Gå til innhold

Hvordan går det an å gi så t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn får bare ræl i julegave fra min søster. Denne jula: et pannebånd i polyester, meningsløst til en baby, og en bukse i bomull som vil være for liten til sommeren, når den kan brukes. Begge tingene lukter bod og har nok ligget der siden de var på billigbutikken Primark i London i høst. 

Jeg gir skikkelige gaver til hennes fire barn. Jeg er så dritt lei av å få trash tilbake. 

Anonymkode: 8efaf...fd9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Hadde dere satt opp en ønskeliste på forhånd da?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt barn får bare ræl i julegave fra min søster. Denne jula: et pannebånd i polyester, meningsløst til en baby, og en bukse i bomull som vil være for liten til sommeren, når den kan brukes. Begge tingene lukter bod og har nok ligget der siden de var på billigbutikken Primark i London i høst. 

Jeg gir skikkelige gaver til hennes fire barn. Jeg er så dritt lei av å få trash tilbake. 

Overskriften ble ikke ferdig fordi jeg kom borti post- knappen. 

Men jeg er sur etc. Gi meg tips til trashy og billige ting jeg kan kjøpe tilbake.  

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hadde dere satt opp en ønskeliste på forhånd da?

Ikke til jul, men til fødselsdagen til barnet mitt sa jeg at jeg ønsket meg en ulldress til barnet mitt. Hun sa hun hadde kjøpt, men hun sendte den ikke. Den pakken kom isteden sammen med julegavene. Dette var en dress i bomull, som var i str. 6-9 mnd. Altså kjøpt til ettårsdagen til barnet mitt som var i høst, og gitt på julaften. Den luktet ikke bod da, det skal hun ha.

Skrevet

Hun virker rimelig fjern da 😂 du kan gi det til veldedighet, så kan du i det minste høste litt god samvittighet. Jeg synes ikke du skal straffe barna hennes for det da, du gir jo ordentlige gaver for å være god med dem, ikke for at du/dine skal få noe tilbake. Regner jeg med? 

Anonymkode: caeba...0c4

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun virker rimelig fjern da 😂 du kan gi det til veldedighet, så kan du i det minste høste litt god samvittighet. Jeg synes ikke du skal straffe barna hennes for det da, du gir jo ordentlige gaver for å være god med dem, ikke for at du/dine skal få noe tilbake. Regner jeg med? 

Anonymkode: caeba...0c4

Ja, god idè, det går til Fretex. Onkelen min sa trøstende ang. bodlukten; det er jo bare å skylle det litt 😁Men blir irritert av tanken.

Jeg skjønner at det er tanken som teller etc, men jeg synes gaver søsken imellom skal stå i størrelsesforhold til hverandre. Jeg har gitt jul og bursdagsgaver til hennes fire barn over på 18, 17, 12 og 7 hele deres liv. Og det handler i stor grad om økonomi for meg, siden jeg har vært arbeidsledig lenge.

Men hun setter jo standarden selv for hva jeg kjøper til hennes barn neste gang. Så da blir det noen julekuler eller sokker fra Europris eller noe.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, god idè, det går til Fretex. Onkelen min sa trøstende ang. bodlukten; det er jo bare å skylle det litt 😁Men blir irritert av tanken.

Jeg skjønner at det er tanken som teller etc, men jeg synes gaver søsken imellom skal stå i størrelsesforhold til hverandre. Jeg har gitt jul og bursdagsgaver til hennes fire barn over på 18, 17, 12 og 7 hele deres liv. Og det handler i stor grad om økonomi for meg, siden jeg har vært arbeidsledig lenge.

Men hun setter jo standarden selv for hva jeg kjøper til hennes barn neste gang. Så da blir det noen julekuler eller sokker fra Europris eller noe.

Hvorfor vil du straffe barna hennes? :klo:

Anonymkode: e93b7...966

• Liker 10
Skrevet

Dere får slutte å kjøpe gaver til hverandres barn da. Verre er det ikke!

Anonymkode: 40fc7...2db

• Liker 3
Skrevet

Hvis det lukter bod, er tingene brukt. Synes du kan kaste dem med god samvittighet

Anonymkode: a60ce...401

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

til fødselsdagen til barnet mitt sa jeg at jeg ønsket meg en ulldress til barnet mitt. Hun sa hun hadde kjøpt, men hun sendte den ikke. Den pakken kom isteden sammen med julegavene.

Så fordi du sa du ønsker det, forventet du å få?! 

Ull er for det første dyrt. Kanskje hun ikke hadde råd. Sløvt å ikke få sendt det avgårde, det er en annen ting. 

Det høres ut som det største problemet her er dine krav.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det lukter bod, er tingene brukt. Synes du kan kaste dem med god samvittighet

Hvorfor det? Gjenbruk er jo kjempeflott!    

Anonymkode: fcf8b...4ea

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du straffe barna hennes? :klo:

Anonymkode: e93b7...966

Hvorfor vil hun straffe barnet mitt er vel helle det riktige spørsmålet, synes du ikke? 

Det vet jeg forøvrig ikke svaret på.

Skrevet

Søsteren min ga sønnen min en pose med kjeks, han har cøliaki... der snakker du drittgave!

Anonymkode: 842bb...147

• Liker 12
Skrevet
13 minutter siden, Anim92 skrev:

Så fordi du sa du ønsker det, forventet du å få?! 

Ull er for det første dyrt. Kanskje hun ikke hadde råd. Sløvt å ikke få sendt det avgårde, det er en annen ting. 

Det høres ut som det største problemet her er dine krav.

En ulldress koster mellom 2- 300 kr. Det er den summen jeg gir til ET av hennes fire barn, til jul og bursdag. Regn med konfirmasjoner og dåpsgaver i tillegg. Det er bare rart at jeg som tidligere student og nå arbeidsledig har tatt meg råd i 18 år til gaver på det prisnivået eller over til hennes 4 barn, mens hun med diverse svært kostnadskrevende hobbyer, sender noe som ikke passer og lukter bod.

Så svar meg gjerne på hvorfor det største problemet her er mine krav? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min ga sønnen min en pose med kjeks, han har cøliaki... der snakker du drittgave!

Anonymkode: 842bb...147

Uffameg  😂 En trøst å vite at det er flere av samme sorten iallefalll. Hilsen ts

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjenbruk er helt supert. Jeg kjøper feks. mye brukte barneullklær. Her var tingene nye med lapp på, kjøpt på en billig butikk i London hvor de var på shopping. Hun har deretter lagt de i boden sin, derfor lukter de bod.ts

Skrevet

Dere får slutte å kjøpe gaver til hverandres barn da. Verre er det ikke!

Anonymkode: 40fc7...2db

Det hadde vært det beste for min del. Hvordan legger man det fram da? Jeg forestiller meg at hun blir veldig fornærmet og at hun da ikke vil snakke med meg, hvis jeg ymter frempå om det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan la være å legge det fram og bare slutte å gi.

Men jeg synes ikke du skal straffe hennes barn for at hun er en gnien sosekopp.

Så det jeg ville gjort er konfrontasjon: Ring henne og fortell henne at ulldressen ikke kan brukes da den er for liten. Pannebånd og annet ræl vil du ikke ha i fremtiden. Hvis hun ikke kan legge omtanke bak gavene er det bedre at hun heller sender penger så du kan kjøpe selv eller dere kan eventuelt slutte å kjøpe gaver.

Men jeg må også advare mot en ting: enkelte evner ikke å gi annet enn tullete gaver som ingen har bedt om. Andre er en mester i å finne gode og meningsfylte gaver. Noen har det altså, andre har det ikke. Et par i min familie: Hun strikker veldig koselige hjemmelagde gaver, han kjøper alt mulig tull på Rusta. Altså: Han fyller handlekurven, pakker inn og setter navnelapp på - rene serieproduksjonen - samme til alle. Det er etter min mening gavekjøping i masseproduksjon uten omtanke. Eller jo, man har jo fått en gave, som man ikke har plass til eller bruk for. Og man sier jo takk ... 

Skrevet

Jeg syntes ikke du skal «straffe» barna hennes ved å kjøpe ræl til de, ei heller syntes jeg du skal kjøpe dyre gaver til barna hennes dersom du ikke har råd til det. Kjøp noe fornuftig i den prisklassen du har råd til. Det er ikke barnas skyld at moren er dårlig på å gi gaver. 

Her får som oftest barna ikke gaver av tanten sin i det hele tatt. På 3 år har vi fått totalt et sett med kopp og fat til eldstes dåp og en bok til yngste sin dåp. Det er det selv om tanten bor 10 minutters gåtur unna og er invitert i både bursdager og julefeiringer. Vi bruker i underkant av 1000 kr. på henne, og det samme til hennes samboer, både til bursdager og jul. Noen folk er rett og slett bare gjerrige, men sånn er det og det er det lite å gjøre med. 

Anonymkode: 40f97...3f3

• Liker 1
Skrevet

Gjenbruk av stinkende klær er ikke flott. Hadde vi fått noe som var brukt, hadde det havnet et annet sted enn i hjemmet, for å si det sånn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...