Gå til innhold

Hvor gammelt bør et barn være når det leser rent?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det vanlig at et barn fortsatt staver enkle setninger når det er 8 år? Dvs leser sakte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bør kanskje legge til at forelderen som 8 åringen bor hos har vært rævva til å følge opp med lekser.

Gjest Xavia
Skrevet

Det er ikke uvanlig at barn i 8 års alderen ikke leser flytende. Helt normalt, og veldig vanlig vil jeg si.

Gjest Madeline
Skrevet

Det er veldig stor forskjell på hvor flinke barna er til å lese når de er 8 år. Min 8 åring leser både fort og riktig, men jeg ser at mange i hennes klasse sliter. Så det er ikke uvanlig å lese sent. Men det er viktig at foreldrene følger opp lesingen. Det er viktig å skape leseglede.

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det vanlig at et barn fortsatt staver enkle setninger når det er 8 år? Dvs leser sakte?

Veldig vanlig. behøver ikke bety at barnet har fått rævaoppfølging som du kaller det.

Særlig gutter er senere enn jenter. En 8 åring har da ikke gått så lenge på skolen. Det er på skolen de lærer.

Gjest Madeline
Skrevet
Det er på skolen de lærer.

De skal lære på skolen. Men når det gjelder leseopplæring, så forutsettes det også at foreldrene følger opp hjemme. Dette har vi fått høre på foreldremøtene på skolen i alle de årene vi har hatt barn der. Det står også på hver eneste ukeplan som barna har fått på småskolen at den daglige leseleksen skal leses for en voksen. Leseopplæringen er viktig å følge opp.

Skrevet

Leseopplæringa MÅ fylgjast opp heime for å bli god! Skulen har sjølvsagt eit stort ansvar, men alt som BØR gjerast har ein ikkje mogelegheit til å få gjort innanfor skulen sine rammer. Eigentleg bør leseopplæringa starte alt medan barna er veldig små, ved å lese mykje for dei og etterkvart med dei - det å bli ført inn i 'leseverda' tidleg er ofte ein nøkkel til god leseferdigheit, viser det seg. Berre så det er sagt.

Ellers - kva som er 'normalt' er ikkje lett å svare på - det er veldig store individuelle skilnader! Men målet for 'normalelevar' er at dei kan lese enkle tekstar på eiga hand i 2. klasse - altså ved sjuårsalder.

Likevel - mange i både 4. og 5. klasse les gjerne litt stakkato og sakte. Dette kan ha mange årsaker - for mange dreier det seg om for lite øving, for ein del handlar det om større eller mindre lesevanskar.

Men at ein 3.klassing les litt 'hakkete' vil eg ikkje seie er grunn til bekymring - kanskje heller som motivasjon til å lese ekstra mykje med og for barnet.

Gjest Embla s
Skrevet
Eigentleg bør leseopplæringa starte alt medan barna er veldig små, ved å lese mykje for dei og etterkvart med dei - det å bli ført inn i 'leseverda' tidleg er ofte ein nøkkel til god leseferdigheit, viser det seg. Berre så det er sagt.

også er det lurt å øve opp barnets språklige bevissthet fra tidlig alder! Lære rim og regler, bytte ut første bokstaven i ord, lytte ut første bokstaven i ord, osv. (som en lek, selvfølgelig ;)

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg bør kanskje legge til at forelderen som 8 åringen bor hos har vært rævva til å følge opp med lekser.

Alt folk prøver å kritisere foreldre for. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, 8 åringen er helt normal. Det er stor spredning i hvor fort barna knekker lesekoden, og hvor fort lesingen blir automatisert. Når det gjelder at foreldre blir bedt om å hjelpe til med leseopplæringen har det sammenheng med at vi som er lærere ikke alltid får fulgt opp hvert enkelt barn så godt som vi gjerne vil. En lærer kan ha ansvar for opptil 28 2. klassinger. Da er det begrenset hvor mye tid man har til å lese og øve med hver enkelt! Derfor er det flott med foreldre som stiller opp og hjelper til med lesetreningen!

Gjest lilletroll
Skrevet

At en 8 åring ikke leser flytende skal du ikke bekymre deg for! Jeg leste flytende før jeg begynte på skolen, mens flere i klassen ikke leste bra før de var 9-10. VELDIG individuelt!!

Skrevet

Jeg er selv allmennlærer student, og vet at det med å lese er veldig individuelt som jeg ser andre her skriver. Men, det går jo an å teste denne eleven gjennom ulike leseprøver fra PPT tjenesten om en synes det er bekymringsverdig. Det er veldig trist at foreldrene ikke følger opp dette barnet. Men, det er til syvende og sist skolens ansvar (læreren er pålagt det i følge læreplanen) å følge opp dette barnet slik at det blir en kompetent leser.

Det har også mye å si hvor mye språklig input barnet har fått tidligere. Det vil si hvor mye foreldrene har lest for barnet når det var et lite barn. Det er viktig å lese mye for det, og holde på med rim og regler. Leke med ord. Osv. Kan si veldig mye her altså. Jeg vet ikke hvilket forhold du har til denne ungen, men det går jo an å snakke med læreren til dette barnet dersom en er bekymret. Det er viktig at eventuelle (noe som jo ikke trenger å være tilfelle her) lesevansker oppdages tidlig.

Gjest porselen
Skrevet

Min eldste sønn lærte å lese i begynnelsen av 2. klasse og da gikk det en stund før han leste flytende uten å stave seg fram. Sønn nr.2 lærte å lese i andre halvdel av 2. klasse og brukte et år på å lese flytende. Datteren min lærte å lese i andre halvdel av 1. klasse og i løpet av sommeren leste hun flytende. Hun leser like godt opp ned som vanlig. Hun får egne lesebøker på skolen for de vanlige blir litt for kjedeligefor henne, hun trenger mere utfordringer.

Alle tre har blitt lest for hele livet, og har blitt fulgt opp på lesingen men har allikevel en forskjellig utvikling i forhold til automatisk lesing.

Så hvor langt lesingen har kommet er individuelt fra barn til barn er min erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...