Gå til innhold

Holde avtaler eller avlyse når kjæreste er her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min kom til min familie for å feire jul og det er kjempe koselig. Men jeg trodde han skulle dra første juledag pga jobb og det sa han til meg før han kom, så jeg ville bruke romjula for å være mine venninner jeg nesten aldri ser lenger så vi har lagd planer.

Nå viste det seg at han ikke skal på jobb før etter nyttår. Og jeg er glad for å være mer med han, men han blir nå ganske gretten siden jeg har planer med venninnene mine og spurte om jeg fortsatt kunne holde de. Jeg har tilbudt han flere ganger å være med, men han sier nei (skjønner han godt, blir bare jenter som skravler). Har tilbudt å komme hjem VELDIG tidlig/være der i max 2 timer men selv da blir han skikkelig gretten. Har til og med sagt jeg kan avlyse alle utenom 1 som er nå i dag. Så det er klart han vil jeg skal være hjemme, og jeg vet jeg høres teit ut men har lyst å komme meg ut og være med andre siden vi har tilbringt veldig mye tid sammen (vi bor også sammen i en annen by) og jeg har ikke sett disse vennene mine på flere måneder nå. Jeg elsker han men nå har vi tilbringt nesten hver dag sammen veldig lenge... 

Burde jeg bare holde meg hjemme eller gå uansett? 

Han er forøvrig ikke sånn til vanlig. Når vi er i egen leilighet kunne han ikke brydd seg mindre hva jeg gjorde. Men siden vi er her tror jeg det er pga han ikke vet hva han skal gjøre, men vi har jo masse han kan gjøre her som å game med konsoll, se på netflix/filmer, lage mat og gjøre andre ting som burde holde han i 2 timer? Familien min er ikke hjemme i dag så han må ikke forholde seg til de heller. Og han liker å være alene, han er ikke særlig sosial utenom med meg....

Anonymkode: f7f7e...c21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beholde avtaler.

Anonymkode: 70c04...05e

• Liker 27
Skrevet

Velg venninnene dine. Du har jo allerede avtalt med de fordi han sa at han skulle jobbe. Når han da ikke skal det allikevel behøver ikke du å droppe alle planene fordi han ikke vil være alene? Dere bor jo sammen og ser han hver dag uansett, det gjør du ikke med venninnene dine.

Anonymkode: 9a754...24b

• Liker 24
Skrevet

Han er sikkert bare litt utilpass i fremmed hjem eller noe. Blir jo ikke bedre stemning av at du blir hjemme mot din vilje og et par timer er virkelig ingenting. Syns han er urimelig når du virkelig prøver å imøtekomme både han og venninner etter beste evne, der han er en tydelig førsteprioritet. Folk er jo ganske mange flere timer på jobb, liksom. Kan han ikke ta en treningstur eller noe mens du er ute? Evt at du gir han noen oppgaver som at han starter på middagen eller noe?

Anonymkode: 39857...30b

• Liker 3
Skrevet

Hold avtalene dine. du ser denne mannen mer enn nok allerede.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Velg venninnene dine. Du har jo allerede avtalt med de fordi han sa at han skulle jobbe. Når han da ikke skal det allikevel behøver ikke du å droppe alle planene fordi han ikke vil være alene? Dere bor jo sammen og ser han hver dag uansett, det gjør du ikke med venninnene dine.

Anonymkode: 9a754...24b

TS her. Har jo egentlig sagt jeg har valgt å holde bare denne avtalen i dag og avlyse de andre, som jeg mente var en veldig god deal, men nå vil han såvidt snakke til meg...

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er sikkert bare litt utilpass i fremmed hjem eller noe. Blir jo ikke bedre stemning av at du blir hjemme mot din vilje og et par timer er virkelig ingenting. Syns han er urimelig når du virkelig prøver å imøtekomme både han og venninner etter beste evne, der han er en tydelig førsteprioritet. Folk er jo ganske mange flere timer på jobb, liksom. Kan han ikke ta en treningstur eller noe mens du er ute? Evt at du gir han noen oppgaver som at han starter på middagen eller noe?

Anonymkode: 39857...30b

Har prøvd å gi han flere forslag, men som nevnt tidligere skal jeg avlyse alle planer utenom 1 i dag, men han vil ikke gjøre noe. Han vil såvidt svare meg nå... 

Skrevet

Vær med venninder. 3-4 timer alene greier han fint!!!! 

Anonymkode: 52a90...481

• Liker 3
Skrevet

Blir provosert av kjæresten din, jeg! Det er han som ikke har holdt seg til planen, så han kan ikke forvente at du dropper avtaler med venninner. Det er ikke din jobb å sørge for underholdning for han - han klarer seg helt fint noen timer alene. Gå ut og kos deg, og ikke ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: ab6cc...aa4

• Liker 16
Skrevet

Han virker kontrollerende, og har som hensikt å gi deg dårlig samvittighet for at du velger å være med vennene dine. Selvsagt klarer han å være et par timer alene om han er voksen nok. Jeg hadde lett holdt alle avtalene.

Anonymkode: e571c...2e4

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig grinete om en venninne jeg ikke hadde sett på mange måneder avlyste en avtale på kort varsel fordi hun måtte sitte hjemme og holde samboeren i hånda. At han endrer planer i siste liten (noe spesielt som gjest å på forhånd si at man skal dra 1. juledag, og så plutselig annonsere at man blir en uke ekstra) er hans valg, han kan ikke forlange at du skal endre alle dine planer og avtaler av den grunn.

• Liker 17
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Har jo egentlig sagt jeg har valgt å holde bare denne avtalen i dag og avlyse de andre, som jeg mente var en veldig god deal, men nå vil han såvidt snakke til meg...

Har prøvd å gi han flere forslag, men som nevnt tidligere skal jeg avlyse alle planer utenom 1 i dag, men han vil ikke gjøre noe. Han vil såvidt svare meg nå... 

For all del, det viktigste er jo at kjæresten får grine seg til viljen sin som om han var et 2 år gammelt barn i "finne-seg-selv"-alder/som lærer seg å sette verden i sammenheng/#trassalder.

Jeg hadde mistet en god del respekt for mine venninner dersom de hadde latt seg styre av kjæresten som dette. Hadde hvertfall ikke stilt opp dersom han gikk og hun satt igjen med følelsen av å ha ofret alt for ham.

Skrevet (endret)

Jeg hadde nok holdt alle avtaler i denne situasjonen. Er jo ikke din feil at han har endret planer. Og jeg hadde nok blitt meget irritert skulle samboeren min prøvd å guilt-trippe meg for det.

Jeg hadde heller prøvd å finne litt tid til å finne på noe skikkelig hyggelig med samboeren min som ikke krasjet med de andre planene. Også invitert han med sånn som du allerede har gjort.

Endret av heipådegsann
  • Liker 6
Skrevet

Syns dette er en utrolig rar problemstilling. Hadde min kjæreste plutselig blitt hjemme slik, så hadde jeg blitt kjempe glad. Er glad for å være med venner, men kjæresten er den personen jeg vil dele livet med. Og hadde ikke vært i tvil om å velge ham fremfor venninner. Han er jo min favorittperson. 

Skrevet

Hold avtalene. Det er hans tidsskjema som har endret seg, ikke ditt. Sats heller på å gjøre venninneavtalene (eller i det minste noen av dem) litt kortere enn du kanskje egentlig hadde tenkt. 

• Liker 4
Skrevet

Lurer på om kvinner ville sagt, hold avtalene om kjønnene var byttet om.

Av en eller annen grunn tviler jeg på det.

Uansett så burde man holde avtaler man har gjort.

Anonymkode: 7f458...31a

• Liker 1
Skrevet

Kjæresten din er veldig urimelig. HAN har plutselig endret planer, han kan ikke forvente at du straks skal endre dine, og da skuffe dine venninner. Du bør holde dine avtaler,ikke avlys noen. Han får bli med som han fikk tilbud om, eller bli hjemme alene, eller finne på noe annet. Er jo ikke som at dere ikke sees ellers siden dere er samboere til vanlig!

Anonymkode: a3631...aa6

• Liker 7
Skrevet
5 hours ago, Hverdagsfrue said:

Syns dette er en utrolig rar problemstilling. Hadde min kjæreste plutselig blitt hjemme slik, så hadde jeg blitt kjempe glad. Er glad for å være med venner, men kjæresten er den personen jeg vil dele livet med. Og hadde ikke vært i tvil om å velge ham fremfor venninner. Han er jo min favorittperson. 

Dette syns jeg var et utrolig rart svar. Er kjæresten hele livet ditt? TS bor sammen med kjæresten sin og ser han hele tiden. Selvfølgelig skal hun prioritere vennene sine framfor en kjæreste som gir henne dårlig samvittighet for at hun vil overholde avtaler. 

