AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #1 Skrevet 25. desember 2018 Hei, hadde en omfatende operasjon forige tirsdag, fjernet deler av tarmen og fikk stomi, ting gikk ikke helt som planlakt noe som gjorde at kateteret lå inne i nesten 4 dager. kateteret ble tatt ut på fredag. Problemet mitt nå er at jeg klarer ikke tisse! ikke føler jeg at jeg må heller, det kjennes ut som om alt tisset bare blir borte? Jeg føler at det er litt press i blæra, går på do og står å presser, gjerme i et minuts tid før det kommer bittelitt tiss. Trur i går at jeg tisset kansje 2Dl maks, når det da kommer tiss klarer jeg heller ikke styrke strålen ved å presse. Har litt på følelsen av att åpne/lukkemekanismen ikke helt vet hva den skal gjøre. Så. hva gjør jeg? Anonymkode: 3b63f...53e
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #2 Skrevet 25. desember 2018 Ring sykehuset 😊 god bedring! Anonymkode: d12c5...b2f 3
Nimneri Skrevet 25. desember 2018 #3 Skrevet 25. desember 2018 (endret) Du bør kontakte legevakt og forklare situasjonen. Fikk du i det hele tatt lov til å dra hjem etter operasjonen og kateteret før de sjekket om urinveiene fungerte? Det hørtes veldig merkelig ut. Om du ikke har fått ut så mye urin, kan den blæra di være ganske så full nå! Blæra kan strekke seg til å holde på flere liter og det er ingen god ting! Endret 25. desember 2018 av Nimneri 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #4 Skrevet 25. desember 2018 2 minutter siden, Nimneri skrev: Du bør kontakte legevakt og forklare situasjonen. Fikk du i det hele tatt lov til å dra hjem etter operasjonen og kateteret før de sjekket om urinveiene fungerte? Det hørtes veldig merkelig ut. Om du ikke har fått ut så mye urin, kan den blæra du være ganske så full nå! Blæra kan strekke seg til å holde på flere liter og det er ingen god ting! T.s Men har ikke følelsen av at jeg må tisse heller, hadde jeg hatt det skulle jeg ringt med en gang, men har ikke tissetrang, drikker ikke så mye som jeg sikkert burde menn får da i meg 1 liter om dagen. Anonymkode: 3b63f...53e
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #5 Skrevet 25. desember 2018 Ja snakk med legevakta. Ellers prøv å sitte på do, ta med lesestoff og slapp av. Anonymkode: ccfc3...c70 1
Nimneri Skrevet 25. desember 2018 #6 Skrevet 25. desember 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: T.s Men har ikke følelsen av at jeg må tisse heller, hadde jeg hatt det skulle jeg ringt med en gang, men har ikke tissetrang, drikker ikke så mye som jeg sikkert burde menn får da i meg 1 liter om dagen. Anonymkode: 3b63f...53e Man kan ofte få en manglende følelse for å late vannet etter å hatt kateter inne eller av overstrekt blære, eller problemer med resturin (urin som blir igjen etter å ha tisset) Det er derfor man ofte anbefaler å tisse minst hver 3. time. Endret 25. desember 2018 av Nimneri 1
dida Skrevet 25. desember 2018 #7 Skrevet 25. desember 2018 De operasjonene jeg har hatt (også tarmregulert) har jeg ikke fått lov til å dra hjem før jeg har tissa og tatt ultralyd på blære. Jeg har ikke hatt kateteter da. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #8 Skrevet 25. desember 2018 T.s Dagen etter at kateteret ble fjernet måtte jeg gå på do så en sykepleier hørte at jeg tisset, da kom det endel urin støtvis, vil vel tippe ca 2dl i den omgangen, etter det har det blitt mye mindre som kommer om gangen. I går var jeg på do for å tisse 5-6 ganger, kommer da litt hver gang. Ikke mørkegult mer vanlig farge ser det ut til. Anonymkode: 3b63f...53e 1
Gjest BabyBlue Skrevet 25. desember 2018 #9 Skrevet 25. desember 2018 2 minutter siden, dida skrev: De operasjonene jeg har hatt (også tarmregulert) har jeg ikke fått lov til å dra hjem før jeg har tissa og tatt ultralyd på blære. Jeg har ikke hatt kateteter da. Det var det jeg også reagerte på! Jeg opererte for noen uker siden og de hadde brukt kateter på meg, og da MÅTTE jeg klare å tisse på egenhånd før de ville sende meg hjem. Var ikke snakk om noe annet.
