Gå til innhold

Regnes ADHD og Asperger som sykdom hos NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 25.12.2018 den 11.39, Sirah skrev:

Ja det er et veldig godt spørsmål. AAP er jo vurdering av arbeidsevne og kravet for å få AAP er at man har minst 50% nedsatt arbeidskapasitet for ethvert type arbeid. Usikker på om den formuleringen er riktig :) Si at ma n jobber som snekker og skader armen. Man kan kanskje ikke fortsette som snekker, men NAV mener man kan fungere som revisor. Da kan NAV gå inn og dekke utdannelsen som et ledd i "behandlingen" for å få personen tilbake i arbeid. 

Er det snakk om ADHD så kan det ta ganske lang tid og finne riktig dose medisin og det kan jo være NAV ser på medisinutprøvng som en slags behandling. Nå kan det jo også hende at personene det er snakk om får behandling de ikke ønsker å fortelle om :) 

Medisinutprøving er faktisk et krav. Man skal ha prøvd ut alt av medikamentell og terapeutisk behandling for sin diagnose. Siden hun studerer så har de funnet ut at hun trenger omskolering fremfor behandling. Så tydeligvis ser nav på henne som arbeidsfør innen visse typer arbeid. 

Og hva folk sier og hva som er fakta er to forskjellige ting. Folk tror jeg får aap pga adhd. Det er det jeg har sagt og diagnosen er ganske «stueren». Men jeg  har fem diagnoser til som jeg ikke nevner til noen fordi de ikke høres så bra ut. Jeg vil jo gi inntrykk av å være litt normal tross alt. 

Anonymkode: 41f09...7fb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisinutprøving er faktisk et krav. Man skal ha prøvd ut alt av medikamentell og terapeutisk behandling for sin diagnose. Siden hun studerer så har de funnet ut at hun trenger omskolering fremfor behandling. Så tydeligvis ser nav på henne som arbeidsfør innen visse typer arbeid. 

Og hva folk sier og hva som er fakta er to forskjellige ting. Folk tror jeg får aap pga adhd. Det er det jeg har sagt og diagnosen er ganske «stueren». Men jeg  har fem diagnoser til som jeg ikke nevner til noen fordi de ikke høres så bra ut. Jeg vil jo gi inntrykk av å være litt normal tross alt. 

Det du skriver der er exactly my point. Få mennesker stusser over at man får AAP for ADHD eller en prolaps I ryggen for det er lissom innafor. Det kan ligge så utrolig mye mer bak som personen ikke ønsker å opplyse alle og enhver om. Man skal være veldig forsiktig med å dra konklusjoner eller dømme om man ikke er 110% sikker på at man kjenner absolutt hele historien.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da kvalifiserer du heller ikke til aap. Hvorfor er du ikke godkjent for å søke ufør? 

Anonymkode: 35d0a...7ba

Fordi at jeg har en av diagnosene som er nevnt i tråden så skal jeg automatisk på uføre? ;) Søtt. 

Anonymkode: 4155a...883

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi at jeg har en av diagnosene som er nevnt i tråden så skal jeg automatisk på uføre? ;) Søtt. 

Neida, men du har heller ikke rett på aap om du er ferdig avklart. For din egen del ville jeg satt i gang hjulene, før du ender på sosialen. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida, men du har heller ikke rett på aap om du er ferdig avklart. For din egen del ville jeg satt i gang hjulene, før du ender på sosialen. 

Selvfølgelig, så har jeg det. ;) Det som jeg ikke har tenkt til er å begynne å forklare deg  hele greia for den er litt komplisert, men du må kanskje bare innse at alle saker er forskjellige og NAV har rom for å hjelpe sine brukere. ;) 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, så har jeg det. ;) Det som jeg ikke har tenkt til er å begynne å forklare deg  hele greia for den er litt komplisert, men du må kanskje bare innse at alle saker er forskjellige og NAV har rom for å hjelpe sine brukere. ;) 

Skjønner det gjerne er mer du må avklares om.. 

Nav endrer ikke reglene for å tilpasse dem DEG og din situasjon ;) Da hadde ikke så mange stått uten inntekt p.t. Uansett, ønsker deg lykke til og tvi-tvi. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

, men du må kanskje bare innse at alle saker er forskjellige og NAV har rom for å hjelpe sine brukere. ;) 

https://www.tv2.no/a/9935778/

Gjerne google og se hva som skjedde senere, hvor mye det faktisk ble av de tiltakspengene etc... eller, bare tenk selv, se på ansiktet til hun politiker dama, så ser du hvor det går, politikere er så patetiske, og noen er værre enn andre

Nav tøyer ikke, fordi lovene er laget for at de ikke skal kunne tøye, fordi de vil ha færre på trygd for da får de finere statistikk og blidere velgere. Og folket lar seg lure, se bare på "innførte X reduserte sosialhjelpsutgifter med Y" som det stod i avisene dag ut og dag inn når politikerne ønsket å innføre det nasjonalt, ren propaganda, å jage en sosialklient til nabobyen, eller til å bedrive kriminalitet, eller studere noe en ikke har evner til, er ikke samfunnsøkonomiskt lønnsomt på sikt, det gir fin statistikk de kan selge til velgerne, men samfunnet forfaller, en trenger bedre løsninger en slik svada vås som politikerne bruker for å kjøpe velgere, (ja venstresiden gjør samme greia i motsatt retning, sier de skal hjelpe de fattige men gjør det ikke, bare bruker dem som stemmekveg)

Dette til orientering

Anonymkode: e7dd9...2e4

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, waco skrev:

Kan ikke du fortelle litt om "aktiv behandling" hos psykolog? Tenker du at psykologer kurerer noe som helst? 

