Gå til innhold

Venninne som ikke takker for gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som ikke har takket for gaven sin enda, ifjor var jeg jeg som møtte takke først og da gjorde hun det også. Synes ikke det skal være sånn. Har også gitt gaver til ungene hennes og de ble bare slengt i gulvet og når hun snakker om gaver hun får av andre venninner så nærmest klager hun og sier at hun egentlig ikke trenger det hun får når hu har det fra før osv. Er noe med måten det blir sagt på som opprører meg. Hun virker ikke helt til å ha antenner og bare sier ting rett ut uten å tenke litt andre.  Synes man burde vise takknemlighet for at man får noe og setter pris på det. Dette er en barndomsvenninne og vi har gitt gaver til hverandre i mange år. Jeg vurdere å slutte å gi gaver for føler det bare blir tatt for gitt og at hun ikke er så god venninne lengre, dette er faktisk noe jeg har tatt opp med henne med da sa hun ikke så mye så må si jeg er skuffet. 

Anonymkode: f77fe...1ab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker ikke som om alle har for vane å takke, egentlig, det betyr ikke at de ikke likte gaven. Jeg har sluttet å takke de som aldri takket tilbake, og i år fikk jeg faktisk takkemelding fra noen av de alikevel. Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer i hodet deres, men det virker altså ikke som om de lar være takke fordi de ønsker være slemme eller utakknemmlige

Anonymkode: 422c8...ac8

Skrevet

Verden er hard...i Norge 🙄

Anonymkode: 324ae...cda

• Liker 6
Skrevet

Takke eller ikke takke? Spørsmålet er heller om dette er et bra vennskap. Gir hun deg noen positiv energi? Jeg hadde gitt opp det vennskapet for lengst

Skrevet

Svigerfamilien min er helt lik. Jeg har ennå ikke fått en eneste takk for gaven de fikk i går som tydeligvis var noe som falt i smak.

Svogeren har ennå ikke takket for bursdagsgaven han fikk av meg i sommer, og ingen av barna eller de voksne har takket for gavene jeg ga dem til jul i fjor.

Litt av grunnen til at jeg orker å bruke så mye tid og penger på andres gaver, er jo gleden ved å gi. Men gleden forsvinner jo helt når de bare tar gaven og viser null takknemmelighet.

Kjenner at jeg blir skikkelig sint når jeg skriver dette, så forstår akkurat hva du mener :P Noen er bare ikke oppdratt til å vise takknemmelighet - venninna di er visst en av dem. Håper ikke at hun viderefører dette til sine barn.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Tibbie skrev:

Svigerfamilien min er helt lik. Jeg har ennå ikke fått en eneste takk for gaven de fikk i går som tydeligvis var noe som falt i smak.

Svogeren har ennå ikke takket for bursdagsgaven han fikk av meg i sommer, og ingen av barna eller de voksne har takket for gavene jeg ga dem til jul i fjor.

Litt av grunnen til at jeg orker å bruke så mye tid og penger på andres gaver, er jo gleden ved å gi. Men gleden forsvinner jo helt når de bare tar gaven og viser null takknemmelighet.

Kjenner at jeg blir skikkelig sint når jeg skriver dette, så forstår akkurat hva du mener :P Noen er bare ikke oppdratt til å vise takknemmelighet - venninna di er visst en av dem. Håper ikke at hun viderefører dette til sine barn.

Uff nei det er ikke greit og jeg er så enig med deg! Jeg har tross alt brukt tid og penger på dette også hører jeg ingenting når hun har fått den. Ingen mer gaver fra meg heretter. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kanskje de ikke er takknemlige? Kanskje de har alt de trenger og egentlig bare synes dette med gaver i tide og utide er en uting? Hele gavegreia stammer vel fra en tid da folk var fattige og en gave faktisk var noe man virkelig kunne trenge. Nå er gaver mer av et symptom på forbukersamfunnet og ødeleggelse av miljøet.

Kanskje hele greia burde vært tilpasset vår moderne tid.

Endret av jabx
  • Liker 2
Skrevet

Synes det begynner å bli ok å takke sånn nå jeg. Kan fint komme på å takke i morgen også. En uting å skulle sitte på telefonen til gud og hvermann på selveste julaften! 

• Liker 4
Skrevet

Frekt å ikke takke for en gave! 

Anonymkode: c31a8...d0f

• Liker 1
Skrevet

Mange i dagens samfunn er utrolig dårlige på å vise takknemlighet og det å si takk. Det gjelder ikke bare gaver, men andre ting og. Blir man spurt om pose eller kvittering på butikken så heter det enten nei takk eller ja takk. Om noen flytter seg for deg så heter det takk, om noen sier noe fint til deg så heter det takk. Om noen inviterer deg på noe så heter det enten nei, men takk for invitasjonen, eller ja takk gjerne. Osv. Osv. Folk må skjerpe seg. 

Anonymkode: 0e296...c9b

• Liker 2
Skrevet

Men herregud, det er mange som har vært oppe sent på julaften med fullt hus. Og har gjerne hatt planer med barn og familie i dag. Sovet lenge og er fokuserte på familien. Kan ikke forvente at alle kaster seg over telefonen i det sekundet de får mulighet til å takke for gaven fra deg. Det trenger ikke å bety at hun er utakknemlig for gaven. Men du er ikke midtpunkt og hovedfokus i hennes liv. 

• Liker 3
Skrevet

Beklager, jeg glemte det faktisk. 

Anonymkode: f90fe...65d

Skrevet
23 minutter siden, jabx skrev:

Kanskje de ikke er takknemlige? Kanskje de har alt de trenger og egentlig bare synes dette med gaver i tide og utide er en uting? Hele gavegreia stammer vel fra en tid da folk var fattige og en gave faktisk var noe man virkelig kunne trenge. Nå er gaver mer av et symptom på forbukersamfunnet og ødeleggelse av miljøet.

Kanskje hele greia burde vært tilpasset vår moderne tid.

Jeg ville tenkt at de er bortskjemte! Selvfølgelig takker man for gaver. Jeg kan ikke se for meg en situasjon hvor jeg skulle få så mye gaver at jeg ble frustrert og ikke gadd å takke.  Selv et stygt lite strikket skjerf ble jeg glad for. Det er tanken( ikke presangen) som teller

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ei venninne som ikke har takket for gaven sin enda, ifjor var jeg jeg som møtte takke først og da gjorde hun det også. Synes ikke det skal være sånn. Har også gitt gaver til ungene hennes og de ble bare slengt i gulvet og når hun snakker om gaver hun får av andre venninner så nærmest klager hun og sier at hun egentlig ikke trenger det hun får når hu har det fra før osv. Er noe med måten det blir sagt på som opprører meg. Hun virker ikke helt til å ha antenner og bare sier ting rett ut uten å tenke litt andre.  Synes man burde vise takknemlighet for at man får noe og setter pris på det. Dette er en barndomsvenninne og vi har gitt gaver til hverandre i mange år. Jeg vurdere å slutte å gi gaver for føler det bare blir tatt for gitt og at hun ikke er så god venninne lengre, dette er faktisk noe jeg har tatt opp med henne med da sa hun ikke så mye så må si jeg er skuffet. 

Når noen kommer med sånt skit som det der så gir man da dem ikke flere gaver? De er jo utakknemlige og fortjener det ikke.

Skrevet
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg ville tenkt at de er bortskjemte! Selvfølgelig takker man for gaver. Jeg kan ikke se for meg en situasjon hvor jeg skulle få så mye gaver at jeg ble frustrert og ikke gadd å takke.  Selv et stygt lite strikket skjerf ble jeg glad for. Det er tanken( ikke presangen) som teller

Jeg tenker at manerer og å være bortskjemt ikke nødvendigvis henger sammen. Jeg er selv bortskjemt, men er likevel høflig og setter pris på at folk har tenkt på meg når de skrev julegavelista si. Selv om at man forventer å få gave, så kan man likevel være takknemmelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg takker for julegavene når jeg får de, og ikke alltid jeg gjør det etter at de er åpnet. 

Anonymkode: ed4bb...eea

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å takke for gaven når jeg treffer den jeg har fått gave av. Jeg sender i alle fall ikke SMS første juledag, eller gud forby ringer. 

Anonymkode: 3aa92...747

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å takke for gaven når jeg treffer den jeg har fått gave av. Jeg sender i alle fall ikke SMS første juledag, eller gud forby ringer. 

Anonymkode: 3aa92...747

Samme her👍🏻 

Anonymkode: bc6b2...0f9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har familie og en i vennegjengen som IKKE takker for gaver i det hele tatt. Det er ganske sært. Om jeg ikke er tilstede når gaven gis så forventer jeg ingen umiddelbar takk der og da, men før julen er omme forventer jeg en respons via en eller annen kommunikasjonskanal.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg tenker at manerer og å være bortskjemt ikke nødvendigvis henger sammen. Jeg er selv bortskjemt, men er likevel høflig og setter pris på at folk har tenkt på meg når de skrev julegavelista si. Selv om at man forventer å få gave, så kan man likevel være takknemmelig.

Ja du har vel rett i det. Er det noen andre ord enn bortskjemt som passer bedre? Jeg assosierer ikke så mye positivt med det ordet, selv om jeg vet at de også kan ha gode manerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...