Gå til innhold

Hadde dere levert tilbake?

Anbefalte innlegg

Gjest Sofia2018
Skrevet

Hei. I nesten 2 år har jeg passet en liten chi for en u familien min som har vært syk og har vært borte i forbindelse med behandling. Vi har dekt alle utgifter som forsikring , mat , operasjon av øyne, patella.  Til sammen kr 30000 har vi betalt i egenandeler osv på hunden. 

Jeg spurte om når hun skulle hente hunden, og skrev i dag at hun henter om ca 1 uke. Men hun hadde ikke penger til meg og visste ikke når de var på plass. Hadde dere levert hunden uten å få pengene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chihuahua skrives det. 

Anonymkode: ac356...121

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Sofia2018 skrev:

Hei. I nesten 2 år har jeg passet en liten chi for en u familien min som har vært syk og har vært borte i forbindelse med behandling. Vi har dekt alle utgifter som forsikring , mat , operasjon av øyne, patella.  Til sammen kr 30000 har vi betalt i egenandeler osv på hunden. 

Jeg spurte om når hun skulle hente hunden, og skrev i dag at hun henter om ca 1 uke. Men hun hadde ikke penger til meg og visste ikke når de var på plass. Hadde dere levert hunden uten å få pengene?

Hva har dere blitt enige om før du passet den? Har de ikke forsikring som dekker det meste av kostnadene?

Anonymkode: b5f65...dc9

• Liker 6
Skrevet

Hadde først fått laget en nedbetalingsavtale med vedkommende. De kan jo ikke forvente at dere skal betale for hundens behandling i tillegg til og passe den gratis i to år.

Anonymkode: 5e794...ab7

• Liker 9
Skrevet

det er jo ikke din hund på papiret så det er liten vits i å lage styr ved å prøve stjele hunden

Anonymkode: 05c0b...6a5

• Liker 3
Skrevet

Nei, ikke pga pengene men fordi hunden har blitt knyttet til dere. Hvor gammel er hunden?

Anonymkode: a1a63...f69

• Liker 1
Skrevet

Hvis du helt oppriktig ikke tror du kommer til å få pengene tilbake, ville jeg heller fått en skriftlig avtale om tilbakebetaling og levert fra meg hunden. Utgiftene på hunden fortsetter bare å løpe uansett, og du kan heller ikke ta den som pant med loven i hånd. 

Anonymkode: 1229e...12b

• Liker 8
Skrevet

Med alle utgiftene dere har lagt ut så overstiger jo dette hundens verdi. Egentlig burde dere kunne ta den i pant. Det har blitt gjort med hester der stallleien har hopet seg opp vet jeg. 

Anonymkode: ba56e...da0

Skrevet

Hunden er ikke din. Ikke på papiret. Å holde den tilbake som pant går ikke. I rasehundmiljøet er det jevnlig bråk blant useriøse som setter hundene vekk på fôr feks ett år, og når de skal hente den hjem igjen slår passer seg vrang fordi de har blitt glade i hunden eller mener de har betalt for mye utgifter feks.

Selv hadde jeg aldri passet en hund over en periode på to år og dekket alt av utgifter (forferdelig dårlig avtale?!) men nå er det gjort.

At eier ikke har 30 høvdinger å bla opp på rappen er forståelig. Ordne en nedbetalingsplan med dem. Feks 2000,- i mnd. Ordne den skriftlig

Ellers er det en risiko å ta å legge ut for sånt selv. Spesielt for folk man kjenner. Da mange tar lettere på å skylde penger til folk man trenger. 

• Liker 7
Skrevet

30000?? Er ikke hunden forsikret??

Anonymkode: 3fcf5...63c

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor gikk du med på dette i utgangspunktet? Om du passer hunden, så er det jo eier som skal betale for utgiftene. Spesielt veterinæregninger! Du er jo tross alt bare hundepasser. Sorry, men enten så er du ganske blåst eller så må dette være løgn. Hvem har 30 000 å bruke på en hund som ikke en gang er din, og som du heller ikke har noen bindende avtale med tanke på det økonomiske på. Om du virkelig har betalt for en hund som ikke er din, så er det ditt problem fordi det var ditt valg. 

Dersom du sto der med en syk hund, og eier nekter å betale. Så kunne du ha gått rettens vei og fått overtatt hunden eller fått eier til å betale for hunden sin. Fordi det er ulovlig og eier hadde blitt anmeldt på flekken. Så "eier nektet å betale, så jeg måtte" er ingen unnskyldning. 

Anonymkode: c2085...135

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30000?? Er ikke hunden forsikret??

Anonymkode: 3fcf5...63c

Disse bikkjene er ofte fulle av sykdommer, bla i hoftene og øynene. (Øynene kan feks poppe ut av skallen på dem fordi øyehulen er for grunn ift øyeeplet som er enormt) mange av de mest rasetypiske sykdommene får dårlig dekning av forsikringene nettopp fordi de forekommer så ofte og har høy egenandel

• Liker 5
Gjest Sofia2018
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gikk du med på dette i utgangspunktet? Om du passer hunden, så er det jo eier som skal betale for utgiftene. Spesielt veterinæregninger! Du er jo tross alt bare hundepasser. Sorry, men enten så er du ganske blåst eller så må dette være løgn. Hvem har 30 000 å bruke på en hund som ikke en gang er din, og som du heller ikke har noen bindende avtale med tanke på det økonomiske på. Om du virkelig har betalt for en hund som ikke er din, så er det ditt problem fordi det var ditt valg. 