Nimneri Skrevet 25. desember 2018 #10 Skrevet 25. desember 2018 (endret) Bare ring legevakta! Hør med kyndig personell. Sammen med urinveisinfeksjon er urinretensjon og resturin et av de vanligste komplikasjonene etter å ha hatt inneliggende kateter. Men de på legevakta kan hjelpe deg bedre enn det vi kan her på forumet. Endret 25. desember 2018 av Nimneri 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #12 Skrevet 25. desember 2018 Først; velkommen til poseklubben! Jeg har også stomi. Hadde kateter i 8 dager, så du 4 dager skal nok gå bra. Det er normalt å føle det slik i starten. Om det ikke skjer noen bedring kan du kontakte stomisykepleieren din (jeg går ut i fra at du har fått nr til en, alle stomi-opererte får det) og be om en undersøkelse. Da kan de lett sjekke hvor mange ml som fortsatt ligger i blæra di etter du har gått på do. Om det er over 140ml kan det være et problem. Lykke til 🙂 Anonymkode: 48732...0f0
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #13 Skrevet 25. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først; velkommen til poseklubben! Jeg har også stomi. Hadde kateter i 8 dager, så du 4 dager skal nok gå bra. Det er normalt å føle det slik i starten. Om det ikke skjer noen bedring kan du kontakte stomisykepleieren din (jeg går ut i fra at du har fått nr til en, alle stomi-opererte får det) og be om en undersøkelse. Da kan de lett sjekke hvor mange ml som fortsatt ligger i blæra di etter du har gått på do. Om det er over 140ml kan det være et problem. Lykke til 🙂 Anonymkode: 48732...0f0 😍❤️ Anonymkode: 3b63f...53e
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #14 Skrevet 25. desember 2018 Kan det rett og slett være at du drikker så lite at det ikke er mye urin å kvitte seg med? Avhengig av type stomi suger jo tarmen opp mindre veske enn vanlig, som dermed gir kroppen mindre behov for å kvitte meg med overskuddet i form av urin. Samt at du også taper væske gjennom pust og svette. Hva med å forsøke å drikke mer? Dersom du syns det er probematisk må du enten kontakte sykehuset som opererte deg eller legevakten. Anonymkode: 84883...3f2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #15 Skrevet 25. desember 2018 Ts Bruker dagen i dag på å måle hvor mye urin jeg får ut og hvor mye drikke som kommer inn smt prøve å presse ut litt hver time selv om ikke behovet er der, så får jeg eventuelt kontakte lege/sykehus i morgen når jeg ser mer på hvordan det ligger ann 🙂 Takk for alle svar Anonymkode: 3b63f...53e 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #16 Skrevet 25. desember 2018 Da jeg hadde kateter, fylket de blæra med vann og sjekket om jeg tisset like mye ut, som de hadde fyllt på. Og hadde jeg ikke klart det hadde de ikke sendt meg hjem. Anonymkode: 3f6e3...535
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #17 Skrevet 25. desember 2018 Synes det er rart at de lot deg dra hjem uten å forsikre seg bedre om at tissinga var i orden. Jeg fikk beskjed om at jeg MÅTTE komme meg på do innen 3 timer etter de tok ut kateteret, og jeg ble nærmest tvingt på toalettet selv om jeg begynte å spy med en gang jeg gjorde et forsøk på å reise meg fra senga (måtte også opp for å forebygge blodpropp). Det kom bare noen dråper første gangen og jeg måtte virkelig presse for å få det ut, så neste gang måtte jeg tisse i et bekken så de fikk måle hvor mye jeg tisset. Det ordnet seg heldigvis, men nå en uke etterpå har jeg fremdeles litt ubehag når jeg tisser. Jeg ville ringt til legevakta i dag hvis jeg var deg, det kan få konsekvenser videre hvis du går med overfylt blære mange dager i strekk. Det er jo fort gjort å omså bare få gjort en blærescan på legevakta, og evt en engangskateterisering. Anonymkode: 7b007...7a6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #18 Skrevet 25. desember 2018 Men, ville jeg ikke merket om blæra var for full? Leste et sted i dag at siden jeg har ny stomi må tarmer ha en annen type smøring og har da et annet behov for veske, og jeg har ikke hvert flink til å drikke, orker hverken mat eller drikke i mer enn en munnfull nå og da.? De spurte om jeg klarte tisse når jeg dro fra sykehuset, jeg svarte at jeg sliter litt med at jeg må virkelig presse og fikk da beskjed om at det vil bedre seg etter hverdt. Anonymkode: 3b63f...53e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå