Gå til innhold

Det verste pinnekjøttet ever - klage til butikk eller produsent? Begge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter nå og er ganske irritert. I går hadde vi for første gang svigers på julemiddag, og både mannen og jeg jobbet hele dagen for at middagen skulle bli helt fantastisk. Jeg har tilberedt (perfekt) pinnekjøtt 14 år på rad, så jeg var overhodet ikke nervøs for at matlagingen ikke skulle holde mål. 

Etter nesten 3,5 times damping, var kjøttet fremdeles ikke løsnet fra beinet. Fargen var ikke riktig (for grå). Det var mye, mye mer fett enn det jeg noengang har sett på pinnekjøtt, og da endel av fettet har "dampet seg bort", var det store stykker med hardt fett igjen. Noen av stykkene hadde nesten ikke kjøtt, 95% var fett og bein. 

Så der satt vi da. Med nydelig pyntet bord, perfekt kålrotstappe og annet tilbehør. Og med et nesten uspiselig pinnekjøtt. 

I går var jeg bare lei meg. I dag er jeg irritert. Dette er mat som kostet en god del hundrelapper, og som tilberedes på et tidspunkt der man som oftest ikke har mulighet til å få det byttet med noe annet. 

Jeg har lyst til å sende en klage til produsenten. Og vurderer også å sende klage til butikken som solgte meg dette (dritt)produktet. Mannen mener det holder med å klage til produsenten. Men jeg synes at også butikken bør vite dette, slik at de kanskje vurderer å droppe denne produsenten neste år. 

Synspunkter? 

Anonymkode: 2b6b7...0b9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du bør klage til butikken først og høre hva de tilbyr deg. Det aller viktigste er at du har embalasjen med pris, der er det et nr produsenten må ha for å sjekke videre. Rot i søpla etter det, hvis du ikke har tatt vare på det allerede.
Klagde på en surret svinestek for noen år siden og da måtte jeg ha prislappen med informasjonen som slakteriet trenger.

Endret av Belima
  • Liker 12
Skrevet

Det var da voldsomt, håpe at butikken dropper hele produsenten på grunn av litt dårlig pinnekjøtt? Skjønner at du er irritert, men du må tenke litt lenger enn deg sjøl, sånt kan faktisk skje. 

Du klager til produsenten, får nok tilbake pengene evt et plaster på såret. Ikke vær så hevngjerrig. 

Anonymkode: 9a7e3...b4f

• Liker 24
Skrevet

Du spiser et dødt dyr.  Som for mennesker kan dyr ha hatt sykdomstilstander mens det var i live.  Dette er ikke nødvendigvis noe som er synlig når dyret slaktes, så det er ikke sikkert at produsenten kunne gjort så mye for å forebygge dette. 

Men du får nok erstattet utgiftene dine om du klager. 

Anonymkode: e36b2...aef

• Liker 12
Skrevet

Kan du si hvilken produsent det dreier seg om? 

• Liker 5
Skrevet

Klag til produsent. Dette er ikke butikkens feil, mulig heller ikke produsent. 

Jeg har kjøpt biff ett utallige ganger, dyre stykker og med lovnad om mørhetsgaranti. Jeg gjør det samme hver gang, men noen ganger blir det mørt, andre ganger så seigt så seigt. Samme kjøtt type, samme produsent, samme fremgangsmåte og steketid, men ulikt resultat. Man spiser ett dyr, det kan være ting ved dyret som har gjort at du ikke fikk det helt 100%.

Anonymkode: 64f19...472

• Liker 14
Skrevet

Alltid klage til produsenten, ha emballasje klar. 

Anonymkode: 280df...8a5

• Liker 5
Skrevet

Du kan klage til butikk og få pengene tilbake. Mer får de ikke gjort. Har de fått flere klager på det så kan det hende at de dropper det neste år. En klage er ikke nok. Som skrevet over så kan selve dyret gi et dårlig resultat. Viktigste er at du tok vare på emballasjen hvis du skal klage til produsent.. De trenger slaktenummer eller lot nummer for å faktisk se hvilket parti dette her kommer fra. Der får du nok pengene tilbake eller nytt produkt. Synd at det skjedde men sånt kan skje selv om ingen har skyld. Det er det veldig få forbrukere som forstår. 

Anonymkode: 81d4a...fdf

• Liker 2
Skrevet

belage deg med at produsenten har ferdig manuskript på svar dem kommer til å sende deg, tror neppe du får tilslag på en klage, uansett når du ikke har ferdigheter på kjøkken eller kjøtt, så ville du forutsett lett at det er ikke kjøtt du damper. Her vitner det om udyktighet og ferdigheter som handler noe så enkelt som kjøtt og pinnekjøtt.

Anonymkode: 5dc72...95a

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter nesten 3,5 times damping, var kjøttet fremdeles ikke løsnet fra beinet.

Synspunkter? 

Anonymkode: 2b6b7...0b9

Dette tror jeg ikke noe på.

Anonymkode: f5b59...bcc

• Liker 3
Skrevet

Hvilken produsent?

Anonymkode: baa46...c78

Skrevet

Og har du vannet det ut?

Anonymkode: baa46...c78

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan klage til utsalgsstedet og muligens få pengene tilbake. Kanskje ikke, da de ikke vet om du har tilberedt produktet riktig.

Klager du til produsenten er det sannsynlig at du bare får en ferdigskrevet beklagelsesmail og info om at slikt kan skje. De vil se på batch-nummeret og koble det til andre potensielle klager. Er det bare du som har klaget vil det ikke skje så mye. Sannsynligvis får du beskjed om å klage til utsalgsstedet for å få igjen pengene (og utsalgsstedet blir kompensert fra produsent hvis de gidder å kjøre gjennom en retur).

Når det er feil på produkter fra f.eks Freia får man en boks med noen produkter som plaster på såret, men når det er snakk om en kjøttprodusent tviler jeg sterkt på at det er prosedyren.

Endret av loveli
Skrevet

Ta det med produsenten ikke butikken. Butikken kan nok gi deg pengene tilbake og det er det. Produsenten derimot kan undersøke mer, gi deg evt ett plaster på såret for skaden o.l.  Er det en kjede skal det nok mer enn en uheldig pakke for at de slutter å ta det inn, og det kan fortsatt selges i andre butikker, tar du det med produsent er de pliktig til å undersøke hva som har skjedd.

Anonymkode: af57a...f25

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

belage deg med at produsenten har ferdig manuskript på svar dem kommer til å sende deg, tror neppe du får tilslag på en klage, uansett når du ikke har ferdigheter på kjøkken eller kjøtt, så ville du forutsett lett at det er ikke kjøtt du damper. Her vitner det om udyktighet og ferdigheter som handler noe så enkelt som kjøtt og pinnekjøtt.

Anonymkode: 5dc72...95a

Hva er det du snakker om?

Anonymkode: 5094e...f85

• Liker 11
Skrevet

Jeg forstår at du er irritert, men sjekker du ikke kjøttet du kjøper og før du tilbereder det? Jeg sjekker hvor mye kjøtt som er på pinnene når jeg handler inn, evt når det skjæres opp hvis jeg kjøper en side og skjærer opp selv. Hvis det er mye fett og lite kjøtt blir det ikke på magisk vis mer kjøtt underveis i prosessen. Og å bruke hele formiddagen på å lage pinnekjøttmiddag? Det er virkelig den enkleste og minst ressurskrevende middagen å lage. Skal du klage er det best å gjøre det direkte til produsent, og som andre påpeker bør du da ha klar infor om batchnr så de kan sjekke om andre har klagt på samme produkt. Ellers skjer det nok ikke mye. 

Anonymkode: be818...f9f

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så der satt vi da. Med nydelig pyntet bord, perfekt kålrotstappe og annet tilbehør. Og med et nesten uspiselig pinnekjøtt. 

Hadde du ikke noen annen mat som du kunne lage til på en rask måte (røkte julepølser feks :spise:? Så du ikke hva tilstanden på pinnekjøttet var før du puttet det i kasserollen ferdig tint?

Anonymkode: 5250f...c84

Skrevet

Du bør ta det med produsent, slik som de andre her sier. Men du skriver at du brukte flere hundrelapper på mat til 4(?) personer. Det høres billig ut når det gjelder pinnekjøtt. Dess mer penger man legger i det, dess bedre og mer kjøttrikt er pinnekjøttet. Her kostet pinnekjøtt til 4 stk over 1200 kr, og var nesten fritt for fett..

Anonymkode: afab3...0b5

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde du ikke noen annen mat som du kunne lage til på en rask måte (røkte julepølser feks :spise:? Så du ikke hva tilstanden på pinnekjøttet var før du puttet det i kasserollen ferdig tint?

Anonymkode: 5250f...c84

Tint? Hvem fryser pinnekjøtt?

Anonymkode: 6f3df...160

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...