Gå til innhold

Gaver, hva kan man forvente av voksne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med hva man kan forvente, så tenker jeg ikke på pris og str.

Fikk tidligere ønskelister fra mine stebarn. Ønskelistene inneholdt ønsker både til stebarna og ektefellene deres samt barna deres. Det er totalt snakk om 10 personer med stort og smått.

Dette var igrunnen greit, så mannen og jeg bestemte oss for hva vi skulle kjøpe til de og dro og kjøpte julegavene.

Jeg har ett barn, ung voksen som studerer. H*n har i år ingen inntekt annet enn studiestøtte, og har derfor ikke kunne kjøpe julegaver i år. Samboer og jeg har derfor kjøpt gaver for h*n til stesøskens barn, og siden stesøsken spurte hva mitt barn ønsker seg så tok vi det for gitt at h*n ville få en gave derfra. 

Nå er julaften her, og mannen og jeg har fått en gave fra barnebarna. Barnet mitt har ikke fått noen gaver fra stesøsken. 

Som tidligere nevnt så er det hverken pris eller str det er snakk om, men tanken. 

Må også nevne at stebarna er flinke til å komme med ønsker også til bursdagene til de alle, men når det gjelder og gi igjen så er det bare mannen som en sjelden gang får oppmerksomhet.

Jeg har i flere år følt på at stebarna kan yte litt, ikke bare nyte, men har holdt kjeft om det. Men nå klarte jeg ikke lenger, og når jeg tok det opp med mannen så har også han reagert på det. Vi synes dette er spesielt dårlig gjort mot studenten som ikke har inntekt, så vi har idag foretatt en større bankoverføring til barnet mitt. 

Forventer jeg for mye? Virker det greit at vi begynner å kutte ned på gavene? Vi gir i løpet av året ca 20 gaver til stebarna med deres familier, og får 1-2 gaver igjen av de.

Nå forventer jeg igrunnen masse kjeft for hvor grusom stemor jeg er, men vær litt snille idag da, siden det er julaften 🎄🎅 

Anonymkode: 65a6b...1f9

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La mannen din ta seg av gavene til sine barn. 

Du trenger ikke kjøpe gaver på vegne av et voksent barn som er student. Dersom det er viktig for ditt voksne barn å gi gaver, så er det lett å lage en liten ting selv, - feks konfekt, småkaker, brente mandler, marmelade krydderblanding, oppvaskklut, e.l. selv. 

Alt trenger ikke være så stort og flott. 

Dersom de ikke tenker på gaver selv, til sine stesøsken, så er nok ikke gave fra stesøskenet og til dem heller så kjempeviktig.

• Liker 23
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med hva man kan forvente, så tenker jeg ikke på pris og str.

Fikk tidligere ønskelister fra mine stebarn. Ønskelistene inneholdt ønsker både til stebarna og ektefellene deres samt barna deres. Det er totalt snakk om 10 personer med stort og smått.

Dette var igrunnen greit, så mannen og jeg bestemte oss for hva vi skulle kjøpe til de og dro og kjøpte julegavene.

Jeg har ett barn, ung voksen som studerer. H*n har i år ingen inntekt annet enn studiestøtte, og har derfor ikke kunne kjøpe julegaver i år. Samboer og jeg har derfor kjøpt gaver for h*n til stesøskens barn, og siden stesøsken spurte hva mitt barn ønsker seg så tok vi det for gitt at h*n ville få en gave derfra. 

Nå er julaften her, og mannen og jeg har fått en gave fra barnebarna. Barnet mitt har ikke fått noen gaver fra stesøsken. 

Som tidligere nevnt så er det hverken pris eller str det er snakk om, men tanken. 

Må også nevne at stebarna er flinke til å komme med ønsker også til bursdagene til de alle, men når det gjelder og gi igjen så er det bare mannen som en sjelden gang får oppmerksomhet.

Jeg har i flere år følt på at stebarna kan yte litt, ikke bare nyte, men har holdt kjeft om det. Men nå klarte jeg ikke lenger, og når jeg tok det opp med mannen så har også han reagert på det. Vi synes dette er spesielt dårlig gjort mot studenten som ikke har inntekt, så vi har idag foretatt en større bankoverføring til barnet mitt. 

Forventer jeg for mye? Virker det greit at vi begynner å kutte ned på gavene? Vi gir i løpet av året ca 20 gaver til stebarna med deres familier, og får 1-2 gaver igjen av de.

Nå forventer jeg igrunnen masse kjeft for hvor grusom stemor jeg er, men vær litt snille idag da, siden det er julaften 🎄🎅 

Jeg synes ikke du forventer for mye i det hele tatt. De virker veldig egosentriske og krevende. Men er enig med vedkommende over. Ikke kjøp gaver fra studenten. Iallfall ikke mer enn en liten gave.

Så bra at dere første over penger til ham, det fortjener han. God jul

Anonymkode: 8e591...634

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes stebarna er kjipe som gir gaver til faren, og ikke dere begge. Har dere forsøkt å gi en ønskeliste i retur? Eller sagt «i år ønsker vi oss xxx»? 

Er enig med forrige taler om at dere ikke burde kjøpe gaver på vegne av et voksent menneske. For meg fremstår det litt som en ordning dere har begynt med for at barnet ditt skal få gaver i retur, ikke fordi barnet ditt absolutt vil gi gaver.

Anonymkode: 277ab...a09

• Liker 2
Skrevet

Tull i utgangspunktet at voksne folk skal drive å gi gaver til hverandre.. 

Anonymkode: 1df8b...cab

• Liker 5
Skrevet

Nå har vel faren fått ønskeliste til sine barn og barnebarn, det er jo normalt det. Hos oss gir mine foreldre til oss og til våre to barn altså 4 gaver men får 2 igjen og de gir mer i verdi enn de får tilbake. 

Da lærte dere i år at stebarnet ikke gir til sitt stesøsken så da kan dere droppe den gaven neste år. 

Anonymkode: d9589...aa5

• Liker 2
Skrevet
På 24.12.2018 den 16.03, absinthia skrev:

La mannen din ta seg av gavene til sine barn. 

Du trenger ikke kjøpe gaver på vegne av et voksent barn som er student. Dersom det er viktig for ditt voksne barn å gi gaver, så er det lett å lage en liten ting selv, - feks konfekt, småkaker, brente mandler, marmelade krydderblanding, oppvaskklut, e.l. selv. 

Alt trenger ikke være så stort og flott. 

Dersom de ikke tenker på gaver selv, til sine stesøsken, så er nok ikke gave fra stesøskenet og til dem heller så kjempeviktig.

Ja, heretter får mannen sørge for gaver til sine.

Når det gjelder studenten, så lurte et av stebarna på hva de kunne kjøpe til h*n fra de små. Det var det som var utgangspunktet til at jeg kjøpte gaver til de små. Kjøpte ikke noe til stesøskene fra studenten. 

På 24.12.2018 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du forventer for mye i det hele tatt. De virker veldig egosentriske og krevende. Men er enig med vedkommende over. Ikke kjøp gaver fra studenten. Iallfall ikke mer enn en liten gave.

Så bra at dere første over penger til ham, det fortjener han. God jul
Anonymkode: 8e591...634

Takk :) Det blir ikke kjøpt flere gaver fra studenten. 

På 24.12.2018 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Jeg synes stebarna er kjipe som gir gaver til faren, og ikke dere begge. Har dere forsøkt å gi en ønskeliste i retur? Eller sagt «i år ønsker vi oss xxx»? 

Er enig med forrige taler om at dere ikke burde kjøpe gaver på vegne av et voksent menneske. For meg fremstår det litt som en ordning dere har begynt med for at barnet ditt skal få gaver i retur, ikke fordi barnet ditt absolutt vil gi gaver.

Anonymkode: 277ab...a09

Stebarna har alltid vært sånn at de kjøper bursdagsgaver kun til far. Det er ikke alltid han får engang. 

Jeg synes igrunnen ikke gaver er så viktige. Det jeg reagerer på er at de kommer med ønskelister fra hver av dem, også gir de så å si ingenting tilbake.

Sa til mannen at neste år så får han kjøpe brettspill og gi til "Familien Hansen" Da slipper han unna med en gave til hver av barna med familier. 

På 24.12.2018 den 16.26, AnonymBruker skrev:

Tull i utgangspunktet at voksne folk skal drive å gi gaver til hverandre.. 

