Gå til innhold

Regnes ADHD og Asperger som sykdom hos NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til en del som har ADHD/ADD og/eller Aspergers. Alle er i full jobb og har familie, med unntak av de som har opplevd omsorgssvikt som barn, da er de delvis ufør.

Anonymkode: 9abc8...5a6

Jeg synes det er mer trist å uføretrygde noen som har hundre prosent arbeidskapasitet enn de som er kronisk syke og har for mange sykedager til at lønnet jobb har noen hensikt. Hvis de er fysisk friske og ikke er lammet av angst og depresjoner så bør Nav ig arbeidslivet komme opp med noe som kan fungere på sikt. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har hun hatt aap? Hvis hun har restarbeidsevne på mer enn 50%, har hun i utgp ikke rett på aap. 

Anonymkode: 35d0a...7ba

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er neppe pga adhd i seg selv, men noen av tilleggsplagene. 

De aller fleste jeg kjenner med adhd er i full jobb og gjerne mer enn det, men noen er i tilrettelagt arbeid/ praksisplass - ofte som følge av angstproblematikk, depresjon, tidligere selvmedisinering med rus o.a. 

Adhd er forøvrig ikke en sykdom, men må nesten regnes som en litt annen livsform, som ikke alltid  gjør det så lett å leve et liv, slik samfunnet er tilrettelagt. 

Bare sånn for å nyansere litt https://www.nord.no/no/aktuelt/nyheter/Sider/Folk-med-ADHD-gode-på-nyskaping.aspx

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig. Jeg satt igjen med 400 tusen i studiegjeld og levde på nudler i 5 år for masterne min. Mens andre får sprosnet utdannelse av staten.

Hun har null studiegjeld og kan gå rett inn på boligmarkedet, mens jeg må ut på bygda for å ha råd til et bøttekott.

Herlig.

Anonymkode: 300b6...618

med andre ord, studier er ikke så lønnsomt? har inntrykk av at en bare sitter igjen med høy gjeld uansett. 
Men det er noe med slike som oss. tenk at folk klarer å gjøre karriere som skuespillere, supermodeller, bloggere.....men så har vi slike som oss, som sliter for hver minste lille ting 😛 

Anonymkode: 12b3e...e76

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har hun hatt aap? Hvis hun har restarbeidsevne på mer enn 50%, har hun i utgp ikke rett på aap. 

Jeg synes det er veldig rart. Hun har hatt det i flere omganger og runden hun er på nå, går snart ut (vet ikke når).  Dette med restarbeidsevne må jo bli vanskeligere når en er fysisk frisk, kan stille på jobb hver dag men har noen kognitive utfordringer.  Jeg har fått høre at det med behandling er et ufravikelig krav for å få AAP.  Jeg tror det har noe med at de vil ha dokumentasjon fra den personen. Jeg måtte gå i slik behandling selv om det gjorde min situasjon verre.  

Hvordan vurderes disse AAP-sakene?  Hvilke momenter legger de vekt på for å få det og for å få det forlenget?

Skrevet

Uføre innvilges ikke pga diagnoser, men på funksjonsnivå. Jeg selv har søkt uføre. Har en restarbeidsevne på 20%. Fordelt på 2 halve dager. Ikke forenelig med dagens arbeidsmarked. Arbeidsgivere står ikke i kø for å gi meg jobb. Ble presset ut av tidligere arbeidsgiver..... det få ikke vet er at man ikke har stillingsvern når en er syk over en lang periode.

Anonymkode: ddcb7...fd5

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke innvilget uføre pga en diagnose i seg selv. Det er arbeidsevnen og inntektsevnen som er det som er gjeldene når det gjelder hvem som får innvilget uføretrygd eller ikke, samt graden av uføre. Noen er 50 prosent ufør, andre 70, noen 100 prosent. Hun som svarer over her kan risikere å få innvilget kun 80 prosent ufør, hvis de mener restarbeidsevnen er på 20 prosent. Selv om det ikke er noen særlig sjans for at vedkommende vil finne seg en arbeidsgiver som godtar to halve dager i uka..

Jeg fikk innvilget 60 prosent, enda jeg er så ustabil iht helse tilstanden min, at jeg ikke vet når jeg kan komme på jobb eller hvor lenge. Noen uker jeg kunne klart 30 prosent, andre uker 50, for å så ha en uke jeg ikke klarer å jobbe noe. Ingen arbeidsgiver vil ha en sånn type arbeidstager, så jeg krangler med nav fortsatt  om uføre graden. 

• Liker 2
Skrevet
På 25.12.2018 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Merkelig. Jeg satt igjen med 400 tusen i studiegjeld og levde på nudler i 5 år for masterne min. Mens andre får sprosnet utdannelse av staten.

Hun har null studiegjeld og kan gå rett inn på boligmarkedet, mens jeg må ut på bygda for å ha råd til et bøttekott.

Herlig.

Anonymkode: 300b6...618

hadde du kunne valgt mellom de to alternativene tror jeg neppe du ville hatt en sterk type add eller adhd. kjenner flere med adhd som ikke har greid å jobbe, alt blir krøll. Jeg vet hva jeg ville valgt- å være i jobb med studiegjeld og en hverdag som er håndterbar fremfor en type sterk adhd/add, ingen studiegjeld men alltid problemer på arbeidsplassen. De jeg kjenner har veldig lav selvtillit fordi de føler seg unormale og ikke greier takle hverdagen som oss andre. Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden. Når man har nære venner og man ser hvor mye de sliter på nært hold er jeg glad jeg ikke er i deres sko. 

Anonymkode: f9c84...83a

• Liker 2
Skrevet
23 hours ago, Pipaluk said:

Blir de stående helt utenfor arbeidslivet? Tar de vernede jobber?

Flertallet av de med aspergers jobber ikke.

Skrevet
16 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg synes det er veldig rart. Hun har hatt det i flere omganger og runden hun er på nå, går snart ut (vet ikke når).  Dette med restarbeidsevne må jo bli vanskeligere når en er fysisk frisk, kan stille på jobb hver dag men har noen kognitive utfordringer.  Jeg har fått høre at det med behandling er et ufravikelig krav for å få AAP.  Jeg tror det har noe med at de vil ha dokumentasjon fra den personen. Jeg måtte gå i slik behandling selv om det gjorde min situasjon verre.  

Hvordan vurderes disse AAP-sakene?  Hvilke momenter legger de vekt på for å få det og for å få det forlenget?

Jeg får også AAP og går heller ikke til behandling. Behandlingen er avsluttet (ble det før jeg søkte om AAP) på grunn av at de mente at det ikke var mer de kunne gjøre for meg og de ikke så poenget med å kaste bort flere ressurser. Jeg har en av de diagnosene du nevner. 

Anonymkode: 4155a...883

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til en del som har ADHD/ADD og/eller Aspergers. Alle er i full jobb og har familie, med unntak av de som har opplevd omsorgssvikt som barn, da er de delvis ufør.

Anonymkode: 9abc8...5a6

Den beskrivelsen passer ganske greit her og til de jeg kjenner. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får også AAP og går heller ikke til behandling. Behandlingen er avsluttet (ble det før jeg søkte om AAP) på grunn av at de mente at det ikke var mer de kunne gjøre for meg og de ikke så poenget med å kaste bort flere ressurser. Jeg har en av de diagnosene du nevner. 

Ingen avklaring? Du ender jo på sos til slutt da. Du bør jo kreve avklaring mens det enda er tid. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Den beskrivelsen passer ganske greit her og til de jeg kjenner. 

Det er rart, for ifølge autismeforeningsen står mer enn 2/3 av de med aspergers utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: a12c0...977

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart, for ifølge autismeforeningsen står mer enn 2/3 av de med aspergers utenfor arbeidslivet.

