AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #81 Del Skrevet 26. desember 2018 44 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen som sier at ikke NOEN tjener så godt, men så var det dette med snittlønn og medianlønn. I tillegg må man også regne inn arbeidstiden også, i mange av disse jobbene har man ikke 8-16 arb.tid, men mer 8-18(+). Det blir jo litt meningsløst å sammenlikne 130% jobb med 100% jobb. Selv ufaglærte stillinger kan gi 500K + i lønn om man jobber 150%, og maksimalt ubekvemt. Anonymkode: d2d69...6a3 Jeg vet ikke hva lønna lønna ligger på for andre fra indøk, jeg har ikke studert indøk selv. Men jeg hadde ikke inntrykk av at arb.giver var lønnsledende, så jeg har ikke problemer med å tro på at medianlønn for indøk ligger på 600-700 000 - inkludert bonus/tillegg. Jeg slutta forøvrig bl.a. fordi jeg fikk bedre uttelling per time andre steder - og jobber ikke lenger i en typisk indøk - stilling. Anonymkode: ac762...bb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 26. desember 2018 #82 Del Skrevet 26. desember 2018 På 25.12.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev: Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 600-700 000 dårlig startlønn????? Hvilken planet lever du på? Det er jo en kjempelønn. Om dette ikke er godt nok så er det vel grådighet som har slått inn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 007_008_007 Skrevet 26. desember 2018 #83 Del Skrevet 26. desember 2018 På 25.12.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev: Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 Med den utdannelsen du har, trenger du KG til å avgjøre om du har dårlig startlønn eller ikke? Seriøst??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 26. desember 2018 #84 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) - https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/30/Alumniundersøkelsen_2017.pdf Endret 26. desember 2018 av abc123detvardet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #85 Del Skrevet 26. desember 2018 5 minutter siden, abc123detvardet skrev: - https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/30/Alumniundersøkelsen_2017.pdf Dette bekrefter jo at startlønn er 600. Og det var i 2015. Nå er den vel 650 Anonymkode: bd09d...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #86 Del Skrevet 26. desember 2018 På 25.12.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev: Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 Jeg har gått 5 år tjener 450000 i startlønn. Anonymkode: cc530...e49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 26. desember 2018 #87 Del Skrevet 26. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette bekrefter jo at startlønn er 600. Og det var i 2015. Nå er den vel 650 Anonymkode: bd09d...7c2 Det er ikke det dataene tilsier. Undersøkelsen ble gjort i 2017. Da hadde kullet fra 2015 en medianlønn (av den totale lønnen) på ca. 600k. Hvis startlønnen er på 650k, så vil de tjene mer enn de som var ferdig utdannet i 2015. Det gir lite mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #88 Del Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, abc123detvardet skrev: - https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/30/Alumniundersøkelsen_2017.pdf Nope, helt feil link du kommer med. Vi snakker om startlønn og ikke om lønn der diverse respondenter har jobbet i flere bedrifter eller i flere år. Undersøkelsen når det gjelder startlønn finner man altså her og den er 547 000, noe som er et godt stykke unna 700 000 TS fantaserer om. https://www.bindeleddet.no/uploads/publications/31/Diplomundersøkelsen_2017_finish.pdf Om man fordeler dette på menn VS kvinner, så ser vi at kvinnelige uteksaminerte kandidater tjener 533 000 VS 563 000 kr for menn. Ellers så ser vi at skal man først komme opp i noe i nærheten av 700 000 kr i startlønn, så må man altså jobbe en 60+ timers uke. Dette er det helt sentrale her, nemlig hvor mange timer man egentlig må jobbe for lønna si, og det ser ut som man må jobbe som en slave i en 150%+ stilling for å få til dette. Vi ser også av grafen og linken jeg la ut at det er kun 20% av Ind-Økere som havner i denne fantasilønna til TS, der man starter fra 600 000 kr og oppover, mens det er kun 10% som er i det sjiktet der man begynner å tjene fra 700 000 og oppover. For å starte med denne lønna, må man altså starte å jobbe minimum 60 timer i uka og oppover. Sagt på en annen måte - hele 80% av Ind.Øk starte godt UNDER disse beløpene. Anonymkode: 17913...300 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 27. desember 2018 #89 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope, helt feil link du kommer med. Vi snakker om startlønn og ikke om lønn der diverse respondenter har jobbet i flere bedrifter eller i flere år. Vet jo at det ikke er startlønn jeg linket til, men medianlønn fordelt på årskull (i den første grafen). Den vil vil være ganske representativ for 2014/2015 ettersom undersøkelsen er gjort på våren i 2017. Poenget var at siden de fra 2015 hadde en lønn på ca. 600k etter ca. 1-2 år i arbeidslivet, så ville det vært rart om startlønnen var høyere for de som begynte i 2018 enn de som har noen års arbeidserfaring. (Dessverre visste jeg ikke at det fantes en diplomundersøkelse) Endret 27. desember 2018 av abc123detvardet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 27. desember 2018 #90 Del Skrevet 27. desember 2018 På 25.12.2018 den 17.07, Daria skrev: Et år som frivillig i en ideell organisasjon, for å få endret litt på perspektivene og verdiene dine...? Det er bare å melde seg som frivillig for Kirkens bymisjon det så ser man at det er mange som sliter der ute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #91 Del Skrevet 27. desember 2018 600-700k i startlønn er jo veldig bra. Det eneste yrket jeg kjenner til som har betydelig bedre startlønn enn dette er jobben som spesialjeger/marinejeger i Forsvaret, som har en startlønn på rundt 700-800k+. Nå er nok nåløyet og utdanningen til spesialstyrkene en god del hardere enn indøk. Anonymkode: dc4f4...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 27. desember 2018 #92 Del Skrevet 27. desember 2018 På 25.12.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev: I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 Ikke egentlig. Mange utgifter de skal dekke med lønnen sin, får vi her igjen fra skattepengene våre. I mange andre land må man selv betale utdanningen sin. Hele. Helt fra ungdomsskolen, eller videregående. De må betale selv for helse- og omsorgstjenester vi her får dekket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hverdagsfrue Skrevet 27. desember 2018 #93 Del Skrevet 27. desember 2018 Som startlønn er dette veldig bra. Greit at utdanning og karakterer teller, men erfaring og kontakter/gode referanser teller mer. Du er et klassisk eksempel på en generasjon som tror de er unike. Ta deg sammen. Du har utdannelsen i boks, men det er nå det virkelige livet begynner. Det er nå du må bevise at du kan ta ibruk utdannelsen din og bevise at du er verdt å ansette og lønnes godt. Du får det ikke gratis. Du er ikke unik og fantastisk, du stiller på lik linje med alle andre med samme utdanning uten erfaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #94 Del Skrevet 27. desember 2018 høye lønninger kan blende, men alle kan erstattes Anonymkode: db137...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 27. desember 2018 #95 Del Skrevet 27. desember 2018 På 25.12.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev: Jeg går indøk på NTNU og dette er startlønnen. Jeg hadde nesten bare 6ere fra VGS, har levd fattigslig i fem år og tatt opp lån fremfor å tjene penger, har gått glipp av den enorme boligprisveksten jeg ville hatt om jeg hadde begynt å jobbe som 16–18-åring og kjøpt bolig tidlig. Og så er startlønnen bare litt mer enn gjennomsnittlig inntekt i Norge. I andre land får man langt mer igjen for å ha studert. Anonymkode: bd09d...7c2 Aner ikke hva indøk er (india økonomi?), men en trafikklærer med to års studie tjener jo det samme. Kanskje du valgte feil studie? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #96 Del Skrevet 27. desember 2018 TS, hvor mange timer jobber du per uke? På øyemål høres lønnen ut som BCG, McKinsey eller finansbransjen, hvor timetallsjustert årslønn på en måte blir 400 000 hvis den i utgangspunktet var 600 000 - 700 000. Men ja, du lever inne i The Matrix. Ingen av valgene dine eller prestasjonene dine har noen gang betydd nevneverdig mye for fremtiden din. Vi havner på samme lønn og karriere likevel. Dette er belønningen din for at du er norsk statsborger og klarer å puste ut og inn. Jeg går Indøk selv, og jeg angrer på absolutt all frivillig utdanning jeg har tatt i løpet av livet mitt. Alt sammen av det har gitt lavere nåverdi av kontantstrømmer fra 2020-perspektiv. Anonymkode: c0651...306 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #97 Del Skrevet 27. desember 2018 Indøk er homo! Anonymkode: a926f...356 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #98 Del Skrevet 27. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, hvor mange timer jobber du per uke? På øyemål høres lønnen ut som BCG, McKinsey eller finansbransjen, hvor timetallsjustert årslønn på en måte blir 400 000 hvis den i utgangspunktet var 600 000 - 700 000. Men ja, du lever inne i The Matrix. Ingen av valgene dine eller prestasjonene dine har noen gang betydd nevneverdig mye for fremtiden din. Vi havner på samme lønn og karriere likevel. Dette er belønningen din for at du er norsk statsborger og klarer å puste ut og inn. Jeg går Indøk selv, og jeg angrer på absolutt all frivillig utdanning jeg har tatt i løpet av livet mitt. Alt sammen av det har gitt lavere nåverdi av kontantstrømmer fra 2020-perspektiv. Anonymkode: c0651...306 Kan du utdype hva det siste avsnittet ditt betyr? Ingen valg og ingen prestasjoner betyr noe? Du angrer på frivillig utdanning? Et pluss jeg kan se i forhold til industriarbeidere er at i det minste er det verre å automatisere vekk indøkjobbene. Anonymkode: bd09d...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #99 Del Skrevet 27. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du utdype hva det siste avsnittet ditt betyr? Ingen valg og ingen prestasjoner betyr noe? Du angrer på frivillig utdanning? Et pluss jeg kan se i forhold til industriarbeidere er at i det minste er det verre å automatisere vekk indøkjobbene. Anonymkode: bd09d...7c2 Jeg angrer på all den utdanningen jeg har tatt frivillig, og da mener jeg VGS og utover. Jeg ser i ettertid at IKT-servicefag og læring på jobben hadde vært en langt gunstigere vei til samme sted. Jeg mener at forskjellene vi klarer å oppnå i lønn basert på utdanningsvalgene våre er små. Juster lønnen for lokale levekostnader, antall årsverk per år og inntektsskatt, så ligger vi alle sammen deprimerende nær hverandre. Anonymkode: c0651...306 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #100 Del Skrevet 27. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg angrer på all den utdanningen jeg har tatt frivillig, og da mener jeg VGS og utover. Jeg ser i ettertid at IKT-servicefag og læring på jobben hadde vært en langt gunstigere vei til samme sted. Jeg mener at forskjellene vi klarer å oppnå i lønn basert på utdanningsvalgene våre er små. Juster lønnen for lokale levekostnader, antall årsverk per år og inntektsskatt, så ligger vi alle sammen deprimerende nær hverandre. Anonymkode: c0651...306 Du har rett i mye når det gjelder det økonomiske ja. Synes det er kjipt at det ikke er mer lønnsomt med utdannelse. Men det er jo ikke like lett å jobbe seg til toppen nå som da Røkke og co var unge. Nå får man jo ikke engang foten innenfor uten å ha master. Har du vært på utveksling? Synes det har vært spennende å ikke ha vært bundet opp av jobb og boliglån men hatt muligheten til å bo i utlandet uten å måtte jobbe og å kunne reise rundt og møte folk. Hadde ikke fått det om jeg begynte å jobbe tidlig. Tror også det blir verre og verre for ufaglærte om 10-20 år. Med utdannelse har man langt flere muligheter til jobb i utlandet også. Ufaglærte jobber er jo elendig betalt i de fleste land utenom Skandinavia. Anonymkode: bd09d...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå