Gå til innhold

Svigerfamilie til glede og besvær, mannen til svigerinnen tar over oppdrager-rollen mens vi er tilstede, er vanskelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julaften gikk overraskende bra, jeg vil gjerne begynne med det positive! Vi koste oss , klemte og alle var glade. Problemet begynte vel idag på julelunchen med rester..

(- Bortsett fra at det første svigermor sier til min mann , altså hennes sønn når vi ankommer julaften er : "Kan du med ribbe??!!!" Mannen min forklarer, og hun sier hun vil følge svigersønnens råd. Han kan ikke mer om mer enn oss , og ga akkurat samme råd for ribbe som oss..)

- og bortsett fra at mannen til svigerinne er ekstremt styrete, og sier versegod før maten i svigermor sitt hus.

- Og selv om vi avtalte sikkert fem ganger, senest under middagen når barna var gått fra bordet, at vi hadde en gave fra nissen til hver, mens de la opp i to, så barna våre fikk en gave fra nissen og de andre to. Føler de gjorde det for å være vanskelige, og trosse det vi avtalte, selv om det muligens kan ha skjedd en misforståelse).

Vi var hos svigermor sammen med svigerinne, mannen hennes og hennes barn, vi feiret med de samme igår. Barna våre skulle sove der i natt, og vi skulle komme på lunch alle sammen. Jeg sender melding til svigermor om det var kl.××. ,og får da beskjed om at de er der allerede, og hjelper henne rydde. Vi hadde selvsagt også hjulpet å rydde om vi hadde avtalt annet tidspunkt enn å komme på lunch. Mulig det var for å få barna til å sove, men ikke utifra det vi fikk høre på melding.. Føler vi er de som aldri får delta, hjelpe til eller bli spurt om råd, til tross for at svigermor vet at vi er like oppegående på både matlaging og rydding, og gjerne ville hjulpet. Akkuratt som vi gjorde selve julaften!

Under denne lunchen så sitter svigerinne og hennes familie i sofaen sammen med vårt eldste barn på 5. Svigernor og oss andre sitter på spisestua. Fra sofaen hører jeg konstant hakking fra mannen til svigerinne på mitt barn. Alt fra at han burde drikke saft fremfor brus, til at han må sitte pent fordi de spiser. Og ikke snurre på stolen. Jeg vet at barnet vårt kan bli urolig når han har blitt holdt inne i en leilighet på 50 kvm! Svigermor har ikke vært ute, eller lekt med dem idag, og bare stått med baking av brød osv. Da burde hun ikke ønsket å ha barnebarna over!  Senere etter barna hadde spist opp kjeftet han masse på vårt barn fordi han lekte med julegavene sine på gulvet. Jeg sa høyt at vi ikke trenger hjelp til oppdragelse, og at han kan komme å sitte med oss. Da ble det stilt. Jeg sa også at det er urealistisk å kreve at barn ikke skal gå leke inne på gulvet når man har vært inne ett døgn i en liten leilighet.

Barnet vårt kom senere inntil veggen TV henger, og svigermor skriker ut "du ødelegger ikke det TV!!!" Barnet vårt spør oss om han får sitte på nettbrettet, vi sier at du kan leke med gavene dine på gulvet når det er selskap. Svigermor vil ha fred og sier han kan få det. Vi sier at vi ønsker bestemme, og at han kan få det når vi reiser. Han skal sove der en natt til fordi han sjeldent har alenetid med bestemor. Når vi tar på skoene så løper han til bestemor å spør om å få det , og hun gir han det. 

Jeg er helt matt ! Mannen til svigerinne og svigermor tror vel at vi ikke kan oppdra våre egne barn ?! Jeg satt helt på gråten hele lunchen!!

Anonymkode: 15fe1...b83

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å snakke sammen om forventinger og ønsker nå i julen?

Skrevet

En ting må du bare tåle når du får barn. Og det er at andre sier ifra til barnet ditt og irettesetter det. 

Det blir en trassig generasjon barn som vokser opp dersom de ikke er vant til å få tilsnakk fra andre enn mamma og pappa🙄

Ett barn skal klare sitte rolig i en sofa ett par timer. Foreldre blir ofte blinde på egne barn og ser ikke selv når barne blir til bry for andre. 

Anonymkode: b8a9d...463

• Liker 37
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En ting må du bare tåle når du får barn. Og det er at andre sier ifra til barnet ditt og irettesetter det. 

Det blir en trassig generasjon barn som vokser opp dersom de ikke er vant til å få tilsnakk fra andre enn mamma og pappa🙄

Ett barn skal klare sitte rolig i en sofa ett par timer. Foreldre blir ofte blinde på egne barn og ser ikke selv når barne blir til bry for andre. 

Haha, det mener du ja, synes jeg ser det. 

Anonymkode: d572e...a31

• Liker 34
Skrevet

Barna dine sover over fra julaften til i dag og du synes ikke at de andre kan snakke til barna?? 

Anonymkode: d2d3a...6f7

• Liker 31
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!!

• Liker 7
Skrevet

Jeg har prøvd og prøvd ,og snakke om forventinger før denne julaften, fordi jeg visste de har urealistiske forventinger.

En annen ting , jeg bakte ett fat fult av ulike kaker og konfekt. Ingen spiste så og si noe, selv om det var bestilt fra meg til julaften som mitt bidrag. Når vi kom tilbake idag, så sto alle disse kakene med en pose over. Det var kaker med fløte osv. der. Den ble satt på bordet første juledag også, jeg prøvde si at det kan nok ikke spises uten å ha stått kjølig over natten, men ingen kommentar tilbake. Jeg tvinger ingen til å spise, men ble såret over hvordan de behandlet kaker som jeg har brukt lang tid på. Var også mye for allergikere der , som jeg har kjøpt inn egne ingredienser til.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna dine sover over fra julaften til i dag og du synes ikke at de andre kan snakke til barna?? 

De var også gjester ! Mannen til svigerinne har jo ikke sovet der! De var der igår og tilbake idag. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan ikke forvente/ finne seg i at andre irettesetter barnet ditt for småting. Å irettesette barn som kaster mat eller herjer ukontrollert er greit, men ikke å be barnet drikke saft i stedet for brus eller be det slutte å snurre på stolen. Utfra det Ts skriver, var det jo også hakking/kjefting, noe jeg mener er svært upassende med andres barn. 

Anonymkode: a98c5...b8b

• Liker 30
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, det mener du ja, synes jeg ser det. 

Anonymkode: d572e...a31

Mine og andres unger klarer det. 

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mine og andres unger klarer det. 

De har vært inne hele dagen i denne leiligheten!

• Liker 5
Skrevet

Du må slutte å være så hårsår. Dette er bagateller alt sammen. 

• Liker 33
Skrevet (endret)

Svigermor har leilighet på 50 kvadrat hvor dere var på julemiddag i går, i tillegg til brunsj i dag. Hun har hatt fire (?) barnebarn på overnatting. De andre kommer å hjelper til, dere sitter med spisebordet og de andre må ta til takke med sofaen, og så henger du deg opp i at andre i nær familie hjelper til med å oppdra sønnen din, og at svigermor nesten er uhøflig for å ikke leke med ungene ute men heller bake brød. Tilbydde du deg å bake brødet?

Endret av Mariell77
  • Liker 34
Skrevet (endret)

Jeg mener at man kan irettesette andre sine barn,men dette høres ikke ok ut. En 5-åring som skal sitte stille i flere timer,ikke skal få leke med lekene sine på gulvet,få beskjed om at det skal drikke saft istedenfor brus blablabla.
Dette barnet oppfører seg som en helt normal 5-åring,tragisk at voksne folk skal drive på og herse med ungen.
Hadde barnet gått bananas,herjet vilt osv,hadde det vært en annen sak.

Endret av Nettvenn
  • Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, Mariell77 skrev:

Svigermor har leilighet på 50 kvadrat hvor dere var på julemiddag i går, i tillegg til brunsj i dag. De andre kommer å hjelper til, dere sitter med spisebordet og de andre må ta til takke med sofaen, og så henger du deg opp i at andre i nær familie hjelper til med å oppdra sønnen din, og at svigermor nesten er uhøflig for å ikke leke med ungene ute men heller bake brød. Tilbydde du deg å bake brødet?

Dette. Det virker som om du forventer å få i pose og sekk.  Svigermor er vertinne for julefeiring i tillegg til å passe barna dine. At svoger og svigerinne stepper inn og hjelper er da supert! At de snakker til barna er da bare bra! Og kakene som ble glemt virker å være en fornemmelse.  Du må nesten se litt på egne reaksjoner her... 

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, Mariell77 skrev:

Svigermor har leilighet på 50 kvadrat hvor dere var på julemiddag i går, i tillegg til brunsj i dag. Hun har hatt fire (?) barnebarn på overnatting. De andre kommer å hjelper til, dere sitter med spisebordet og de andre må ta til takke med sofaen, og så henger du deg opp i at andre i nær familie hjelper til med å oppdra sønnen din, og at svigermor nesten er uhøflig for å ikke leke med ungene ute men heller bake brød. Tilbydde du deg å bake brødet?

De valgte selv å sitte der!!! Vi avtalte heller ikke å ha nybakt brød. Hallo.. Det er selvsagt plass på spisebordet til alle.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker svigermors hus er svigermors borg, hvor svigermors regler gjelder, eller bestemor regler, ja hun er tross alt bestemor til ungen

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd og prøvd ,og snakke om forventinger før denne julaften, fordi jeg visste de har urealistiske forventinger.

En annen ting , jeg bakte ett fat fult av ulike kaker og konfekt. Ingen spiste så og si noe, selv om det var bestilt fra meg til julaften som mitt bidrag. Når vi kom tilbake idag, så sto alle disse kakene med en pose over. Det var kaker med fløte osv. der. Den ble satt på bordet første juledag også, jeg prøvde si at det kan nok ikke spises uten å ha stått kjølig over natten, men ingen kommentar tilbake. Jeg tvinger ingen til å spise, men ble såret over hvordan de behandlet kaker som jeg har brukt lang tid på. Var også mye for allergikere der , som jeg har kjøpt inn egne ingredienser til.

Men kjære deg. Du er alt for hårsår 😓

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, Apis skrev:

Jeg tenker svigermors hus er svigermors borg, hvor svigermors regler gjelder, eller bestemor regler, ja hun er tross alt bestemor til ungen

Så da skal mannen til svigerinne si versegod? Å også bestemme over barnet vårt?! Og det er riktig at de skal få beskjed om å komme før , og ikke oss  (for å hjelpe)? Jaha. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

De har vært inne hele dagen i denne leiligheten!

Du får det til å høres ut som nesten tortur? Jeg er vokst opp på 30 kvadrat, ble folk av meg også. Tror jeg.

Anonymkode: ef5b1...0df

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...