Mulig folk "kjenner" de som er sosiale og velfungerende, mens de uten liv uten venner uten jobb, de møter de jo aldri, så da tenker de at de ikke finnes. Rart at folk ikke forstår det, "dine venner" er ikke et tilfeldig utvalg, eller representativt utvalg, dette er ikke rakettforskning lizzom.. Men men

Anonymkode: e7dd9...2e4

• Liker 2
Skrevet
På 25.12.2018 den 11.16, Pipaluk skrev:

Jeg kjenner en som har ADD som har hatt AAP i flere omganger. Hun er fysisk frisk, er i stand til å jobbe opp til 70 prosent men har pga glemsomhet og lite tålmodighet hatt vansker med å holde på jobber og kjeder seg veldig fort. Jeg har inntrykk av at hun fort kommer i konflikt med folk, og derfor har jobbene gått skeis

Hun går ikke i behandling og studerer på fulltid den tiden hun fremdeles har AAP. 

Jeg synes det er veldig rart at de ikke stiller krav om aktiv behandling hos psykolog, psykiater for å motta ytelsen. Hvis hun nå får forlengelse mens kronisk syke havner på sosialkontoret så må jeg innrømme at det føles veldig urettferdig. Da må de ha svært ulik praksis for hvordan de vurderer sakene.

Her kan det selvfølgelig være ting jeg ikke vet om saken. Regnes ADH(D) og Asp (hun har ikke det) som sykdom i systemet? Hvordan vurderes det opp mot andre sykdommer som da leddgikt og Ulcerøs Colitt?

Kan ikke du fortelle litt om "aktiv behandling" hos psykolog? Tenker du at psykologer kurerer noe som helst? 

På 1500-tallet skulle katolikker bli protestanter og på 1980 tallet skulle homoer bli heteroseksuelle.

At kronisk syke havner på sosialen er veldig urettferdig, men hvorfor angriper du en som går på AAP i stedet for å ønske kronisk syke til AAP?

Fortell litt om den forakten du har til andre mennesker, kan du ikke det? Skulle du ønske at hun heller gikk på sosialen i stedet for å motta AAP, er det det du mener?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig folk "kjenner" de som er sosiale og velfungerende, mens de uten liv uten venner uten jobb, de møter de jo aldri, så da tenker de at de ikke finnes. Rart at folk ikke forstår det, "dine venner" er ikke et tilfeldig utvalg, eller representativt utvalg, dette er ikke rakettforskning lizzom.. Men men

Anonymkode: e7dd9...2e4

Ja, folk på KG kun kjenner aspergere som er i full jobb og har familie og full pakke.

I en spørreundersøkelse Austimeforeningen i Norge gjorde blandt aspergere tidligere i år var 27% trygdet, 31% var uten jobb og 39% var i lønnet arbeid (21% med lønnstilskudd).

Så sånn er det med den saken.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen avklaring? Du ender jo på sos til slutt da. Du bør jo kreve avklaring mens det enda er tid. 

Ferdig med det i fjor. :) 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kvalifiserer du heller ikke til aap. Hvorfor er du ikke godkjent for å søke ufør? 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt rart å fortsette på AAP da?

Skrevet (endret)
På 25.12.2018 den 11.16, Pipaluk skrev:

Jeg kjenner en som har ADD som har hatt AAP i flere omganger. Hun er fysisk frisk, er i stand til å jobbe opp til 70 prosent men har pga glemsomhet og lite tålmodighet hatt vansker med å holde på jobber og kjeder seg veldig fort. Jeg har inntrykk av at hun fort kommer i konflikt med folk, og derfor har jobbene gått skeis

Hun går ikke i behandling og studerer på fulltid den tiden hun fremdeles har AAP. 

Jeg synes det er veldig rart at de ikke stiller krav om aktiv behandling hos psykolog, psykiater for å motta ytelsen. Hvis hun nå får forlengelse mens kronisk syke havner på sosialkontoret så må jeg innrømme at det føles veldig urettferdig. Da må de ha svært ulik praksis for hvordan de vurderer sakene.

Her kan det selvfølgelig være ting jeg ikke vet om saken. Regnes ADH(D) og Asp (hun har ikke det) som sykdom i systemet? Hvordan vurderes det opp mot andre sykdommer som da leddgikt og Ulcerøs Colitt?

ADD er ikke noe som kan "kureres", men heller noe en må prøve å leve med. Jeg har ADD og Aspergers og jeg syns det er rart at hun får støtte av bare det. Skulle nesten trodd at de skulle hatt flere krav (som du skriver) for å få AAP.

Endret av Tockit
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...