er villig til å ta jobben for lavest mulig lønn. En som er etterspurt i markedet blir lokket med høy lønn (og andre goder), uavhengig av hvor "viktig" yrket hens er. Hvorfor tror du fotballspillere og Hollywood-skuespillere tjener så mye som de gjør? Fordi samfunnet ikke klarer seg uten dem? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #139 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): mannen min er elektriker, han har kr 0 i studielån. Har hatt pensjonsgivende inntekt siden han var 18. kjøpte sin første leilighet når han var 20 og ble med på en vanvittig boligprisvekst. Når vi skulle kjøpe bolig hadde han 1.7 millioner i egenkapital, jeg hadde 180 000 i BSU. Han jobber nå på Nordsjøen og har 2/4 turnus, ca 850 000 utbetalt. som lege i det offentlige vil jeg si at min arbeidstid er mer ugunstig enn han som er borte to uker og hele fire uker hjemme. å være lege er fantastisk, men også beintøft, man må virkelig ville det fra hjertet Anonymkode: 2a365...973 Mannen din er et godt eksempel på at veien til økonomisk gunst i Norge, ikke går via lange, akademiske utdanninger. Som mange unge virker å tro. Anonymkode: 8d6c8...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #140 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 25.12.2018 den 16.14): Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 Er det så dårlig, sammenlignet med andre grupper som har investert mye tid i utdanningen sin? Dette tilsvarer min startlønn som turnuslege (medregnet vakttillegg og utvidet arbeidstid). Jeg hadde da studert i 6 år, og hadde i likhet med deg jobbet hardt for å oppnå nesten bare 6-ere på vitnemålet. Husk at min lønn inkluderer tillegg for meget ubekvem arbeidstid og vesentlig lengre arbeidsuker enn normalen i Norge. Anonymkode: 3e8f6...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå