Gå til innhold

«Voksenfor» til kattunge ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kattungen min (på 6måneder) spiser foret til den andre katten, som da får fôr for voksne katter. Er dette farlig?

Anonymkode: 38683...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kattungen min (på 6måneder) spiser foret til den andre katten, som da får fôr for voksne katter. Er dette farlig?

Sitat

Tørrfôret til kattunger har blant annet svært små fôrkuler tilpasset de små kjevene til kattungene. I begynnelsen blandes tørrfôret med litt lunkent vann eller morsmelkerstatning (for katt), slik at fôret blir en slags suppe eller grøt. Så reduserer du gradvis mengden væske i fôret til kattungene bare spiser tørrfôret.

https://www.royalcanin.no/om-katten/kattungen/livet-med-kattungen-din/foring-av-kattunge

Endret av PaN
Skrevet

Nei det er ikke farlig. Det er bare ikke den ideelle sammensetningen av næringsstoffer for en kattunge i vekst. 

Anonymkode: 06d88...896

• Liker 1
Skrevet

Okei. Takk for svar! 

Jeg har for øvrig aldri blandet tørrforet med væske. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Takk for svar! 

Jeg har for øvrig aldri blandet tørrforet med væske. 

Det har aldri jeg heller. Med mindre katten ser ut til å ha problemer med å tygge så ser jeg ikke vitsen 

Skrevet

Hos meg får alle tre kattene tørrfôret mature adult 7+, selv om yngstepus bare er 2 år virker det ikke som han tar noe skade av å spise tørrfôr tilpasset eldre katter. Så tviler på at det er farlig TS, så lenge lillepusen klarer å tygge bitene som nevnt over her. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det har aldri jeg heller. Med mindre katten ser ut til å ha problemer med å tygge så ser jeg ikke vitsen 

Vitsen er at katter får ikke i seg nok vann ellers. Det er dette som er hovedårsaken til nyreproblemer hos katt.

Det aller beste er å råfore. Jeg gir kattene mine rått kjøtt, fisk og noe bein (kyllingvinger og andre deler på  kylling som har små bein), og blander også i litt frukt og grønnsaker og grønt pulver som hvetegresspulver og spiruliina i maten deres. Har flotte og friske katter, 7 og 8 år gamle.

Anonymkode: b9cc2...0b8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vitsen er at katter får ikke i seg nok vann ellers. Det er dette som er hovedårsaken til nyreproblemer hos katt.

Det aller beste er å råfore. Jeg gir kattene mine rått kjøtt, fisk og noe bein (kyllingvinger og andre deler på  kylling som har små bein), og blander også i litt frukt og grønnsaker og grønt pulver som hvetegresspulver og spiruliina i maten deres. Har flotte og friske katter, 7 og 8 år gamle.

Nå har jeg vannskåler i flere rom, noe som trigger hyppigere drikking. Så jeg bekymrer meg ikke for det akkurat, men det burde flere gjøre. De færreste katter liker å drikke ved maten. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å jeg har også alltid hatt friske og fine katter, selv på tørrfôr fra dyrlege, bare sånn for å nevne det siden det dukket opp

• Liker 2
Skrevet

Kattene får ofte i seg nok væske kår de er kattunger, eller før de blir sterilisert/kastrert. Det er da problemet med væskeinntaket stort sett kommer. 

Angående nyrer så er det vel faktisk saltet i maten som skader dem. Maten man kjøper på butikken blir som «fast food» for dem og derfor spiser de mye mer av dette enn det foret man kjøper på en dyrebutikk. De legger mer på seg, og får ikke i seg nok proteiner.

• Liker 1
Skrevet

Hvis ikke voksenpusen er eldre (12+) så bør du heller gi begge kattungeforet. Kattungen vil få bedre leddhelse spesielt viktig er det hvis dette blir en større katt.

Anonymkode: 161d2...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...