Gå til innhold

Fins det en eller annen form for nøttetre som klarer seg i Norge? (Vestlandet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en del hasselnøtt, men jeg synes egentlig at utbyttet er ganske usselt. Er det andre nøttetrær som kan klare seg her?

Anonymkode: 06c4e...e09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valnøttre burde gå, men du må regne med ganske mange år fra treet er plantet til det kommer nøtter på det.

• Liker 2
Gjest Julekjedsomhet
Skrevet

Har de ikke et valnøtttre i Leikanger..?

Se her, dette visste jeg ikke: 
"Valnøtt-treet er et vakkert tre som er mye plantet i parker, og veden er ettertraktet til finere snekkerier for sin vakre tegninger og fargespill. Men det meste dyrkes for valnøtter. Også i Norge har den vært dyrket i hundrevis av år, og på steder med særlig gunstig klima, kan man høste modne frukter år om annet. I de beste fruktdistriktene i Sør-Norge har det til og med vært høstet valnøtter for salg."
https://www.uib.no/arboretet/66655/valnøtt

Skrevet

Veldig spennende! Jeg driver også med trearbeider og har jo uendelig med respekt for valnøtt av den grunn (skulle til Arslanbobskogen i Kyrgyzstan for mange år siden, men da ble det revolusjon der istdf.). Men også storhassel kan være veldig interessant. Takk for gode råd så langt!

Skrevet

Kastanjer?

Anonymkode: 4b897...f2c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kastanjer?

Anonymkode: 4b897...f2c

Ekte kastanje er bortimot å glemme i Norge foreløpig, selv i de mildeste områdene. Dette gjelder vel å merke om nøtteavling er hensikten; det går an å få trær til å overleve i milde strøk.

Anonymkode: dc44e...fcf

Skrevet

Jeg har hentet noen kastanjer fra utenfor tinghuset i Bergen sentrum og tre av de vokser fint i skogen min her. Så har jeg tre edelkastanjer fra England og den største er ca 30cm stor etter seks år... :S

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig travelt i jula...men jeg tror jeg går for valnøtt. Har i mellomtiden hørt at det er folk med slike trær i Hardanger som gir grei utbytte. Spennende!! Er visst bare å bruke ordinære nøtter og se hva som skjer.

https://hortnews.extension.iastate.edu/2008/8-27/walnuts.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hassel! Jeg bor i Ålesund, og vi har mange av dem her. Jeg vet også om kastanje. 

Anonymkode: 685b1...4b8

AnonymBruker
Skrevet
På 25.12.2018 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Vi har en del hasselnøtt, men jeg synes egentlig at utbyttet er ganske usselt. Er det andre nøttetrær som kan klare seg her?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hassel! Jeg bor i Ålesund, og vi har mange av dem her. Jeg vet også om kastanje. 

Anonymkode: 685b1...4b8

Aldri har dette uttrykket passet bedre: "KG i et nøtteskall!" :fnise:

Anonymkode: 78e17...c21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg tenkte det samme, men er så lei av å påpeke at folk her har oppmerksomheten til et støvfnugg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...