magnhild Skrevet 3. april 2005 #21 Skrevet 3. april 2005 vi tar hans etternavn og mitt mellomnavn. Det har også sønnen vår, så det var helt naturlig. Men det er uten bindestrek, så det blir nok hans etternavn som blir brukt, selv om jeg alltid vil ha en en bokstav i midten som jeg har hatt hele livet. Det er ikke viktig for meg at det navnet er i bruk, så lenge det er der.
Molla Skrevet 4. april 2005 #22 Skrevet 4. april 2005 Nå har jeg snakket med folkeregisteret om navneendring en gang til. Dem sier at man kan ikke sette noen dato for NÅR man vil begynne å bruke navnet. Man kan ikke sette feks. vielsesdatoen. Man vil få etternavnet fra den dagen dem behandler søknaden og sender ut bekreftelse til deg. Man kan velge å bytte navn endten før eller etter vielsen var det jeg fikk beskjed om, men som sagt så kunne man ikke sette noen dato.. Og ja, jeg ser det som en "ære" å kunne ta min tilkommendes etternavn. Så at det var noen som reagerte på ordvalget mitt. Men for meg er det "pittpotttnøtt" og totalt uaktuellt å bite meg fast ved det gammle etternavnet bare fordi noen har en formening om at det i dag er likestilling og bla.bla.bla.. Ikke min mening og fornerme noen, men for å sette det hele litt på spissen (spes.rettet mot gjesten) så blir det for rødstrømpete for meg å skulle nekte å bytte etternavn.
Gjest lillelou ii Skrevet 4. april 2005 #23 Skrevet 4. april 2005 Jeg syns ikke det er det aller minste "rødstrømpete"å "nekte"å bytte etternavn. Vi lever i en moderne verden, der alle er frie til å gjøre sitt eget valg, og hvis tilkommende ektemenn forventer at deres kjære skal bytte til deres navn, ja, da er de, for å si det rett ut, rimelig på jordet. Jeg har forståelse for at folk gjerne vil ha et "familienavn", men ser det ikke alltid som naturlig at det er konas navn som skal "ofres".I vårt tilfelle kommer jeg nok til å kjempe for mitt eget etternavn, både når vi gifter oss, og mht eventuelle barn.
dyveke Skrevet 4. april 2005 #24 Skrevet 4. april 2005 Ikke min mening og fornerme noen, men for å sette det hele litt på spissen (spes.rettet mot gjesten) så blir det for rødstrømpete for meg å skulle nekte å bytte etternavn. Hva i all verden er det som er rødstrømpete med å beholde et navn man alltid har hatt? Jeg for min del har mye av identiteten min i navnet mitt og og ønsker å beholde det. Jeg kommer fortsatt til å være den samme personen jeg alltid har vært, og det har absolutt ikke noe med likestilling å gjøre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå