Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når sender man egentlig inn papirene med navneendring? Må dette gjøres før bryllupet? Er det noen her som skal ha dobbelt etternavn? Sitt eget - bindestrek - mannens? Tenker litt på det alternativet, jeg... :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forstått det slik at du ikke må endre navnet i forkant. Jeg kommer til å gjøre det en liten stund etter at vi har giftet oss, dette fordi vi drar rett på bryllupsreise, og da trenger jeg ikke ha nytt pass til vi reiser.

Jeg skal beholde mitt etternavn pluss hans, men ikke noen bidestrek :-) . Da får jeg samme etternavn som barna våre.

Gjest molla glemtåloggeinn
Skrevet

Jeg kommer til å ta samboerens navn når vi er gift. Dette fordi det er det jeg ønsker og fordi jeg ser på det som en "ære" å få lov til å hete det samme som han. For meg blir det helt feil og skulle tviholde på det etternavnet jeg har nå.

Snakket med folkeregisteret om dette med navneendring og fikk da vite at om man sendte inn papirene i forkant av bryllupet, så kunne man risikere å få nytt etternavn før vielsen. Dette fordi dem behandler søknadene fortløpende etterhvert som dem kommer inn.

Selv tenkte jeg å sende søknaden mandagen før vielsen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Navneendring har vel ingenting med vielsesdatoen å gjøre, så du kan vel sende inn når du vil. :wink:

Skrevet

Jeg tror jeg vil legge til hans navn til mitt. De evt. barna våre kan godt bare få hans, så er det litt mindre pes for dem.

Hvis jeg bytter, så gjør jeg det etter en evt. bryllupsreise, for å slippe å ha feil navn i pass, på kredittkort el.l.

Catzy

Skrevet

Mener andre her har sagt at dersom du sender inn navneendringsskjema sammen med prøvingspapirene, og setter på vielsesdato på papirene, så trer navneendringen i kraft rett etter vielsen.

Du får da også vielsesattest med de nye navnene.

Vi tar begges etternavn med bindestrek imellom.

For øyeblikket ser det ut til at det blir hans-mitt, men han har til mandag med å bestemme seg. :wink:

Dette i hovedsak fordi han har vanlig (men ikke -sen) navn, mens jeg har svært sjeldent og beskyttet etternavn vi begge synes det ville være litt trist å gi slipp på.

Skrevet

Har et ganske sjeldent etternavn jeg og...ingen andre enn jeg heter det jeg heter...så jeg tenkte et dobbelt etternavn ville passe fint, og da vill han og ta dette dobbeltnavnet, selv om han har morens+ farens etternavn nå. Da vil vi hete mitt etternavn-hans siste etternavn... Men blir to etternavn med 8 bokstaver hver (3 stavelser) litt mye? Så på tv at hun Gro-Marit Istad-Kristiansen hadde dobblet etternavn, og det vlir ikke lengre enn det, så.... :-? Hm. Vanskelige greier... Men vi har tydeligvis en stund på å bestemme oss... :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg kommer til å ta samboerens navn når vi er gift. Dette fordi det er det jeg ønsker og fordi jeg ser på det som en "ære" å få lov til å hete det samme som han. For meg blir det helt feil og skulle tviholde på det etternavnet jeg har nå.

Snakket med folkeregisteret om dette med navneendring og fikk da vite at om man sendte inn papirene i forkant av bryllupet, så kunne man risikere å få nytt etternavn før vielsen. Dette fordi dem behandler søknadene fortløpende etterhvert som dem kommer inn.

Selv tenkte jeg å sende søknaden mandagen før vielsen.

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk ser på det som en ÆRE å få bytte til mannens etternavn... :roll: .Det høres alldeles 1800-talls ut! Bevares, folk får hete hva de vil,men argumentet "ære" holder ikke mål.

Skrevet

Vi har begge vernet etternavn, så jeg kommer til å beholde mitt og han sitt.

Hans to barn fra tidligere forhold har hans etternavn og vår datter har mitt.

Hans etternavn er dessuten dobbelt og jeg har også dobbelt fornavn. Hvis jeg skulle slengt på hans navn også, så hadde jeg endt opp med 5 navn og det syns jeg er litt for mye.

Vi snakket endel om dette da jeg var gravid, og vi kom fram til at vi skulle beholde hver våre etternavn - og hvis vi skulle ønske det senere, så kunne vi bytte hit og dit og om en annen.

Mitt etternavn er det bare 39 stykker som har, og av min gren av slekta er det bare jeg og min datter som kan føre det videre.

Skrevet

jeg beholder mitt og tar hans i tilegg (om han evt tar mitt er ikke bestem)..begge to har vernet etternavn.. er bare 49 og 29 som heter det vi heter så.. da er det greit å beholde sitt eget navn også mener jeg.

hadde jeg hatt en -sen navn hadde jeg nok droppet ut det..men siden mitt er såpass sjelden velger jeg å beholde det

Skrevet
jeg beholder mitt og tar hans i tilegg (om han evt tar mitt er ikke bestem)..begge to har vernet etternavn.. er bare 49 og 29 som heter det vi heter så.. da er det greit å beholde sitt eget navn også mener jeg.

hadde jeg hatt en -sen navn hadde jeg nok droppet ut det..men siden mitt er såpass sjelden velger jeg å beholde det

Skal du ha bindestrek mellom de to navnene? Jeg tenker at hvis ikke jeg har bindestrek, så blir det aldri brukt likevel...bare i formelle sammenhenger...

Tror jeg vil føle meg litt "meldt ut" av familien min om jeg kvitter meg med mitt etternavn. Har en svigerinne som har tatt min brors navn, og ikke beholdt sitt eget...Da blir liksom hun "mer" familie enn meg... :roll:

Vet jo at det bare er jeg som tenker tåpelig, men følelser er vanskelig å styre... :(

Skrevet

Vi lurer på å ta begge etternavnene med bindestrek. Ingen av oss har vanlige navn så vi har lyst å bruke begge.

Skrevet

Jeg skal ta mannens etternavn. vi leverte inn skjemaene om navneendring samtidig som vi leverte inn erklæringene fra oss + forlovererklæringene.

Skrevet

Vi skal ta mitt navn. Det er det mange grunner til. Blandt annet at hans er så veldig vanlig, og mitt litt mer sjelden. Vi kommer til å sende inn papirer om navneendring sammen med prøvingen av ekteskapsvilkårene. Da kommer det "nye" navnet på vielsesattesten.

Skrevet

Annie78.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha bindestrek enda.... får se hva jeg føler for når det nærmer seg

Gjest Anonymous
Skrevet
Da kommer det "nye" navnet på vielsesattesten.

Gjør det??? trodde det var forskjelige som behndlet de papirene, og at man fikk svar fortløpende. ...

Skrevet
Jeg skal ta mannens etternavn. vi leverte inn skjemaene om navneendring samtidig som vi leverte inn erklæringene fra oss + forlovererklæringene.

Samme her. Då får vi begge det samme navnet på vigselsattesten, og eg får hans etternavn etter vigselen. Og eg slepp å tenke på fleire skjema som skal fyllast ut.

Sjølv om vi skal på bryllupsreise rett etterpå så er det ingen som vil forlange at eg har skaffa meg nytt pass med det samme. Så lenge reisa er bestilt i mitt noverande navn går det fint.

Skrevet

Vi har begge navnene med bindestrek mellom. Leverte papirene etter vielsen...

Skrevet

Jeg tar navnet til samboeren min når vi gifter oss.. leverte inn navnendrings skjema likt med de andre papirene.... på prøve attesten vi fikk (som må leveres til sorenskriver/prest) står det navn etter bryllup...

Så jeg skifter navn med engang vi har sagt "i do".. :ler:

Gjest gjesta
Skrevet

Bare min kommende mann's sitt navn skal jeg ta.. :wink:

Har ikke tenkt på hvordan eller når man gjør det......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...