Gå til innhold

Krevende barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn med litt ekstra utfordring, hvordan orker dere å stå i det? Vårt barn utredes for Adhd, og han er svært krevende. Løper rundt ett sett, mye sint, nekter å høre, krangler mye med søsken, roper, skriker, mye uro, klarer ikke konsentrere seg etc. Han bæsjer og tisser på seg fortsatt også, noe som klart er utfordrende. Noen som har lignende utfordringer? 

Anonymkode: e1f74...0a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Har et barn med noen utfordringer, men det er nok ikke ADHD. Håper på bleieslutt i løpet av våren. Han er kresen på mat og har forsinket språk. Skal utredes videre. I perioder er det tøft å stå i, da barnet vårt er noe forsinket i utvikling og kan bli sint av og til pga. for lite språk. 

Sender deg/ dere en klem og ønsker dere lykke til med utredning og oppfølging videre. 

Anonymkode: 73efa...99d

Skrevet

Hei. 

Har 3 barn 50% hvor den eldste har adhd. Det kan være utrolig krevende i perioder, mye krangling mellom søskene, utfordringer på skolen osv. Hos oss har medisinering hjulpet veldig, spesielt på skolen, hvor hun må ha assistent hele dagen hvis ikke. Men det også har kommet med nye utfordringer som bivirkninger, mye prøving og feiling av forskjellige typer osv. 

Via bup har vi fått tilbud om kurs og foredrag osv, ta alt du kan av slik hjelp! Det hjelper å få synspunkter av andre i samme situasjon og ikke minst råd av fagpersoner. 

Jeg vet ikke hva jeg skal si annet enn at det blir bedre og at man må bare lære seg å godta at noen dager er utrolig vanskelige og alt føles dritt, men det kommer også gode dager og at du må prøve å leve for de gode dagene og på en måte akseptere at av og til føles alt uoverkommelig. 

Ta i mot all hjelp du kan få! Hvis dere får diagnose kan du søke om avlasting også. 

Lykke til, vet hvordan du har det ❤️

Anonymkode: 89746...c52

Skrevet

Jeg tar meg pauser når jeg kan. En halvtime i badekaret eller skogen. Det hjelper litt. Så tror jeg det er utmattende å sammenlikne seg/barnet med andre. Men godt å snakke med noen i samme situasjon. 

Anonymkode: 78e25...047

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Har 3 barn 50% hvor den eldste har adhd. Det kan være utrolig krevende i perioder, mye krangling mellom søskene, utfordringer på skolen osv. Hos oss har medisinering hjulpet veldig, spesielt på skolen, hvor hun må ha assistent hele dagen hvis ikke. Men det også har kommet med nye utfordringer som bivirkninger, mye prøving og feiling av forskjellige typer osv. 

Via bup har vi fått tilbud om kurs og foredrag osv, ta alt du kan av slik hjelp! Det hjelper å få synspunkter av andre i samme situasjon og ikke minst råd av fagpersoner. 

Jeg vet ikke hva jeg skal si annet enn at det blir bedre og at man må bare lære seg å godta at noen dager er utrolig vanskelige og alt føles dritt, men det kommer også gode dager og at du må prøve å leve for de gode dagene og på en måte akseptere at av og til føles alt uoverkommelig. 

Ta i mot all hjelp du kan få! Hvis dere får diagnose kan du søke om avlasting også. 

Lykke til, vet hvordan du har det ❤️

Takk for svar. Men hvordan gjør dere det med jobb? Jeg jobber fullt og kjenner det er tøft. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke eget barn med utfordringer. Men jeg har en lillesøster med blant annet adhd. Kraftig rammet. Det er utmattende, men rutiner er nok det beste. Medisiner er redningen hos oss, men det fører med seg bivirkninger og prøving og feiling. Vanskelig å finne medisiner som passer. Hun har også assistent på skolen pga problemene hun har.

Har selv en mildere form for adhd. Men det fikk jeg i voksen alder. Det er ikke bare bare å ha utfordringer som barn heller. Følelsen av å være annerledes, følelsen av å aldri være a4 som er forventet. Følelsen av å ville så mye, men bli overstimulert, og alt blir kaos. Det er virkelig ikke enkelt. Så tenker det er viktig med forståelse, men samtidig grenser og rutiner i døgnet. Forbered barnet godt i forveien ved overganger. Eks si til barnet 5 min i forveien (mens det eks leker) "snart nå så skal vi slutte å leke, for vi skal kle på oss å dra i butikken, jeg sier i fra når du skal starte å rydde" viktig at du vet barnet hørte det ved å få en bekreftelse. Men så klart. Alder avhenger av hvordan en bør møte barnet. 

Anonymkode: d28b1...2a1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har en gutt som har barneautisme og psykisk utviklingshemming. Han er veldig krevende og har mye uro i seg. 

Mitt beste råd til deg er å starte tidlig med avlastning. er barnet under utredning nå så vil jeg tro du allerede har gått en stund og følt på at det er tyngende så selvom du kanskje tenker akkurat nå at dere skal klare dere fint uten avlastning, så vil barnet vokse og utfordringene vokser ofte sammen med barnet. Når barnet fortsatt er lite så er det enklere å vende barnet til å være i avlastning, når barnet blir større vil dere kunne få større utfordringer med å skulle starte med avlastning. 

Avlastning er så viktig for at dere som foreldre skal ha nok energi til å følge opp og ikke minst viktig for søsken. Ikke tenk du er en dårlig mamma for å vurdere avlastning, det gjør en så absolutt ikke til dårligere foreldre  

Har selv hatt avlastning for vår gutt siden han var 2,5 år. Han har annerledes utfordringer enn ditt barn så han er i kommunal bolig. Han trives kjempe godt der og gleder seg til å dra dit :) 

du kan søke omsorgslønn fra kommunen (mulig det heter noe annet) men her er det dessverre kommunale forskjeller 😕 du kan også søke nav om hjelpestønad (som går på ekstra arbeid du har på grunn av barnets hjelpebehov) og hvis dere har stor slitasje på klær kan dere søke grunnstønad (men er noe herk å søke og herk å få igjennom). Du kan også søke om ekstra omsorgssaker, får dere det innvilget vil du og far få 10 ekstra dager hver som nav dekker :) nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet er, men dere kan også søke støttekontakt fra ca skolealder 🙂 

For de (fleste) med ADHD er forutsigbarhet viktig. Det er viktig å forberede barnet godt og gi barnet gode oversikter over hva som skal skje. Du kan søke hjelpemidler som barnet og dere voksne kan bruke til dette, f.eks dagtavle. Se på cognita.no så får du litt innblikk i hva som finnes :) 

Endret av Missy1
Lagt til info
  • Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men hvordan gjør dere det med jobb? Jeg jobber fullt og kjenner det er tøft. 

Jeg jobber også 100% 

Det er slitsomt, men har ikke noe annet valg. Trenger pengene. Har blitt mye borte fra jobb i forbindelse med utredning, lege osv, men har heldigvis en utrolig snill sjef. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...