Anonymkode: 1df8b...cab

Ganske enig der. Jeg/ vi gir ikke til søskene våre osv, men barna våre får. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vel faren fått ønskeliste til sine barn og barnebarn, det er jo normalt det. Hos oss gir mine foreldre til oss og til våre to barn altså 4 gaver men får 2 igjen og de gir mer i verdi enn de får tilbake. 

Da lærte dere i år at stebarnet ikke gir til sitt stesøsken så da kan dere droppe den gaven neste år. 

Anonymkode: d9589...aa5

Stebarna pleier ikke å gå til far med ønskelister, men de kommer til meg med de. 

Ene stebarnet sa også at søskene hadde bestemt seg for å slutte og gi julegaver til hverandre da det begynte å bli mange barn. Det var da snakk om de søskene som hadde barn, ikke de som ikke har barn. Det synes jeg er greit, men reagerte på at de kom med ønskelister til oss, men ga ikke noe tilbake til oss. Mener at de skulle sagt ifra at de hadde kuttet ut gaver til alle voksne. Da kunne vi valgt og gi en liten oppmerksomhet eller ingenting, mens de nå fikk oppfylt ønskene sine. 

De har tidligere gitt til stesøsken, og spurte også i år om hva de kunne kjøpe. Det var derfor jeg kjøpte gaver til ungene deres fra mitt barn.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg reagerer mest på at du først kjøpte gaver fra ditt barn og så overførte en større sum til det i dag.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg reagerer mest på at du først kjøpte gaver fra ditt barn og så overførte en større sum til det i dag.

Mannen og jeg overførte til mitt barn, ikke jeg. Dette fordi at vi begge er skuffet over stebarna og hvordan de kommer med egne ønsker mens de ikke gir noe tilbake. De burde gjort oss oppmerksom på at de ikke hadde tenkt og gi hverken oss eller barnet mitt gaver. De spurte også om hva de kunne kjøpe til barnet mitt.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje stebarna har sluttet å kjøpe gaver til voksne, og dersom ditt barn er voksent så faller jo h*n inn under det. Jeg syntes likevel h*n bør være raus nok til å gi til barna når h*n får økonomi til det, dersom det er slik at de har jevnlig kontakt. 

Men dersom det er slik at stebarna har sluttet å gi gaver til voksne så er det jo temmelig spesielt å komme med ønskeliste fra de voksne også, da... Men kanskje de tenker at de fortsatt er sin fars «barn» og at de derfor bør få gave fra dere ? 

Ikke vet jeg, men det er jo da innafor å gi beskjed om at dere kun gir gaver til barnebarna til neste år. 

Selv gir min mann og jeg gaver til foreldrene våre for rundt en tusenlapp hver. I år fikk vel hans foreldre totalt for ca. 1500,- og mine for litt over 2000,- men det er helt tilfeldig ut i fra hva vi finner som kan passe. 

Anonymkode: 3a497...a68

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen og jeg overførte til mitt barn, ikke jeg. Dette fordi at vi begge er skuffet over stebarna og hvordan de kommer med egne ønsker mens de ikke gir noe tilbake. De burde gjort oss oppmerksom på at de ikke hadde tenkt og gi hverken oss eller barnet mitt gaver. De spurte også om hva de kunne kjøpe til barnet mitt.

Ja, jeg leste innlegget. På hvilken måte løser det problemet å i tillegg til å kjøpe gaver for ditt barn overfører dere en større sum til han?

• Liker 3
Skrevet

Syns Absolutt at voksne barn med ok økonomi kan gi noe til foreldrene sine og til yngre uetablerte søsken.. Hadde aldri gitt en ønskeliste til noen som jeg ikke hadde planer om å gi noe tilbake til 😣  Jeg har steforeldre på begge sider og har som oftes gitt felles gaver. Dere kommer jo til å kjøpe til barnebarna deres i årevis fremover , og det kommer mine foreldre til å gjør for mitt barn også og så lenge de gjør det syns jeg det er på sin plass å gi noe til dem også ❤  

Anonymkode: b74a5...2b3

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje stebarna har sluttet å kjøpe gaver til voksne, og dersom ditt barn er voksent så faller jo h*n inn under det. Jeg syntes likevel h*n bør være raus nok til å gi til barna når h*n får økonomi til det, dersom det er slik at de har jevnlig kontakt. 

Men dersom det er slik at stebarna har sluttet å gi gaver til voksne så er det jo temmelig spesielt å komme med ønskeliste fra de voksne også, da... Men kanskje de tenker at de fortsatt er sin fars «barn» og at de derfor bør få gave fra dere ? 

Ikke vet jeg, men det er jo da innafor å gi beskjed om at dere kun gir gaver til barnebarna til neste år. 

Selv gir min mann og jeg gaver til foreldrene våre for rundt en tusenlapp hver. I år fikk vel hans foreldre totalt for ca. 1500,- og mine for litt over 2000,- men det er helt tilfeldig ut i fra hva vi finner som kan passe. 

Anonymkode: 3a497...a68

Stebarna har sluttet og gi julegaver til de som har barn, ikke til de som ikke har barn. Det ble også spurt hva de kunne gi til mitt barn siden det de skulle gi til de andre uten barn ikke paasser/Har noen hensikt for mitt barn i år grunnet situasjonen barnet mitt er i i år. 

Skrevet

Jeg syns ikke stebarna dine opptrer riktig her. Når det er sagt, føler jeg en undertone av "stakkars mitt barn, h*n er jo student, stakkars." Det er ikke synd på en voksen student. Det er feil prioriteringer som har gjort at h*n ikke har råd til julegaver. H*n kunne skaffet seg deltidsjobb og/eller begynte å spare tidlig. Gavene trenger jo ikke å være så innmari dyre. Ja, stebarna dine opptrer merkelig, men ikke gjør ditt barn til et offer her. 

Anonymkode: ed7ee...ba8

• Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke stebarna dine opptrer riktig her. Når det er sagt, føler jeg en undertone av "stakkars mitt barn, h*n er jo student, stakkars." Det er ikke synd på en voksen student. Det er feil prioriteringer som har gjort at h*n ikke har råd til julegaver. H*n kunne skaffet seg deltidsjobb og/eller begynte å spare tidlig. Gavene trenger jo ikke å være så innmari dyre. Ja, stebarna dine opptrer merkelig, men ikke gjør ditt barn til et offer her. 

Anonymkode: ed7ee...ba8

Når det gjelder mitt barn så har h*n jobbet siden h*n var 14 år, men kan ikke jobbe i år. Vil ikke gå inn på hvorfor det, men det er grunner til det. Barnet mitt kommer til å begynne å jobbe igjen så snart dette studieåret er ferdig. 

Skrevet

Rart at dere overførte en sum til deres barn bare fordi han ikke fikk noe.

Anonymkode: 290ef...cf7

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at dere overførte en sum til deres barn bare fordi han ikke fikk noe.

Anonymkode: 290ef...cf7

I tillegg hadde dr betalt gavene h’n ga. Veldig spesielt 

Anonymkode: fe05f...464

• Liker 5
Skrevet

Er ikke lett dette... Min mann fikk i år, fra min stesønn og kjæresten en gave til over 1000,-.  Det samme fikk eksen til mannen min. Jeg fikk en gave til rundt 100,-. Vi har vært sammen i 20 år, og har 2 barn sammen. Vi gir likt til alle 4 barna, og jeg betaler alltid min dek, slik at  det ikke skal være forskjell. Stesønnen og stedatter har vokst opp hos oss. Jeg har stått som medforsørger for stebarna, da biologisk mor kun har bidratt med samvær innimellom og null barnebidrag. Jeg har også stått for all oppdragelse, foreldremøter, tannleger, flyttelass, betalt på sertifikat osv. Det er alltid meg de ringer til når det er noe. Jeg ble utrolig skuffet :( Ikke fordi jeg fikk en billig gave, men fordi jeg føler det ble gjort et poeng av at jeg "kun" er stemor.. Stedatteren min gav oss begge gaver i like beløp. Ta det opp? 

Anonymkode: fc79f...f19

• Liker 5
Skrevet

Jeg syntes ikke du forventer mye i det hele tatt. Jeg hadde blitt utrolig skuffet om mitt barn ikke fikk gave fra stesøsken. Det er utrolig dårlig gjort. 

Anonymkode: 58072...2c3

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir skuffelsen over stebarna mindre ved at dere overfører penger til barnet ditt?

Anonymkode: fe05f...464

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...