Gå til innhold

Greit å la barnet sove borte ei natt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal forsøke få fram spørsmålene mine uten å skrige en lang avhandling :fnise: Vi har en sønn på snart 2 år. Han har slitt siden fødsel med søvn. Sov 15 min av gangen det første halvåret. Melkeproteinallergi, stramt tungebånd og refluks. Han har siden da levd helt melkefri. Tungebånd er klippet, og refluks holdes i sjakk med medisiner og basisk mat. Men, søvna er absolutt ikke bra. Han sover max 3-4 timer av gangen. Så må vi opp å bysse for å få han til søvn igjen. Samsover. Han liker nærkontakt, å får det. Legene mener søvnvanen er ødelagt. 

Er han syk/små forkjølt e.l kommer syra veldig raskt, og da kreves det små skvetter melk gjennom natta. Jeg ammer ikke lengre, så vi må opp å lage små flasker som roer refluksen. Når han gråter forverrer dette refluksen, derfor vanskelig å ‘ta kamper’ om å ikke bysse. Ellers er det ingen problem at han krever oss. Samsover gjerne. Skulle bare sluppet å bært han rundt i 30 min hver 3-4 time... Menmen, sånn er i alle fall fremdeles ståa. Spørsmålet mitt er om det uansett begynner å bli innafor med overnattning hos farmor? 

Han har overnattet ei natt til moren min. Hun var sliten på morgenen da han var våken i 3 timer x 2 ila natta. Svigermor bor nærmere, og vi syns det er gunstigere med evt overnatting da. 

Har unngått overnattinger fordi vi synes det er vanskelig for alle parter. Liker ikke å «kaste» våkennetter på besteforeldrene. De kommer absolutt ikke til å få mye søvn. Og selv om sønnen vår er svært trygg på svigermor (bor nærme og sees ofte), så er han jo tryggere på oss. Hadde føltes bedre om vi visste at han sov natta gjennom, eller store deler i alle fall. 

Men 2 år snart, og vi kunne tenkt oss en kveld/ natt sammen før lillebror/lillesøster kommer. Vi skifter på å samsove med poden inne på hans rom i 120 seng, så jeg og mannen sover aldri i samme seng :( Svigermor er fantastisk, så jeg tviler på at hun klager over ei våkennatt, men er det egentlig greit ovenfor guttungen? 

Ville dere ha tatt ei natt borte? 

Anonymkode: 90bdf...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Helt klart. Mange barn overnatter hos besteforeldre før den alderen også. Og om farmor synes det er greit og er innstilt på ei natt med mindre søvn enn vanlig, så ser jeg ikke problemet. 

Dere har ikke sovet skikkelig på to år, farmor har sovet skikkelig i mange år - og kan sove skikkelig neste natt også. 

Det kommer til å gå helt fint for gutten. 1t pr mnd er vel anbefalingene for barnevakt/fravær av hovedomsorgspersoner, så dere kan fint låne ham bort et helt døgn. 

Vel unt, og sov godt 😉

Anonymkode: dd41a...3d4

• Liker 8
Skrevet

Så lenge han er trygg på farmoren sin og hun er inneforstått med søvnmønsteret hans og likevel vil ha ham på overnatting så hadde jeg latt han overnatte, og brydd meg minus om at hun får EN natt med dårlig søvn. 

Anonymkode: 9aab2...a31

• Liker 6
Skrevet

Så lenge svigermor er klar over at han ikke sover hele natten, så ser jeg ærlig talt ikke problemet. 

• Liker 1
Skrevet

Kan jo være barnet også sover mye bedre hos svigermor. Men apropo melkeskvetter gjennom natten! Det bør dere kutte ut asap. Tennene hans kommer til å råtne!

Anonymkode: eb092...b8e

• Liker 5
Skrevet

Sålenge svigermor gir en liknende service/oppmerksomhet på natten og er klar over utfordringen ser jeg ikke problemet.

Og dere trenger jo desperat litt frinetter.

All mulig sympati - høres voldsomt slitsom ut!

Anonymkode: f8709...217

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som at dere trenger det!

Dersom svigermor ellers har vært en bra person å forholde seg til med barnet, er det vel bare å kjøre på! 

• Liker 1
Skrevet

Barnet kommer IKKE til å lide noen nød. Som du sier, han kjenner farmor og ser henne ofte.

Så lenge svigermor vet hva hun går til og tilbyr seg TS, så hadde jeg tatt imot med glede og med åpne armer! Hvis hun vet at hun knapt kommer til å sove, men har lyst til å hjelpe og avlaste dere, så la henne få lov! 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sålenge svigermor gir en liknende service/oppmerksomhet på natten og er klar over utfordringen ser jeg ikke problemet.

Og dere trenger jo desperat litt frinetter.

All mulig sympati - høres voldsomt slitsom ut!

Anonymkode: f8709...217

Vi fikk beskjed fra tannlege om at melk ila natta var bedre enn refluksen når det står på :( Er så mye syre at det skader emaljen veldig mye.

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar dere :) Lillegutt skal overnatte his farmor natta til nyttårsaften, så da skal vi forsøke å soooove godt. Helt sikker på at jeg våkner 10 ganger ila natta uansett 🙈 Blir godt å sove ei hel natt med mannen igjen da :) 

svigermor er innstilt på lite søvn, og hvem vet, kanskje sover han litt lengre strekk der 😳 ts.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Helt klart. Mange barn overnatter hos besteforeldre før den alderen også. Og om farmor synes det er greit og er innstilt på ei natt med mindre søvn enn vanlig, så ser jeg ikke problemet. 

Dere har ikke sovet skikkelig på to år, farmor har sovet skikkelig i mange år - og kan sove skikkelig neste natt også. 

Det kommer til å gå helt fint for gutten. 1t pr mnd er vel anbefalingene for barnevakt/fravær av hovedomsorgspersoner, så dere kan fint låne ham bort et helt døgn. 

Vel unt, og sov godt 😉

Anonymkode: dd41a...3d4

Hurra for en positiv omtale av svigermor!

Er svigermor villig til å være barnevakt så forbereder og trygger dere barnet på å skulle på sovebesøk hos farmor. 

Men med den hyppige oppvåkningen på natten, er barnet undersøkt for stum astma? 

Anonymkode: 4ce4c...3ec

• Liker 1
Skrevet

Er tungebåndet klippet av noen som kan det? Virker rart at han er så plaget ennå🤔

Anonymkode: 516f4...c73

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legene mener søvnvanen er ødelagt.

Hva betyr det?

Skrevet

Nyt en velfortjent natt med masse søvn! 😍 Men er han godt nok medisinert for refluksen? Er jo ikke holdbart å skulle holde på sånn i evigheter.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hurra for en positiv omtale av svigermor!

Er svigermor villig til å være barnevakt så forbereder og trygger dere barnet på å skulle på sovebesøk hos farmor. 

Men med den hyppige oppvåkningen på natten, er barnet undersøkt for stum astma? 

Elsker svigermoren min :hjerte: Hun har født og oppdratt 5 meget fine folk. Er spes.ped og lærer, så barn kan hun 😄 

Vi skal inn til barnelege i januar å ta prøver for å se om det kan være astma. Men han har absolutt ingen symptomer. Er generelt frisk og fornøyd, men har veldig vansker med å finne søvna. Både jeg og moren min har gått en del på sovemedisin, så noe genetikk kan det kanskje skyldes også :( Legene tror etter å ha undersøkt alt at det skyldes vanen som ble lagt i det første leveåret da han våknet hyppig pga refluks, og smerter. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er tungebåndet klippet av noen som kan det? Virker rart at han er så plaget ennå🤔

Anonymkode: 516f4...c73

Ja, Annette Resch i Høvik. Hun er blant de få i landet som kan det, og klippet var vellykket. Også på kontrollen 6 mnd etterpå var det fint. Amminga ble heeeelt super etter klipp, men refluksplagene ble desverre ikke bra. Dette påpekte hun også. At alle ikke blir bedre ift refluks og søvn. 