På 1500-tallet skulle katolikker bli protestanter og på 1980 tallet skulle homoer bli heteroseksuelle.

At kronisk syke havner på sosialen er veldig urettferdig, men hvorfor angriper du en som går på AAP i stedet for å ønske kronisk syke til AAP?

Fortell litt om den forakten du har til andre mennesker, kan du ikke det? Skulle du ønske at hun heller gikk på sosialen i stedet for å motta AAP, er det det du mener?

Som jeg tidligere har nevnt ( som jeg trodde gjaldt alle på denne ytelsen) så har behandling hos psykolog psykiater vært et krav for AAP. Det helt uavhengig om man selv føler at det fungerer. Jeg tror  nav ønsker det for å få en erklæring fra personen om trygd eller videre AAP.  Hvis ikke alle trenger det så vurderes sakene veldig forskjellig. 

Hvis det nå er så strengt at kronisk syke kan havne på sosialkontoret så blir jeg litt nysgjerrig på saker hvor vedkommende som er fysisk frisk enten får trygd eller får forlengelse? Hvordan vurderes sakene?

Jeg ønsker ikke et samfunn hvor folk havner på gata og blir forsørget av familien men det spørs jo om alle skal under AAP eller om det er andre ytelser som kan være bedre?

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføre innvilges ikke pga diagnoser, men på funksjonsnivå. Jeg selv har søkt uføre. Har en restarbeidsevne på 20%. Fordelt på 2 halve dager. Ikke forenelig med dagens arbeidsmarked. Arbeidsgivere står ikke i kø for å gi meg jobb. Ble presset ut av tidligere arbeidsgiver..... det få ikke vet er at man ikke har stillingsvern når en er syk over en lang periode.

Anonymkode: ddcb7...fd5

Hvordan vurderes restarbeidsevne ved ADHD og Asperger?

Skrevet
På 25.12.2018 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Merkelig. Jeg satt igjen med 400 tusen i studiegjeld og levde på nudler i 5 år for masterne min. Mens andre får sprosnet utdannelse av staten.

Hun har null studiegjeld og kan gå rett inn på boligmarkedet, mens jeg må ut på bygda for å ha råd til et bøttekott.

Herlig.

Anonymkode: 300b6...618

Jeg bytter gjerne vekk personlighetsforstyrrelser og lidelse i nudler, bøttekott og gjeld! 

Anonymkode: 0a4e2...1bf

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Hvordan vurderes restarbeidsevne ved ADHD og Asperger?

Det er skjemaer og samtaler. Restarbeidsevnevurdering er en opplevelse man sjelden kommer fra uten å føle seg enda mer ubrukelig. 

• Liker 1
Skrevet
På 25.12.2018 den 11.16, Pipaluk skrev:

Jeg kjenner en som har ADD som har hatt AAP i flere omganger. Hun er fysisk frisk, er i stand til å jobbe opp til 70 prosent men har pga glemsomhet og lite tålmodighet hatt vansker med å holde på jobber og kjeder seg veldig fort. Jeg har inntrykk av at hun fort kommer i konflikt med folk, og derfor har jobbene gått skeis

Hun går ikke i behandling og studerer på fulltid den tiden hun fremdeles har AAP. 

Jeg synes det er veldig rart at de ikke stiller krav om aktiv behandling hos psykolog, psykiater for å motta ytelsen. Hvis hun nå får forlengelse mens kronisk syke havner på sosialkontoret så må jeg innrømme at det føles veldig urettferdig. Da må de ha svært ulik praksis for hvordan de vurderer sakene.

Her kan det selvfølgelig være ting jeg ikke vet om saken. Regnes ADH(D) og Asp (hun har ikke det) som sykdom i systemet? Hvordan vurderes det opp mot andre sykdommer som da leddgikt og Ulcerøs Colitt?

Det er nok mye mer du ikke vet.

Jeg har søkt om ung ufør i samråd med NAV, lege og behandler, og mine nærmeste venninner syns det var overraskende. De kjenner meg som ressurssterk og oppegående, og det er jeg - på veldig få ting i livet. Jeg klarer et knippe ting - det er omtrent kun meg selv og ungene. Og venner. Sosiale settinger, jobb, skole osv. er ikke mulig for meg å få til i det hele tatt, og den eneste gangen jeg føler det er kvalitet i livet mitt er når jeg konsentrere meg om meg selv og barna. Å jobbe eller studere gjør at jeg ikke fungerer i livet og jeg blir tilnærmet suicidal, deprimert og full av angst.