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AryaUnderfoot skrev:

Dette syns jeg var et utrolig rart svar. Er kjæresten hele livet ditt? TS bor sammen med kjæresten sin og ser han hele tiden. Selvfølgelig skal hun prioritere vennene sine framfor en kjæreste som gir henne dårlig samvittighet for at hun vil overholde avtaler. 

Wow for en holdning.

Kjæresten min er ikke hele livet mitt. Men han er den jeg deler livet mitt med. Min kjæreste er også min ektemann fordi jeg likte ham SÅ godt at jeg ville dele hele resten av mitt liv med ham. Selvfølgelig er det viktig å se andre mennesker, og ha egentid. Men det er faktisk jul. Den tiden skulle jeg tro var til å dele med de viktigste personene i livet. Og om det ikke er mann/kjæreste så har man valgt feil person å dele livet sitt med. Jeg hadde blitt utrolig såret og kanskje også reagert litt ugreit slik som hennes samboer, om min kjæreste ikke automatisk prioriterte meg om planene ble forandret og vi kunne være sammen i julen. 

En kjæreste er ikke en man for tiden tilfeldigvis har sex med. Det er vel en person man ser for seg at man kan potensielt dele fremtiden med? En person man faktisk foretrekker fremfor alle andre? En som er ikke bare en sengepartner, men også din aller beste venn? En slags "ektemannpåprøve"?

Da er det rart at man ikke setter ham først.

Jeg sier ikke at hun bør ofre seg for å sette ham først. Jeg stiller spørsmålstegn på hvorfor det føles som et evt offer? Hvorfor hun ikke ble hoppende glad over at han heller kunne være med henne i julen. Og hvorfor den ikke føles som en selvfølge at hun velger ham fremfor venninner?

Skrevet
20 minutter siden, Hverdagsfrue said:

Wow for en holdning.

Kjæresten min er ikke hele livet mitt. Men han er den jeg deler livet mitt med. Min kjæreste er også min ektemann fordi jeg likte ham SÅ godt at jeg ville dele hele resten av mitt liv med ham. Selvfølgelig er det viktig å se andre mennesker, og ha egentid. Men det er faktisk jul. Den tiden skulle jeg tro var til å dele med de viktigste personene i livet. Og om det ikke er mann/kjæreste så har man valgt feil person å dele livet sitt med. Jeg hadde blitt utrolig såret og kanskje også reagert litt ugreit slik som hennes samboer, om min kjæreste ikke automatisk prioriterte meg om planene ble forandret og vi kunne være sammen i julen. 

En kjæreste er ikke en man for tiden tilfeldigvis har sex med. Det er vel en person man ser for seg at man kan potensielt dele fremtiden med? En person man faktisk foretrekker fremfor alle andre? En som er ikke bare en sengepartner, men også din aller beste venn? En slags "ektemannpåprøve"?

Jeg sier ikke at hun bør ofre seg for å sette ham først. Jeg stiller spørsmålstegn på hvorfor det føles som et evt offer? Hvorfor hun ikke ble hoppende glad over at han heller kunne være med henne i julen. Og hvorfor den ikke føles som en selvfølge at hun velger ham fremfor venninner?

Det går ann å ha mann som førsteprioritert over venner, men ikke alltid og til enhver tid, det blir usunt og til slutt sitter man kanskje igjen alene om han forlater henne og venninnene hennes ikke tar henne seriøst fordi hun alltid prioriterte han. Vi vet jo ikke engang hvordan forholdet deres er, men man nedprioriterer da ikke mannen ved å gå på et par avtaler man hadde planlagt på forhånd når man trodde at de ikke skulle være der. Sier du at du har prioritert mannen din konstant? Og hadde du nektet din mann å være med en kompis han ikke hadde sett på lenge og savnet? for å være med deg som han ser hver dag?

TS sier disse planene var avtalt før typen bestemte seg for å bli lenger og det blir jo litt merkelig at hun skal avlyse alle planer fordi HAN alene bestemte seg for å bli lenger. Spesielt merkelig når hun kommer med alle disse kompromissene...

men det kan være forskjeller, jeg synes man skal stille venner og kjærester likt fordi jeg ønsker å ha begge deler for resten av livet. Men av erfaring varer de fleste vennskap lenger enn forhold...

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, Hverdagsfrue said:

Wow for en holdning.

For en holdning? Kjæresten (samboeren) min er min favorittperson og uten tvil den personen jeg vil tilbringe og tilbringer mest tid med av alle mennesker. Hadde han blitt sur fordi jeg ville tilbringe et PAR TIMER sammen med venninner jeg veldig sjelden ser så hadde jeg blitt utrolig skuffet. Jeg synes du høres selvutslettende ut. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...