Skrevet
2 timer siden, jabx skrev:

Hva betyr det?

Han våknet stort sett hvert kvarter i det første halvåret. Det eneste som fikk han til å sove var å amme. Han drakk bittelitt, sovnet, og våknet av hylgråt ca 15 min etterpå igjen. Maaaange leger undersøkte å sa at dette var normalt. Sånn var det å få baby liksom. Fikk meg til å føle meg som den hønemora. Men vi gikk privat og fant leger som skjønte at noe var vondt for guttungen. Da startet vi helt melkefritt, og han sov i opptil 1 time i strekk! Var gull for meg 🙈 Men han plagdes enda med gråt om natta, og ved PH-målinger og ultralyd viste det seg at lukkemuskelen hans ikke var helt lukket. Ble satt på refluksmedisiner, og søvna kom seg. Har holdt seg på 3-4 timer i strekk etter dette, men våkner nå aldri med gråt. 

Legene mener at han er så innstilt på å våkne. Alarmklokke i hodet - fordi han har gjort det så lenge. Det virker ikke som han er smertepåvirket. Alle prøver er fine, og endring/justering av medisin endrer ingenting. Å gi paracet endrer heller ingenting. Ører er sjekket, og vi har vært til soneterapi, manuellterapeut, fysio og kiropraktor. Da ingen finner tegn til noe galt/smerter, så mener de altså at søvnvanen er ødelagt. Legen ønsker å utprøve sovemedisin i 1-2 uker etter han fyller 2 år for å forsøke å bryte vanen å se om søvnstrekket blir lengre når vi slutter på medisin igjen. 

Skrevet
2 timer siden, juliane skrev:

Nyt en velfortjent natt med masse søvn! 😍 Men er han godt nok medisinert for refluksen? Er jo ikke holdbart å skulle holde på sånn i evigheter.

Takk 😄 Håper vi greier å sove 🙈 Vi har utprøvd mye medisin/dosering uten endring. Og slik dosen er i dag virker han ikke påvirket utenom når han blir forkjølt etc. Det lukter syre når han får refluksoppstøt, han svelger, hikker, og gråter ved oppvåkning. Ingenting av dette opplever vi til hverdag, så det er vanskelig å forstå :( 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elsker svigermoren min :hjerte: Hun har født og oppdratt 5 meget fine folk. Er spes.ped og lærer, så barn kan hun 😄 

Vi skal inn til barnelege i januar å ta prøver for å se om det kan være astma. Men han har absolutt ingen symptomer. Er generelt frisk og fornøyd, men har veldig vansker med å finne søvna. Både jeg og moren min har gått en del på sovemedisin, så noe genetikk kan det kanskje skyldes også :( Legene tror etter å ha undersøkt alt at det skyldes vanen som ble lagt i det første leveåret da han våknet hyppig pga refluks, og smerter. 

Symptom på astma kan være alt fra pipete pust, til nattoppvåkninger uten noen som helst "lyd" fra pusten. Leggmogså merke til været ute og barnets hyppighe oppvåkninger. Skriv også gjerne dagbok der dere noterer dato, og klokkeslett for oppvåkning og hvor lenge barnet er våkent. Legger du da i tillegg til temperatur ute og hvor mye barnet har vært ute, så har du et godt verktøy til utredning hos lege. 

Astma forverres av refluks, men jeg er nå ikke så sikker på at barnet har refluks, jeg holder mer på astmadiagnose etter det du har beskrevet. Da vil astmabehandling være løsningen både på nattoppvåkningen og det dere mener er refluks. 

Ville vært meget interessant om du konne oppdatere tråden når dere har vært hos legen til neste år. 

Skrevet

Vi har en som var lik. Astmamedisin endret alt. 

Anonymkode: 63c4a...cf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...