Bakgrunnen for alt er en oppvekst preget av grove overgrep fra familiemedlemmer, som har formet min lite fungerende evne til å håndtere for mye på en gang. Jeg har mer enn nok med å bare være meg selv.

Kan godt hende venninnen din ikke er «så syk», men jeg er også en som fremstår som sterk og oppegående og folk blir overrasket over tingene jeg sliter med. Men det er fortsatt reelt og jeg er tidvis veldig veldig syk. Jeg bare skjuler det godt, av vane antagelig. 

Anonymkode: e6e97...6d0

• Liker 3
Skrevet

Det er skjemaer og samtaler. Restarbeidsevnevurdering er en opplevelse man sjelden kommer fra uten å føle seg enda mer ubrukelig. 

Ja det er ingen boost for selvfølelsen. Det er vi enige om:)

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Det er nok mye mer du ikke vet.

Jeg har søkt om ung ufør i samråd med NAV, lege og behandler, og mine nærmeste venninner syns det var overraskende. De kjenner meg som ressurssterk og oppegående, og det er jeg - på veldig få ting i livet. Jeg klarer et knippe ting - det er omtrent kun meg selv og ungene. Og venner. Sosiale settinger, jobb, skole osv. er ikke mulig for meg å få til i det hele tatt, og den eneste gangen jeg føler det er kvalitet i livet mitt er når jeg konsentrere meg om meg selv og barna. Å jobbe eller studere gjør at jeg ikke fungerer i livet og jeg blir tilnærmet suicidal, deprimert og full av angst.

Bakgrunnen for alt er en oppvekst preget av grove overgrep fra familiemedlemmer, som har formet min lite fungerende evne til å håndtere for mye på en gang. Jeg har mer enn nok med å bare være meg selv.

Kan godt hende venninnen din ikke er «så syk», men jeg er også en som fremstår som sterk og oppegående og folk blir overrasket over tingene jeg sliter med. Men det er fortsatt reelt og jeg er tidvis veldig veldig syk. Jeg bare skjuler det godt, av vane antagelig. 

Anonymkode: e6e97...6d0

❤️❤️❤️

Skrevet

Det er bare tull det folk sier at det ikke går på diagnose, men arbeidsevne. Jeg hadde diagnosene adhd, tourettes, angst, dystymi og ocd. Nav sendte meg i behandling hos psykolog. Har hatt psykolog siden jeg var 3 år. Ble ikke bedre, så ble utredet hos nevropsykolog som sa jeg hadde Asperger og ikke adhd. MED EN GANG jeg fikk den diagnosen ble alt snakk om behandling og jobb og alt avsluttet. De ville ha meg rett på ufør, og jeg er ung. Så jo diagnoser betyr MYE 

Anonymkode: 813cf...64f

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull det folk sier at det ikke går på diagnose, men arbeidsevne. Jeg hadde diagnosene adhd, tourettes, angst, dystymi og ocd. Nav sendte meg i behandling hos psykolog. Har hatt psykolog siden jeg var 3 år. Ble ikke bedre, så ble utredet hos nevropsykolog som sa jeg hadde Asperger og ikke adhd. MED EN GANG jeg fikk den diagnosen ble alt snakk om behandling og jobb og alt avsluttet. De ville ha meg rett på ufør, og jeg er ung. Så jo diagnoser betyr MYE 

I mitt tilfelle fikk det stor betydning at fagfolk var uenige om en av mine diagnoser selv om funksjonsnivået var viktigere. Det fikk jeg gjennomslag for da de omgjorde saken. Så jeg er enig i at riktig diagnose har stor betydning 

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fordi det ikke finnes behandling for aspergers. Da gir de deg opp med en gang. De andre diagnosene kan behandles.

Anonymkode: a12c0...977

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun ikke klarer å jobbe, hvordan klarer hun å studere da? 

Anonymkode: 6683d...fcc

Gjest Promqueen
Skrevet

Men hvorfor i alle dager får hun dekket utdanning når hun ikke klarer å være i jobb? Er det ikke meningen at man tar utdannelse for å FÅ JOBB etter endt skolegang? Og hvordan klarer hun å studere hvis hun ikke klarer å jobbe? Kommer hun til å klare det bedre etter studier? Sikkert en snylter som bare later som..... Det er så mye urettferdighet i systemet. De som vil får ikke, og de som egentlig ikke vil får....URGH

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 minutter siden, Promqueen skrev:

Men hvorfor i alle dager får hun dekket utdanning når hun ikke klarer å være i jobb? Er det ikke meningen at man tar utdannelse for å FÅ JOBB etter endt skolegang? Og hvordan klarer hun å studere hvis hun ikke klarer å jobbe? Kommer hun til å klare det bedre etter studier? Sikkert en snylter som bare later som..... Det er så mye urettferdighet i systemet. De som vil får ikke, og de som egentlig ikke vil får....URGH

Kanskje hun ikke klarer begge deler samtidig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...