Gå til innhold

16 år og har fått lov til å drikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...alkohol av sin far. 

Men mor har sagt nei. Barnet bor 50/50 hos far og mor. Gutten sier han respekterer at jeg har sagt nei men jeg føler med langt ifra trygg på om det også gjelder når han er hos sin far. 

Anonymkode: 23fea...db5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring politiet. Skal ikke bare kjøre bil og vel. Eller operere en hjerne? Kom igjen, trenger ikke holde regler og lover. Varig hjerneskade etter alkoholforbruk er da bare pyttpytt.

Anonymkode: 07a6b...927

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ring politiet. Skal ikke bare kjøre bil og vel. Eller operere en hjerne? Kom igjen, trenger ikke holde regler og lover. Varig hjerneskade etter alkoholforbruk er da bare pyttpytt.

Hva mener du med hjerneskade? Jeg var 16 år første gang jeg drakk alkohol. 

Anonymkode: 22ad3...da8

• Liker 1
Skrevet

...alkohol av sin far. 

Men mor har sagt nei. Barnet bor 50/50 hos far og mor. Gutten sier han respekterer at jeg har sagt nei men jeg føler med langt ifra trygg på om det også gjelder når han er hos sin far. 

Anonymkode: 23fea...db5

Å skjenke/skaffe noen under 18. år alkohol i Norge er straffbart. Vet du at barnet får alkohol så kontakter du barnevernet.

Anonymkode: 6ab55...4d5

• Liker 7
Skrevet

Mye overreaksjon her. Men ringer ikke politi og barnevern, men forsøker å snakke med den andre forelderen. 

Anonymkode: e7dba...0b1

• Liker 27
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mye overreaksjon her. Men ringer ikke politi og barnevern, men forsøker å snakke med den andre forelderen. 

Dersom dette ikke fungerer da? Jeg ser at du aldri er blitt vært utsatt for personer uten omløp.

Anonymkode: dd3dc...927

Skrevet

Problemet med internett er at alle kan få det. Det burde bli en eller annen form for test for å se om man er skikket til å ha det. 

Man får ikke varig hjerneskade av å smake på alkohol. Eller av å drikke normale mengder.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dette ikke fungerer da? Jeg ser at du aldri er blitt vært utsatt for personer uten omløp.

Vi blir utsatt for en uten omløp her. Du overdriver og sprer løgn. Ta deg sammen

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, FrodeF skrev:

Problemet med internett er at alle kan få det. Det burde bli en eller annen form for test for å se om man er skikket til å ha det. 

Man får ikke varig hjerneskade av å smake på alkohol. Eller av å drikke normale mengder.

Vi blir utsatt for en uten omløp her. Du overdriver og sprer løgn. Ta deg sammen

Da må jeg nesten bare si at du virker utrolig naiv, og lite erfaren. 

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forusetter jeg at alt er prøvd fra ts sin side når hun har opprettet tråden her. 

• Liker 2
Skrevet

16 åringen hadde drukket alkohol om far hadde sagt nei også, utrolig naivt å innbille seg noe annet.

Anonymkode: f059f...643

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

16 åringen hadde drukket alkohol om far hadde sagt nei også, utrolig naivt å innbille seg noe annet.

Barn som får lov av foreldre å drikke alkohol før fylte 18 år, drikker mer enn andre barn... :opplyser:

Anonymkode: 58494...118

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn som får lov av foreldre å drikke alkohol før fylte 18 år, drikker mer enn andre barn... :opplyser:

Ja, du kan jo bare tro det.....😂😂😂😂😂

• Liker 6
Skrevet (endret)
På 25.12.2018 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan jo bare tro det.....😂😂😂😂😂

http://www.rustelefonen.no/2013/10/ungdom-som-far-alkohol-hjemme-drikker-mer/

Stemmer det at unge som får alkohol hjemme eller til å ha med seg på fest, drikker mer enn andre i samme alder? Kan dette sees som en årsak alene? Kvinne, 23 år fra Telemark

Enkelte foreldre serverer barna alkohol hjemme for å lære dem å drikke “fornuftig” og utvikle “alkoholkultur”. Det er mye som tyder på at dette virker mot sin hensikt. Forskning viser at ungdom som ofte får alkohol hjemme, drikker mer enn annen ungdom.

Siteringene er forkortet i henhold til reglene om opphavsrett, og skriftstørrelse endret. Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Den viktigste jobben for å få ungdom til å drikke mindre alkohol gjøres hjemme. Som forelder har du en helt sentral rolle og kan være med på å utsette debutalderen og begrense bruken av alkohol hos barna dine.

Ikke gi alkohol til ungdom under 18 år

Det er mange gode grunner til at aldersgrensen for alkohol er 18 år. Den viktigste er å bidra til å utsette ungdommers alkoholdebut lengst mulig.

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/alkohol/ungdom-og-alkohol

Siteringene er forkortet i henhold til reglene om opphavsrett. Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må jeg nesten bare si at du virker utrolig naiv, og lite erfaren. 

Du trenger ikke å begynne med personangrep bare fordi du ikke er enig. 

Anonymkode: 1a524...add

• Liker 1
Skrevet (endret)

Stemmer det at unge som får alkohol hjemme eller til å ha med seg på fest, drikker mer enn andre i samme alder? Kan dette sees som en årsak alene? Kvinne, 23 år fra Telemark

Enkelte foreldre serverer barna alkohol hjemme for å lære dem å drikke “fornuftig” og utvikle “alkoholkultur”. Det er mye som tyder på at dette virker mot sin hensikt. Forskning viser at ungdom som ofte får alkohol hjemme, drikker mer enn annen ungdom.

Den viktigste jobben for å få ungdom til å drikke mindre alkohol gjøres hjemme. Som forelder har du en helt sentral rolle og kan være med på å utsette debutalderen og begrense bruken av alkohol hos barna dine.

Det er mange gode grunner til at aldersgrensen for alkohol er 18 år. Den viktigste er å bidra til å utsette ungdommers alkoholdebut lengst mulig. . https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/alkohol/ungdom-og-alkohol

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Skrevet

Ro dere ned. Drikke alkohol gjør han uansett,,

Anonymkode: 86a53...d5a

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å skjenke/skaffe noen under 18. år alkohol i Norge er straffbart.

Å "skjenke" i alkohollovens forstand: ja, ulovlig. Derimot er det ikke straffbart å spandere alkohol på umyndige, inkludert å fylle i glassene. Mange kaller jo det for å skjenke, men skjenking i den forstand er altså lovlig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 25.12.2018 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Enkelte foreldre serverer barna alkohol hjemme for å lære dem å drikke “fornuftig” og utvikle “alkoholkultur”. Det er mye som tyder på at dette virker mot sin hensikt. Forskning viser at ungdom som ofte får alkohol hjemme, drikker mer enn annen ungdom.

Det er mange gode grunner til at aldersgrensen for alkohol er 18 år. Den viktigste er å bidra til å utsette ungdommers alkoholdebut lengst mulig. . https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/alkohol/ungdom-og-alkohol

Jeg fikk lov til å drikke alkohol fra jeg var konfirmert. Dvs, stilltiende samtykke så lenge jeg ikke kom hjem overstadig beruset og ellers oppførte meg bra. Jeg fikk ikke alkohol av foreldrene mine, verken vin til maten hjemme, eller øl/rusbrus til å ta med på fest. Fordi jeg hadde deres stilltiende samtykke, var det aldri noe problem å ringe hjem hvis jeg trengte hjelp. 

Anonymkode: 243a4...b18

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, Vox_populi skrev:

Å "skjenke" i alkohollovens forstand: ja, ulovlig. Derimot er det ikke straffbart å spandere alkohol på umyndige, inkludert å fylle i glassene. Mange kaller jo det for å skjenke, men skjenking i den forstand er altså lovlig. 

Tror du på det du påstår her selv? Eller er du totalt og fullstendig uten kunnskap på gjeldende Norsk lov på området vi diskuterer her? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...