Gå til innhold

Vasking av tak

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg må gå i gang med å vaske taktet på kjøkkenet. Vil gjerne ha noen bra råd for hvordan jeg skal få et bra resultat uten sjolder.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det kommer an på hvilken type maling det er i taket og hvilke materialer taket er av.

Er det latexmaling så vil du neppe klare å få et resultat uten skjolder. Da blir det å gå på med salmiakkvann for å få vekk fett og smuss..og så male på nytt.

Er det oljemaling har du håp...da bruker du godt såpevann og vasker over til det ikke lenger er skjoldete.

Gjest Madeline
Skrevet
Det kommer an på hvilken type maling det er i taket og hvilke materialer taket er av.

Er det latexmaling så vil du neppe klare å få et resultat uten skjolder. Da blir det å gå på med salmiakkvann for å få vekk fett og smuss..og så male på nytt.

Er det oljemaling har du håp...da bruker du godt såpevann og vasker over til det ikke lenger er skjoldete.

Uff, dette hørtes ikke lovende ut. Er ikke sikker på hva slags maling det er, men med min flaks så er det sikkert latexmaling... Men bruker du mikrofiberklut eller vanlig klut?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har malt panel i alle tak og bruker vanlig klut. :)

Men kan du ikke skrive hva taket er lagd av...altså om det er panel, gips, duk, tak-ess (grøss) e.l.?

Gjest Madeline
Skrevet
Jeg har malt panel i alle tak og bruker vanlig klut. :)

Men kan du ikke skrive hva taket er lagd av...altså om det er panel, gips, duk, tak-ess (grøss) e.l.?

Vi har malte plater.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har malte plater.

Gipsplater eller takessplater?

Er det gips er det sannsynligvis latexmaling. Du ser det hvis du ser nærmere på malingen. Er den veldig matt? = latex.

Du kjenner også forskjell på oljemaling og latexmaling.

Er det latex så få som sagt vekk fettet med salmiakkvann...så maler du. Det går så fort å male så..dekk til gulv med dekkpapp og møbler med dekkplast...så kjøper du rulle og fester den på et kosteskaft og maler i vei. 3 strøk trenger du nok for å få det jevnt og fint.

Gjest Madeline
Skrevet

Det er takessplater. Får prøve med salmiakkvann. Så får vi se hvordan det blir. Vasking av tak er noe av det verste jeg vet. Synes det er vanskelig å få helt fint.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er takessplater. Får prøve med salmiakkvann. Så får vi se hvordan det blir. Vasking av tak er noe av det verste jeg vet. Synes det er vanskelig å få helt fint.

Er du sikker på at de er malt. Takess er da bare foliert.

Bytt ut skiten med panel da vel. :ler:

Gjest Madeline
Skrevet

Er du sikker på at de er malt. Takess er da bare foliert.

Bytt ut skiten med panel da vel. :ler:

Mulig at jeg skrev feil her da :oops: . Det er plater av en eller annen sort og de er malt hvite. Har slike i hele huset. På kjøkkenet samler det seg fett og div og det er på tide å vaske igjen. Jeg får gå i gang. Blir ikke resultatet bra, så blir det vel maling etterpå da, sukk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...