Dersom du sto der med en syk hund, og eier nekter å betale. Så kunne du ha gått rettens vei og fått overtatt hunden eller fått eier til å betale for hunden sin. Fordi det er ulovlig og eier hadde blitt anmeldt på flekken. Så "eier nektet å betale, så jeg måtte" er ingen unnskyldning. 

Anonymkode: c2085...135

Å kalle folk blåst eller løgner er ganske heftig. Avtalen var at vi skulle ha et kull på henne som takk for hjelpen men så vil plutselig eier ha henne tilbake , vi sa at hun får løpetid nå i mars og vil ha henne til da, men nei da. Da står jeg det da. Vi hadde en avtale om at hun skulle dekke utgifter underveis men det ble ikke sånn dessverre. 

Skrevet
1 minutt siden, Sofia2018 skrev:

Å kalle folk blåst eller løgner er ganske heftig. Avtalen var at vi skulle ha et kull på henne som takk for hjelpen men så vil plutselig eier ha henne tilbake , vi sa at hun får løpetid nå i mars og vil ha henne til da, men nei da. Da står jeg det da. Vi hadde en avtale om at hun skulle dekke utgifter underveis men det ble ikke sånn dessverre. 

Ærlig talt. Ikke begynn å avle på henne hvis dere har måttet operere på henne da! 😕

Som hundeoppdretter har man ansvar for å avle på sunne og friske hunder og ikke føre dårlige gener videre, og denne rasen som det er snakk om her er allerede utsatt for idiotiske sykdommer som følge av at "alle" skal avle på dem og tjene noen kroner. 

Jeg har selv en rasehund jeg virkelig kunne tenkt meg avkom av. Det er den flotteste hunden jeg har kjent. På alle mulige måter. Men han har HD og det skal ikke føres videre!

• Liker 19
Skrevet

Hvis du hverken får penger eller den avlen dere avtalte, så ville jeg latt henne vente til mars... (Jeg har null peil på hunder bare så det er sagt)

• Liker 1
Skrevet

Avtalen var at vi skulle ha et kull på henne som takk for hjelpen men så vil plutselig eier ha henne tilbake , vi sa at hun får løpetid nå i mars

Ikke avl på hunder som dere har operert på for 30 000,- ! 

Tenk om det er arvelig?! Og skal valpekjøpere belage seg på de samme utgiftene når hunden blir eldre?

Chihuahua er en så belastet rase allerede. Den har virkelig lidd under populariteten den har hatt de siste 15 årene. 

Det er så mange hunderaser med unødvendige plager som følge av idiotisk oppdrett. Feks Mops og Ridgeback.

https://brightside.me/wonder-animals/how-dog-breeds-have-changed-over-the-last-100-years-172705/

Seriøse oppdrettere bryr seg om rasene og avler friske individer!!

• Liker 6
Skrevet

Du må levere tilbake hunden,siden du ikke står som registrert eier.Det er veldig dumt at man går inn i slike muntlige avtaler,da man har lite å komme med i ettertid. Holder du tilbake hunden,som du ikke eier,er det du som kan få problemer med det.

• Liker 5
Gjest Sofia2018
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Ikke begynn å avle på henne hvis dere har måttet operere på henne da! 😕

Som hundeoppdretter har man ansvar for å avle på sunne og friske hunder og ikke føre dårlige gener videre, og denne rasen som det er snakk om her er allerede utsatt for idiotiske sykdommer som følge av at "alle" skal avle på dem og tjene noen kroner. 

Jeg har selv en rasehund jeg virkelig kunne tenkt meg avkom av. Det er den flotteste hunden jeg har kjent. På alle mulige måter. Men han har HD og det skal ikke føres videre!

Hvis fu leste innlegget sånn jeg mente det skulle leses så var planen at vi skulle avle på henne som betaling men, siden operasjonen hun tok gjør at hun ikke er egnet til avl så har jeg bedt om at jeg får dekt utgiftene mine.

Gjest Sofia2018
Skrevet
5 minutter siden, Gasellen skrev:

Ikke avl på hunder som dere har operert på for 30 000,- ! 

Tenk om det er arvelig?! Og skal valpekjøpere belage seg på de samme utgiftene når hunden blir eldre?

Chihuahua er en så belastet rase allerede. Den har virkelig lidd under populariteten den har hatt de siste 15 årene. 

Det er så mange hunderaser med unødvendige plager som følge av idiotisk oppdrett. Feks Mops og Ridgeback.

https://brightside.me/wonder-animals/how-dog-breeds-have-changed-over-the-last-100-years-172705/

Seriøse oppdrettere bryr seg om rasene og avler friske individer!!

Det eneste som hadde vært arvelig belastet og til hinder for avkom er patellaen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...