AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #1 Skrevet 25. desember 2018 Hvis en aleneforelder dør brått, hva vil da skje med barnet på kort og lang sikt? Vil barnet plasseres i et slags beredskapshjem, eller vil noen (politi? barnevern?) undersøke om barnet har annen familie/naboer etc. det kan være hos fram til en permanent løsning er avgjort? Anonymkode: 66af1...476
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #2 Skrevet 25. desember 2018 Da tenker jeg egentlig mest på tilfeller hvor aleneforelderen har veldig lite nettverk, slik at barnet ikke har kontakt med besteforeldre, tanter eller onkler. Anonymkode: 66af1...476
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #3 Skrevet 25. desember 2018 Havner under omsorgen til barnevernet. Så finner de evt fosterfamilie til barnet . Eller institusjon hvis barnet nærmer seg myndig . Anonymkode: fb25e...e06 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #4 Skrevet 25. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Havner under omsorgen til barnevernet. Så finner de evt fosterfamilie til barnet . Eller institusjon hvis barnet nærmer seg myndig . Anonymkode: fb25e...e06 Ja, men hva med de første døgnene? De klarer vel ikke å finne en permanent fosterfamilie så fort? Anonymkode: 66af1...476
GammelKaktus Skrevet 25. desember 2018 #5 Skrevet 25. desember 2018 Jeg har skrevet viljeserklæring om hvor jeg ønsker at barnet skal bo om jeg skulle falle fra. Det blir visst tatt hensyn til i følge advokat venninna mi som satte det opp for meg. Er lite sannsynlig at man flytter barnet til fremmede når man faktisk har folk i nærmiljøet som "står klar" til å overta. Jo større tilknytning barnet har til den/de det eventuelt skal flytte til jo bedre er muligheten for at det blir godkjent. Det er heller ingen som vil protestere på at barnet skal bo hos den jeg har valgt. Skulle jeg ta kvelden vil barnet får bo i samme nabolag, gå på samme skole osv. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #6 Skrevet 25. desember 2018 2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Jeg har skrevet viljeserklæring om hvor jeg ønsker at barnet skal bo om jeg skulle falle fra. Det blir visst tatt hensyn til i følge advokat venninna mi som satte det opp for meg. Er lite sannsynlig at man flytter barnet til fremmede når man faktisk har folk i nærmiljøet som "står klar" til å overta. Jo større tilknytning barnet har til den/de det eventuelt skal flytte til jo bedre er muligheten for at det blir godkjent. Det er heller ingen som vil protestere på at barnet skal bo hos den jeg har valgt. Skulle jeg ta kvelden vil barnet får bo i samme nabolag, gå på samme skole osv. Hva hvis man ikke har skrevet en slik viljeserklæring? Eller for å dra det lenger: Hvis jeg hadde hatt nær kontakt med en annen mor og hennes barn. Denne moren, som ikke har egen familie, dør plutselig. Kunne jeg ha meldt inn noe sted at jeg og min familie kunne vært fosterfamilie? Og mens denne saken ble behandlet, kunne barnet vært hos oss, eller ville det bli hentet til et midlertidig sted? Dette er et tenkt scenario som ble diskutert her i jula, hvis noen lurer... Anonymkode: 66af1...476
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #7 Skrevet 25. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hva med de første døgnene? De klarer vel ikke å finne en permanent fosterfamilie så fort? Anonymkode: 66af1...476 Det finnes fosterhjem som står i beredskap nettop på grunn av slike ting, som kan ta imot et barn på få timers varsel. Anonymkode: 4e534...5c7
GammelKaktus Skrevet 25. desember 2018 #8 Skrevet 25. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva hvis man ikke har skrevet en slik viljeserklæring? Eller for å dra det lenger: Hvis jeg hadde hatt nær kontakt med en annen mor og hennes barn. Denne moren, som ikke har egen familie, dør plutselig. Kunne jeg ha meldt inn noe sted at jeg og min familie kunne vært fosterfamilie? Og mens denne saken ble behandlet, kunne barnet vært hos oss, eller ville det bli hentet til et midlertidig sted? Dette er et tenkt scenario som ble diskutert her i jula, hvis noen lurer... Anonymkode: 66af1...476 Det kan du. En bekjent av meg gjorde dette for et par år siden, da gikk barnet som hadde mistet forelderen sin i klassen til hennes barn og de var bestevenner. Da skulle de i utgangspunktet bare passe barnet inntil de fant et sted der barnet kunne være over lengre tid, men hun og mannen pratet og hadde jo egentlig hatt planer om flere barn og da tok de heller til seg barnet som trengte et hjem. Utrolig flott gjort. Det var en veldig grei prosess og de fikk mye hjelp til det formelle av barnevernet og familien til barnet synes løsningen var veldig bra. Da slapp barnet og miste hele nettverket og livet sitt i tillegg til moren. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #9 Skrevet 25. desember 2018 12 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Det kan du. En bekjent av meg gjorde dette for et par år siden, da gikk barnet som hadde mistet forelderen sin i klassen til hennes barn og de var bestevenner. Da skulle de i utgangspunktet bare passe barnet inntil de fant et sted der barnet kunne være over lengre tid, men hun og mannen pratet og hadde jo egentlig hatt planer om flere barn og da tok de heller til seg barnet som trengte et hjem. Utrolig flott gjort. Det var en veldig grei prosess og de fikk mye hjelp til det formelle av barnevernet og familien til barnet synes løsningen var veldig bra. Da slapp barnet og miste hele nettverket og livet sitt i tillegg til moren. Så fint på alle måter! Både at dette barnet fikk komme til et kjent sted, og at det er mulig å få til slike løsninger (at ikke det offentlige står i veien for uortodokse innspill) Anonymkode: 66af1...476 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #10 Skrevet 25. desember 2018 Jeg er alenemor, faren til barnet mitt døde for en stund siden. Her har jeg avtalt med foreldrene til barnets bestevenn at barnet kan bo og vokse opp hos dem om jeg også skulle falle fra. Man kan skrive en såkalt viljeserklæring som vil bli hensyntatt ved et slikt scenario. Anonymkode: 117ff...1b9
addict Skrevet 25. desember 2018 #11 Skrevet 25. desember 2018 Ei venninne av meg hadde en mor som fikk MS. Ikke helt likt scenario da det ikke var akutt, men hun fikk bo i fosterhjem hjemme hos bestevenninna si. De meldte seg for å ta vare på henne, og det var visst en grei prosess.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #12 Skrevet 25. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis en aleneforelder dør brått, hva vil da skje med barnet på kort og lang sikt? Vil barnet plasseres i et slags beredskapshjem, eller vil noen (politi? barnevern?) undersøke om barnet har annen familie/naboer etc. det kan være hos fram til en permanent løsning er avgjort? Anonymkode: 66af1...476 Barnevernet kommer på banen og ser på barnets situasjon. Hva som konkret skjer finnes der ingen "oppskrift på", men vi vet alle at et barn ikke kan bo og leve alene. Situasjonen rundt dødsfallet virker også inn. Er du aleneforelder så sørg for å avtale med noen om å ta hånd om barnet dersom noe skjer med deg og lag et dokument på saken. Anonymkode: 6ca6b...705
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #13 Skrevet 25. desember 2018 Barnevernet har beredskapshjem som står klare på dagen til å overta den daglige omsorgen midlertidig. Mine foreldre var dette i mange år. Vi hadde utallige barn hos oss opp gjennom årene. Det kom alt fra små babyer til tenåringer plutselig en dag som bodde hos oss alt fra noen dager til opp til ett år. Anonymkode: 06a51...660 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå